ידיעון 2817 פר' ויקרא

בס"ד, ד' בניסן תשע"ג  

 

ו י ק ר א

 

 

17.27

הדלקת נרות שבת

08.00

תפילת שחרית

 

ברכת האילנות – בבוסתן של תגרי

17.35

מנחה, קבלת שבת

 ערבית, דרשת הרב

11.00

שעור בפרשת השבוע במועדון

שעור במשניות בשטיבל

19.00

סעודת שבת בחדר האוכל

11.30

סעודת שבת בחדר האוכל

12.45

שעור לנשים - קהלת – במועדון

מכונת השטיפה תפעל

בשעות 20.00 – 22.00

בבקשה להביא כלים עד 21.45

13.00

מנחה גדולה

16.15

שעור בדף יומי

17.00

מנחה

17.00

נשים אומרות תהלים – בבית תמים

18.26

ערבית, הבדלה

 

 

זמני תפילה במשך השבוע

שחרית  א, ג,  ד, ו            06.00

שחרית ב, ה                    05.50

מנחה ברחבת חדר האוכל   13.30

מנחה בבית הכנסת           16.30

רבע לערבית-לימוד הלכות  19.45    

ערבית                           20.00

עונג שבת לילדים בשעה 11.00

  כיתות א-ג     שורי אמיר

  כיתות ד-ו     מילכה מיור

 

 

 

לוח השבוע

 

יום ראשון

19.00

גדולי המחשבה הישראלית

חדר עיון

יום שני

17.30

התעמלות לגברים

בית שפירא

21.15

שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י

חדר עיון

יום שלישי

09.00

מפגש בוקר לבגירים

מועדון לחבר

19.30

התעמלות לנשים

בית שפירא

20.30

התעמלות לנשים

בית שפירא

יום רביעי

17.30

שעור צ'י קונג לבגירים

מועדון לחבר

18.30

מפגש ערבית לבגירים

מועדון לחבר

יום חמישי

שעור ניצוצות מהדף היומי לא יתקיים

יום שישי

06.30

שיעור בדף יומי

חדר עיון

 

השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון

 

 

תורני נוער ברפת:  בוקר -     כנרת ברוכי, חן מיור, חובב גל    

                           צהריים -  נדב פורשר, גיל-עד שניאור

 

 

 

 

 

 

יגעת ומצאת – תאמין !

במסגרת ההכנות לחגיגות השבעים וחנוכת אתר "בארות בנגב" התבקשתי למצוא בארכיון מסמכים שונים מההיסטוריה שלנו. תוך כדי נבירה באחד התיקים נפל לידי קטע מעיתון "הצפה" מיום כ"ח בניסן תשמ"ח (אפריל 88'). בעיתון סופר שמכשיר הקשר של בארות יצחק מתקופת מלחמת העצמאות, נמסר למוזיאון "יד לבנים" בפתח תקווה.   נדלקתי !

מיד עלתה מחשבה בראשי:  המכשיר הזה צריך להגיע למוזיאון המורשת שלנו ההולך ומוקם בקיבוץ עלומים.

התקשרתי ל"יד לבנים" והסברתי מה אני מבקשת. תשובתם הייתה:  אם המכשיר נמצא אצלנו – תוכלו לקבלו. שמחתי מאוד. קבעתי פגישה והגעתי אליהם.  אך אבוי... המכשיר אינו במחסני המוזיאון אלא מוצג בשולחן תצוגה בכניסה, ובמקרה כזה מעטים הסיכויים שנקבלו בחזרה.  יעצו לי לפנות בכתב להנהלת המוזיאון ולנסות את מזלי.

שבתי הביתה ופניתי לנחום שיעזור לי לנסח מכתב מתאים.  שלחתי את המכתב וחיכיתי לתשובה.  עבר חודש וחצי ולא שמעתי מהם כלום.  כבר כמעט התייאשתי, כשלפתע מצאתי בתיבת הדוא"ל של הארכיון פנייה ממישהי אחרת במוזיאון שהמקרה הגיע לידיעתה.  שלחתי לה את העתק המכתב ותוך זמן קצר ביותר קבלתי תשובה חיובית.

לפני יומיים הגעתי למוזיאון והמכשיר נמסר לידיי.  עתה הוא מוצג בארון התצוגה בכניסה לחדר האוכל, ובע"ה בבוא העת יימסר למרכז המורשת שלנו בעלומים. 

עדנה שורץ

מה בגיליון?

·                     על קצה הלשון – הרב ירון

·                     לקראת פסח – הרב ירון

·                     לזכרה של סבתא שרה ז"ל – יאיר כרמי

·                     תרבותנו – מילכה / אורטל

·                     ויצמח פורקנה / שיר – יהונתן שרמן

·                     איפה אפשר לקשור – מנחם שניאור

·                     גמרה של תורה – הרב ירון, רוברט

                            ריידר, פרד אדן

·                     מענף המזון - – ג'ניפר ודוד 

·                     בקיבוץ הדתי – עמוד"ש 153

 

                                           כלבו דף ולוחות זמנים

                                                                 קראו בנעימות !

המערכת

 

     נר זיכרון !

     חנה ברמן-תשבי ז"ל – ח' בניסן תשע"א

       מלכה-מלי ערמון ז"ל – י' בניסן תשנ"ג

 

 

 

 

 

 

 

קָרְבָּן – הפעם הראשונה שהמלה 'קרבן' מופיעה בתורה היא בפרשתנו. עד עכשיו נתקלנו במנחה, עולה, זבח, שלמים וכו' אבל לא במלה קרבן. הרש"ר הירש כותב שהמלה קרבן היא מלשון קרבה, ולכן הפעולה של הבאת הקרבן נקראת הקרבה: "אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'". מטרת הקרבן, לפי דברי הרש"ר הירש, היא להתקרב ע"י הפעולה הזו לקב"ה. בניגוד למתנה, שבה הרצון הוא להעניק משהו לאחרים, כאן המטרה היא לטובת המקריב – להתקרב לבורא העולם. בעברית המודרנית המלה הזו קיבלה גוון של חורבן והשמדה ("קרבנות השלום"), וזו זרה ואף מנוגדת למושג הקרבן העברי, שעניינו התקרבות.

כַּפָּרָה – נאמר בפרשתנו ביחס לקרבנות: "וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו". מה היא הכפרה? רש"י (בראשית לב, כא) כותב שכפרה היא מלשון קינוח והעברה, שהרי בארמית קוראים לניגוב הידיים כִּפּוּר ידיים. לפי פירוש זה, כשכתוב שהקב"ה מכפר על חטאים, הכוונה שהוא מעביר אותם. אך מפרשים אחרים סוברים שהמלה 'כפרה' היא מלשון כיסוי, כמו שהכפורת מכסה את הארון, והכוונה שהקב"ה, כביכול, נותן כיסוי על החטא כך שלא ייראה. לפירוש זה יש ראיות מפסוקים רבים בתנ"ך, שבהם מתייחסים לחטא שהתכפר כדבר מכוסה, כגון (תהלים לב, א): "אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה", וכן (תהלים פה, ג): "נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ כִּסִּיתָ כָל חַטָּאתָם", וכן (נחמיה ג, לז): "וְאַל תְּכַס עַל עֲוֹנָם".

כֶּבֶשׂ - כֶּשֶׂב – בפרשתנו מוצאים אנו גם את המלה 'כֶּבֶשׂ' וגם את המלה 'כֶּשֶׂב' שהן בעלות משמעות זהה. לתופעה כזו של שִׂכּוּל אותיות קוראים אנגרמה. ישנן עוד דוגמאות במקרא לצמדי מלים כאלה, כגון שִׂמְלָה – שַׂלְמָה. יַעַרְפוּ – יִרְעֲפוּ. חָדֶל – חָלֶד. זַעֲוָה – זְוָעָה, ועוד. לפעמים חז"ל דורשים דרשות על סמך אנגרמה, כגון על המלים (בראשית ב, ד) "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם" דרשו חז"ל (בראשית רבה יב, ט): "בזכותו של אברהם".

