ידיעון 2839 פר'כי-תבוא

בס"ד, י"ז באלול תשע"ג  

 

כי-תבוא

 

 

18.55

הדלקת נרות שבת

08.30

תפילת שחרית

17.05

מנחה, קבלת שבת

 ערבית, דרשת הרב

קידוש לכבוד הזוג הצעיר רן וליאור נתנזון

11.30

שעור בפרשת השבוע במועדון

שעור במשניות בשטיבל

20.30

סעודת שבת בחדר האוכל

12.00

סעודת שבת בחדר האוכל

מכונת השטיפה תפעל

בשעות 21.30 – 23.30

בבקשה להביא כלים עד 23.00

13.30

מנחה גדולה

17.15

שעור בדף יומי

17.30

נשים אומרות תהלים – בבית סעדון

18.00

שעור לנשים בפרקי תהלים – מועדון לחבר

18.00

מנחה

19.53

ערבית, הבדלה

 

 

זמני תפילה במשך השבוע

סליחות לספרדים             05.00

שחרית  א, ג, ד, ו             06.00

שחרית ב, ה                    05.50

מנחה ברחבת חדר האוכל   13.30

מנחה בבית הכנסת           18.30

רבע לערבית-לימוד הלכות  19.45    

ערבית                           20.00

עונג שבת לילדים בשעה 11.30

  כיתות א-ג   יהונתן שרמן

  כיתות ד-ו    אבי צוייג

 

 

 

לוח השבוע

 

יום ראשון

15.30

נסיעה לים

19.00

שעור - גדולי המחשבה הישראלית

חדר עיון

יום שני

21.00

שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י

חדר עיון

יום רביעי

17.30

צ'י קונג לבגירים

מועדון לחבר

18.30

מפגש ערבית לבגירים

מועדון לחבר

19.30

התעמלות לנשים

בית שפירא

20.30

התעמלות לנשים

בית שפירא

יום חמישי

19.00

שעור ניצוצות מהדף היומי

חדר עיון

יום שישי

06.30

שיעור בדף יומי

חדר עיון

 

 

השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון

 

תורני נוער ברפת:   בוקר -        יאיר עקיבא שניאור    

                            צהריים -    יניב רחמים מכלוף

 

 

 

 

"בנעורי", שח רבי חיים מצאנז, "הייתי נלהב ונמרץ והאמנתי שאחזיר למוטב את כל העולם כולו.

כשבגרתי קצת, הבנתי שהדבר נבצר מיכולתי, ודי יהיה אם אחזיר בתשובה את כל תושבי עירי.

חלפו שנים ושוב הבנתי שתפסתי מרובה. די יהיה אם אצליח להחזיר בתשובה את בני ביתי.

והיום, בערוב יומי, יש לי רק תפילה אחת: הלוואי שאצליח לפחות להחזיר למוטב את עצמי".

 

רבי מאיר הלוי מאפטא היה ממתנגדיו של רבי בונים מפשיסחא ושל שיטתו בחסידות.

פעם אחת שאל רבי מאיר את רבי בונים: 'כיצד אתה יכול להיות מורה דרך לקהל ישראל ולהחזירם בתשובה, אם אתה עצמך התגוררת בדאנציג, עיר של חוטאים וחטאים?'

השיב לו רבי בונים:  'מי שלא ראה במו עיניו עבירות ועוברי עבירות, אינו יכול להוציא אחרים מהבוץ.

מי שרחוק מהבלי העולם וחולשותיו, ודאי אינו יכול לתקנו'.

מובא בספר "יראה ואהבה" בעריכת יואל רפל

 

 

 

מה בגיליון?

·         על קצה הלשון – הרב ירון

·         המסע שלי לפולין – עקיבא-חנן ארונסון

·         באספת החברים

·         מבצע חיסון נגד פוליו – ד"ר ליאורה

·         דרושות/דרושים – גל שטרנברג

·         בבריכת השחייה – עדכון אחרון – עירית הלוי

·         בקיבוץ הדתי – עמוד"ש 176

·         סבתא – מן המרשתת 

                                           כלבו דף ולוחות זמנים

                                                                 קראו בנעימות !

המערכת

 

 

 

     נר זיכרון !

     רחל בלנקנשטיין ז"ל – כ"ג באלול תשס"ב

 

 

 

 

טֶנֶאמלה זו, שפירושה סל העשוי מענפים, מופיעה לראשונה בפרשתנו, בקשר למצוות הביכורים: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה... וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא". מעניין לציין שהיא אינה מופיעה עוד בתנ"ך, חוץ מאשר בברכות ובקללות בפרשתנו, שבהם כתוב: "בָּרוּךְ טַנְאֲךָ" ו"אָרוּר טַנְאֲךָ". ממלה זו נלקח שמה של מחלבת טנא נגה. כמו כן, בדרום הר חברון ישנו ישוב בשם "טנא עומרים".

אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִיבהגדה של פסח לומדים מפסוק זה "שביקש לבן הארמי לעקור את הכל", ומוכח שחז"ל הבינו ש"ארמי" הוא כינוי ללבן הארמי. אך הרשב"ם והראב"ע הבינו שיש לקרוא את הפסוק הזה כך: ארמי אובד, אבי. כלומר שאבינו היה ארמי אובד. הרשב"ם הבין שהכוונה לאברהם אבינו שגלה מארם, והראב"ע הבין שהכוונה ליעקב אבינו שהיה בארם, ואכן כך משמע מהמשך הפסוק: "וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט".  

וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִיםהפירוש הפשוט של הפסוק הזה הוא שהמצרים עשו לנו דברים רעים, אבל לפי זה היה צריך להיות כתוב "וירעו לנו המצרים"! לכן מסביר הנצי"ב שהכוונה היא שהם הפכו אותנו לרעים בכך שחשדו בנו שאנחנו כפויי טובה, כשאמרו: "כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ".

הַסְכֵּת וּשְׁמַעהמלה הזו היא מלה יחידאית שלא מופיעה עוד בתנ"ך. יש שהבינו שפירוש המלה הוא הקשבה (מילון אליעזר בן יהודה), ויש שהבינו שפירושה שתיקה (דעת מקרא). על פי הפירוש הראשון, לתכנית עלילתית ברדיו היו קוראים בעבר תַּסְכִּית.

בָּרוּךְ אַתָּה בְּבֹואֶךָמשפט זה, שלרוב תלוי בפתח סוכה, לקוח מן הברכות בפרשתנו.

שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב – ברכה זו, שאנו מאחלים לעצמנו בראש השנה, לקוחה מפרשת השבוע: " וּנְתָנְךָ ה' לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב". יחד עם זאת, הורונו חז"ל (אבות ד, טו): "הוה זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים", כלומר שיש מצבים שעדיף להיות זנב ולא ראש...

דֶּרֶך – זָכָר אוֹ נְקֵבָה? – הסוגיה הראשונה במסכת קידושין עוסקת בשאלה דקדוקית. המשנה (קידושין א, א) קובעת כי "האשה נקנית בשלוש דרכים", והגמרא דנה בשאלה האם המלה 'דרך' היא לשון זכר או נקבה. מסקנת הגמרא היא שהמלה הזו יכולה להיות זכר או נקבה. ניתן להוכיח זאת גם מפרשתנו. מצד אחד כתוב "בְּדֶרֶךְ אֶחָד יֵצְאוּ אֵלֶיךָ וּבְשִׁבְעָה דְרָכִים יָנוּסוּ לְפָנֶיךָ", אך מצד שני כתוב: "בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי לְךָ לֹא תֹסִיף עוֹד לִרְאֹתָהּ".

מַכָּה שֶׁלֹּא כְּתוּבָה בַּתּוֹרָה – כסיום לרשימת הקללות בפרשה מופיע הפסוק: "גַּם כָּל חֳלִי וְכָל מַכָּה אֲשֶׁר לֹא כָתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֹּאת יַעְלֵם ה' עָלֶיךָ". מכאן נגזר הביטוי 'מכה שלא כתובה בתורה' שפירושו מכה קשה מאוד.

הרב ירון

 

 

המסע שלי לפולין 

השבוע יניב מכלוף ואני חזרנו ממסע של שמונה ימים בפולין במסגרת משלחת של ישיבת נחלים. ראש הישיבה שלנו, הרב שמואל לורנץ, יצא בתור ראש המשלחת. המשלחת שלנו מנתה כ-30 תלמידים. זכינו להיות בקברים של רבנים גדולים כמו: הרמ"א  ותוספות יום טוב. ביקרנו בבתי כנסת מפוארים בקרקוב, בלודג' ובוורשה. היינו במחנות השמדה כגון: חלמנו, טרבלינקה ואושוויץ. אני מבקש לשתף אתכם בכמה רגעים משמעותיים מאוד שהיו לי במסע.

