ידיעון 2801 פר' ויצא

בס"ד, ט' בכסלו תשע"ג  

 

ו י צ א

 

 

 

16.16

הדלקת נרות

08.00

תפילת שחרית

16.25

מנחה, קבלת שבת

 ערבית, דרשת הרב

11.00

שעור בפרשת השבוע במועדון

שעור במשניות בשטיבל

18.30

סעודת שבת בחדר האוכל

11.30

סעודת שבת בחדר האוכל

מכונת השטיפה תפעל

בשעות 19.30 – 21.30

נא להחזיר כלים עד 21.00

12.45

שעור לנשים – שיר השירים - במועדון

13.00

מנחה גדולה

15.30

שעור בדף יומי

16.00

מנחה

16.00

נשים אומרות תהלים - בבית סעדון

17.16

ערבית, הבדלה, קידוש לבנה

 

 

זמני תפילה במשך השבוע

שחרית א, ג, ד,  ו             06.00

שחרית ב, ה                    05.50

מנחה ברחבת חדר האוכל   13.30

מנחה בבית הכנסת           16.30

רבע לערבית-לימוד הלכות  19.45    

ערבית                           20.00

עונג שבת לילדים בשעה 11.00

  כיתות א-ג    משה שיק

  כיתות ד-ו     שולי גל

 

 

 

לוח השבוע

 

יום ראשון

19.00

גדולי המחשבה הישראלית

חדר עיון

יום שני

17.30

התעמלות לגברים

בית שפירא

21.15

שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י

חדר עיון

יום שלישי

09.00

מפגש בוקר לבגירים

מועדון לחבר

16.30

פגישת תיאטרון עדות

מועדון לחבר

19.30

התעמלות לנשים

בית שפירא

20.30

התעמלות לנשים

בית שפירא

יום רביעי

17.30

צ'י קונג לבגירים

מועדון לחבר

18.30

מפגש ערבית לבגירים

מועדון לחבר

יום חמישי

19.00

שעור ניצוצות מהדף היומי

חדר עיון

יום שישי

06.30

שיעור בדף יומי

חדר עיון

 

השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון

 

 

תורנות נוער ברפת:  בוקר – גולן פרץ, אלמוג נתנזון

                            צהריים – עקיבא ויונתן ארונסון

 

 

 

 

_________יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא_________

לֵב מִתְפּוֹצֵץ - מִתְפָּרֵק לִנְתָזִים,

מְרַסֵק צְלָעוֹת, בּוֹקֵעַ רֵיאוֹת.

רְאוּת שְׁבוּרָה מִבַּעַד אֵדִים,

אִישׁוֹנִים מִתְרַחָבִים וְעֵינַייִם יוֹצְאוֹת מְחוֹרֵיהֶן.

בַּחוּרִים מְצֻיָינִים; "טוֹבֵי בָּנֵינוּ"

וְשִׁירִים נוּגִים לִפְנֵי הַחֲדָשׁוֹת.

דְאָגָה וְאָז בְּשׂוֹרָה, קוֹל מַתַכְתִי

וְשְׁאוֹל שְׁנִפְעַר וְאֵין לוֹ תַחְתִית.

"כֹּל מְטוֹסֵינו שָׁבוּ בְּשָׁלוֹם" -

פְּגִיעָה מְדֻיֶיקֶת, מַטָרָה הֻשְׁמְדָה.

"פְּעֻלָה כִירוּרְגִית" - אֶפְשָׁר הַמְדֻבָּר

בְּנִיתוּחַ מֻרְכָּב מַצִיל חַיִים?

 

חִיוּךְ, סִפּוּק, מַמְשִׁיכִים הָלְאָה,

לְהַקְלִיק מִיָידִית עוֹד יְדִיעָה.

פַאטְמָה מְיַילֶלֶת שְׁהָיָה רַק בֵּן עֶשֶׂר.

שְׁתֵלֵךְ לְעַזָה, עוֹלָם דָפוּק...

 

אֶרְאֵלֵי שָׁמַיִם לֹא צוֹחַקִים,

אַף אֶחָד לֹא מוֹחֵא שָׁם כַּפַּיִם.

"מַעֲשֶׂה יַדָי...", אַךְ פֹּה לְמַטָה

נְעָרִים בְּגִבְעָה מַדְלִיקִים עוֹד ג'וֹיְנְט.

יהונתן שרמן

 

מה בגיליון?

·         על קצה הלשון – הרב ירון      

·         תיאטרון עדות – יונה ברמן

·         באספת החברים – סיכמה דינה אמיר

·         חוגגים 70 – ועדת תרבות +

·         עמוד ענן – אסא ברוכי

·         כאן התחילה מלחמת העצמאות- יצחק שניאור

·         יש קוביות – מנחם שניאור

·         בקיבוץ הדתי – עמוד"ש 137

                                           כלבו דף ולוחות זמנים

                                                                 קראו בנעימות !