עֵז – המלה עֵז מתייחסת תמיד לנקבה. הזכר נקרא במקרא שעיר, תיש, או צפיר, והולד נקרא גדי. אמנם בפרשתנו אנו מוצאים את הפסוק: "וְאִם עֵז קָרְבָּנוֹ וְהִקְרִיבוֹ לִפְנֵי ה'". אבל המלה 'וְהִקְרִיבוֹ' מתייחסת לקרבן ולא לעֵז. ואולם, בשפה המודרנית מוצאים אנו גם את הביטוי עִזָה –  כגון בסיפור 'עִזָה פְּזִיזָה' של לוין קיפניס, ובביטוי 'עִזָה עִיוֶּרֶת'.  

הַמָּנוֹעַ שָׁבַק – את המלים "וְכִפֶּר עֲלֵהֶם הַכֹּהֵן וְנִסְלַח לָהֶם" מתרגם אונקלוס: "וִיכַפֶּר עֲלֵיהוֹן כָּהֲנָא וְיִשְׁתְּבֵיק לְהוֹן". השורש הארמי ש.ב.ק משמעו לעזוב. כאן הכוונה שה' יעזוב את העונש הראוי לבוא להם. כאשר מישהו נפטר, אומרים עליו בלשון עדינה שהוא שבק חיים לכל חי, כלומר שהשאיר את החיים לשאר היצורים החיים. עם הזמן התקצר הביטוי, ונשאר רק 'שבק חיים', ואפילו 'שבק' בלבד. כך אפשר לשמוע מישהו שאומר שהמנוע שבק – כשהכוונה שהוא הפסיק לעבוד.

הרב ירון

 

 

פינת ההלכה  -  לקראת הפסח, להלן כמה תזכורות הלכתיות

ברכת האילנות

הגמרא (ברכות מג, ב) אומרת כי היוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים אומר: 'ברוך שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובים ליהנות בהם בני אדם'. אכן מצווה לומר את הברכה הזו עם תחילתו של חודש ניסן, אך אצלנו בקיבוץ נהוג להמתין ולעשות זאת ברוב עם, בשבת הראשונה של חודש ניסן.

על כן, השבת, לאחר תפילת מוסף נצא לבוסתן שמאחורי בית הכנסת ונברך יחדיו את הברכה. יש להיזהר שלא לגעת בעצים, אלא רק לראות את הפרחים ולברך.

מכירת חמץ

מכירת חמץ היא פתרון הלכתי שנועד להקל על מי שיש לו הפסד מרובה בשריפת כל החמץ שברשותו, כגון בעלי חנויות ומאפיות. לבתים פרטיים רצוי מאוד לא למכור חמץ ממש (עוגות, עוגיות, ופלים, אבקות מרק, תחליפי קפה, מזון לכלבים או לדגים, וכל מה שמכיל אחד מחמשת מיני דגן) אלא לגמור את החמץ ולבער את הנותר. (מי שקשה לו לאכול את כל החמץ בביתו, יכול להביא אריזות סגורות שאינן דורשות קירור, לקופסא שתונח בחדר האוכל, וכל החמץ הזה יימכר לנכרים, ואחרי הפסח יחולק לעניים).

מוצרים שיש בהם קטניות (אורז, תירס, חומוס, חרדל וכו'), או שמן קטניות (שמן סויה, שמן קנולה, לפתית, עמילן וכו') - הנוהגים בהם איסור אינם אוכלים אותם בפסח, אך אין צורך למכור אותם, ואפשר לאחסן אותם במקום סגור שלא ייפתח בפסח. הוא הדין גם במוצרים שאין בהם חמץ, אך אין להם הכשר מתאים לפסח (סוכר, קפה וכו'). כלי חמץ יש לסגור במקום שלא ייפתח בפסח, ואין למכור אותם, כי אם הם נמכרים לגוי יש צורך בהטבלתם במקווה אחרי הפסח.

מי שיש ברשותו משקאות חריפים יקרים המכילים חמץ (ויסקי, וודקה וכו'), יש לשתות אותם או למכור אותם לפני הפסח.

שעות מכירת חמץ – ראו בהמשך

 

בעת מכירת החמץ אנו מייפים את כוחה של הרבנות בפתח תקווה למכור בעבורנו את החמץ שנמצא במקום מסוים בבית. הרבנות תמכור את החמץ לנכרי שישלם מקדמה, ואם לא יביא את שאר הכסף עד אחרי הפסח (ויש להניח שכך יקרה...) כל החמץ ישוב לבעליו הקודמים מיד לאחר חג הפסח.

 

הכשרת כלים

ישנן, כידוע, כמה צורות בסיסיות של הכשרת כלים לפסח, בהתאם לשימוש שנעשה בכלי במשך השנה. כלים שמשתמשים בהם גם לצלייה וגם לבישול, הולכים אחר רוב השימוש של הכלי. לדוגמא: אם לרוב משתמשים בו לצלייה – הכלי חייב ליבון. אם רוב שימושו הוא לבישול, ניתן להסתפק בהגעלה.

ליבון חמור - לכלי שנגע בו חמץ בצליה, טיגון או אפיה ללא נוזלים, כגון מחבת שמטגנים בה חמץ. יש ללבן עד שיותזו ממנה ניצוצות. בפועל, בגלל הקושי הגדול להגיע לדרגה כזו של ליבון, עדיף לקנות כלים כאלו מיוחדים לפסח.

ליבון קל - לכלים שבאו במגע עקיף עם חמץ, או שקשה להגעיל אותם, כמו החצובות שעליהם מונחים הסירים על הכיריים (אח"כ רצוי לצפותם בנייר כסף), או מטחנה שטחנו בה חמץ. כמו כן יש ללבן ליבון קל גם את חריצי הסכינים והמזלגות, ידיות הסירים והחיבורים שקשה לנקות.

הגעלה במים רותחים - סכו"ם, כלי מתכת או דורלקס שהתבשל או הושרה בהם חמץ, כלי פלסטיק ללא שריטות. יש להימנע משימוש בכלי שאותו רוצים להגעיל יממה לפני ההגעלה. מגעילים בתוך כלי גדול יותר, שכבר הוכשר לפסח. רצוי לשים מעט סבון במים. משאירים במים עד שיבעבעו המים שוב. ניתן להגעיל קודם צד אחד ואח"כ צד אחר (בניגוד להטבלה במקווה, שזה אסור!). לאחר ההגעלה יש לשטוף את הכלי במים קרים.

עירוי מכלי ראשון - כלים שאולי נגע בהם חמץ חם, ואי אפשר להגעיל, כגון שולחן או שיש. רצוי להשתמש בקומקום חשמלי ובעודו רותח למזוג את המים (אך לא להשאירו ללא מים כלל, מחשש לנזק לגוף החימום). רצוי לכסות את השולחן והשיש במשך כל החג.

השריה במים שלושה ימים – כך יש להכשיר למנהג האשכנזים כלי זכוכית שהשתמשו בהם בצונן בלבד. יש להחליף את המים כל עשרים וארבע שעות.

ניקוי ושטיפה - כלים שנגע בהם חמץ קר. מקרר - יש לנקות היטב, ויש המכסים את המדפים בנייר למשך כל החג.

כלים שאין אפשרות להכשיר - כלי חרס, כלים שאולי יינזקו בהגעלה, תבניות אפיה וסיר פלא שיש חשש שלא יעמדו בליבון. כלים אלו מנקים, סוגרים בארון, ולא מוכרים.

