ידיעון 2803 פר' השבוע וישב

בס"ד, כ"ג בכסלו תשע"ג  

 

ו י ש ב – מברכין החודש

 

 

 

 

16.15

הדלקת נרות

08.00

תפילת שחרית

16.25

מנחה, קבלת שבת

 ערבית, דרשת הרב

11.00

שעור בפרשת השבוע במועדון

שעור במשניות בשטיבל

18.30

סעודת שבת בחדר האוכל

11.30

סעודת שבת בחדר האוכל

מכונת השטיפה תפעל

בשעות 19.30 – 21.30

נא להחזיר כלים עד 21.00

12.45

שעור לנשים – קהלת - במועדון

13.00

מנחה גדולה

15.30

שעור בדף יומי

16.00

מנחה

16.00

נשים אומרות תהלים - בבית סעדון

17.16

ערבית, הדלקת נר חנוכה, הבדלה

 

 

 

זמני תפילה במשך השבוע

שחרית א - ה                   05.50

שחרית ו' – ראש חודש      05.45              

מנחה ברחבת חדר האוכל   13.30

מנחה בבית הכנסת           16.30

רבע לערבית-לימוד הלכות  19.45    

ערבית                           20.00

עונג שבת לילדים בשעה 11.00

  כיתות א-ג    ורד סוקולובסקי

  כיתות ד-ו     עזי אלטשולר

 

 

 

לוח השבוע

 

יום ראשון

גדולי המחשבה הישראלית – לא יתקיים

יום שני

21.15

שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י

חדר עיון

יום שלישי

09.00

מפגש בוקר לבגירים

מועדון לחבר

16.30

פגישת תיאטרון עדות

מועדון לחבר

20.00

התעמלות לנשים – שעור מאוחד

בית שפירא

יום חמישי

שעור ניצוצות מהדף היומי – לא יתקיים

יום שישי

06.30

שיעור בדף יומי

חדר עיון

 

השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון

 

 

תורני נוער ברפת:  בוקר -  יהושע ונדב  ברוכי

                           צהריים -  ניב גרינברגר, מלאכי שניאור

 

 

 

 

ירושלים שלנו

בסוף השבוע שעבר בילינו בירושלים במסגרת התכנית היפהפייה "חמשושלים" – ארבעה סופי שבוע בעיר הבירה, מלאים במופעים, סיורים ועוד – הרוב ללא תשלום או בהנחה משמעותית. מוזיאונים פתוחים ביום חמישי בלילה עד השעה 01.00 והכניסה ללא תשלום; סיורים בכל שכונות העיר עם מדריכים מיומנים שופעי ידע רב – ללא תשלום; הנחות במלונות העיר;

אנחנו השתתפנו במופע בשם 'ירושלים יודעת לצחוק', בהנחיית דן אלמגור שסיפר סיפורים נחמדים, בהשתתפות זמרים ידועים וצעירים בשירים הומוריסטיים מהעבר. האודיטוריום בבנין ימק"א היה מלא מפה לפה בקהל רב-גווני ונהנינו מכול דקה.

משם המשכנו לביקור במוזיאון ישראל בתערוכת 'חסידים לא רק שחור לבן' (התערוכה נסגרה בשבת האחרונה) והמשכנו עם מדריכה בסיור הומוריסטי באחד מאולמות התצוגה.

ביום שישי סיירנו במושבה הגרמנית על בתיה היפהפיים ושמענו את ההיסטוריה של השכונה.  קינחנו בביקור בשוק איכרים שמתקיים בכול יום שישי בעמק רפאים.

לפניכם עוד שבועיים של המבצע וכדאי לנצל את ההזדמנות.

                                                                            נהנתה מכול רגע וממליצה בכול פה,

עדנה שורץ-לובושיץ

מה בגיליון?

·         על קצה הלשון – הרב ירון

·         שרה פיש ז"ל – אלי ברמן, הרב ירון, מעין ברמן-פאלק

·         בארות חוגגת שבעים – הצוות

·         נקודת ציון – יצחק שניאור                

·         הפינה הירוקה – יוסי שניאור

·         באספה

·         תרבות בחנוכה – אורטל לנדה

·         מה חדש בהונגריה – גבי נאור

·         אחרי חמישים שנה – יפת שדיאל

·         בעמוד ענן ידבר עליהם – נורית סוקולובסקי

·         רכב, רכב / שירות לחבר בחנוכה – עירית פורשר

·         בקיבוץ הדתי – עמוד"ש 139;  תכניות לצעירים; משלחת למחנה מושבה.                        

                  כלבו דף ולוחות זמנים

                                                                 קראו בנעימות !

המערכת

 

 

 

 

 

 

וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם – הרמב"ן (במדבר יג, לב) כותב שיש הבדל בין מי שנאמר עליו שהוא מביא דיבה לבין מי שמוציא דיבה. המביא דיבה אומר אמת, וחטאו הוא רק העובדה שהוא הביא את הדברים. אבל המוציא דיבה ממציא את הדברים, ודבריו אינם אמת. לכן על יוסף נאמר שהוא הביא דיבה, ואילו על המרגלים – שהוציאו דיבת הארץ.

בֶּן זְקֻנִים – על יוסף נאמר שהוא בן הזקונים של יעקב, וגם על בנימין נאמר באופן דומה (בראשית מד, כ): "יֶשׁ לָנוּ אָב זָקֵן וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן". מה פירוש הביטוי? רש"י מביא שלושה הסברים לביטוי 'בן זקונים': הסבר ראשון הוא שהילד נולד כשהאב היה זקן. הבעיה בהסבר הזה היא שכל ילדיו של יעקב נולדו בהפרש קטן זה מזה, וממילא כולם ראויים להיקרא 'בן זקונים'. פירוש שני של רש"י מתייחס למלה 'זקן' במשמעות של חכם (גם אונקלוס מתרגם כך), והפירוש השלישי דורש את המלה 'זקונים' כשתי מלים בארמית: זיו איקונין – כלומר שהוא היה דומה באופן פיזי לאביו. פירוש נוסף מציע הרמב"ן, והוא שהיה מקובל שהאב בוחר אחד מילדיו שישרת אותו לעת זקנתו, וזהו בן הזקונים.

כְּתֹנֶת פַּסִּים – יעקב עשה ליוסף כתונת פסים, ומשמע שזהו בגד מיוחד. בסיפור אמנון ותמר (שמו"ב יג, יח) כתוב שלתמר היתה כתונת פסים "כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת". ואולם, לא ברור מה משמעות השם הזה. רש"י הסביר שזה סוג של בד, וזהו אותו בד שמוזכר במגילת אסתר 'חור כרפס ותכלת'. פירוש נוסף שמובא ברש"י הוא שהמלה פסים היא ראשי התיבות של צרותיו של יוסף שנמכר לפוטיפר, סוחרים, ישמעאלים ומדינים. החזקוני אומר שזה לשון פיוס וריצוי. הרד"ק אומר שהכתונת היתה עשויה פסים פסים בצבעים שונים. מעניין שהיום זה הפך להיות כינוי דוקא למדים של אסיר...

וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁלָה וְהָיָה בִכְזִיב בְּלִדְתָּהּ אֹתוֹ – הפרשנים ניסו להבין את הקשר בין שמו של שלה לבין העובדה שיהודה היה בכזיב בעת שהוא נולד. ואולם, נראה שהקשר הוא שזו אותה משמעות. כאשר אלישע אמר לאשה השונמית (מל"ב ד) שיהיה לה בן, היא ענתה לו: "אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ". לאחר שהבן נפטר, הלכה האשה לאלישע ואמרה לו: "הֲלֹא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי". אכזבה ואשליה הן מלים נרדפות, ולכן שמו של הבן השלישי של יהודה היה שלה, כי הוא היה בכזיב.

שַׂר הַטַּבָּחִים – יוסף נמכר לשר הטבחים. המלה טַבָּח קשורה למלה טֶבַח, כלומר להריגה. היו מפרשים שהבינו שפוטיפר היה המוציא להורג – התליין של המלך, אך רש"י הבין שתפקידו היה האחראי על שוחטי הבהמות של המלך.

כיון שבדרך כלל עיקר הסעודה הוא הבשר, במשך הזמן המלה 'טַבָּח' התחילה לקבל משמעות של מי שאחראי על הכנת האוכל באופן כללי, גם אם מדובר במסעדה צמחונית...