המערכת

     נר זיכרון !

     שמעון פורשר ז"ל – י"ד בכסלו תש"ס

 

 

 

 

 

וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם הַצֹּאן... וְרָחֵל בָּאָה – רש"י (בראשית כט, ו) מעיר כי המלה 'בָּאָה' בשני הפסוקים הסמוכים הללו מנוקדת באופן זהה, אך מוטעמת באופן שונה, ולכן גם משמעותה שונה. בפסוק הראשון ההטעמה היא במלרע (בהברה השנייה של המלה), והמשמעות היא בלשון הווה-עתיד, כלומר שרחל עתידה לבוא ממש עכשיו, ואילו בפסוק השני ההטעמה היא במלעיל (בהברה הראשונה של המלה) והמשמעות היא בלשון עבר, שרחל כבר באה. כאשר הקורא בתורה טועה בהטעמה של מלה מסוימת, בדרך כלל לא מחזירים אותו, אבל אם הטעות משנה את משמעות המלה – כמו במקרה הזה - יש להחזיר אותו. אגב, גם בתפילה לשלום המדינה, במשפט 'ונתת שלום בארץ', יש להקפיד לומר את המלה 'ונתת' במלרע, כי אם זה נאמר במלעיל, זה בלשון עבר ולא עתיד.

הֲכִי אָחִי אַתָּה וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם? – לאחר חודש ימים שיעקב עובד בבית לבן, לבן פונה אליו בהצעה לעבוד תמורת שכר. רש"י כותב על המלה 'וַעֲבַדְתַּנִי': "כמו ותעבדני, וכן כל תיבה שהיא לשון עבר, הוסיף וי"ו בראשה היא הופכת התיבה להבא". זה מה שנקרא וי"ו ההיפוך, שהופכת לשון עבר ללשון עתיד, ולהיפך. השאלה היא מדוע רש"י נזכר להסביר לנו את התופעה הזו רק כאן, כאשר היא קיימת לכל אורך התורה, החל מהפסוק השלישי בתורה, "וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים יְהִי אוֹר"!? –אלא, שרש"י רוצה להדגיש שלבן לא התכוון לשלם ליעקב על החודש שהוא כבר עבד אצלו, וכל הדיון היה רק מכאן ולהבא.

בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה – יעקב ידע שלבן הוא רמאי, ולכן הקפיד לומר לו 'ברחל בתך הקטנה', וכפי שכותב רש"י: "אמר לו אעבדך ברחל. ושמא תאמר רחל אחרת מן השוק, תלמוד לומר בתך, ושמא תאמר אחליף ללאה (את) שמה ואקרא שמה רחל, תלמוד לומר הקטנה. ואף על פי כן לא הועיל לו, שהרי רימהו". מכאן נגזר הביטוי הזה, שמשמעו באופן שאינו משתמע לשתי פנים.

מָתַי אֶעֱשֶׂה גַם אָנֹכִי לְבֵיתִי – כל פוליטיקאי שפורש מהחיים הפוליטיים אומר שהוא מתכוון לעשות לביתו. מקור הביטוי הוא בדברי יעקב ללבן לאחר לידת יוסף.

 גְּלִידָה – המאכל החביב הזה קיבל את שמו ע"י אליעזר בן יהודה. כאשר אומר יעקב ללבן: "הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה", מתרגם אונקלוס את המלה 'קֶרַח': גְּלִידָא.

יְגַר שָׂהֲדוּתָא – התורה כתובה, כמובן, בלשון הקודש, אבל שתי המלים האלה נכתבו גם בעברית וגם בארמית. יעקב קורא לגל האבנים שהוקם בינו ובין לבן "גַּלְעֵד". ולמרות שזה נכתב במלה אחת, דורשים זאת כשתי מלים: גל שהוא עד. לכן לבן קורא לזה בארמית יְגַר שָׂהֲדוּתָא. כאשר אדם רוצה להעיד עליו את הקב"ה הוא אומר "סהדי במרומים". כל כתובּה פותחת במלים 'אנן סהדי' – כלומר: אנחנו מעידים.

הרב ירון

 

 

 

 

מה קורה ב"תיאטרון עדות"

(סיפור הישרדותם ותקומתם של ניצולי שואה בשיתוף בני נוער)

 

המפגשים ממשיכים ומתקיימים מדי יום שלישי אחר הצהריים. תודה לנורית ס' על המשכן המצוין והנעים במועדון לחבר.