 

מוצרי מזון בפסח

יש להקפיד שעל כל מוצרי המזון (מלבד פירות וירקות חיים) שאותם נאכל בפסח יהיה כתוב במפורש שהם כשרים לפסח. בעידן המודרני, מוסיפים כמעט לכל מוצרי המזון משפרי טעם, ריח, מרקם וכדומה, ואין להסתמך על רשימת הרכיבים בלבד. ההכשר לפסח צריך להיות מרבנות מוכרת, מודפס על האריזה, ולא מודבק במדבקה (שאותה קל מאוד לזייף). במוצרים מיובאים יש להקפיד שכתוב על האריזה גם 'באישור הרבנות הראשית לישראל', מכיוון שגופים רבים בחו"ל נותנים כשרות שאינה עומדת בקריטריונים בסיסיים ביותר. על ההכשרים ניתן למצוא הערות שונות. להלן מפתח להבנתם:

כשר לפסח / כשר לפסח ללא חשש קטניות

הכוונה שהמוצר כשר בין לאשכנזים ובין לספרדים. אך עם זאת, לפעמים כתוב רק 'כשר לפסח' וברשימת הרכיבים מופיע אחד מן הכיתובים שמופיעים בהמשך, ויש לשים לב לכך.

כשר לפסח לאוכלי קטניות

רוב הספרדים נוהגים לאכול קטניות בפסח, אך האשכנזים נהגו לאסור, ואין לשנות מהמנהג. לכן אין לאשכנזים לאכול מוצרים כאלו בפסח.

עם זאת, המלה 'קטניות' היא הכללה גסה, וישנם הרבה דברים אשר לרוב הדעות אינם כלולים בגזירת הקטניות, ובכל זאת גופי הכשרות השונים דורשים להוסיף למוצרים אלו כיתוב זה לצורך המחמירים. לכן, לפעמים גם אשכנזים יכולים לאכול מוצרים כאלו, ויש לבדוק כל מקרה לגופו במידת האפשר.

 

כשר לפסח – מכיל לפתית

הלפתית היא צמח שעליו ישנה מחלוקת האם יש לה דין של קטניות או לא. גרעיניו אכן גדלים בתרמילים, אך הם אינם ראויים למאכל אדם, וודאי שלא היו כלולים בגזירת הקטניות המקורית, היות ובזמנם לא שימש צמח זה למאכל אדם. ואולם, בימינו מייצרים מהם שמן, שממנו מכינים לציטין – שמשמש לתעשיית השוקולד. (יש גם לציטין העשוי מסויה, ולגביו יש יותר אוסרים). רוב הפוסקים מתירים לאכול לפתית, אך מי שרוצה להחמיר – יש לו על מי לסמוך...

כשר לפסח לאוכלי מצה עשירה

מצה עשירה עשויה מקמח שנילוש עם מיץ פירות טבעי ללא תוספת מים. חלק מהספרדים מתירים לאכול מצה עשירה בפסח, וחלק אוסרים. לדעת האשכנזים (רמ"א, או"ח תסב, ד) והרבה מהספרדים יש בזה חשש חמץ גמור (הרבה יותר חמור מקטניות).

קמח מצה / קמח למצות

ישנו הבדל גדול בין שני המושגים הללו. קמח למצות הוא קמח רגיל שנעשה תוך שמירה שלא יחמיץ. קמח מצה הוא מצה שנטחנה לאחר האפייה, ואינה יכולה להחמיץ יותר. כידוע, בערב פסח אסור לאכול מצה, ויש המחמירים גם שלא לאכול עוגות העשויות מקמח מצה ביום זה. יש המחמירים שלא לאכול מצה שיוצאים בה ידי חובה כבר מר"ח ניסן, (ויש שהחמירו אף שלושים יום לפני הפסח), וכל אחד ינהג כמנהגו. ובכל אופן, לגבי עוגות מקמח מצה אין להחמיר חוץ מאשר בערב פסח.

כשר לפסח ערב פסח

לאחרונה החלו לכתוב על מוצרים מסוימים "כשר לפסח ערב פסח". הסיבה לכך היא להדגיש שהייצור של אותם מוצרים נעשה לפני הפסח ולא בפסח עצמו, מכיוון שאם נפל פירור של חמץ לתוך תערובת בפסח עצמו – הפירור אינו בטל אפילו באלף, אבל אם הוא נפל לפני הפסח, הוא בטל בששים.

 

זמני מכירת חמץ

יום שלישי בבוקר 6:45 עד 7:45

יום רביעי בצהריים 12:30 עד 13:30

יום חמישי אחר הצהריים 16:30 עד 17:30

הרב ירון

 

             לסבתא אסתר תמים

                 ולכל המשפחה

         מזל – טוב בשמחת בר-המצווה

                   של הנכדים

דניאל בן לאה-ליאת וברוך יוספוב      יותם בן שמחה-סיגלית ואמנון יהודה

                בראשון לציון                         בגבעת הסלעים                     

נכדים לחיים תמים ז"ל

דור ישרים יבורך

 

שלושים לפטירתה של סבתא שרה ז"ל

את השיעור הגדול ביותר שלמדתי ממך, לימדת אותי דווקא אחרי פטירתך.

אולי אין לך מושג על מה אני מדבר ואולי את דווקא צופה בנו מלמעלה, מחייכת ואומרת "נו שויין". בכל אופן וליתר ביטחון  אספר את סיפור המעשה לך ולכל הנוכחים פה היום, מוקירי זכרך.

לפני ימים מספר שאל אותי אבי, אילן, אם אני מעוניין במזכרת מהבית של סבתא, חשבתי לעצמי שמזכרת זה רעיון טוב ואם אפשר עדיף שתהיה גם שימושית. לאחר מחשבה קצרה החלטתי לבקש את שולחן האוכל הגדול, שיחליף את שולחן האוכל הקטן שקיים אצלנו בבית. וידאתי שאין עוד מישהו מהמשפחה שחפץ בשולחן ותיאמתי את עניין ההובלה עם דודי אורי. למי שלא מכיר, השולחן היה מקום המפגש המרכזי בבית של סבא וסבתא וכל ביקור בביתם היה מתחיל ומסתיים בו. למשל, כשהיינו מגיעים כל המשפחה לשבת בקיבוץ, בו ברגע שהיינו נכנסים, סבתא הייתה מושיבה אותנו לכוס קפה או שוקו קר עם עוגת גבינה, פרג או שוקולד וכמובן ספל אספרסו. למחרת, בשבת בבוקר, היינו מגיעים לעוד סיבוב לפני התפילה, ופעם נוספת בארוחת ארבע, והפעם עם תותים וגלידה. גם בעת ביקור של חולין היינו מתיישבים סביב אותו השולחן וסבתא וסבא התעניינו בשלומו של כל אחד ואחת והודו לנו שבאנו לבקר. שולחן האוכל שלהם תמיד היה נראה לי גדול, מזמין ורחב ידיים.

והנה, ברגע שבו פרקו המובילים את השולחן וארבעת הכיסאות בביתנו, לא האמנתי למראה עיני. השולחן הגדול ממש לא היה גדול, הוא היה אפילו יותר קטן מהשולחן הקיים שלנו, ולמען האמת הוא גם נראה לי קצת מיושן וחסר חן. התיישבתי על אחד מהכיסאות ופתאום הכתה בי התובנה, זה לא השולחן שהיה גדול ומזמין, אלא האווירה המיוחדת שאת וסבא השרתם על כל מי שנכנס בפתח ביתכם. השולחן היה סתם חפץ ככל החפצים, אך אתם, בזכות אהבתכם ואופייכם, הפחתם בו חיים.  באותו הרגע למדתי שיעור גדול, שיעור בצניעות.