הרב ירון

 

 

 

 

חיה שרה פיש ז"ל בת אסתר לאה ואברהם חיים וולמן

נולדה:   י"ח בשבט תרע"ט  19 בינואר 1919     

נפטרה:  כ"ב בכסלו תשע"ג, 5 בדצמבר 2012

 

"ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה".

אומר רש"י: לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל, לומר לך שכל אחד נדרש לעצמו. בת ק' כבת כ' לחטא – מה בת כ' לא חטאה, שהרי אינה בת עונשין, אף בת ק' בלא חטא, ובת כ' כבת ז' ליופי. שני חיי שרה – כולן שווין לטובה.

 

אנו מביאים היום את סבתא שרה שלנו למנוחת עולמים בפתח-תקווה, היא ירושלים של מטה, שלושה ימים לפני חג החנוכה המסמל יותר מכול את הגבורה היהודית והאמונה החזקה.

סבתא חיה-שרה מגלמת עבורנו את הנחישות, הגבורה והעוז במהלך חייה המפותל והארוך. סבתא זכתה לכמעט תשעים וארבע שנים של שיבה טובה ובריאות איתנה בגוף ובנפש.

אנסה לסקור את מהלך חייה.

שרה נולדה בירושלים, שנתיים בלבד לאחר שארץ ישראל שוחררה מעול הכיבוש הטורקי.

למשפחת וולימובסקי – אשר שמה שונה לוולמן – שורשים עמוקים בירושלים. זכתה שרה וזכתה משפחתה למצבה חיה ושוקקת חיים בירושלים, בדמותו של המבנה שבנה הסבא של סבתא, ר' שמואל לוי – החייט האמריקאי: 'הכנסת אורחים' ובית הכנסת 'זהרי חמה', השוקק בכל יום אלפי מתפללים בשמונת השטיבלים שבמבנה.

לסבתא, שנולדה כתינוקת הראשונה בבית החולים 'הדסה' מול 'ביקור חולים', הייתה נוסטלגיה לעיר, לילדותה, להווי השכונתי המיוחד שבו חיו ספרדים ואשכנזים ביחד, לפשטות ולימי התום.

כמו ירושלים, גם סבתא שידרה חוזק ונצחיות.

כשהייתה בת עשרים, עקרה משפחתה לארה"ב בעקבות האב שעסק בגיוס כספים לישיבת 'עץ חיים' ול'זהרי חמה'.

בארה"ב הכירה את סבא משה-מוריס וביחד הקימו חוות תרנגולות לשיווק ביצים (איך שההיסטוריה חוזרת על עצמה) בטומס-ריבר ניו ג'רסי, סמוך ללייקווד.  במשך תקופה מסוימת גרו בלוס-אנג'לס ואחר כך בניו-יורק.

ביחד עם מוריס עבדה שרה לפרנסת המשפחה, בתפירה בבית ומחוצה לו, וביחד גידלו את ארבעת הילדים: שולמית, ג'וזף, וולטר-זאב ושושי.

בית יהודי נאמן שחינוך לתורה, לעבודה ולמעשים טובים.

לפני כשלושים שנה עלו שרה ומוריס והתיישבו בפתח-תקווה.  לפני תשע-עשרה שנים, לאחר שנפטר סבא מוריס, עברה שרה לקיבוץ וחיה בסמוך אלינו. תקופת ח"י שנים זו הייתה תקופה טובה ומאושרת בחייה.

נכון יהיה לצטט כמה פסוקים ממזמור 'אשת חיל', שכאילו נכתב לכבודה.

'אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה, בטח בה לב בעלה ושלל לא יחסר...

דרשה צמר ופשתים ותעש בחפץ כפיה...'

כישרון התפירה והרקמה של סבתא שרה היה מעולה, והיא מצאה בעבודתה סיפוק והנאה במשך עשרות שנים.

'ידיה שלחה בכישור וכפיה תמכו פלך...

מרבדים עשתה לה, שש וארגמן לבושה...

סדין עשתה ותמכור וחגור נתנה לכנעני. עז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון...

צופיה הליכות ביתה ולחם עצלות לא תאכל...

רבות בנות עשו חייל ואת עלית על כלנה.

שקר החן והבל היופי...'                         ואת יפה היית.

 

עוז הרוח שלך היה גדול. התמודדת עם מעברים קשים ועם תנאי מחסור בילדותך, אבדן בעלך סבא מוריס, ובנך – זאב, וידעת לנצור את הכאב בלבבך.

כמעט מעולם לא ראינו אותך מזילה דמעה. הייתה בך השלמה שבשתיקה, בלא תרעומת כלפי אדם או כלפי שמיא.

זכית לשמונה נכדים ולחמישה עשר נינים שכולם אהבו אותך והיו גאים בך.

ראי לציין את הטיפול המסור שקיבלת במשך כשלושים שנה מבתך – רעייתי שולמית, תחילה בביתכם בפתח-תקווה ביחד עם סבא מוריס וולטר ז"ל, ואחר כך בכל שנותייך פה.

בארבע השנים האחרונות זכית לטיפול מסור של בודהו שהפכה לחלק ממשפחתנו.  תודה לך בודהו.

תודה גם לצוות הרפואי שלנו, ובמיוחד לד"ר ליאורה, ולצוות מחלקה פנימית ב' בבית החולים 'השרון'.

 

בעת נישואין אנו מברכים על בניית אבן נוספת בירושלים, ובעת הזאת – נשמטה האבן, ואנו חשים בחלל שנפער בחומת העיר.

לאחיות האהובות שלך, דודה רבקה ודודה חנה, שזכו והן מתגוררות בעצמן בעיר הקודש ירושלים – אתן, שביחד עם סבתא שרה מהלכות הייתן בשבילי הקיבוץ כאגדה ירושלמית קסומה – מי ייתן והמקום ינחם אתכן ואותנו, כל בני המשפחה המורחבת יחד עם שושי וג'וזף ומשפחותיהם בארה"ב, בתוך שאר אבלי ציון עיר הקודש ובוני ירושלים, ולא נוסיף דאבה עוד, ונרות הנשמה שיודלקו, יאירו ביחד עם נרות החנוכה את החשיכה בחוץ ובלב פנימה.

אלי ברמן

 

לשולמית ברמן

לילדים שושי וג'וזף ובני ביתם בארה"ב

לאחיות חנה ורבקה

לאלי, לילדים, לנכדים ולנינים

ולכל בני המשפחה

השתתפותנו העמוקה באבלכם

בפטירת אמא - האחות - הסבתא

חיה שרה פיש ז"ל

בנחמת ציון וירושלים תנוחמו

 

 

שרה,

בפרשת השבוע שנקרא השבת, נקרא על חייו הקשים של יוסף הצדיק. חיים לא קלים עברו על יוסף עד שהוא נפטר בשיבה טובה בגיל 110. חז"ל אומרים שבניגוד למשה, שהוגדר ע"י בנות מדין כ'איש מצרי', יוסף מעולם לא שכח את העובדה שהוא בא מהארץ הזו, ולכן אשת פוטיפר וגם שר המשקים מגדירים אותו כנער עברי. מהסיבה הזו, אומרים חז"ל, זכה יוסף להיקבר בארץ ישראל, ואילו משה לא זכה לכך.

אבל יוסף הובא לקבורה בארץ ישראל שנים רבות לאחר מותו. את, שרה, שהשורשים הירושלמיים שלך היו טבועים עמוק עמוק בנשמתך, זכית למה שיוסף לא זכה לו: לחזור לארץ ישראל, לחיות בה בשמחה, לראות נכדים ונינים, לזכות לאריכות ימים ובריאות, והיום את נטמנת כאן, ליד מוריס בעלך, באדמת ארץ ישראל.

נולדת לפני כמעט תשעים וארבע שנים בירושלים – התינוקת הראשונה שנולדה בבית החולים 'הדסה' כשהוא עוד היה ממוקם מול ביקור חולים בירושלים – כבת למשפחת וולמן המפורסמת, נכדה לר' שמואל לוי שייסד והפעיל את בית הכנסת 'זהרי חמה' ומפעל הכנסת האורחים האדיר סביבו.