חברים ותיקים שלנו - ניצולי שואה - בצוותא עם בוגרים ונוער - דור שני ושלישי, נפגשים ומתמידים להגיע ולעבוד יחד עם הבמאים עזרא ועירית דגן.

סנדרה, העובדת הסוציאלית, מלווה את המפגשים מדי שבוע; נעמי סלומון ואני מתחזקות את הפרויקט מראשיתו ועד הפקת ארבע הצגות שיתקיימו פה בקיבוץ בעז"ה; מערכת החינוך מלווה גם היא את הנוער ומסייעת בתיאומים השונים שיש לעשות.

הקבוצה התחילה לעבוד לפני פסח האחרון, עשתה הפסקה גדולה בתקופת הקיץ, וחזרה לעבוד ברציפות מאז תום חגי תשרי. בעבודה קבוצתית משותפת גובים הבמאים עדויות מהמשתתפים, ניצולי השואה, והבוגרים ובני הנוער שותפים לשמיעה ולתרגילים שעושים יחד. זה לא תהליך קל, והיו, לצערנו, אחדים שפרשו ממנו במהלך העבודה.

 

בסביבות חג החנוכה המתקרב ולאחריו ייכנסו בני הנוער לתקופת חזרות מאומצת לקראת העלאת ההצגות שיתקיימו באולם בבית שפירא.

תאריכי ההצגות: ראשונה:   יום שני ג' בשבט, 14.1.13 -  בערב (חזרה גנראלית);

  שנייה:      יום שלישי, ד' בשבט, 15.1.13 -  הצגת בוקר;

  שלישית:   יום רביעי ה' בשבט, 16.1.13 - הצגת בוקר;

           רביעית:    יום רביעי ה' בשבט, 16.3.13 - בערב.

ההצגה הרביעית והאחרונה תהיה ההצגה המרכזית, ואליה יוזמנו בני משפחות החברים המשתתפים בפרויקט. כמו כן יוזמנו אליה נציגים רשמיים שהם מתומכי הפרויקט במועצה האזורית (ראש המועצה, עובדי מחלקת הרווחה במועצה) ונציגים של השירותים החברתיים בארץ, השירות לזקן במשרד הרווחה, ועוד.

 

להצגות הבוקר יוזמנו תלמידים של כיתות ח'-ט'-י' מבית הספר בקבוצת יבנה, כיתות האם של משתתפים מבתי הספר הנוספים (ישורון, האולפנה בשוהם, הישיבה בנחלים, כיתות אם נוספות משוהם, ועוד. סליחה אם שכחתי מישהו). כל זה בתיאום עם גורמי החינוך פה ובבתי הספר.

חברי בארות יצחק מוזמנים כולם. בעת פרסום ההצגות נקיים הרשמה מקדימה כדי שלא נגיע לאולם דחוס מדיי. אנחנו מתכוונים להזמין גם את אוכלוסיית בני המשק שאינם חברי הקיבוץ היום. נזמין גם חברים מהמושבים הסמוכים ובמיוחד את קבוצת "תיאטרון עדות" ממושב מזור שממנה שאבנו את ההשראה להרים את הפרויקט כאן.

אנחנו מחזקות את ידי המשתתפים בפרויקט ומאחלות להם הצלחה רבה.     

 יונה ברמן

 

 

מהאספה   ד' בכסלו תשע"ג  18.11.2012

רוב האספה הוקדש לשני נושאים שהועלו על ידי וועדת הצעירים:

 

בסעיף הראשון אישרה האספה את הצעת המזכירות על מיקום הדירות לארבע משפחות צעירות.

רכישת הבתים אושרה מכבר באספה.

 

האספה ברובה הוקדשה לשני נושאים שהועלו על ידי ועדת הצעירים:

1.   הבהרות ושינויים בהחלטות הסדר בנים א' (שאושר באספה בשנת 2004).

סיגי גרינברגר ושלמה הלוי הציגו מסמך מפורט, שהוכן בחודשים האחרונים על ידי הוועדה. בדיון הוער על סעיפים שונים.

הנושא הוחזר לוועדה לעיבוד נוסף ויובא שוב לפני האספה.

 

2.  קובץ תקנות בנושא שנת לימודים תורנית או משימתית לפני השירות הצבאי / הלאומי או אחריו.

נהלים והחלטות בתחום זה התקבלו בשנים האחרונות. הוועדה ראתה לפניה את כל החומר ואת המצב בשטח, וניסחה אותו, בעזרת עו"ד, בקובץ ערוך. הקו שהנחה את הוועדה הוא תמיכה בבנים והבנות הרוצים לברר את דרכם הדתית והציונית ולהתחזק בה (וחלילה לא להרחיק איש). ההחלטות מתייחסות למעמד הבן ולזכויותיו וחובותיו בשנת ההכשרה הזאת לחיים, ומבחינה בין השנה הראשונה, הארכתה בחצי שנה נוספת, ובמסלול ישיבה עד 3 שנים (עד כה בן שבחר להמשיך מעבר לשנה וחצי נאלץ לעזוב).