בימינו, שכולנו צורכים ומשדרגים ללא הרף, קצת קשה לנו להבין איך זה אפשרי, אבל את וסבא גרתם באותה הדירה ועם אותם החפצים כמעט יובל שנים, ובכל זאת הרגשתם מסופקים ומלאי כל טוב. הכיצד? כיוון שהרוח שלכם הייתה עשירה. באתם חסרי כל מאירופה והקמתם במו ידיכם את המדינה היהודית, אחרי אלפיים שנות גלות. נלחמתם, פשוטו כמשמעו, על זכותכם לגור בארץ ישראל וזכיתם להקים קיבוץ לתפארת, משגשג ומלא חיים – הייתה לכם את התשובה הטובה ביותר לכל מי שניסה להשמיד את העם היהודי במשך הדורות. הייתם שייכים לדור שהיה ואיננו, דור שאהב את המילה "לתת" הרבה יותר מהמילה "לקחת". חייתם את מירב שנותיכם בקיבוץ, בחברה שיתופית ושוויונית שבה כל פרט פועל ועושה מדי יום למען האחר ולא רק למען עצמו. עבדתם במרץ כמעט כל חייכם ולמרות זאת החיים בשבילכם לא היו רק מאמץ ויגיעה. ידעתם ליהנות ולמלא אותם באמונה, אופטימיות ושמחת חיים. תמיד היה החיוך של סבתא וההומור המיוחד של סבא. הייתה לכם אהבה גדולה למשפחה וכולנו הרגשנו את זה.

סבתא יקרה, את וסבא גידלתם וחינכתם שלושה ילדים שספגו מכם מוסר וערכים נעלים, חלק מזה עבר גם לדור הנכדים והנכדות, שאני ביניהם. בכל פעם שאשב לארוחת ערב עם אשתי וילדיי סביב השולחן שהיה מונח בביתכם, אזכור שיש לי עבר ומורשת להתחקות אחריה ולהתגאות בה. אראה מול עיני כיצד בעזרת צניעות, מסירות והרבה אהבה אפשר, כבמטה קסם, להפוך בעבור משפחתך עולם פשוט לעולם ומלואו.

                                                          יהי זכרך ברוך.

 נכדך יאיר כרמי

 

 

ברוכים הבאים לאנשי השביל!

ביום רביעי, ט' בניסן, 20 במרץ,  ילונו אצלנו משתתפי המסע "אב"י בשביל  ישראל".

המסלול ביום זה יוצא בבוקר ממצפה מודיעים ויגיע הנה, לבארות יצחק, בשעות אחה"צ. יום ההליכה יוקדש לביתא ישראל – קהילת יהודי אתיופיה, ובסיומו יתקיים מפגש, באזור חדר האוכל,  עם רס"ן (מיל) הרב משה סלומון, מנכ"ל עמותת "הנני", המפעילה גרעינים קהילתיים של יוצאי אתיופיה.

 

חול המועד פסח, יום רביעי, א' חוה"מ, בשעה 16:00
יציאה לטיול משפחות...
והפעם בבארות...
מסגריה, פנלים סולריים ואברות,
וביניהם- תחנות, הפעלות ושאר הפתעות...

בחג הפסח, חג המצות - כולנו מטיילים בבארות...

                                                                     פרטים נוספים בהמשך.

מילכה / אורטל לנדה

 

 

_________וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵהּ_________

הִיזָהֵר, בֵּן, מִמַלְאָכִים,

מִשְׂרָפִים  שְׁדוֹאִים קָרוֹב מִדַיי.

הִישָׁמֶר מִכַּנְפֵי חַיוֹת הַקוֹדֶשׁ,

אֵלֶה שְׁמִמַעַל לוֹ, אֵלֶה שְׁמִמַעַל לְעַצְמָם.

אַל תַגְזִים, בֵּן, שְׁמוֹר מִרְוָוח,

הִימָנַע מִלֶּכֶת בְּקֶרֶב רְפָאִים.

רוּחַ רָעָה מְנַשֶׁבֶת בִּדְרָכִים צְדָדִיוֹת,

בִּפְסָגוֹת הַזַכּוּת – הָאֲוִויר תָמִיד דָלִיל.

אַל תִרְכָּב, בְּנִי, עַל גַבֵּי מֶרְכָּבוֹת

טֶרֶם תָהִיתָ עַל מַהוּת הָאוֹפַנִים,

טֶרֶם בָּדַקְתָ הֵיטֵב קְצָווֹת מְכוּנָפִים,

טֶרֶם סָלַלְתָ דֶרֶךְ לְתוֹךְ הֶעָנָן.

 

בְּחֶשְׁכַּת הָאוֹפֶל, כְּשְׁחֶרֶב עַל יָרֵךְ

וְגִיבּוֹרֵי מִלְחָמָה גוֹמְעִים מִנֹאדוֹת;

זְכוֹר, אַל תִשְׁכַּח, כִּי צַהֲלָת הַסוּסִים

לְעִיתִים תְבַשֵׂר כִּי קָרֵב הַמָדוֹן.

יהונתן שרמן

 

 

 

איפה אפשר לקשור?

"לפני הרבה שנים, מכובדי כפר אחד הזמינו מרצה מפורסם, בזמן שהתחבורה למכובדים הייתה אז סוס. המרצה הגיע על סוסו לכפר, חיפש מקום כדי לקשור את סוסו ולא מצא. במקרה עבר שם איש אחד. המרצה האורח שאל: "תסלח לי, אתה מקומי מן הכפר"? ענה לו: "כן אדוני". המשיך המרצה ושאל: "תאמר לי בבקשה, היכן אפשר לקשור את הסוס?", השיב האיש: "אהה... זה לא בעיה, תעשה כמו הרב שלנו עושה, בליל שבת בדרשה שלו, כל דבר הוא קושר לפרשת השבוע..." (שמעתי ברשת "מורשת" מפי רב ושופט של בית-דין).

בין היתר אמרה פרופסורית אחרת בתחילת הרצאתה, שכשהייתה קטנה בבית נתנו לה להחזיק את נר ההבדלה ואמרו לה שאם תחזיקי גבוה יהיה לך בעל גבוה, אך היא מספרת: "לי זה לא עזר..."

שמעתי עוד סיפור: אם ובנה התגוררו בצפון.  הבן חזר בתשובה ולמד בישיבה כי לא היה יכול לאכול אוכל כשר בבית אמו. האם ביקשה מבנהּ שיישאר עמה לחג הפסח: "נשארנו אתה ואני. בבקשה ממך, נלך  ביחד, נקנה כל מה שצריך חדש לפסח, תכשיר את המטבח נאכל בצלחות חד פעמיות ונעשה את ליל הסדר בבית". כדי לא להשאיר את האמו לבד הבן הסכים, וגם זאת ההזדמנות להכשיר את הבית לכל השנה.

בליל פסח כאשר הגיעו לארוחה, האם  קמה ואמרה: "יש לי הפתעה קטנה בשבילך..." ואז הביאה מן המקרר פחית בירה לבנה שהחביאה, ואמרה: "אני יודעת שאתה מאוד אוהב בירה לבנה בארוחה". הבן קרא בבהלה: "לא... אימא, זה חמץ!!!"

אנחנו לומדים כל ערב בשטייבל ברבע לשמונה הלכות לפסח והגענו לסעיף: "איזה חמץ מותר להשאיר בבית ואיזה אסור". כל אחד מוזמן לבוא, בסה"כ 15 דקות לפני מעריב וזה כדאי...

מנחם שניאור  

 

 

הודעת המערכת !

הידיעון הבא יופיע בע"ה בערב פסח.  בערב שבת הגדול יפורסם דף מידע.

מוזמנים בשמחה לכתוב לגיליון החג ואשמח גם לקבל שער חגיגי לגיליון פסח.