אחד הרגעים הכי חזקים שהיה לי בפולין היה בקרון בלודג'. הקרון נמצא בתחנת הרכבת שנשארה כמו שהייתה, והקרון עצמו הוא העתק מדויק של הקרונות שהיהודים שולחו בהם למחנות. נכנסנו לקרון עצמו כ-80 ילדים והיינו בתוכו כרבע שעה. כבר אחרי 5-10 דקות ילדים לא הצליחו לעמוד בתוכו מרוב חום וצפיפות. עמדתי שם וניסיתי לתפוס איך אנשים הצליחו לנסוע ברכבות ימים בלי מקום לשירותים, בלי מים ובצפיפות הרבה יותר גדולה. רגע כזה שבו אתה עומד וחווה על בשרך טיפה קטנה ממה שאנשים בשואה חוו, נותן לך קצת יכולת להיפגש עם העוצמות שהיו באנשים האלה. אבל מבחינתי הרגע הכי עוצמתי בקרון היה כשכל המשלחת התחילה לשיר ביחד "עם ישראל חי" ו"עם הנצח לא מפחד". ברגע הזה הבנתי מה המשמעות של עם ישראל ומדינת ישראל, ושבעצם זו הנקמה הכי גדולה שלנו בנאצים. מקום שהוא כל כולו מוות (אם לא היית מת בקרון אז היית נשלח למוות) הפך למקום של חיים. אין דבר יותר גדול מזה להראות שעם ישראל חי וקיים ויש לנו מדינה שהאנשים בתקופת השואה רק חלמו עליה.  אני, ברוך ה' זכיתי לחיות בה ואני יכול להיות גאה ומאושר שאני חי במדינה כזאת.

דבר שני מרגש שהיה לי זה היה רגע לפני שנכנסנו לתאי הגזים במחנה ההשמדה מיידנק. לא יצא איתנו ניצול שואה, אבל רגע לפני שנכנסנו לתאי גזים נפגשנו עם דוגו, ניצול שואה ששרד את אושוויץ וראש המשלחת שלנו הכיר אותו, והוא סיפר לנו את סיפורו. דוגו עבר את תלאות מחנה ההשמדה אושוויץ,  ולמרות זאת יש לו שמחת חיים כל כך אדירה שאי אפשר להסביר. זה מדהים לראות בנאדם כזה שלמרות כל מה שעבר הוא שמח ומאושר. הוא אמר לנו משפט שאני לא אשכח בחיים: "ילדים זה בסדר להיות עצובים ולהזיל דמעה לפעמים, אבל הכי חשוב זה שבסוף תמיד תחזרו לחייך ולהיות מאושרים". את השיחה איתנו הוא סיים בכך שהוא צעק שלוש פעמים: עם ישראל חי!! עם ישראל חי וקיים!! עם ישראל חי וקיים לעולם ועד!!.

זה היה מדהים ומרגש, ורק באותו רגע התחלתי לקלוט מה המשמעות שיש לנו מדינה וארץ משלנו ושלא משנה כמה ינסו להשמיד אותנו - תמיד עם ישראל ישרוד.

אני רוצה לסיים בנימה אופטימית בכך שעלינו לזכור שלא משנה כמה רע יהיה, הקב"ה תמיד שומר עלינו ודווקא במצבים הכי קשים צריך לזכור: "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע כי אתה עמדי".

נזכור ולא נסלח.  בעזרת ה' שעם ישראל ימשיך רק להתחזק ולהתעצם.

עקיבא ארונסון

 

 

 

 

 

לאורטל ואיציק אלפסי

לנישואיכם

להורים ברוריה ודוד לנדה

 לסבא אברהם

                      ולכל המשפחה

                     מזל – טוב

                                  תזכו לבנות בית נאמן לשם לתהילה ולתפארת

באספת החברים   י"ב באלול תשע"ג, 18.08 2013 

 

1.       רו"ח אלי בירנבוים ("ברית פיקוח")  הציג את הדו"חות הכספיים לשנת 2012, פירט את הנקודות הבולטות בו, וענה על שאלות החברים. אסיפה מסוג זה מושכת אליה בד"כ חברים מועטים בלבד, למרות המידע הרב והחשוב המוצג בה, שאמור להשפיע על כל החלטותינו הקשורות להתנהלות הכלכלית השוטפת שלנו.  

שמוליק הביע הערכה להנה"ח ובעיקר לאיקה, על סיום הביקורת והכנת הדו"חות.

         הדו"חות הכספיים אושרו.

          נתפלל לשנת פרנסה טובה גם בשנים הבאות.

 

2.       האספה בחרה בוועדת מינויים בהרכב חיים בן שימול (יו"ר), אהרן גל ומיכל ברמן.

תפקיד הוועדה לאתר מועמדים לוועדות השונות.