אבא שלך המשיך את עבודת הקודש של סבא, וגייס כספים לטובת ישיבת 'עץ חיים' ו'זהרי חמה', וכך הגעתם לארצות הברית.

בארצות הברית פגשת את מוריס, גיבור מלחמה שהשתחרר מהצבא האמריקאי, והחלטתם להקים שם את ביתכם, אבל לרגע אחד לא שכחתם את השורשים שלכם. דאגתם שהילדים שלכם יקבלו חינוך יהודי. לפני 30 שנה החלטתם שהמקום שלכם הוא בארץ ישראל, ועזבתם את הכול – כולל שני הילדים שעדיין חיים בארה"ב - וחזרתם לכאן.

לאחר פטירתו של מוריס, לפני 18 שנה, החלטת לגור ליד שולמית בבארות יצחק, ושולמית זכתה להיות קרובה אלייך ולדאוג לכל צרכייך במסירות ובאהבה אין קץ.

בקיבוץ באו לידי ביטוי התכונות שהיו טבועות בך:

אשת עמל – כבר בגיל 12 התחלת לעבוד. מכיוון שאביך היה רוב הזמן בארה"ב בתפקידי גיוס כספים, חלק מעול הפרנסה של המשפחה נפל עלייך, ובחריצות רבה עבדת כמוכרת בגלנטריה המשפחתית שלכם, ברחוב דוד ילין בירושלים. החריצות הזו ליוותה אותך כל חייך. אולי השורשים הקיבוציים והאהבה של שולמית, בתך, לענף הלול ניטעה שם בארה"ב, כשהיה לכם לול בארה"ב, ובו עבדת. כשהגעת לקיבוץ עבדת במחסן הבגדים, ובשנים האחרונות עבדת בכישרון רב ובהתמדה ב'בית באר'.

צדקה והכנסת אורחים – כבת לשושלת וולמן שהפעילה את הכנסת האורחים ב'זהרי חמה', ידעת להכניס אורחים. בישלת, אפית, והיית "בעלאבוסטע" אמיתית. כשהכניסו ספר תורה לבית הכנסת שלנו בבארות יצחק, תרמתם את הטס לספר התורה.

אהבת הטבע – אהבת לטייל מסביב לקיבוץ. היה נעים לראות אותך יושבת על הנדנדה שעות, במעין מנוחה אחרי שנים רבות של עמל ועשייה.

כישרונית – היו לך ידיים כישרוניות מאוד. עסקת בסריגה, רקמה, בישול, והדברים באו לידי ביטוי גם ב'בית באר'.

קריאה – למרות שלא זכית לסיים לימודים פורמאליים, בגלל שנאלצת להתחיל לעבוד בגיל צעיר, אהבת מאוד לקרוא – בעברית, ובעיקר באנגלית.

אהבת החיים – שמך המלא הוא חיה שרה, ואת באמת אהבת לחיות. למרות החיים הלא פשוטים שהיו לך, ולמרות מותם של מוריס בעלך ושל וולטר בנך, והחיים הקשים שהיו לוולטר – הדברים לא ניכרו עלייך. הייתה בך שמחת חיים והיית שמחה בחלקך.

כל הדברים האלה יחסרו לנו מאוד. תחסרי לכל מי שראה אותך כאן בשבילי הקיבוץ. תחסרי מאוד לילדייך: שולמית כאן בארץ, יוסף ושושי בארה"ב. תחסרי מאוד לשתי האחיות שלך, רבקה וחנה, שתמיד נהנינו לראות את שלושתכן ביחד. תחסרי לבּוּדהוּ שזכתה לטפל בך במסירות רבה בארבע השנים האחרונות. תחסרי לנכדייך ולנינייך.

הנחמה שלנו היא שזכית בסופו של דבר לאריכות ימים, לבריאות איתנה, ולזכות לראות נכדים ונינים שאהבת ושמרת איתם על קשר, ולהיטמן כאן בארץ ישראל.

תהא נשמתך צרורה בצרור החיים.

הרב ירון

 

 

שיר לזכר סבתא שרה פיש, באהבה רבה ובגעגועים

אשת חיל מי ימצא

מביטה בך, סבתא

שערך הלבין,

וארשת פנייך קשה.

כמה מסעות עברת בחייך,

מילדות לשיבה

וקמטי הזמן והדרך כמו חרוטים על פנייך.

כמה עולמות עברו בצידך

ונבראו מקרבך-

עמל, ואמהות וייסורי הזמן.

חושבת עלייך,

את, כשרה האם,

אשת חיל מי ימצא!

להיות איתך עוד רגע,

כמו להביט בתמונת חיים שלמה

כאן, איתי, עכשיו, בחדר.

עם כל הקושי, הייסורים והתקווה.

עם תפילה גדולה לאהבה.

סבתא שרה אהובה.

 

                                                                יהי זכרה ברוך!

מעין ברמן-פאלק

 

 

 

 

בארות יצחק ביום חגך - שרים בנייך לכבודך

 

ממזרח ומים נקבצו באו לך,

נלחמו, נדדו כי רצו רק אותך.

תעוזת הנופלים ועיקשות הפליטה

הבטיחו לימים תקומת הקבוצה.

                                          ועתה בחלוף 70 השנים,

                      לציין יתכנסו צאצאי הבנים,

                      בני זוג שבאו, משפחות נקלטות,
                      לשירה יחדיו תשבחות וזמירות.

 

על גבי העבר ולקראת העתיד -

שלובים כל בנייך כחרוז על רביד.
בארות יצחק ביום חגך;
שרים בנייך לכבודך.

 

יהונתן שרמן

 

בקיצור, לא לשכוח:

שבת שירה, פרשת בשלח, ט"ו בשבט (26.1.13),

ולאחריה יום חמישי, כ' בשבט (31.1.13)

חוגגים  7...

 

צוות האירועים

 

 

 

 נקודת ציון – מצבה לזכר רב"ט משה לוי בצומת מזור

בצומת מזור ניצבת מצבה לזכרו של החייל משה (שיקו) לוי הי"ד.

מיהו ומה קרה?

באתר "יזכור" של משרד הביטחון רשום כך:

משה נולד ב-16.2.1967 בפתח-תקווה להוריו מרים ואברהם.  הוא סיים את חוק לימודיו, תחילה בבית-הספר היסודי 'עין גנים' ואחר-כך בבית-הספר התיכון עמל א'.

בשלהי חודש ינואר 1985 גויס משה לשירות חובה בצה"ל. הוא סיים טירונות והוצב בחיל החימוש. משה נשלח לבסיס הדרכה של חיל החימוש לקורס מכונאי נגמ"ש, ובסיומו הוצב לשרת בתפקיד מכונאי נגמ"שים בפלס"ר. לדברי מפקדיו היה מסור מאוד לעבודתו, הוגדר כ"משקיען" והקדיש את כל זמנו לתפקידו ולעבודתו. לאחר תקופה קצרה הועלה לדרגת רב"ט.

ביום כ"ג בכסלו תשמ"ו (5.12.1985) נפל משה בעת מילוי תפקידו כתוצאה מפעילות חבלנית עוינת. בדרכו לביתו מהיחידה שבה שירת נחטף על-ידי מחבלים. הוא נאבק עם תוקפיו, שהיו חמושים, אך אלו גברו עליו. גופתו נתגלתה בצומת מזור. משה הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין הצבאי בסגולה בפתח-תקווה. הותיר אחריו הורים ושתי אחיות - ורד ואיילת. בן תשע-עשרה היה משה בנפלו.

שר הביטחון דאז, יצחק רבין, השתתף באבל המשפחה וכתב: "רב-טוראי משה לוי נתן את חייו למען מולדתו. הוא נרצח בידי מחבלים באזור מושב מזור שליד פתח תקווה. משה ז"ל שירת בפלס"ר ונמנה על חיילי חיל החימוש. הוא היה חייל למופת. שקט, נעים הליכות וטוב-לב, אהב לסייע לחבריו ואהוב על כל מי שהכירו".

במכתב ניחומים למשפחה השכולה כתב מפקד היחידה: "משה שירת בפלוגה כמכונאי. היה ממושמע ורציני ושימש דוגמה לחיילים האחרים. מילא כל משימה וכל תפקיד שהוטלו עליו בצורה מושלמת. היחידה הייתה לביתו השני של משה וכך היא תישאר לכם. תמיד תוכלו לבוא ולזכור את בנכם יחד אתנו".