עדנה שורץ

 

 

                      לסבתא רבתה וסבא רבה מיכל ואליעזר שפיר

      ולכל המשפחה

   מזל – טוב

   בהולדת הנינה הראשונה

נכדה ראשונה לרויטל וירון שפיר

                       בת בכורה למור וליאור-נפתלי שפיר באלקנה

                             ישיש עליכם לטוב

 

\

גמרה של תורה

השבוע ציינו ברוב עם את סיום הש"ס עם חוג לומדי הדף היומי שלנו.

בסעודת המצווה נשאו ברכות: הרב משה הרשקוביץ – מגיד השיעור הנוכחי, הרב חיים קובלסקי – ראש בית המדרש של  'מאורות הדף היומי',  וכן הרב שמואל ישראלי שלימד כאן את השיעור במשך שש שנים.

הרב ירון פתח את האירוע בדברים הבאים:

 

ברוך ה' אנחנו זוכים לסיים את הש"ס בפעם הראשונה במתכונת הזו. במתכונת הקודמת, כפי שניתן לראות בתערוכה, כבר חגגו כאן שני סיומים. החל משנת תשי"ט למדו כאן דף יומי, ובין חברי הקיבוץ היו תלמידי חכמים שדף הגמרא מעולם לא היה זר להם. אבל מרבית הדור ההוא כבר אינם בינינו. יעקב שניאור זוכה לסיים הערב את הש"ס בפעם השלישית.

רוב המשתתפים איתנו כאן הערב זוכים לסיים את הש"ס בפעם הראשונה בחייהם.

כאשר מדובר בקבוצה של כעשרים משתתפים בדף היומי, ועוד עשרה משתתפים בניצוצות מהדף היומי, ועוד אנשים שלומדים את הדף היומי במסגרות אחרות – מדובר באחוז ניכר מהמשפחות בקיבוץ. מדובר בחגיגה של הקיבוץ כולו.

יחד עם זאת, זה הזמן לציין גם שלושה אנשים שהתחילו איתנו את הסבב הנוכחי ולא זכו לסיים: יהודה פלדמן, יוסיקה וידרמן, וחיים תמים. שלושתם לימדו אותנו שיעור חשוב במסירות נפש ובאהבת התורה שלהם. העובדה שהם הגיעו לשיעורים גם תוך קשיים פיזיים וייסורים גדולים בוודאי נתנה אותותיה גם בנו, שלא נוותר לעצמנו.

יהודה נפטר כשהיינו באמצע מסכת שבועות, אך זכה כבר לסיים את הש"ס בסבבים קודמים. יוסיקה נפטר כשהיינו באמצע מסכת עבודה זרה. חיים נפטר כשהיינו בסוף מסכת שבת, ובעצם זכה כבר לסיים איתנו את כל הש"ס, אבל לא זכה לחגוג. בנו, מיכאל, שסיים את הש"ס במסגרת אחרת, יגיד בסוף הלימוד את הקדיש, ויהיה הקדיש הזה לעילוי נשמת שלושתם.

כאשר פנו אליי מארגון 'מאורות הדף היומי' והציעו לי לייסד כאן שיעור, הייתי די סקפטי. היה לי שיעור גמרא שלוש פעמים בשבוע, ונכחו בו כעשרה משתתפים קבועים, ולא היה נראה לי שניתן להגדיל את המינון לשיעור כל יום.

אני מודה לקב"ה שנעניתי לאתגר, ובעידודם של הרב נחמן גרוסמן – שמוסר דרישת שלום אך לא יכול היה להגיע אלינו הערב, והרב חיים דוד קובלסקי – ראש בית המדרש של מאורות הדף היומי – החלטנו למסד שיעור דף יומי בבארות יצחק.

ההחלטה לא הייתה קלה בהתחלה. היו שערערו על העובדה שיבוא מגיד שיעור חרדי. היו שלא הסכימו לבטל את השיעור הקבוע שהיה לנו. היו שאמרו שבסופו של דבר נצא קרחים מכאן ומכאן.

אבל בסופו של דבר, אחרי שיעור לדוגמא שהעביר כאן הרב קובלסקי, הגיע הרב שמואל ישראלי, והצליח לסחוף אחריו קבוצה גדולה. הוא דיבר עם אנשים ונקשר באופן אישי לקבוצה. התמדתו הגדולה הייתה מדהימה. לאחר שש שנים שבהן הוא כמעט אף פעם לא ביקש ממני להחליף אותו, המעמסה הייתה גדולה עליו, והוא ביקש להיות מוחלף. ואז, בעזרת שידוך של הרב גרינוולד מנחלים, מצאנו את הרב משה הרשקוביץ,

שמלמד אותנו כבר למעלה משנה, וכבר העביר (ומן הסתם עוד יעביר) עוד שיעורים רבים במסגרות אחרות בקיבוץ.

ובכן, תודה רבה, בשמי ובשם כל הלומדים – לרב חיים דוד קובלסקי וארגון 'מאורות הדף היומי', לרב שמואל ישראלי, לרב משה הרשקוביץ, ובעיקר למנוע שמאחורי כל מה שהיה כאן בשבע השנים האחרונות, אבל גם בשנים שקדמו להם: יעקב שניאור.

יעקב לא רצה להתבלט הערב, ולכן לא נרחיב את הדיבור על פעלו הרב במסגרת הדף היומי, אבל אני בטוח שכולם יודעים להעריך את מה שהוא עשה עד היום, ונאחל לו שימשיך גם בעתיד.

הרב ירון

 

בשם חבורת הלומדים ברכו רוברט ריידר ופרד אדן.

 

שבע וחצי שנים, דף אחרי דף, מסכת אחרי מסכת, והנה אנחנו חוגגים את סיום לימוד מחזור שלם של הש"ס. סיום לימוד שהוא לא רק הישג נאה, הוא גם מסמל בשבילי סיום לקראת התחלה חדשה של לימוד התלמוד הבבלי.

ערב ערב קופצים לעומק אל תוך ימה של התורה. ים ששואב אותך פנימה ולא נותן לך לטבוע בו. ים שמלטף אותך ומעביר אותך לחוף מבטחים, גם אם הוא רוגש  וזועף. ים שבהתחלה ששוחים בו, נאבקים נגד הזרם, ויש תחושה של קשיי התמצאות וכיוון  - אבל לאט לאט עם הזמן, העקשנות, ההתמדה והמסירות, זה הופך  לחלק ממך.

ללמוד דף גמרא כל  יום זה אתגר ממכר. מי שחושש שמא לא יתמיד, ולכן דוחה את הלימוד על הסף, יש פתרונות. יש אמצעי עזר מודפסים, ויש גם בתקשורת האלקטרונית אתרים שמתפקידם לעזור להשלים דף גמרא,שלא יהיה אפילו פספוס של מרכיב  כלשהו בפאזל הענק והמרתק.

שיחת טלפון אחת קצרה לפני שבע וחצי שנים מהרב נחמן גרוסמן שהזמין אותנו לפגוש את הרב קובלסקי  שליט"א ולשמוע ממנו שיעור לדוגמא בבית הכנסת המקומי, בשאיפה להתחיל מחזור חדש של הדף היומי -שינתה אצלי סדרי עולם.

שבע וחצי שנים חלפו, דף אחרי דף, מסכת אחרי מסכת ..... והמסע שלנו בעיצומו- מסע עולמי-שמימי בחסות חז"ל. תנאים ואמוראים שחיו לפני אלפיים שנה חוזרים לחיים עם פתיחת דפי הגמרא, מלווים אותנו בכל ערב, ומעניקים לנו מחכמתם- בציתותים וסתירות מברייתות ומשניות במהלכי דיונים לקבוע הלכה, מסורות והלכות למשה מסיני, אגדתות, פירושי תורה, נביאים, כתובים, שיטות רפואה קדומות, מתמטיקה,אסטרולוגיה, פלאי  הטבע - והצצה  אל קורות החיים וגם אל צורת החיים של  חז"ל בימים הקדומים  ההם.... ועוד אין ספור נושאים.