מלווה את הוועדה מטעם המזכירות: אליהו לוי.           בהצלחה!

 

רשמה: עדנה שורץ    הביאה לידיעון: דינה אמיר

 

 

לדבורה ומיכאל נתנזון

ולכל המשפחה

מזל – טוב

לנישואי ליאור ורן נתנזון

שיהא זה בנין עדי עד

 

 

 

מבצע החיסון "2 טיפות" חיסון חי מוחלש נגד פוליו

 

תשובות לשאלות מדפי הסבר משרד הבריאות אוגוסט 2013

 

האם איש צוות רפואי או מטפל יכול לטפל בילדים שקיבלו חיסון חי-מוחלש ?.

מי שהורשה לעבוד,  אין עבורו מניעה מלחסן ילדים בתקופת המבצע בחיסון חי מוחלש או לטפל בילדים אלו.

 

איזה תרכיבי חיסון נגד פוליו קיימים?האם הילד שלי קיבל חיסון בילדות , עליו לקבל את "2 טיפות "גם ?

ישנם שני סוגים של תרכיבי חיסון נגד פוליו , והתשובה היא כן

·                    תרכיב המכיל נגיפי פוליו חיים מוחלשים, OPV (Oral Polio Vaccine).

התרכיב הניתן דרך הפה גורם לחיסוניות מקומית במעי, המשמשת כקו הגנה ראשון נגד הדבקה בנגיף הפוליו, ובכך נמנע גם המשך הפצתו.

הנגיף התרכיבי החי מוחלש מופרש בצואה של האדם המחוסן במשך מספר שבועות לסביבה, ועל ידי כך עשוי להביא גם לחסינות של האנשים בסביבתו של מקבל החיסון.

·                    תרכיב המכיל נגיפי פוליו מומתים, IPV (Inactivated Polio Vaccine), ניתן בזריקה לשריר. התרכיב גורם להתפתחות נוגדנים בדם ומקנה חסינות רבה נגד המחלה על ידי מניעת מעבר של הנגיף מהמעי לזרם הדם ולמערכת העצבים המרכזית. אולם, כיוון שהחיסון ניתן בזריקה ולא דרך הפה, הוא אינו מעורר תגובה חיסונית חזקה במעי. על כן, אדם המחוסן בתרכיב זה בלבד יכול להידבק בנגיף הפוליו והנגיף יכול להתרבות במעיו. אומנם הוא לא יפתח את סימני המחלה, אבל הוא עלול להפריש את הנגיף בצואה וכך עלול להעבירו למי שיבואו עמו במגע.

·                   

איזה תרכיב נגד פוליו יינתן במבצע החיסונים המשלים?

במבצע החיסונים יינתן  תרכיב חי מוחלש, הניתן דרך הפה.

 

למי מומלץ חיסון חי מוחלש OPV (Oral Polio Vaccine)?

לילדים שנולדו מתאריך  1.1.2004 ואילך, אשר קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון  IPV ולא חוסנו בתרכיב OPV.

 

מהן תופעות הלוואי של התרכיב חי מוחלש?

תופעות לוואי הינן נדירות, לרוב קלות כגון: חום, הקאות, שלשלולים ותגובות אלרגיות.  

 

האם התרכיב חי מוחלש OPV כנגד פוליו הוא בטוח?

תרכיב חי מוחלש OPV הינו חיסון בטוח ביותר, הניתן למיליוני בני אדם כל שנה. הנגיף התרכיבי מופרש בצואה של האדם שקבל את החיסון, במשך כמה שבועות, ועלול לעבור למגעים שלו.

לאחר קבלת החיסון, יותר מתמיד, יש להקפיד על היגיינה אישית הכוללת רחיצת ידיים במים ובסבון, במשך לפחות 20 שניות, בפרט במצבים הבאים: לאחר כל שימוש בשירותים, לפני כל מגע עם מזון, וכן לפני החלפת חיתולים ולאחריה.

 

האם יינתן תרכיב חי מוחלש OPV לתינוקות / ילדים שלא קיבלו אף מנת חיסון נגד פוליו בתרכיב מומת IPV ?

לא.  אין לתת תרכיב חי מוחלש OPV לתינוקות / ילדים שלא חוסנו קודם לכן ב-IPV.         

תינוקות / ילדים שלא קיבלו אף מנת חיסון IPV  בעבר יקבלו מנת IPV בתרכיב משולב  (DtaP+ Hib + IPV)

 

יותר חשוב  לנו – לאן לפנות ומה צריך להביא אתנו לחיסון?