 

היום, יום שישי כ"ג בכסלו 7.12.12 הוא יום נפילתו.

                                                                                              יהי זכרו ברוך.

                                          איקה שניאור

 

הפינה הירוקה

שלום חברים,

בחודשים האחרונים השתתפתי בקורס מיוחד לפעילי סביבה במועצה האזורית.

הפעילים הגיעו מכמה ישובים במועצה -  בסה"כ כ-20 איש ואישה -  חלקם אנשים שאינם קשורים לתחום, חלקם אנשים שעסוקים בנושא במושבים וחלקם אנשים העוסקים בנושא כמקצוע.

מטרת הקורס הייתה לחשוף את הפעילים לנושא הסביבתי מכמה היבטים, כדי שתיווצר שפה משותפת ומתואמת בין הישובים השונים במועצה ובינם לבין המועצה. בסיום הקורס נבצע פרויקט סביבתי כלשהו בעזרת המועצה והמשרד להגנת הסביבה.

לאחר מפגש היכרות קצר, קיבלנו הרצאה שהייתה מעין "יישור קו" לרמה אחידה של ידע למשתתפים.

בשבועות הבאים שמענו הרצאות מעמיקות מפי מומחים בתחומים:

●                   שמירת הטבע ומגוון המינים – מדוע זה חשוב וכיצד מבצעים זאת.

●                   צרכנות וכלכלה ירוקה.

●                   שמירה על השטחים הפתוחים.

●                   הפסולת בישראל ממטרד למשאב – כיצד מפרידים ומה עושים עם זה?

●                   התייעלות אנרגטית ובניה ירוקה.

בהמשך נפגשנו עם נציגי המועצה האזורית והמשרד להגנת הסביבה, שמענו מהם מה מתבצע במועצה בתחום הסביבתי החל ממבני המועצה ועד לחינוך,. יכולנו גם לשאול ולהציע הצעות שחלקן נפלו על אוזניים קשובות.

בשני המפגשים הבאים הצגנו את הפרויקטים שאנו מבקשים לבצע:

●                   יצירת רשת קשר ממוחשבת במושב – כדי להפחית את השימוש בנייר.

●                   הכשרת שביל להליכה ורכיבה לאורך נחל בית עריף.

●                   יצירת פינות חמד מחומרים ממוחזרים תוך שיתוף ופעילות קהילתית במושב.

●                   עיצוב נוף והצללה טבעית לאורך שביל מרכזי בישוב.

●                   הפעלת נוער להגברת המודעות לניקיון בקרב הנופשים ביער בן שמן בסופי שבוע.

●                   פרויקט שכמה פעילים מעוניינים לקדם (ביניהם גם הח"מ) הוא חסכון והתייעלות אנרגטית במגזר הפרטי והציבורי במושבים.

המועצה הבטיחה לעזור למימוש הפרויקטים במימון ובתכנון, ואני תקווה שלפחות חלק מהם יתממש.

הקורס היה מוצלח מאד מבחינתי, אני מקווה שייפתח בקרוב קורס נוסף, ושהפעם תהיה בו נציגות גדולה יותר מבארות יצחק... המעוניינים כבר מוזמנים להירשם אצלי.

הקורס הסתיים בסיור (שהתקיים היום) במועצה האזורית עמק חפר ובפרויקטים סביבתיים וקהילתיים שבוצעו שם בשנים האחרונות.

טיול חנוכה:

טיול המשפחות ביום רביעי הקרוב יהיה, בע"ה, לאתר פינוי הפסולת בחיריה.

הרעיון לצאת לטיול למקום הזה הוא ביוזמת צוות הקיימות, אך שמחתי לראות שועדת תרבות נרתמת לרעיון בשמחה, אורטל ביצעה את כל התיאומים הנדרשים ולנו נשאר רק להירשם ולהגיע, תודה אורטל!

ראוי לציין שחלק מעלות הטיול ימומן מכספי הפרס שקיבלנו בתחרות "בית הכנסת היפה והמקיים" כפי שפורסם בידיעון שבת "נח". אנו מעריכים שהביקור באתר חיריה "יפקח" לנו את העיניים, יגביר את המודעות לבעיית הפסולת בישראל ויכין אותנו במידה רבה למצב עתידי שבו נצטרך להפריד את הפסולת הביתית (יותר ממה שמופרד היום).

זה הכול בינתיים, שבת שלום!                                                                                        

 יוסי שניאור

 

 

לסבתא רבתה וסבא רבה נעמי ויהושע קורן

מזל טוב בהולדת הנין אלעזר דוד

נכד לשושי וחגי אילן ולחני

בן ליפעת ושרון לוין ברמת בית-שמש

                         תזכו לגדלו לתורה, לחופה ולמעשים טובים

 

באספה      2.12.2012 י"ח בכסלו תשע"ג

צוות המינויים, שפעל במשך כשנה והביא לאישור הציבור בחירת מנהל מש"א (שכיר) ומרכז משק, הציע לבחור באליהו לוי ובמילכה מיור למזכירים.

מילכה הוסיפה פרטים בשם שני המועמדים ואליהו אמר דברי תורה. הרכב המזכירות וחלוקת התפקידים לא נדונו באספה זאת.

האספה אישרה את העברת ההצבעה על כל אחד מהמועמדים בנפרד לקלפי.

בהצבעה בקלפי נבחרו שני המזכירים ברוב של כשני שלישים מקולות המצביעים.

אנחנו מודים לאליהו ולמילכה על נכונותם למלא את התפקיד ומאחלים להם ולנו הצלחה.

רשם: יצחק שניאור

סיכמה: דינה אמיר

 

 

לחברתנו היקרה קטי לוי

במלאת לך 90 סתווים

שאי ברכות חמות לשנים ארוכות

בבריאות ובשמחה עם כל המשפחה

 

 

תרבות בחנוכה

זה הזמן להציג בגאווה,

את יצירתכם לכבוד החנוכה.

על השולחן בחדר האוכל מול דלת הזכוכית,

יש להציב לראווה ורצוי שיהיה מסומן.

ביום שני, כ"ו בכסלו, 10.12.12  

נפגש למסיבת חנוכה   בשעה 18:30 בחדר האוכל

ביום רביעי, כ"ח בכסלו, 12.12.12

צוות קיימות ואיכות הסביבה וועדת תרבות מזמינים אתכם:

לטיול חנוכה  לפארק אריאל שרון (חירייה)

יציאה בשעה 8:00          חזרה משוערת 15:00

 

פארק אריאל שרון הוא הפארק המטרופוליני הגדול בישראל - הולך ומוקם בלב גוש דן. הוא הופך את אתר חירייה ששימש עשרות שנים כ"חצר האחורית" ו"פח האשפה" של המטרופולין, לחצר הקדמית ולחלון הראווה הייצוגי של גוש דן ושל הארץ כולה.  הפארק מחבר בין רצף של שטחים פתוחים – בית הספר החקלאי מקווה ישראל, פארק בגין (דרום) והפארק הלאומי והספארי ברמת גן. שטח תכנית הפארק כ-8,000 דונם.

 

"איך הופכים תל אשפה לריאה ירוקה?"

הסיור כולל עלייה לראש ההר, למרפסת התצפית,

וכן הליכה קצרה וקלילה בשטחים הפתוחים לאורך נחל איילון.

כבעבר, נשמח להצטרפות נכדים לטיול, בעלות סמלית של כ- 25 ₪

 

אורטל לנדה – ועדתרבות

 

מה חדש בהונגריה? 

לא מעט חברים שאלו את השאלה הזו אחרי שחזרתי מהונגריה.

הבנתי שהמצב הפוליטי שפורסם בארץ גילה את האנטישמיות המתחזקת בהונגריה.  

אז קצת רקע : מפלגה בשם "יוביק", מפלגה ימנית / לאומית / פטריוטית. השם JOBBIK באה מהמילה JOBB= ימין ובמובנים אחרים טוב. JOBBIK = יותר טוב, ובמובנים אחרים יותר ימני (ככה זה). מפלגה שזכתה ב- 44 מנדטים מתוך 386,  שזה 11.4% כ-1 מיליון בוחרים. חשוב לציין שמתוך 9.8 מיליון תושבים הונגרים, 3.7 מיליון חיים מתחת לקו העוני.  המפלגה חזקה דיה. אחד הדברים שבהם עוסקת המפלגה הוא הסתה נגד ישראל. לטענתם, ישראל כובשת כלכלית את מדינת הונגריה וכול ישראלי הוא סכנה קיומית למדינה.