קובץ התקנות אושר.  הנוסח הסופי יופץ לחברים (לאחר שתוקן במהלך האסיפה).

סיכמה: דינה א'

 

 

 

לקנדל ואלעד-אליעזר צונץ

לנישואיכם

להורים עדה ודוד צונץ     לסבתא רות יעקבס

ולכל המשפחה

שפע – ברכות

שיהא זה בנין עדי עד

 

עוד תשעה שבועות...

בשבוע שעבר פרסמנו פרסום ראשון. הפעם: עדכון נוסף והבהרות, למי שהתקשה לקרוא בין השורות ובין החרוזים.

את שבת שירה השנה נחגוג בסימן ט"ו בשבט החל באותו יום, ובסימן 70 שנה לבארות יצחק (בכ"ב בשבט ימלאו 70 שנה לעליית הקיבוץ על הקרקע בנגב).

הרעיון הוא למלא את השבת בשירה, בתפילות חגיגיות, בארוחות משותפות ובפעילויות שונות הקשורות ביום הולדת משותף לאילן ולקיבוץ.

נחגוג את השבת עם שירים בהרכבים קוליים שונים, בניצוחו של יותם סגל שניצח על מקהלת הגברים בשלוש שבתות שירה בשנים האחרונות.

מקהלת הגברים תרומם נפשנו בתפילות השבת כבשנים עברו. המקהלה כבר נפגשה לחזרה ראשונה - כמובן שמצטרפים נוספים יתקבלו בברכה.

ובנוסף, ביום רביעי הקרוב ב- 21:00 במועדון, נתחיל בחזרות לחבורת הזמר (כולל נשים כמובן...) שתופיע במהלך השבת בחדר האוכל וכן בטקס המתוכנן, אי"ה, ליד המגדל.  בהמשך מתוכנן הרכב הכולל גם ילדים ונוער.

המעוניינים להצטרף לחבורת הזמר מוזמנים לפנות לג'ודי פורת.

כמו כן אנו מחפשים מתנדבים לארגון החלקים השונים של השבת – ארוחות בחדר האוכל, סדר ט"ו בשבט, קידוש, ועוד רעיונות שונים שעלו ושיעלו בהמשך... כל מי שמעוניין להציע רעיונות ו/או לקחת חלק בארגון האירועים, מוזמן לפנות לאחד מהח"מ.

                                      בצפייה ליום הולדת שמח ולשלום ושלווה בארץ.

                                    אורטל + ועדת תרבות, יחיאל, מילכה.

 

 

לשירה וישראל זבדי

לסבתא וסבא אריאלה ובעז פלדמן

ולכל המשפחה

מזל – טוב בהולדת הבת-הנכדה

יהי רצון שישימה א-לקים כשרה, רבקה, רחל ולאה

 

 

 

צו 8 עמוד ענן  

טלפון:   "שלום.. מדברים מיחידת הקישור של.. א    ... אם אתה א... נא הקש את מספרך האישי...... יחידתך הופעלה –עליך להגיע....."

טלפון ראשון לא'- קיבלת? זה אמיתי? שוב? אבל גם כך היינו אנחנו אמורים לבוא מחר. זו לא תקלה? חכה, אני אבדוק אם הוא עונה.

טלפון שני למפקד- תפוס...

הצצה לפייסבוק- יש כבר הצהרות של חברי הפלוגה. א' מצלצל: טוב, נראה שזה אמיתי.  ... אבל עברנו כבר כמה הקפצות כאלה. בחומת מגן רצנו מהר וקפאנו מקור לילה שלם וכל יום המחרת  בימ"ח, במלחמת לבנון השנייה  היו לנו כמה ימים להתארגן, ב"עופרת יצוקה" גם..., כלומר, למדנו  שלא צריך למהר. שיגיעו  הצעירים ואנחנו נגיע כבר מחר בבוקר.... לא, הוא פוסק , לחוצים עלינו הלילה !

טוב. התארגנות, מוציא את התיק המוכר ומתחיל לסדר. המדים- פה , פליז –יש, גופיה חמה... ועוד אחת, כלי רחצה... ולא לשכוח מגבת. והכי חשוב להכניס כבר לכיס נייר טואלט ו\או פלנלית, ועט סימון. מניסיון, זה הציוד הכי נדרש בחיול, ומי שמכיר - מבין.