דיברתי עם תחנת טיפת חלב ביהוד ובנחלים :    חייבים להביא פנקס חיסון וכרטיס מגנטי

 

ליהוד פונים רק ילדים שנמצאים או היו בטיפת חלב ביהוד.

שעות טיפת חלב במרפאת יהוד :

ראשון:   07.30 – 13.00     16.00 – 19.00

שני:      07.30 – 13.00

שלישי:  11.00 – 19.00

רביעי:  07.30 – 13.00

חמישי:  07.30 – 13.00

שישי:  סגור

 

לנחלים פונים רק עם ילדים שהיו במזור או בנחלים.  

שעות טיפת חלב במרפאת נחלים, אחות זהבה, למעט בשבוע הבא שהיא בחופש.

ראשון עד רביעי:  08.00 – 13.00

חמישי:  08.00 – 11.00

שישי:  סגור

                                                                                    שנהיה בריאים,

ד"ר ליאורה

 

                  לסבתא רבתה שושנה ליבוביץ 

לסבתא וסבא לאה ורוברט ריידר

ולכל המשפחה

מזל – טוב בהולדת הנינה-הנכדה

בת לעינב ואלון ריידר בפדואל

יהי רצון שישימה א-לקים כשרה, רבקה, רחל ולאה

 

דרושים ודרושות בקיבוץ בארות יצחק

הבהרה:   מודעות הדרושים-  עבור העסקה של חברים ושכירים

1.                 עובד/ת כלבי

·        בימים ראשון עד חמישי 07.00 – 13.00;  בימי שישי - פעם בחודש

·        קבלת סחורה וסידורה במקום.

·        יכולת עבודה פיזית

·        דיוק ואחריות אישי

·        אפשר לפנות למיכל וידרמן / עירית פורשר

2.                 עובד/ת חדר אוכל ומטבח

·        משרה מלאה לטווח ארוך

·        יכולת עבודה שירותית ואחריות אישית

·        יש לפנות לג'ני / עירית פורשר

3.                 עובד/ת מכונת שטיפה בימי שישי – פעמיים בחודש

·        משרה לטווח ארוך

·        יש לפנות לג'ני / עירית פורשר

4.                 עובד/ת גיהוץ בענף הבגד

·        עבודה במשרה חלקית, 6 שעות, 4 פעמים בשבוע

·        אפשר לחלק את המשרה לשני עובדים

·        יש לפנות ללני / עירית פורשר

גל שטרנברג – רכזת מש"א

 

 

                    לסבתא רבתה שרה הלוי      לסבתא רבתה דינה פרנקל

לסבתא וסבא עפרה ויחיאל פארן

ולכל המשפחה

מזל – טוב בשמחת בת המצווה

של הנינה-הנכדה יפעת

בת גילה ורענן פארן בעפרה.

                        ולתת עליכם היום ברכה

בבריכת השחייה

ביום שלישי הבעל"ט, כ"א באלול  27.8.13 ישתנו זמני פתיחת הבריכה.

היציאה מהמים רבע שעה לפני תום הזמן הנקוב.

 

תקופה רביעית    כ"א באלול – י"ג בתשרי תשע"ד    27.8.13 - 17.9.13

יום

נשים

גברים

קיבוץ

ראשון

16.00 – 19.00

14.00 – 16.00

 

שני

07.00 – 08.30

14.00 – 17.00

17.00 – 19.00

 

שלישי

07.00 – 08.30

14.00 – 18.00

 

18.00 – 20.00

רביעי

16.00 – 19.00

14.00 – 16.00

 

חמישי

07.00 – 08.30

14.00 – 17.00

17.00 – 19.00

 

שישי

07.00 – 12.30

12.30 – 16.00

16.00 – 18.00

 

 

השהיה והשחייה בבריכה אך ורק בנוכחות מציל. ילדים מתחת לכתה ד' צריכים מלווה צמוד מכתה י' ומעלה.

לבעלי שיער ארוך הרחצה בכובע ים. אפשר לשחות בחולצות בהירות/לבנות.

לאורחים הכניסה והשהייה בבריכה רק עם מארחים חברי/תושבי הקיבוץ, לא ליווי של ילדים ונוער.

במקרים חריגים יש לפנות לשורי, נציגת האגף החברתי, והיא תנחה את צוות הבריכה.

 

השנה הבריכה תהיה פתוחה עד ערב סוכות. מחכים לכם.