החוויה המרגשת הזאת  לא הייתה  מתאפשרת אלמלא צוות הרבנים המעולה, המנצח על המפעל החשוב הזה, כשאהבת התורה ואהבת הבריות מורגשות, בנוסף לחן, לכאריזמה ולעוצמות האישיות שבאות לידי ביטוי בזמן העברת השיעורים שלהם, ואיתם הרב ירון בן דוד - מרה דאתרא, שמלמד את השיעורים בימי שישי ושבת- ולפי הצורך גם באמצע השבוע.

הרב שמואל ישראלי שלימד אותנו במשך שש שנים, והרב משה הרשקוביץ המלמד הנוכחי שלנו - יישר כוח לכם.

ליעקב שניאור, האיש שלנו שעמל אחרי הקלעים ודואג לכל צרכי השיעור במשך כל סבב הלימוד הזה - תרומתך לא מובנת מאליה. יישר כוח גדול, תזכה למצוות והרבה בריאות.

מאד חסרים לי שלושה. יהודה פלדמן ז"ל - ותיק לומדי דף היומי, יוסיקה וידרמן ז"ל וחיים תמים ז"ל, מעמודי התווך של השיעור, שהמשיכו לבוא ללמוד תורה בכל מאודם, גם כאשר מצב בריאותם היה  קשה.  דוגמאות למופת  של אהבת תורה ומסירות נפש.

אני ממליץ בחום לכל  הנוכחים:  בואו להצטרף לדף היומי, יש מקום לכולם –והתורה היא נחלת כולנו.

רוברט ריידר

 

 

היום חגגנו ראש חודש ניסן וביום זה יש שתי התבטאויות מוכרות.  הראשונה היא "מה אני אעשה, נשארו שבועיים עד פסח ויש כל כך הרבה לנקות", והשנייה  - "בשבועיים הקרובים לא כדאי לי להתקרב לבית". למרות כל הלחץ של הניקוי לפני פסח, כשאנו נשב לסדר בעוד שבועיים לא נזכור את הניקיונות, לא נתמקד במצות או ביין, אלא בסיפור יציאת מצרים - " והגדת לבנך ביום ההוא".  המצווה הזאת היא מיוחדת לפסח ובמרכז החג, אך היא לא בלעדית לפסח.  יש מצווה דומה שעלינו לקיים בכל יום - "ושננתם לבניך".  במקרה זה, בשונה ממצוות סיפור יציאת מצרים, עלינו לספר בכל יום ביציאת מצרים, על ההשלכות, על יצירת עם ישראל ועל התוכן של תורת ישראל.  השתתפות בלימוד הדף היומי מסייעת בקיום המצווה. 

למרות שלפעמים יוצאים מהשיעור עם תחושה שלא כל כך ברור לנו הנושא שהגמרא דנה בו, הרבה יותר פעמים אנחנו עדים לחידושים ופתאום מבינים למה יש מנהג כזה או מדוע מתנהלים בצורה מסוימת.  בזכות הדף היומי, לפעמים יושבים בארוחת בוקר ונוסף לדיונים המעמיקים על מה קורה בקיבוץ, מדברים גם על מה שלמדנו אמש בדף היומי.  הדברים גם מגיעים לשולחן השבת ולמקומות אחרים.  ולא רק שאנחנו זוכים במצווה אלא גם המשפחות שלנו.  לפעמים מקדימים את ארוחת ערב כדי שנוכל להגיע לשיעור, או מאחרים איזה אירוע עד שחוזרים מהדף היומי.  הילדים רואים איך קובעים עתים לתורה וכל המשפחה וחברים הופכים להיות חלק של קיום המצווה "ושננתם לבניך".

בכל יום אנחנו מתפללים כמה פעמים והתפילה כוללת כל מיני בקשות מהקדוש ברוך הוא: בקשה לפרנסה, בקשה לגשם, בקשה לבריאות, ועוד.  אנחנו לא תמיד יודעים האם נזכה למענה מה' או איזה סוג מענה יהיה.  בכל יום לפני שאנחנו אומרים קריאת שמע בבוקר ומזכירים את "ושננתם לבניך" אנחנו מבקשים מה'  "אבינו האב הרחמן, המרחם, רחם עלינו, ותן בלבנו להבין ולהשכיל, לשמוע, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה".  אלו שמשתתפים בדף היומי יכולים להיות בטוחים שהם יזכו למענה לבקשה הזאת.

פרד אדן

 

 

מענף המזון- לקראת פסח

                           

הזמנת כלים ומזון לליל הסדר

נא להחזיר את הטפסים לתא ענף המזון  עד יום ראשון הקרוב ו' בניסן 17 במרץ.

 

בשבת הגדול - נאכל בכלים חד פעמיים. המטבח כשר לפסח, והכניסה לתורנים בלבד!

 

ציוד

נא להחזיר מהבתים את כל ציוד ה "חמץ", השייך לחדר האוכל (כלים, קוביות, כסאות וכדו') עוד השבוע.

 

הכשרת כלים לחברים: 

יום רביעי  20/3 משעה 16:00 עד 18:00

יום חמישי 21/3 משעה 16:00 עד 18:00

באחריות אלידע

 

קיגלים:

חלוקת תפו"א, לנרשמים מראש, ביום ראשון 25/3 בין 13:00 עד 14:00 ברמפת המטבח.

נא להביא כלים מהבית – לא יהיה ניתן להוציא כלים מהמכונה/מהמטבח.

 

מהמחלבה:

השנה תייצר המחלבה שקיות חלב, לבן, גבינת שמנת וגבינה צפתית.

 

הרשמות לסעודות – אנא הזדרזו להירשם במועד !

הרשמה לסעודות שבת חוה"מ ושביעי של פסח בלוח מודעות בכניסה,  הרשמה תורד ביום שלישי בבוקר.

 

זמני ארוחות בערב חג:

ארוחת בוקר תוגש בערב החג על הדשא עד השעה 8:00.

ארוחת צהרים תוגש בערב חג על הדשא בין השעות 11:00-12:30.

 

חלוקת ציוד ואוכל לסדרים - השנה, נחרוג מהרגיל ונבצע את החלוקה כלהלן:

יום ראשון:  חלוקת כלים, יין ומצות לבתים.

הציבור מתבקש להשאיר במקום עריכת הסדר דרכי גישה נוחות ומקום.  יש לבדוק את הכלים שחולקו.

יום שני:  חלוקת האוכל לסדרים במתכונת שונה - החלוקה תתבצע בחדר האוכל ולא לבתי החברים.

בחדר האוכל תהיינה עמדות חלוקה משולטות והאוכל יחולק ארוז. יש להביא כלי למרק בלבד.

למי שיש בעיה בשינוע – אפשר לפנות לעירית פורשר.

פרטים נוספים בהמשך.                                    

                                                                    שיהיה לכולנו חג פסח נקי, כשר ושמח.