לפני כחצי שנה, אחת מהחברות שעוסקות בסקרים, רצתה לבדוק את רמת שנאת הזרים שיש בהונגריה, ולצורך זה הם המציאו מדינה שלא קיימת בשם "פירז".   

כיצד עשו זאת?  חבר פרלמנט ממפלגת "יוביק" שלח דואר אלקטרוני לכול חבר בפרלמנט וביקש שיודיע אם יש לו אזרחות שנייה (שלפי חוק השקיפות זה מקובל). חברת פרלמנט ממפלגה אחרת הבינה את הפרובוקציה וענתה בפרובוקציה: "אני אזרחית ישראלית / 'פירז' ואת האזרחות ההונגרית שלי קניתי בכסף רב".

למחרת, בפרלמנט, קם חבר ממפלגת "יוביק" ובסעיף 'שונות' אמר שיש ברשותו מידע (התייחס לפרובוקציה ברצינות) שיש חברה בפרלמנט שהיא אזרחית ישראלית "והגיע הזמן לרשום כול אזרח ZSIDO (יהודי) שיושב בפרלמנט"                    

התוצאה: למחרת, בהתחלת הישיבה, גינה יושב ראש הפרלמנט את הדברים הנ"ל וענד מגן דוד צהוב (טלאי) על חליפתו וכך ניהל את ישיבת הפרלמנט במשך כול היום. ואז יותר מעשרת אלפים איש הפגינו ברחובות הונגריה נגד האפליה.

אז מה חדש בהונגריה? אין חדש, כול התהליכים חוזרים על עצמם. עוני עוזר לחדש אפליה, בטחון פנים "על הפנים", ולפי דעתי חסרים יהודים בורגנים תרבותיים בהונגריה (שחלק גדול מהם נשרפו באושוויץ).

גבריאל נאור   

 

 

 

מפגש 50 שנה

 

לפני כשנה קיבלנו במייל את המכתב הבא:

 

ב"ה ב' בשבט תשע"ב  26.1.12

שלום רב,

הנידון: שבת גרעין: 50 שנה לעליית הגרעין לגלבוע.

בשבת פרשת "וישלח" 1.12.2012 נקיים אי"ה שבת גרעין. בשלב ראשון אנו חייבים לדעת רשימת מגיעים כדי להזמין סופית את האכסניה. בהמשך צוינו העלויות ונתבקשנו להודיע לאחד מחברי צוות המארגנים מידית באם אנו מתכוונים להגיע, יען כי מספר החדרים מוגבל ולכן כל הקודם זוכה. אנא הזדרזו, נאמר במכתב, והחזירו עוד היום תשובה (כבר אז, שנה מראש)?!

בברכה

מזכירת גרעין נטעים.

 

על המכתב היו חתומים כמה מחברי הגרעין שלקחו על עצמם לארגן מפגש זה.

כדאי להזכיר כי גרעין "נטעים דרום" שמנה למעלה מ- 100 חברים, יועד לבארות יצחק. חברי הגרעין בעלי הכושר הקרבי התגייסו ביולי 1962. אחריהם הבנות (18 בלבד), ובעלי הכושר הנמוך יותר התגייסו אחרונים. בזמן הטירונות התבשרנו כי אנו מיועדים להיות הראשונים שייאחזו באדמות הגלבוע בהיאחזות נח“ל חדשה שתוקם על גבעה 500 (במפה). תאריך העלייה למקום נקבע ל- 29.11.1962.

להזכירכם, כ"ט בנובמבר הוא הכינוי לתאריך 29 בנובמבר 1947 (אור לי"ז בכסלו ה'תש"ח), היום בו החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) בלייק סאקסס על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית.

חצי שנה מחיינו היינו שם. עתה, במלאת 50 שנה לאותו יום הוחלט לערוך מפגש של חברי הגרעין.  המספר הרב של חברים שהודיע על כוונתו לבוא (בליווי בני/ות הזוג) חייב למצוא מקום שיוכל לקלוט את כולם בשבת והבחירה נפלה על אתר הנופש שליד קיבוץ האון - בחירה שבסופו של דבר רק הוסיפה לאווירה.

מאז ועד ליום הכנס ממש, רוב ההתקשרות בין כולם נעשתה כמובן באמצעות המייל. כבר בתקופה זאת חווינו מציאות מרשימה, כאשר רבים מאיתנו שנתבקשו  לסייע, נענו מכל הלב ובמהירות ללא יוצא מהכלל. בלטו במיוחד כמה שמהארכיונים שלהם בבית אפשר להקים מוסד מתחרה לגנזך המדינה.

התקבצנו כמאה וארבעים איש ואשה. זוגות זוגות וגם בודדים. שלושה אף הגיעו במיוחד מחו“ל. כולם באו לפגוש חברים ותיקים ולברר מה קרה לחבורה שחלקה ששה חדשים חשובים מחייה לפני חמישים שנה במקום שכוח אל, והפכה אותו למקום שבהמשך מתקיים בו ישוב משגשג ופורח. זכינו לראות כיצד אירועי העבר מעוצבים מחדש במהלך המפגש החברתי, ולברר האם השפיעו על כלל החברים, אם בכלל. במהלך השבת נשאבנו לסחרחורת הזיכרונות, זרמנו עם עברנו כאילו יצאנו ממצרים ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים וכולנו היינו מעורבים במעשי משובה של "סיבוני" קק"ל, נסיעה של 26 האנשים על הקומנדקר וכו‘. אבל לעומת זאת זכינו לתקופה של גיבוש ויצירת מסגרת חברתית ותרבותית מיוחדת מאוד. 

זה התחיל כשהגענו למקום המפגש ליד מצפה ברקן. בעודנו מנסים לזהות (לא תמיד במדויק) איש את רעהו ורעותו בלי לטעות ולהחליפם בבני הזוג, כשבעלי מצלמות מזדרזים לתעד את הרגע. אחרי שהאמנו כי הזיהוי נכון, המשכנו ל“מעלה גלבוע“, לחדר האוכל לשחזור טקס העלייה. האזנו לדברי מפקד ההיאחזות דאז, מיכה חורין מטירת צבי, ולברכה ששלחה אישיות בכירה (שימון). אבל מעל הכול, היה זה החיוך המרוח על הפנים, האור שבעיניים, ההתרפקות של אחד על השני, טפיחת כתף מחבר נעורים, בפרט אם היא דווקא בלתי צפויה אבל גם לא מלאכותית, והרצון לדבר ולספר את מה שלא הספקנו בחמישים השנים האחרונות. כאן המקום להודות ל“מעלה הגלבוע“ על האירוח החם והנפלא וההשקעה במפגש ביום שישי.

משם המשכנו ל“האון“. קבלת חדרים והכנות לקבלת שבת. תפילת ליל שבת הייתה בנוסח קרליבילו (קרליבך ובי“ס ”בילו“ בתל אביב במעורב), ארוחת ערב (היו הפתעות על השולחן ובסדרי הישיבה!!), גדעון שמיר (שהיה סגנו של מיכה) הצליח לשלב את האירועים בפרשת השבוע עם אירועים אקטואליים של הציבור שהתכנס, וכן הייתה שירת זמירות של שבת (היו שירונים!) מלווה בהררררבבבבה דיבורים.

אחר כך התיישבנו בניחותא לערב "כאלה היינו". צוחקים מכל שטות, שרים שירי מולדת ושירי תנועה (גם פה היו שירונים וכיבוד!), ומקשיבים לתחושות של חברים שהם כבר מזמן מאושיות הממלכה האקדמית. היו לנו גם סטיריקנים שהעבירו אותנו בדיקות ראיה וזיכרון, בעודנו מפשפשים במעטפות המוח ומעלים זיכרונות על תעלולי חברים. אך בעיקר מדברים, מדברים ומדברים. אחרוני היושבים באולם התפנו  רק אחרי איומים של האחראים לנעול עליהם את הדלת. מובן שאין טעם לפרט את תוכן הדברים והדאחקות שרצו שם, שכן זר לא יבין זאת.