                                                       בואו בשמחה,

עירית ואריאל

 

                         לסבתא וסבא דינה ואוריאל אמיר

ולכל המשפחה

מזל – טוב

בשמחת בת-המצווה

של הנכדה ענבל

בת מנוחה ומיכה אמיר במודיעין

כגפן פורחת חן וניצני פרי הדר והוד

               מסיבת בת המצווה תתקיים בע"ה כאן, ביום ראשון בערב בחדר האוכל

 

שלום לכולם,

 

התייעצות – המרחב הכפרי לאן?

ראשי מזכירויות התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי נפגשו עם ד"ר רותי פרום-אריכא, מנהלת הרשות לתכנון במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, כדי להחליף דֵעות בדבר התפתחותה של ההתיישבות הכפרית בכלל והקיבוצים בפרט. הגורם המזמֵן הוא עמדת המדינה בדבר גודלם המכסימלי של הקיבוצים, ומתן תשובה שלילית לקיבוצים שביקשו לאשר גידול מעבר למכסת 350 / 500 / 600 בתי אב שנקבעה עבורם בתוכנית הארצית. איתן ברושי, מזכ"ל התק"צ, הציב בפתח הדיון 4 שאלות: מה המציאות בשטח (יש קיבוצים המבקשים להגיע ל- 900 בתי אב ויש קיבוצים בתת-איכלוס); לאן רוצים להגיע (מה מקומו של הקיבוץ הבודד בקביעת גודלו); איך עושים זאת (מבחינת תכנון ומשאבים ומבחינת אורח החיים); מי עושה זאת (המדינה, התנועה, הקיבוץ). ושאלה נוספת שלנו – בשביל מה עושים זאת? (מה ייחודו ומה תרומתו של אורח החיים הקיבוצי שמצדיקים את הבקשה לגידול). בדבריה הדגישה רותי שמיפוי החקלאות העתידית והתקדמות המחקר מלמדים שאיננו צריכים להגדיל את השטחים המעובדים אלא לשמור על הקיים, ובתחום הגדלת הקיבוצים היא קבעה: "מגבלת הגודל יותר משהרסה יישובים היא שמרה עליהם". לדבריה עיקר הדיון צריך להיות על הדרכים לגיוון התעסוקה בקיבוצים, שיאפשרו ביסוס ההתיישבות הכפרית והתפתחותה.

 

ועדה רעיונית-מדינית

חברי הוועדה הרעיונית-מדינית נפגשו לשיחה ארוכה עם השר אורי אורבך, שכידוע במסגרת הפריימריז ל"בית היהודי" הגיע בקלפיות שהיו ב"קיבוץ הדתי" למקום הראשון. נחמיה פתח בהתייחסות לַהפסד של "הבית היהודי" בבחירות לרבנות הראשית ובמשמעותו לגבי ההיערכות לשנת השמיטה, והוסיף בתיאור האכזבה של רבים מאנשי ההתיישבות – דתיים וחילוניים – מהתנתקותם של חברי הכנסת והשרים מטעם "הבית היהודי" מייצוג החקלאות וההתיישבות. השר אורי אורבך ניתח את המפה המפלגתית-מגזרית והפוליטית-ארצית, ואמר בין השאר: אנו שואפים להיות מפלגה בסדר גודל בינוני, שאי אפשר בלעדיה בקואליציה או שעושה צרות באופוזיציה; הגענו ל- 12 מנדטים אך יש מקום לגדול; האהדה הציבורית לבית היהודי ממשיכה גם אחרי ההפסד ברבנות; יש יחסים טובים וחבריים בַּסִיעה בכנסת; המפלגה מחזיקה תיקים משמעותיים, כולל הזווית החברתית של הגימלאים; דרוש שינוי בהתנהגות הפוליטית שלנו: לא צריך להתעלם מהבעיות אלא להתמודד עמן, ואנחנו – הציונות הדתית – צריכים להחליט מה לעשות ולהציע איך לעשות; באופוזיציה יותר קל כי שם אתה תמיד צודק, אך היום אנחנו משפיעים ומקבלים אחריות; המפלגה שלנו היא קפיטליסטית מידי, בורגנית מידי; לתנועת הקיבוץ הדתי יש משקל הרבה יותר גדול ממספר הבוחרים שלה. השר אורבך פתוח להצעות שלנו על תכניות המתאימות לגימלאי קיבוצים ומושבים, ומחפש יוזמות חדשות ולא חיזוק פעולות הנעשות ממילא. בתום דבריו העלו חברי הוועדה נקודות שונות, והדיון היה חשוב, מעניין, חברי ונעים!