מה שכחנו? ... סיגריות? תודה לאל כבר נגמלתי. אבל  מה באמת נעשה עכשיו? מילואים בלי סיגריות? לא זוכר דבר כזה. בלי סיגריות זה אומר בלי מצית, כלומר אין אש לפק"ל קפה. אה, גם פק"ל קפה צריך לארגן... מאידך, אם לא מעשנים לא חייבים קפה. טוב, ניקח את הפק"ל שבמחסן בשביל החברה.... רגע, אבל הגזייה ריקה ואין את יוסיקה בשביל למלא... טוב, נקנה,  או שנסמוך על "אש כוחותינו".

 טלפון: " עוד שעה אני אצלך, תארגן פק"ל קפה".

אוקיי . מה עוד שכחנו....... הגיע שלב הפרידה מהמשפחה...  אהה, שכחתי מטען לטלפון...

א' הגיע, אני  מעמיס את עצמי אליו ושמים פעמינו לימ"ח.

בימ"ח יש הכוונה מסודרת, אפשר להגיע כמעט עד למחסני הגדוד עם הרכב. שם פוגשים את טובי בחורינו.

בין החיילים אני רואה חבורה של בחורים צעירים. אני פונה למגודל שבהם. איך קוראים לך? דויד. איזה פלוגה אתה ? –לא יודע, פעם ראשונה שלי במילואים.

מתי השתחררת ? –ביום שני שעבר...

טוב , חביבי, ברוך הבא לפלוגה  ג'. אל דאגה, אתה בחברה טובה.... בינתיים מגיע ד' ומציע  שנרכז את מי שנמצא כדי שננוע בשיירה. מה הכיוון?  חברון - גדוד העיר. הסדירים שם צריכים לצאת מה שיותר מהר לעזה...

טוב ... חברון .. עוד פעם...  מאז ולתמיד... הערבים אותם ערבים... ולנו יש את הכוכבים שלנו, ואחת לזמן מה פורץ העימות המתבקש...   אני לא מתכוון לפתור את הקונפליקט,  אבל לפחות אני יודע שיש לי את הזכות להיות בצד של הצודקים, ובחבורה מאוד מכובדת שנמנים עליה הטובים שבטובים .......

אסא ברוכי

 

 

 

 

נקודת ציון – האתר בו החלה מלחמת העצמאות 

על שלט הניצב בצד תחנת הדלק בנחלים מופיע הכיתוב הבא:

 

בליל כ"ט בנובמבר 1947 נערכה בעצרת האו"ם ההצבעה הגורלית שהכריעה את הכף לטובת הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל.

למחרת בבוקר, בעוד המוני חוגגים מוסיפים לרקוד, לשיר ולהריע ברחובות, יצאו שני אוטובוסים של 'אגד' בדרכם לירושלים – האחד מחדרה, נהוג בידי טוביה הורוביץ, והשני מנתניה, ונהגו היה אריה הלר.

בצד הכביש הישן בין פתח-תקווה ללוד, מדרום לכפר פג'ה לשעבר, אזור שלא היה בו אז כל ישוב יהודי, ארבו במקום זה, בשולי פרדס, אנשי כנופייתו של סייף א-דין אבו קישק (שביצעו גם בליל 8 באוגוסט 1947, את הפיגוע בקפה 'גן הוואי' ליד גשר הירקון בתל-אביב).

שני האוטובוסים הותקפו ביריות, בזה אחר זה. באוטובוס הבא מנתניה נהרגו 5 מנוסעיו ותשעה נפצעו ואילו באוטובוס הבא מחדרה נהרגו עוד 2 נוסעים שנוספו  למניין שבעת חלליה הראשונים של מלחמת העצמאות.

 

השבוע ימלאו 65 שנה להצבעה ההיא ולפיגוע שבא למחרת. מי שזוכר, סמוך לכניסה למושב נחלים היה עיקול בכביש, בין הפרדסים, שם קרה האירוע שנחשב לפתיחת מלחמת העצמאות. להלן הסיפור:

בשבע ורבע בבוקר יצא אוטובוס "אגד" מחדרה לירושלים. בשעה 7 וחצי יצא אוטובוס אחר מנתניה לירושלים ובו 21 נוסעים. בשמונה ועשר דקות בקירוב, משחלף האוטובוס מחדרה ליד הכפר פֵג'ה שעל כביש פתח תקווה-לוד, זיהה הנהג טוביה הורוביץ שני ערבים לבושים אירופאית שהגיחו מהפרדס ונעמדו בצד הכביש.

כשהגיע סמוך אליהם, שלפו רובים וירו לעברו אש. גם מצדו השני של הכביש נורתה אש אוטומטית ורימון-יד נזרק והתפוצץ בין דפנות האוטובוס. השמשה הקדמית נופצה ורסיסי זכוכית התפזרו בתוכו. טוביה פקד על הנוסעים להתכופף ולשכב במעברים שבין הכיסאות. הוא עצמו נשאר במושבו, האיץ את המהירות והגיע תוך זמן קצר לשדה התעופה בלוד. שם החלו לטפל בנפגעים, שני פצועים קשה ושלושה פצועים קל. נחמה הכהן, שישבה קרוב לנהג, נהרגה במקום, ועוד נוסעת נוספת מתה מפצעיה מאוחר יותר.