                                                         ג'ניפר ודוד

 

שלום לכולם,

איחוד קהילות בראש צורים

ביום ראשון האחרון התקיים ערב השקת תהליך 'איחוד הקהילות' בקיבוץ ראש צורים, בו נחשפו עקרונות המהלך לכלל תושבי ראש צורים (חברים ותושבים). מדובר בתהליך בו חברי ההרחבה (התושבים) מוזמנים להצטרף לַחֲבֵרוּת מלאה ושוות זכויות בַּקיבוץ (אגש"ח). עקרונות התהליך גובשו במשך שנה, בצוות משותף של הקיבוץ והנהלת אגודת התושבים, בהובלת שרגא וילק, ואושרו באסיפת החברים. חדר האוכל היה מלא מפה לפה. מעל 120 חברים ותושבים נענו להזמנה ובאו לשמוע ולהתרשם. את הערב פתח ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי), חבר קיבוץ שומריה וממנהיגי המושב השיתופי עצמונה שנעקר במסגרת הפינוי מגוש קטיף. זבולון שיתף את הציבור בתובנות המהלך של הקמת שומריה במתכונת של קיבוץ, כאשר כל התושבים בעלי מעמד אחד. בהמשך תיארה נעמה דיטור בכישרון רב ובליווי מצגת את חוויות הילדות שלה כבת משק בקיבוץ ראש צורים, הדרך שעשתה עם משפחתה עד שחזרה להתיישב בו, והאתגרים וההזדמנויות שהמהלך מציב בפני כל הקהילה הניצבת על ההר. לאחר מכן הסבירו מורדי שבט (מזכיר הקיבוץ), חנן גרינוולד (חבר הנהלה לשעבר באגודה), ושי קרמר (חבר הנהלת האגודה הנוכחית), את הרעיון העומד ביסודו של המהלך, את המִתְווה על יתרונותיו ותובנותיו, וסיימו בתיאור חזון הקיבוץ והקהילה בעוד 15-10 שנים. בהמשך מתוכננים חוגי בית לליבון הסוגיות הנגזרות מהמהלך, ובמקביל יוקמו צוותים להמשך ביסוס רעיוני ערכי ומעשי של האיחוד. הערב ננעל בתחושת הִתעלוּת ורצון להמשיך ולברר ביחד את המהלך.

 

יגדיל תורה ויאדיר

בבנייני האומה בירושלים, בנוכחות קהל אלפים, נערך השבוע "ערב הזדהות והבעת תודה לרב חיים דרוקמן שליט"א, בהגיעו לגבורות". ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ויו"ר "הבית היהודי" מר נפתלי בנט עזבו את שולחן המו"מ הקואליציוני, כיבדו את האירוע בנוכחותם, ונשאו דברי ברכה. הערב היה שילוב מעניין בין הבעת הוקרה לאדם מיוחד על פועלו, לבין דורות של בוגרי בני עקיבא מהארץ ומארה"ב שדיברו נוסטלגיה. הרב דרוקמן ("חיימקה" בפי כולם) התגייס לנח"ל אחרי קום המדינה, ועל המסך הענק הופיעו ביחד עימו חברי הגרעין ליפא אהרוני וְדוּדָה זהבי מקיבוץ סעד, ועוד רבים מוותיקי התנועה שסיפרו על חוויות מלפני 60 שנה. במהלך הערב עלתה דמותו של הרב דרוקמן, מחנך שאינו יודע לכעוס, ואהבת האמת האישית שלו לכל אדם מְדבקת את כל הבאים במגע איתו. אדם, רב וראש ישיבה, שהפגישות האחרונות שלו מסתיימות בשלוש לפנות בוקר, והשיעור הראשון שלו מתקיים מיד לאחר תפילת שחרית. לצידו ניצבה אשתו, הרבנית, ד"ר שרה דרוקמן, שהייתה המזכירה בהנהלה הארצית כשפגשה את חיימקה לראשונה. אלפי צעירים ומבוגרים מילאו את בנייני האומה, שרו יחד ועטפו את הרב דרוקמן באהבה.

 

קביעת מזוזה

לקראת פגישת העבודה הראשונה שלנו עם מזכ"ל התק"צ (התנועה הקיבוצית) הנבחר, איתן ברושי, קיבלנו בקשה יוצאת דופן: "כאשר אתם באים לפגישה, תביאו עמכם בבקשה מזוזה". התברר שעם כניסת המזכיר החדש למשרדו הוא שם לב שאין מזוזה על משקוף הדלת, ומה טבעי יותר מאשר לבקש ממזכ"ל הקיבוץ הדתי להביא מזוזה, ולקבוע אותה בשם ומלכות. לקראת תום הפגישה הגיעו ראשי מזכירות התק"צ, ביחד עם צַלָּם, ולאחר דברי תורה קצרים קיבל המשרד פנים חדשות.

 

7 חברי כנסת

זקני התנועות הקיבוציות אינם זוכרים התכנסות שכזו: 7 חברי כנסת, מ- 6 מפלגות שונות, התכנסו בבית התק"צ לקראת תחילת עבודתה של הכנסת ה- 19, כדי לשמוע ממקור ראשון סקירות קצרות בנושאים העומדים על הפרק, וכדי להשמיע בפומבי את מחוייבותם. בפגישה נכחו: יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד ביתנו); זבולון כלפה (הבית היהודי); יצחק (בוז'י) הרצוג, עומר בר-לב (העבודה); אילן גלאון (מרצ); רונן הופמן (יש עתיד); ישראל חסון (קדימה). בזה אחר זה הוצגו בפני חברי הכנסת – המהווים תשתית ללובי החקלאי החדש – משימות נכבדות העומדות על הפרק, ובהן: סיכול ההצעה להטלת מע"מ על פירות וירקות עוד לפני שהאוצר מעלה אותה; ארגון ההתנגדות להצעת האוצר לביטול הפטור שיש לענפי החקלאות מחוק הגבלים עסקיים; השוואת תנאי סיוע ומיסוי בין התעשייה החקלאית לתעשייה האחרת; סיוע במאבקי ההתיישבות וענפי החקלאות בהחלטות מינהל מקרקעי ישראל ורשות המים, ועוד. בין השאר נאמר: "העוצמה המרוכזת מסביב לשולחן, שיש בה נציגי 6 מפלגות ויש בה נציגי ההתיישבות על כל גווניה, יכולה וצריכה להביא לשינוי של ממש ביחס כלפי ההתיישבות והחקלאות. ההתיישבות, בפריסה הארצית ובגיוון הרעיוני, איננה הבעיה כפי שמנסים להציג אותה, אלא הפתרון לחוסנה ולעתידה של מדינת ישראל". סיכם רובי ריבלין: "החקלאות היא ערך אך לא ערך מופשט. עלינו לזכור כל הזמן שהיא הקימה את המדינה, היא הבסיס למדינה והיא המאפשרת למדינת ישראל לעמוד עצמאית כנגד לחצים וחרמות".

מתנסים במרחב הפתוח

למפגש השני של צוות ההיגוי למועצת החינוך שהתקיים ב'בית שפירא' שבבארות יצחק, הגיעו כ- 20 חברות וחברים. הצוות התנסה בשיטת "מרחב פתוח" והגיע תוך כדי המהלך לגיבוש הצעות מעשיות בתחומי החינוך השונים, ביניהן: הקמת ישיבה תיכונית של הקיבוץ הדתי; הקמת מוסד להכשרת מורים ומדריכים ברוח הקבה"ד; הקמת גרעין בוגרים להדרכה; הגברת לימוד התורה בכל שכבות האוכלוסייה בקיבוץ ועוד. המפגש איפשר למארגנים ולצוות ההיגוי לחוש את השטח ולהיווכח איך עובדת השיטה, והיכן כדאי לשנות ולהגמיש על מנת להתאימה לאוכלוסיה ולפורמט של מועצת הקיבוץ הדתי. המשתתפים בצוות ההיגוי שבו לקיבוציהם בתום ארבע וחצי שעות של פעילות, עם "ערכה להכנת המועצה" ועם רשימה מסודרת ומפורטת של משימות, שמטרתן – שיתוף גדול ככל הניתן של ציבור החברים בכל המהלך: בחשיבה, בהעלאת הצעות מעשיות, ובשותפות אמיתית בהובלת תהליך שיכול לשנות באופן מהותי ומשמעותי את פני החינוך בתנועה.

                                      שבת שלום

                                                           נחמיה רפל

וחברי המזכירות הפעילה

 

 

 

כ ל ב ו ד ף

שעור בפרשת השבוע במועדון  אוריאל אמיר 

אחות תורנית: אריאלה פלדמן – פלאפון 61999

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

"היוצא בימי ניסן"

כמקובל במקומנו מזה שנים – נצא לברך את ברכת האילנות בשבת זו, אחרי תפילת מוסף,

בבוסתן עצי הפרי של משפחת תגרי.   ברוב עם הדרת מלך !