 

הפורום ההתיישבותי-חקלאי

למעלה מ- 20 נציגי תנועות וארגונים התכנסו באולם הישיבות שבמשרדי הקיבוץ הדתי ברחוב דובנוב לפגישת עבודה ראשונה עם ח"כ זבולון כלפה, יו"ר הלובי החקלאי בכנסת. שני עמיתיו לראשות הלובי, חברי הכנסת עומר בר-לב ויצחק ווקנין, נעדרו בגלל חופשה משפחתית, אך יוצגו ע"י עוזריהם. בפתח דבריהם ציינו רבים מן הדוברים שלמרות החששות הכבדים ממיעוט נציגי ההתיישבות בכנסת, זכינו לכנסת התומכת בחקלאות ובהתיישבות, והדבר בא לידי ביטוי בהישגים היפים של הלובי החקלאי בדיוני התקציב וחוק ההסדרים. ח"כ זבולון כלפה בירך את הנוכחים ואמר: "מטרת ההתכנסות היא ליצור כוח שידע לעבוד יחד. בחודשים הקרובים נתמקד בנושאים הקריטיים: המים והקרקעות, וכמובן לא נשכח את התעשייה והפעילות הבלתי-חקלאית ביישובים הכפריים. במהלך המושב האחרון נתקלתי פעמים רבות מִדַּי במקרים של בּוֹרוּת וחוסר הבנה של מושגי יסוד בקרב מקבלי ההחלטות, ועלינו לשנות את השיח. עלינו להיות ממוקדים ומאוחדים כדי שנגיע להישגים ונתקדם בפעילות הפרלמנטרית." פגישה טובה וחשובה!.

 

סמינר יג"ל

בשבוע החולף התכנסו בישיבה התיכונית בנחלים כ- 100 ש"שינים חדשים, 40 מתוכם בני הקבה"ד, לסמינר פתיחת השנה שהובילו דוד גדיש (מרכז יג"ל בבני עקיבא) וזיו כרמל (מחלקת הביטחון של הקבה"ד). הנושא המרכזי היה היכרות עם המצוקות האישיות והקשיים החברתיים במדינת ישראל דרך סיור בשכונות בדרום תל-אביב, פגישות עם ח"כ מיכל בירן מהעבודה ועם הרב ישראל סמט מהגרעין התורני בלוד, עיסוק ביחסה של המדינה לאוכלוסיות החלשות, ודיבור על שנת השירות כשנת הכשרה לחיים של אחריות חברתית. במהלך הסמינר התמודדו הבנים והבנות בסוגיות ערכיות ובדילמות חינוכיות שילוו אותם במהלך השנה. בסיום הדגיש נחמיה את היכולת העצומה שיש לכל אחת ואחד מהש"שינים לחולל שינוי במדינת ישראל, ואת הציפיות העצומות שאנחנו – הקיבוץ הדתי ובני עקיבא – תולים בהם. בהצלחה!

 

סיור ביטחוני

עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, גלעד אלטמן, וראש האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, עמיקם סבירסקי, סיירו השבוע ב- 8 הקיבוצים שלנו שבמועצות האזוריות עמק המעיינות והגליל התחתון, בליווי חברי הצוות הכלכלי של מזכירות התנועה. כל הקיבוצים התכוננו בקפדנות לביקור החשוב, שלחו מראש ניירות עבודה מפורטים, וקיבלו את האורחים במאור פנים ובשיחה עניינית. במהלך הסיור התברר גודלו של הקיצוץ בתקציב הביטחון בשנים הקרובות, קיצוץ אשר ממנו נגזרת היכולת המוגבלת של משרד הבטחון לסייע בהשלמת מרכיבי ביטחון חשובים כגון: תיקוני גדר, סלילת כבישים, תיקצוב שומרים וכיו"ב. כיוון ששר הבטחון רואה בצורך לסייע להתיישבות ולדאוג לחוסנה החברתי והכלכלי את אחד מתפקידיו, הוצגו בפני האורחים נושאים נוספים שבהם ביקשנו את עזרת המבקרים, ובהם הוספת קרוואנים למגורים זמניים, שיקום תשתיות ועוד. הרושם שהותיר הביקור מזרז אותנו לערוך בהקדם, בעז"ה, סיורים דומים גם בשאר קיבוצי התנועה.

 

                שבת שלום,

                                                           נחמיה רפל

 וחברי המזכירות הפעילה

 

ס ב ת א   מוקדש באהבה לכל הסבתות שסיימו לאחרונה את "קייטנת הנכדים" הפרטית

 

בערך סבתא כותב אבן שושן במילונו: 

"שם עצם ממין נקבה,

אם האם או האב,

כינוי פנייה לאישה זקנה ישישה."

 

נו, באמת, מר שושן, במי אתה מתגרה?