דקות ספורות לאחר מכן הגיע למקום האוטובוס השני שיצא מנתניה. הנהג אריה הלר ראה בצד הכביש ערבי לובש מעיל אירופי מנופף בידו. הוא הבחין בתת-מקלע המוסתר מתחת מעילו ולכן לא עצר, הערבי שלף את הרובה וירה בו. הנהג ניסה להאיץ את הנסיעה ואז הושלכו על האוטובוס רימוני יד אחדים. אחד מהם התפוצץ בתוך האוטובוס ואש תת-מקלע נורתה על האוטובוס. הנוסע שישב בצד הנהג הצליח להשתלט על ההגה, היטה את האוטובוס לצד ימין והוא נעצר בצד הדרך.

מהירי נהרגו מיד כמה נוסעים ורבים אחרים נפצעו. הנהג ושני נוסעים נוספים תפסו מחסה מאחורי אחד הגלגלים. כמה נוסעים נסו לתוך הפרדס ומשם הלכו ברגל לכפר מעש. הם נאספו ע"י איכר עם עגלה וסוס והגיעו לבסוף לפתח-תקווה.

מכונית משטרה בריטית שעברה בכביש סירבה לעזור או לפנות פצועים. נהג משאית חצץ יהודי פינה חלק מהפצועים לבית החולים בילינסון בפתח-תקווה.

חמישה אנשים נהרגו באוטובוס זה ויחד עם 2 ההרוגים מהאוטובוס הראשון הם למעשה החללים הראשונים של מלחמת העצמאות.

 

לפני שש שנים חודשה האזכרה לאירוע בחסות יוצאי ארגון 'ההגנה' בפתח-תקווה, כאשר בכל שנה מבקרים בישוב אחר בסביבה. במהלך השנים ביקרנו בנחלים, בבני עטרות, בבארות יצחק, בכפר סירקין, ברינתיה, במוסד 'עליה', והשנה נבקר בכפר מעש.

נפגשים ביום שישי הקרוב 30.11.12 ליד השלט בתחנת הדלק של נחלים בשעה 9:00

מי שמעוניין יכול להצטרף -  נא לתאם עם נחום ברוכי.

                                          איקה שניאור

 

 

יש על מה לשבת

מיד כשקראתי את המודעה של מרכזת שירותים עירית פורשר, שלחתי מייל למלכה ובקשתי ממנה שתעבור בהזדמנות ליד מפעל פלציב. מול המפעל יש מכולה פתוחה ושם אולי אפשר למצוא קוביות 30X30 ס"מ.

והנה, מלכה באה אתמול והביאה שתי קוביות ועוד חתיכה גדולה שאפשר לחתוך לשש קוביות נוספות.

מאחר ולא יכולתי להעביר באופניים, ביקשתי מיוסי שניאור שיביא את החתיכה למחסן מל"ח. ליאור, מנהל הנגרייה הגיע רק בצהריים, ואחרי האוכל נסעתי וביקשתי שיבצעו את החיתוך. הבטחתי להם תמרים.

ביקשתי מדוד פורת שישאיל לי את השבלונה "חד"א" כדי שאוכל לסמן את הקוביות והוא נתן לי גם ספריי. ריססתי על הקוביות עם השבלונה. בשעה טובה אתמול אחה"צ שמתי כול הקוביות במתקן בחדר האוכל.

הכול היה בקונטרול המבצע הושלם.                      

מנחם שניאור

 

 

שלום לכולם,

 

"עמוד ענן"