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ב כ ל ב י

הכלבי כבר ערוך לפסח. אנו הפרדנו מוצרי חמץ ממוצרי פסח ומוצרים לאוכלי קטניות. כדי לשמור על הסדר, אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה לא לתת לילדים להסתובב בכלבי ללא השגחה.
 נא לא להיכנס לכלבי עם אוכל לא ארוז.
אנו נמכור מוצרי חמץ עד שבת הגדול. אין החזרות מכל סוג שהוא עד אחרי החג.
על שינויי שעות המכירה לקראת החג ובמהלכו - יש לשים לב ללוחות המודעות והודעות בידיעון.

לצערנו, לא הצלחנו להשיג השנה מרגרינה משמן דקלים, גם אחרי שחיפשנו ב"יש חסד".

בתודה מראש על שיתוף הפעולה!
צוות הכלבי

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

נסיעות ע"ח בריאות

אני מבקשת להזכיר שעל כל בקשת זיכוי יש לרשום בהערות:

לאן הייתה הנסיעה (קופ"ח, בלינסון, השרון וכ"ו)  ולאיזו מרפאה (אורטופד, צילום, א.א.ג וכו')

יש לרשום את המספר המדויק של הק"מ שנסעתם לצורך הבדיקה, ויתרת הנסיעה על חשבונכם.

(מי שזקוק להסבר נוסף על חלוקת הנסיעה, נא לפנות לעירית פורשר או לעפרה פארן).

בנוסף לבדיקה  של נסיעות  ברכב לשירותיים רפואיים אנחנו גם בודקות את השימוש במוניות ע"ח המרפאה.

נבדקת גם ההתאמה בין השירות הרפואי - ביקור רופא, ט' 17 וכו'  - למרחק הנסיעה מהקיבוץ למקום  הטיפול.

לאור מחירי העלות במוניות השירות העדיפות היא לנסיעה ברכב הקבוצה ולא במונית.

כל נסיעה במונית חייבת אישור המרפאה /ועדת הבריאות !!!!

נסיעה ברכב הקיבוץ ממתינה לאישור החלק היחסי במחשב, ורק אח"כ תזוכה בתקציב האישי.

לצערי התגלו לא מעט טעויות שאנו מבקשים למנוע.  המרפאה לא תזכה על נסיעות בכביש 6 .  

נעזור לכולנו לשמור על התקציב לרווחת  כלל הציבור.

                                                                    בתודה מראש על שיתוף הפעולה,

ברוריה - ועדת הבריאות

 

תזכורת

כבשנה שעברה - מערכת הגיל הרך ובית הילדים יהיו סגורים בערב החג. חג שמח לכולנו.

ענבל ישראלי – מעון הגיל הרך           ורד סוקולובסקי חינוך
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

"וישן מפני חדש תוציאו"

בשעה טובה, המסגרייה עוברת שינוי והגדלה.

המבנה הישן שנבנה ב-1952 הורד ביום ראשון, ברוב פאר והדר, לעיניהם המשתאות של ילדי הגנים דקל וחרוב...

עכשיו, כששטח העבודה במסגרייה הוגדל, יותקן עגורן שיאפשר עבודה יעילה יותר והמקום מרחיב את הלב.

כולם מוזמנים לבוא ולהתרשם, ביום רביעי א' חוה"מ אחה"צ.

אלישבע בן-דוד וצוות המסגרייה

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

מחפשים כותבים

פנו אלינו מ"ידיעות הקיבוץ" - הם מוציאים לשביעי של פסח גיליון נושא עם טורים אישיים, וחסרים להם כותבים (וכותבות) מהקיבוץ הדתי. מדובר על טורים אישיים בנושא חירות, חופש, שחרור וכו', בהיקף של

עד 500 מילה.

הלו"ז מאוד צפוף. נשמח מאוד אם יימצא מי שירים את הכפפה ואנו נקשר עם עורכת העיתון לצורך התיאום...

                                                           תודה,

רוני חסיד, דובר הקיבוץ הדתי  hassid@netvision.net.il

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

רפואה שלמה

לחברנו יגאל גלזמן בבית-החולים 'השרון.  מצפים לך בשבילים בבריאות טובה.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

כל מיני...

-  במשך השנה ובעיקר בתקופות החגים, נעשים מאמצים לשמור על חדרי האורחים נקיים ומסודרים.

אנא שתפו פעולה. נא לא להכניס בעלי חיים הולכי על ארבע לחדרים אלו.

חניית כלי רכב: לאחרונה התרבו המקרים שבהם חנו אורחים בשבתות בתוך הקיבוץ.

אני מזכירה שוב:  נא להחנות את המכוניות במגרשי החנייה המוסדרים בלבד. יש לתדרך את האורחים שאין לחנות במקומות שאינם מתאימים לחנייה. לא לחסום פחי אשפה, לא ליד ספסלים [שליד משפחת אלי ברמן]... אין צורך להמשיך בדוגמאות. תודה על שיתוף הפעולה, בשם כל החברים.

-  לפני כשבועיים, פרסמתי על שדרוג הארוחות בשבת וביקשתי תגובות מהציבור. פנו אלי שלושה חברים עם תגובה. מה זה אומר? שהכול בסדר? שכולם מרוצים? שרק מיעוט טוען שצריך לשפר? שמתעצלים להגיב? .... אחרי פסח, נפרסם שאלון מסודר יותר ואני מקווה שאנשים יגיבו.

רכב לחבר: תזכורת:  בחול המועד אפשר לקבל רכב ליום אחד בלבד.

                                                    תודה ובהצלחה לכל הענפים אשר עובדים במרץ לקראת החג !

עירית פורשר – רכזת שירותים

לקראת פסח בענפי השרות

שעות פתיחת הכלבי

 

בוקר

צהריים

ערב

יום חמישי י' בניסן, 21/3

6:30 עד 8:30

11:30 עד 14:30

16:00 עד 19:00

יום שישי י"א בניסן, 22/3

6:30 עד 10:00

11:30 עד 13:00

 

יום ראשון י"ג בניסן, 24/3

6:30 עד 8:30

11:30 עד 19:00

יום שני ערב פסח, 25/3

6:30 עד 12:00

 

יום רביעי, א' חוה"מ 27/3

6:30 עד 9:00

11:30 עד 13:30

 

יום חמישי, ב' חוה"מ 28/3

6:30 עד 9:00

11:30 עד 13:30

17:00 עד 19:00

יום שישי, ג' חוה"מ 29/3

6:30 עד 9:00

11:30 עד 13:30

 

יום ראשון,

ערב שביעי של פסח

6:30 עד 9:00

11:30 עד 13:30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 אנו מאוד מבקשים לא להביא ילדים קטנים לקניות ובוודאי לא לשלוח ילדים לבד לבצע קניות בכלבי.

נא לא לדחות את הקניות הגדולות לרגע האחרון.

 

שעות פתיחה מחסן בגדים

 

 

בוקר

ערב

יום ראשון י"ג בניסן, 24/3

11:30 עד 12:30

17:00 עד 19:00

יום שני ערב פסח, 25/3

10:00 עד 12:00

 

יום שישי, ג' חוה"מ 29/3

11:30 עד 13:30

 

יום ראשון,

ערב שביעי של פסח

11:30 עד 13:30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במשך חול המועד  אפשר למסור לכביסה שקי רשת – לשים אותם בעגלות המסומנות בלבד.

שעות פתיחת הספרייה

יום חמישי, ב' חוה"מ 28/3

17:30 עד 19:30

 

סוכנות הדואר - סגורה בערבי חג

 

ענף המזוןבחול המועד: ארוחת בוקר עד השעה 09:00

 

עירית פורשר – רכזת שירותים

 

AtarimTR