למחרת בבוקר זה נמשך בתפילות של יום השבת עם שני חזנים מקצועיים משלנו, ושוב הפתעות בסדר הישיבה בסעודת השבת. רק בסעודה השלישית, אחרי שהוכחנו שהתבגרנו סוף סוף וכל אחד ואחת כבר ידע מי הוא (והיא) מי, התאפשר לנו לשבת לשולחנות בבחירה חופשית.

בכל אותן שעות ורגעים שהתרגשנו, גם דמענו בזכרנו את שלושה עשר החברים שכבר לא איתנו, ביניהם מאיר הי“ד שהיה חבר בארות יצחק, ואותו ייצגו יונה אחותו ויששכר בפגישה ביום שישי.

חווינו צונאמי של רגשות אהבה ואחווה ושלום ורעות בעוצמות רבות, וכל זה על רקע הנוף הנפלא של הכינרת, כשממול, מעברה השני של הכינרת, על גבעה קטנה נמצאת חצר כינרת, שם החל הגיבוש האמיתי, בתום הטירונות ולפני העלייה להיאחזות.

ואם תרצו - הכול במבחן התוצאה. המכתבים שאחרי האירוע ממשיכים עדיין למלא את תיבת הדואר האלקטרוני במחשבים שלנו, מרגשים ומשמחים לא פחות מהמכתבים שלפני המפגש. המפגש הזה עשה משהו לכולנו. כן מכונן או לא - זה כבר לא חשוב בכלל.

ועתה, מגיע גם יישר כוח גדול לעושים במלאכה להכנת הפגישה בתקווה שיהיו עוד מפגשים מסוג זה בעתיד ובכך באנו על שכרנו.

ובנימה אישית מילה לסיום. במהלך הזמן נבחרתי פה אחד ובלעדית לוועדת קישוט לאירוע. התוצאות - בס“ד מיד אחרי חנוכה על קיר חדר האוכל.

השתתפו: טובה ויגאל, ניצה וטובי, עפרה ויפת.

כתב: יפת שדיאל

 

בעמוד ענן ידבר עליהם 

"כשאור דולק בחלונך אני יודעת..."

יפעת שכנתי, גאוותנו במד"א, בבית.  בדרך כלל חשוך החלון – עבודה ללא שעות וללא גבולות.

הפעם נפגשנו לשמוע ולהשמיע מתוך עמוד ענן – לפני, וב"ה אחרי המלחמה.

יפעת אחראית מתנדבים ארצית לנוער ומבוגרים במד"א מזה 8 שנים.

 

ספרי לי, איך זה התחיל?

יפעת עונה בשטף ללא עצירה:  'כשקבלתי הודעה בביפר 'היה חיסול בעזה' הייתי באשקלון. נסעתי מיד למוקד הארצי בתל-אביב, ובדרך כבר דיברתי עם כל המרחבים ובקשתי שיכינו ארבעה צוותים (צוות = חובש ונהג), על כל צרה שלא תבוא.

מנכ"ל מד"א ובכירי המשרד שהו באותה עת בארה"ב במבצע התרמה למד"א.

בשיחת ועידה אתו קבלנו הוראות להיערך לשעת חרום במרחב לכיש-נגב, וזה אומר תגבור אמבולנסים, רופאים ומתנדבים.  אך הסתיימה השיחה וכבר ניתנה ההוראה לצאת לעבודה.

החרפת מצב – טילים נוחתים גם במרחב ראשון לציון שנכנס לטווח.

בכל יום הורדנו לדרום הבוער ארבעה-עשר צוותים'.

בקסדה ובשכפ"צ ירדה יפעת לחמ"ל לאשדוד. הנסיעה לבד לא נעימה ואפילו מפחידה. קיבלה נהג ואיתו הסתובבה בכול המרחב לוודא שלכל המתנדבים יש אוכל, מקום לינה ומיגון.

חשיבות רבה נודעת להתעניינות בפעילים המתנדבים שבאים בכול הלב, ואת שכרם יקבלו משמיים, כמו שנאמר: הקדוש-ברוך-הוא ישלם שכרם'.

ביום ראשון הודעה מהמנכ"ל:  קבוצה של ארבעה-עשר פרמדיקים מחו"ל מגיעים לתגבר כוחות.

יש הבדל בין פרמדיק ישראלי לכזה מחו"ל. איזו התרגשות !

מעמותת "הצלה" – המקבילה בחו"ל למד"א – הגיעו עשרה מתנדבים מניו-יורק וארבעה מבלגיה.

קבלת פנים בשדה התעופה ויפעת מכניסה אותם לעניינים בשיחת הבהרה על התפקיד. מיד יוצאים לדרך לפעילות באשדוד (היה יום שישי בצהריים).

באשדוד שוב תדרוך וחלוקת אמצעי מיגון. בינתיים מתקרבים לשבת.  ממש עם כניסת השבת פנה אליה האחראי לקבוצה מחו"ל והסביר: צריך להתפזר בנסיעה למקומות אחרים, ההפגזות מתרבות ומתפשטות בכל המרחב. עוד מעט שבת – הוסיף ואמר – הרב שלנו התיר לנו לנסוע גם בשבת.

לפני הפיזור ערכו קבלת שבת "לכו נרננה" והתפללו ערבית, נערך שולחן שבת כהלכתו להם ולכל אנשי החמ"ל,  עם שירים, זמירות שבת וברכות.  עיניה של יפעת נוצצות – שבת שלא תישכח, היא אומרת.

ואז התפזרו לתחנות אופקים, נתיבות ושדרות.

במהלך השבוע הגיעו מתנדבים נוספים מ"הצלה" ארה"ב ובסך הכול היו עשרים ושישה מתנדבים מחו"ל.

יפעת מתלהבת:  מעבר לזה שהם קבוצת מתנדבים מדהימה, את כרטיס הטיסה לישראל רכשו על חשבונם, עזבו עבודה ומשפחה, כשמטרה לפניהם: הצלה ועזרה.

קוריוז:  בפגישה עם המתנדבים מחו"ל חשבה יפעת לעצמה: לא יכול להיות שבקבוצה כל כך גדולה, כולם חובשי כיפות, שבאו מניו-ג'רסי, מפלטבוש, מדברים על קמפ מושבה – לא יהיה לפחות אחד שמכיר את בארות יצחק.

בין נפילה לנפילה, בשיחה חמה במוקד, ניגש בחור ושואל:  יפעת, מאין את?  אני מבארות יצחק.

את יודעת, יש לי משפחה בבארות יצחק.

מי? שואלת יפעת.   אני באמת לא זוכר, השיב הבחור, אני צריך לשאול את אמא שלי בארה"ב.

טלפון קצר וכבר תשובה:  משפחת יפה דגני ז"ל ונילי שור (הוא ידע שנילי גרה בטירת-צבי). הוא זוכר שכילד בא לארץ ובילה את הקיץ בקיבוץ.  הוא מצד משפחת מנחם דגני הי"ד.   איזה עולם קטן !

 

עם סיום המלחמה מד"א הוציא חוברת וכך כתוב בה:

בתוך שמונה שעות מרגע קבלת השיחה, אלי וחבריו היו בדרכם לתל-אביב. אלי עזב את מקום עבודתו שבו כיהן כמנכ"ל, עזב את ילדיו בני שמונה – שבע עשרה, עזב את אשתו כשהוא חוגג את יום נישואיהם ה-19.

הוא נוסע להציל חיים בקו החזית בדרום ישראל. הוא עושה זאת כי לאחרונה התחייב שיסייע למדינת ישראל מתי והיכן שצריך.  ארגונו של אלי פועל במשותף עם מד"א.  ללא שיתוף הפעולה לא היה יכול הארגון הניו-יורקי להיות מסודר ועם כוח-אדם רב כל כך.  לדברי אלי הגיבורים האמיתיים במבצע הם אנשי מד"א והמתנדבים הרבים המסייעים.  'כל צוותי הרפואה הגיבורים מבינים כי במאמצים משותפים יוכלו לעשות את הטוב ביותר היכן שזקוקים לו'.