השורות האלה נכתבות על רקע ההודעה שהפסקת האש תיכנס לתוקפה בעוד כשעה. במקביל מעביר לנו צח"י של קיבוץ עלומים הודעה ברורה: "בהנחיית הצבא יש להיכנס עכשיו לתוך מרחבים מוגנים". כאשר תקראו שורות אלה תדעו כיצד התפתחה המציאות – ברוח הטובה של המשפט הראשון או בהתאם להודעת צח"י. אנו מקווים שהכול יהיה לטובה. במהלך הימים האחרונים קיבלנו מקיבוצינו עותקים מההנחיות היומיומיות: מסעד הגיע 'דף יומי', מעלומים – 'יומון', מקבוצת יבנה – 'בעמוד ענן ידבר אליהם', וכן דפים נוספים מקיבוצי הדרום, ובהם פירוט מדוקדק של השינויים באורח החיים היומיומי, שעות הפתיחה של המרפאה והכלבו, תוכנית מערכת החינוך ליום המחרת, ועוד. מדווח זיו כרמל (טירת צבי), מרכז מחלקות ביטחון וחינוך: לפני תחילת המבצע מצאתי את עצמי מסייר בסעד ועלומים, מתרשם מהמערכות המאורגנות, מהחוסן של הקהילות ומהרוגע ששידרו לי רכזות החינוך. כולנו יודעים שחוסן ישובי, חינוכי ונפשי לא בונים ביום פקודה: אלו דברים הנבנים בתהליך ארוך, ואשרינו שזכינו לקהילות מאורגנות ובהן מערכות חינוך משמעותיות המוכיחות את עצמן גם בשעות קושי וחרדה. מיד עם תחילת ההסלמה הוצפתי בטלפונים רבים מישובי הצפון המבקשים לארח, לעזור ולתמוך בקיבוצי הדרום, טלפונים שחיממו את הלב. עיקר תפקידִי התמקד ביצירת חיבורים בין ישובים, ובזיהוי הצרכים המדויקים של קיבוצינו, מתוך הבנה שניתן להקל על רכז מערכת החינוך בסגירת פינות של תְּאוּמִים, במתן פתרון לאוטובוס או בבניית תוכנית לטיול. ההתגייסות של ישובי העמק היתה מלאה, ולמעשה כל קיבוצינו שבאזורים המותקפים התארחו או מתארחים לפרקי זמן קצרים בקיבוצי העמק. תודה למארחים, וברכת חזק למתארחים!

אשה בתנועה

כותבת הילה אונא (שדה אליהו), מרכזת מדור "אשה בתנועה": לבנו וראשנו בדרום ולכולנו קשה לעסוק בעניינים שמעבר לעמוד הענן, אך בכל זאת – מבטנו מופנה קדימה ואנו מנסים להוסיף אור ושלום, כל אחד בתחומו. גם פעילות "אשה בתנועה" נמשכת, ואתן מוזמנות לקחת בה חלק פעיל:

ביום רביעי הקרוב, י"ד בכסלו, 28.11, יתקיים מפגש של "רוח צפונית" בקיבוץ מירב. תחת הכותרת "להגביר את האור" נִלְמַד יחד על נתינה ועשייה למען הזולת והחברה, ונשמע חוויות אישיות בתקווה שיאירו ויעירו בנו את הרצון להצטרף לפעילויות השונות. המפגש הראשון של סדנת "אשת חיל" יתקיים בעז"ה ב- ו' בטבת, 19.12, ולכן בימים אלו אנו שוקדים על הקמת הקבוצה. מטרת הסדנה היא העצמה נשית-אישית למען קידום האקטיביזם הנשי בקהילות שלנו בתחומים שונים. הנשים יקבלו בסדנה כלים רעיוניים ומעשיים, שיעזרו להן במציאת דרכים ואפשרויות להשפיע, ליזום ולהוביל במרחב הציבורי, בשילוב ובאיזון עם תפקידים וייעודים נשיים נוספים. בקרוב – הודעה ראשונה על כנס "כל כבודה" השמיני. לקבלת פרטים נוספים – אנא צרו קשר בהקדם! להתראות בכל הפעילויות, בשמחה ובשלווה!

 

 

צוות קרקעות תנועתי

נציגי צוות הקרקעות הבין-תנועתי דיווחו על פגישה בלשכת שרת החקלאות, בה נדונה הגבלת מספר יחידות המגורים בקיבוצים בהתאם לתמ"א 35 – תכנית המתאר הארצית, שמטרתה לתת מענה לצורכי הבנייה והפיתוח של המדינה תוך שמירה על השטחים הפתוחים ועל עתודות הקרקע לדורות הבאים. בהמשך הישיבה התקיים דיון עֵר על ההתנהלות השוטפת מול מינהל מקרקעי ישראל. התחושה היא שאין עוד מגזר באוכלוסייה המתמודד כמו ההתיישבות הכפרית עם תקנות חדשות לבקרים, שמערימים היועצים המשפטיים של מינהל מקרקעי ישראל. הובהר שאנו חותרים לתשלום חד-פעמי למינהל תמורת העברת זכות ניהול הבנייה בתוך 'שטח המחנה' למוסדות הקיבוץ, כפוף לוועדות המחוזיות ולמוסדות הקיבוץ.