עם העידוד והתמיכה שאלי מקבל ממשפחתו שנותרה מאחור הוא מצהיר כי הוא וחבריו לא ישובו לארה"ב כל עוד מדינת ישראל תזדקק להם.

אנחנו לא לבד !

אז זהו, נפרדים, מעריצים, מודים ומתרגשים.

כולם, פה אחד, מזמינים את יפעת לביקור בחו"ל. אירוח תמורת 'אירוח'.  היא עדיין מחכה לכרטיס...

רבי נחמן אומר: 'אסור להתייאש'.

 

יפעת מסכמת: ללא מתנדבי מד"א שבאמת באים מכול הלב, מד"א לא היה מצליח לעמוד במשימות הקשות שעומדות בפני מדינת ישראל. אני, יפעת, גאה בכול אחד מהם.

                                                                                ואני גאה בך, שכנתי יקירתי.

נורית סוקו

בקשה גדולה  – עזרו לנו לעזור לכם.

 

אני יודעת שאני חוזרת על עצמי, אבל...    כמה בקשות בנושא רכב:

-   נא לרשום הזמנת רכב עם "טווח ביטחון" מינימאלי. צריך להפסיק לקחת רכב מהסידור שעה ויותר מזמן הנסיעה ולחנות ליד הבית עד הנסיעה. (לא מדובר על בלת"מים בודדים.)

-   אם אתם יודעים על הקדמת זמן החזרה (גם אחרי שיצאתם), יש לקצר את אורך ההזמנה באופן מיידי.

אם אין אפשרות טכנית, אפשר ליצור קשר עם עפרה/אוריאל/עירית לביצוע השינוי.

-   החלטת לא לנצל את ההזמנה?  בבקשה, בטל אותה במערכת בהקדם האפשרי.

-   חשוב לרשום את היעד האמיתי. זה עוזר לטרמפים וגם לאיחוד נסיעות.

 

יש הרבה הזמנות שלא משובצות ברכב. הדבר גורם לעוגמת נפש, לכעס, לביטול תוכניות,  כשבדיעבד החבר יכול היה לקבל רכב. הכול תלוי בהתחשבות שלנו אחד בשני ובעדכון ההזמנה מראש.

אנא עזרו לסדרנית הרכב לעזור לכם ולמקסם את ניצול צי הרכב שלנו.

 

-  גם אם שובץ לך רכב להזמנה (כמה ימים מראש), אין הדבר מחייב שאכן יש רכב. יש לבדוק יום קודם את השיבוץ. הזמנות "חשובות" יש לציין את הסיבה בהערות לסדרן.

יש מקרים של הזמנת רכב משקית/עבודת חוץ שקודמת להזמנות פרטיות, ולעתים זה משנה את תמונת הסידור.

הזמנות פרטיות: המערכת מחויבת לשיבוץ רכב החל מהשעה 16:00.

תקינות הרכב: אם נתקלת בבעיה כל שהיא ברכב – יש להודיע בהקדם לסדרנית הרכב.

ניקיון הרכב: נא לשמור על הניקיון, לכלכת – ניקית!

                    לכלוך שמחייב רחיצת הרכב – יש לעדכן את סדרנית הרכב.

עירית פורשר – רכזת שירותים

 

 

לסבתא רבתה רות יעקבס

ולכל המשפחה

מזל – טוב

בשמחת בר-המצווה של הנין   נדב

נכד לצבי-בונדי הי"ד ולנורית ועזריאל צדרבוים

                         בן אורית וברק יעקבס באשחר

 

 

             שעות פתיחה ענפי השרות בחנוכה

כ ל ב י

 

ב ו ק ר

צ ה ר י י ם

ע ר ב

 

יום א', נר ראשון

9/12

6:30 עד 9:00

11:30 עד 14:30

18:00 עד 19:00

 

יום ב', נר שני

10/12

6:30 עד 9:00

11:30 עד 14:30

17:00 עד 18:00

מסיבה

יום ג', נר שלישי

11/12

6:30 עד 9:00

11:30 עד 14:30

18:00 עד 19:00

 

יום ד', נר רביעי

12/12

6:30 עד 9:00

11:30 עד 14:30

18:00 עד 19:00

טיול

יום ה', נר חמישי

13/12

6:30 עד 9:00

11:30 עד 14:30

18:00 עד 19:00

 

יום ו', נר שישי

14/12

6:30 עד 9:30

11:30 עד 13:00

 

 

 

מחסן בגדים

כרגיל, למעט יום שני, 17:00 עד  18:00 בלבד (מסיבת חנוכה)

 יום רביעי סגור (טיול).

 

ספרייה

ביום שני -  17:00 עד 18:00 (מסיבה)

ביום חמישי – פתוח כרגיל

חדר האוכל

ארוחת בוקר עד השעה 09:00

יום רביעי – ארוחת צהריים עד השעה 13:00 (טיול)

 

סוכנות הדואר

רגיל, למעט סגור ביום רביעי. (טיול)

 

 

שלום לכולם,

הנהגה תורנית קשובה

רבני "בית הלל" הוציאו לאור את העלון הראשון מבית מדרשם, ובו מגוון עשיר ומעניין של מאמרים, שכותרותיהם: נשים לומדות גמרא; הסכמי קדם-נישואין – כמו לחגור חגורה לפני תחילת הנסיעה; בית המדרש ההלכתי של בית הלל; האם מותר לאכול בביתו של מי שאינו שומר כשרות?; גברים, נשים ויחסי עבודה תקינים. העלון נפתח בדברי הרב מאיר נהוראי, הרב של משואות יצחק המכהן כיו"ר "בית הלל", המסיים את מאמרו במילים: "אחד מיסודותיו של חנוכה היא התחדשותה של מלכות ישראל. גם כיום אנו מודים לקב"ה על חידוש המלכות והקמת המדינה, ואנו מבקשים להעצים את כוחה של מדינת ישראל ומוסדותיה, ונסתייג מכל פגיעה בהם". בקרוב יופץ העלון בבתי הכנסת במהדורה מודפסת, והוא יוכנס לאתר הקיבוץ הדתי במהדורתו הדיגיטאלית. ברכתנו מלווה את "בית הלל": עלו והצליחו, ויהי ה' עמכם!

מפגש מרכזי משק וגזברים

ב"בית צוותא" שבבארות יצחק התכנסו למעלה מ- 40 מרכזי משק וגזברים מכל קיבוצינו, כולל המושבים השיתופיים שהצטרפו במעמד של עמית לתנועה, למפגש הרבעוני שאורגן ע"י אגף המשק (צביקי פורת וידידיה צור). המפגש נפתח בדיון על התביעה של מספר קיבוצים נגד ביטוח לאומי, שעניינה גובה התשלום החודשי לביטוח לאומי, וזאת לאור החלטת השופט שבפניו נדונה התביעה להמשיך את הדיון לאחר שהוא יקבל לידיו את עמדת מזכירות תנועת הקיבוץ הדתי. השתתפו בדיון ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח, רו"ח בועז מקלר, המוביל את התביעה, וכן רו"ח שמחה פרקש. הדיון נסב על סיכויי התביעה ועל הסיכונים שיכולים להיות מהגשת תביעה זו, ובדיון באו לידי ביטוי הבדלים משמעותיים בהשקפות המומחים השונים. בהמשך המפגש הציג צביקי פורת את ההתפתחויות בשוק החלב: כזכור, כתוצאה מ'המחאה החברתית' נדרשו גם המגדלים לתת את חלקם להוזלת מחיר החלב. אחרי מספר ועדות והצעות הוצג 'מתווה לוקר' (מנכ"ל משרד ראש הממשלה), המקובל ברובו ע"י המגדלים. במסגרת המתווה תהיה הוזלה במחיר המשולם לרפתות, שתבוא בחלקה מהתייעלות ובחלקה מירידת מחיר המטרה במהלך מספר שנים. הסעיף השלישי במפגש היה הגדלת אחזקות ישובי הקיבוץ הדתי ב'ביטוח חקלאי'. אסיפת המשקים של 'ביטוח חקלאי' אישרה את הצטרפות ישובי הקבה"ד להגדלת אחזקות הקיבוצים כפי חלקם בתנועה הקיבוצית (3%-5%). כיום אחזקות קיבוצי הקיבוץ הדתי מסתכמות ב-0.5%. ידידיה צור הציג את הערכת השווי שנעשתה לחברה וכן את תוצאות המו"מ שהתנהל מול הנהלת החברה. ההשקעה ב'ביטוח חקלאי' תהיה ע"י הישובים השונים ולא ישירות ע"י התנועה. הישובים התבקשו להעביר את החלטתם על גובה השקעתם בשבועות  הקרובים.

הוועידה של "הבית היהודי"

קרוב לאלף צירי וועידת (מרכז המפלגה) "הבית היהודי", ובתוכם עשרות הצירים מקיבוצינו, התכנסו השבוע במודיעין כדי לאשר את הסכם האיחוד עם מפלגת "תקומה" ואת רשימת נציגי המפלגה המאוחדת לכנסת. הכל היה שונה מוועידות קודמות: במקום להתכנס באולם של אחד ממוסדות החינוך השייכים לציונות הדתית, הכינוס הפעם היה באולם אירועים בפאתי מודיעין; במקום להתכבד בבורקס וכוס מיץ זכו הצירים לקבלת פנים מוסיקלית עם מזנון בשרי, טעים וחגיגי; במקום לפגוש מכרים רבים מהעבר זכינו הפעם לראות המון צעירים ופנים חדשות. מה שנשאר קבוע הוא מנחה הכנס: שאול יהלום, ששלט בקלות במאות הצירים, והעביר במקצועיות לא רק את השרביט מדובר לדובר אלא גם את ההחלטות. נאחל למפלגה החדשה, המאוחדת, הצלחה ביום הבחירות ובכל תקופת כהונתה של הכנסת ה- 19 !

 

בחירות לראשות המועצות האזוריות

בבחירות לראשות המועצות האזוריות שהתקיימו השבוע נכללו 3 מועצות שבתחומן יש לנו נציגות נכבדה: במועצה האזורית גליל תחתון – לביא + בית רימון – זכה ראש המועצה המכהן, מוטי דותן, לאֵמוּן מחודש של הציבור ולכהונה נוספת. גם במועצה האזורית שפיר – עין צורים + משואות יצחק – ימשיך ראש המועצה האזורית המכהן, אשר אברג'ל, לאחר שזכה ברוב גדול. במועצה האזורית שדות נגב – סעד + עלומים – התחולל מאבק ענק בין התומכים בראש המועצה המכהן, מאיר יפרח, לבין המבקשים/הדורשים להחליפו מסיבות שונות. באישון לילה התבשרנו שבהפרש של 3 קולות (!) בלבד נבחר תמיר עידן להיות ראש המועצה הבא של המועצה האזורית שדות נגב, וכולנו מקווים שהוא יפתח עידן חדש בתפקוד המועצה האזורית שדות נגב, ושהוא ישכיל לכונן יחסי עבודה טובים וראויים בין ראש המועצה לקיבוצינו.

 

אֶת קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי

כארבע מאות איש התכנסו באולם בית הכנסת "ניצנים" שבשכונת בַּקְעָה בירושלים, לכבודו של הרב יהודה גלעד (הרב של קיבוץ לביא) שהוציא לאור את ספרו: "אֶת קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי – שיח א-לוהים ואדם בספר בראשית". האירוע התקיים במסגרת חגיגות עשרים שנה לישיבת הקיבוץ הדתי במעלה גלבוע, שהרב יהודה הוא אחד מראשיה. במרכז התוכנית עמד סימפוזיון מעניין, בהנחיית ד"ר חזי כהן, בנושא: "המוסר הטבעי בספר בראשית", בהשתתפות: פרופ' אוריאל סימון, הרב יעקב מדן והרב שטיינברגר. המשוררת רבקה מרים הוסיפה פַּן ייחודי לערב. ברכותינו החמות לרב יהודה: יישר חילך לאורייתא!

את הספר אפשר להשיג בישיבת מעלה גלבוע.

 

שיבולת

הנהלת שיבולת, הכוללת את נציגי הקיבוצים המפקידים את כספם בקרן התנועתית ואנשי מקצוע חיצוניים, התכנסה לדיון רבעוני. כבכל פגישה, בתחילת הישיבה ניתנה סקירה תקופתית על מצב שוק האג"ח וכן על ביצועי "שיבולת". לישיבת ההנהלה הקרובה, בה יוצגו הדו"חות הכספיים לשנת 2012, יזומנו כל נציגי הקיבוצים.

שבת שלום

נחמיה רפל

וחברי המזכירות הפעילה

 

ת ו ד ה  

We, caregivers here in kibbutz, who participated in the trip to Jerusalem, would like to express our gratitude and sincere thanks for the wonderful and exciting trip. It was really fun experience for us and sort of bonding amongst us, caregivers here in kibbutz and of course with Hadas and Ika.

We really appreciated your effort for planning a trip, devoting your time especially just to take us to see Jerusalem. Every one was happy and had a smile on face reaching home. You didn't fail to make us feel  special. We really felt the care and the thought behind your action for that day.

We can't repay you for your goodness, but we promise that we will do our best to take good care of our employers, and be good as well as a part of the community.

Thank you very much for this special day to be remembered by us. We are looking forward for another activities like this.

More power on kibbutz Beerot Yitzchak !!!

 

 Caregivers:

              Estrella (thia), Delia, Luniza, Shirley, Jeremy, Mila, Gie, Sandra, Santusi, Budhu, Sveta.

 

אנו, המטפלות בקיבוץ, שהשתתפנו בטיול לירושלים, מבקשות להביע תודה עמוקה על הטיול הנפלא והמרגש.

זאת הייתה חוויה נעימה עבורנו והזדמנות להידוק הקשרים בינינו ועם הדס ואיקה.

אנו מאוד מעריכות את המאמצים שהשקעתם בתכנון הטיול, ואת הקדשת הזמן במיוחד כדי לקחת אותנו לראות את ירושלים. בהחלט הרגשנו את הדאגה והמחשבה שעמדו ברקע פעילותכם למען יום זה.

איננו יכולות להחזיר לכם כגמולכם, אך אנו מבטיחות שנעשה כל שביכולתנו לטפל במעסיקים שלנו, ויחד עם זה להיות טובות כחלק מהקהילה.

תודה רבה לכם על יום מיוחד זה שנזכור אותו.

מצפות כבר לפעילות נוספת כמו זו.

מאחלות הרבה כוח לקיבוץ בארות יצחק.

המטפלות: תיאה, דליה, לוניסה, שירלי, ג'רמי, מילה, ג'י, סנדרה, סנטוסי, בודהו וסווטה.

 

 

כ ל ב ו ד ף

שעור בפרשת השבוע במועדון  שולי גל - "יהודה ותמר".

                                       כדאי להביא משקפי קריאה.

אחות תורנית:  ברוריה לנדה – פלאפון 61999

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

גשם בא 

נשיאים ורוח וגשם... יש !  השבוע ירדו כ-36 מ"מ, והסיכום עד כה: 176.7 מ"מ. כן ירבו !

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

הודעת המערכת

בשבוע הבא (חנוכה)  הידיעון ייסגר ביום חמישי !!!  כתבות, הודעות וכו' – יתקבלו בשמחה עד יום חמישי בבוקר!!! 

                                                                                                         חנוכה שמח,

עדנה

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

לצעירים והוריהם

לבקשת מרכזת וועדת הצעירים – סיגי גרינברגר – מפורסמות בידיעון תכניות לצעירים.

                                                                                                                       כדאי לקרוא !

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

חנוכה בחבל מודיעין 

ידידי עמותת תיירות חבל מודיעין, שלום רב.

חנוכה הוא החג שלנו בחבל מודיעין,

כאן הרים מתתיהו הכהן את נס המרד ביוונים וכאן חיו, פעלו ואף נקברו המכבים.

לכן בחג הקרוב אנו מציעים לכם לצאת 'בעקבות המכבים' - בימים ההם במקום הזה!

עם שפע פעילויות לכל המשפחה במהלך החג, בין התאריכים כ"ה בכסלו עד ג' בטבת (9-16 בדצמבר).

פרטים מלאים באתר עמותת תיירות חבל מודיעין: www.thm.org.il

רוצים לזכות בכניסה משפחתית חינם לפארק הקופים? הכנסו לפייסבוק שלנו 'תיירות חבל מודיעין'.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

AtarimTR