קליטה בדע"ת

מדווח יחזקאל לנדאו (סעד), מנהל ביה"ס דע"ת: "לפני מספר ימים הודיעו לי, שבקרוב מאוד נקלוט בבית ספרנו כיתת עולים המגיעים בימים אלו לארץ מאתיופיה. מדובר בקבוצה של כ- 600 איש השייכים לפלשמורה, העולים בימים אלו לארץ, וישוכנו במרכז קליטה בכפר הסטודנטים בְּאִיבִּים (ליד שדרות). 400 מתוכם הם ילדים בגיל חינוך, שישובצו בבתי ספר שונים באזור. היות ובני הפלשמורה זקוקים לגיור, משבצים אותם רק בבתי ספר דתיים. זכינו, שנבחרנו כבית הספר המתאים במועצה למשימה לאומית חשובה זו. אין ספק שמדובר באתגר גדול ומורכב, שידרוש מכולנו הרבה, אך אני משוכנע ביכולתנו לעמוד בו בכבוד (כמובן בעזרת כולכם – הורים ותלמידים, ובעזרת צוות דע"ת המסור). נכון לעכשיו מדובר בכ- 25 ילדים בגיל של כתה ה', שיהוו כתת אולפן עצמאית בתוך ביה"ס. נזכור כולנו שמדובר במשימה לאומית, נתגייס במרץ (גם אם זה יהיה על חשבון דברים אחרים), נכין את הילדים למצב המורכב והמאתגר (קבלת השונה באמת, משחק עם ילדים שלא מבינים עברית ועוד) ונכין את עצמנו ליום החגיגי והמיוחד בו ילדים אלו יצטרפו למשפחת דע"ת. בעזרת ה', בעזרת כל קהילת ביה"ס, ובהשתדלות כולנו – נעשה ונצליח!"

מרכז הרצוג – ועד מנהל

באמצע ישיבת הוועד המנהל של מרכז יעקב הרצוג שהתקיימה השבוע נשמעה אזעקה באזור עין צורים, אך הישיבה נמשכה כסדרה מכיוון שמלכתחילה התכנסו חברי הוועד בחדר מוגן בקומת הקרקע. נח חיות (קבוצת יבנה), מנהל המרכז, מסר סקירה על פתיחת שנת הלימודים, שכמו בכל פעילות מורכבת יש בה אורות וצללים; המשיך בהצגת הַפַּן התקציבי – תכנון מול ביצוע, ופתח דיון על המשך הפעלתן של תוכניות הנוער, לאור שינויים במשרד החינוך ולאור הקשיים ההולכים וגדלים בהשגת תקציבים ומשאבים למימון הפעילויות, למרות הצלחתן החינוכית הגדולה.

              שבת שלום,

                                                            נחמיה רפל

וחברי המזכירות הפעילה

 

 

כ ל ב ו ד ף

שעור בפרשת השבוע במועדון  נחום ברוכי

אחות תורנית:  אריאלה פלדמן– פלאפון 61999

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

מכירת בגדים

ביום ראשון הקרוב, י"א בכסלו  25.11  בשעות 16.00 – 19.00 בחדר האוכל

מכירת בגדי ריצ'מונד – חולצות, מכנסיים ועוד.           מוזמנים בשמחה.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

מוועדת הצעירים

גולן פרץ  מתגייס ביום ראשון הקרוב לחיל השריון. דרך צלחה ושוב בשלום.

אנו מאחלים ומברכים את כול חיילינו יחד עם כל חיילי ישראל שבסדיר ובמילואים - יישר כוח, החזיקו מעמד ושמרו על עצמכם.

 

אנו מחכים להערות והארות על תקנות הסדר בנים א'. מי שמעוניין בעותק מהסדר א' הקיים יפנה אליי אישית.

                                                                            שבת שלום ושקט לתושבי הדרום.

סיגי גרינברגר – וועדת הצעירים

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

קדימה בני-עקיבא

חברים יקרים, ה' עמכם!

ב"ה חודש ארגון ושבת הארגון עברו...

ברצוני לומר תודה רבה לכל מי שעזר ולכל העוסקים במלאכה!

תודה רבה לאסתר פורשר על כל העזרה, הטלפונים ,הקניות וכו'..  מעריכים את זה המון!

תודה למדריכים התותחים!! חן, כנרת, רעות, צורי, נטע, יאיר, יניב, יששכר, עקיבא וניב. הייתם מעולים!!!

וכמובן שתודה לחניכים המקסימים שבלעדיכם כלום לא היה קורה...

שבת שלום ובשורות טובות,

מעיין לולו - קומונרית

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ת ו ד ה

אני רוצה להודות לכך שהתאפשר לי לארח בקיבוץ את אחי ומשפחתו, מנתיבות המופגזת.

תודה לכל העוסקים במלאכה.    בתקווה להמשך השקט...

עירית פורשר
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

גשם בא – נאמר תודה !

ליל אמש הביא בכנפיו קולות וברקים וגם גשמי ברכה -  14.7 מ"מ  ובסה"כ עד הבוקר 102.6 מ"מ.

 

AtarimTR