הלזאת סבתא ייקרא?

מדוע אינך מדבר על הנחת,

שבעצם ההגדרה היא מונחת?

הרבה הרבה  נחת ללא תיאור,

והרבה הרבה מתנות בכל ביקור,

וכמובן הרבה מה שאצל אבא ואמא אסור -

למשל, ממתקים ללא שיעור.

 

ובכלל, מר אבן שושן,

סבתא זה שם עצם? אתה ממש חוצפן!

הרי זה הוא תואר, תואר של כבוד,

תואר שבשבילו לא צריך הרבה לעבוד,

תואר שלא מקבלים משום מוסד,

אלא מהנכד מרגע שנולד,

ועם התואר הזה אנו מסתובבות המון,

במחזיק המפתחות ועל צג הפלאפון,

בשומר המסך שבמחשב,

והעיקר - על לוח  הלב.

 

 

ועוד דבר, מר שושן, אל תהיה כזה,

מה פתאום זקנה ישישה? זה מזמן כבר "פסה".

אינך יודע שיש סבתות מזן חדש,

סבתות צעירות אבל ממש?

40 זה גיל מאוד יפה לסבתא, במיוחד אם היא יותר,

וגם ב-50 היא מתנהגת כמו פנתר.

סבתא היום אינה מתביישת

לומר את גילה האמיתי בקול,

לפחות את רובו, לא את הכול.

את השנים שסבתא מורידה מגילה,

היא מעבירה לחברותיה בגילה.

לסבתא - זיכרון איום,

היא לא שוכחת כלום,

אבל האמת: היא על הכול גם סולחת במהרה,

ונותנת לנכדיה שוב ושוב לאכול על הספה היקרה,

בזכותם הלא היא סבתא, היא הגשימה חלום פראי,

הנכדים הם המטרה-הילדים הם רק אמצעי.

בקיצור, סבתא זו "הזדמנות שנייה",

לגדל ילדים מתוך רוגע והרבה הנאה,

ותאמינו לי, אילו לסבתא היו גלגלים,

היא לא הייתה מפסיקה ללדת נכדים.

ואם מישהו חושב אחרת דווקא,

אז- שיספר לסבתא.

 

כתבה: לאה קפש, קדומים.

הביאה לידיעון:  סבתא רבתה עדנה שורץ

 

 

 

כ ל ב ו ד ף

שעור בפרשת השבוע במועדון:  שולי גל – כדאי להביא משקפיים

אחות תורנית: ברוריה לנדה- פלאפון 61999

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

קול ששון וקול שמחה                                                              קול חתן וקול כלה

ברכות לעירית פורשר ולכל המשפחה עם הודעתו המשמחת של שחר על החלטתו להינשא ללינוי ריבו מחדרה.  תזכו לרוב שמחות

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

היכונו... היכונו....

ביום ראשון, כ"ו באלול,  1 בספטמבר, החל מהשעה 16:00, יתקיים יריד לכבוד ראש השנה.

דוכני מתנות לחג, הכנת כרטיסי ברכה,  חלוקת השי לחבר ועוד...

נא לסמן ביומן ולפנות את הזמן, יהיה שווה!

עירית פורשר - מרכזת ענפי השרות

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

בכלבי

בערב שבת, כ"ד באלול, 30 באוגוסט,  תהיה מכירת כיפות בכניסה לכלבי, בשעות 07.30 עד 13.00

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ברוכים הבאים

פעמים בשנה, לקראת פסח ולקראת ראש השנה, מזמינה הנהלת המועצה האזורית את פעילי המועצה מכול היישובים ל"הרמת כוסית". כל פעם מתקיים המפגש בישוב אחר. הפעם יתארחו הפעילים, אי"ה, אצלנו בחדר האוכל, ביום רביעי הקרוב, כ"ב באלול, 28 באוגוסט בשעה 20:00

מילכה

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

אחרי ארבעים שנה

בחודש תשרי הבעל"ט נציין מלאת ארבעים שנה למלחמת יום הכיפורים, ואנו רוצים לתת לכך ביטוי בידיעון שיופיע בערב יום הכיפורים. מי שלחמו במלחמה ההיא קיבלו היום פנייה אישית לכתוב.

מכאן אנו פונים אל מי שהיו אז בעורף – לשתף אותנו בזיכרונות מאותה התקופה (שהתארכה לכדי חצי שנה ואף יותר). 

את הכתבות אפשר לשלוח באמצעות הדוא"ל לכתובת הידיעון Yedion@beerot.co.il , או למסור בכתב לתא הידיעון במרתף המזכירות. בתודה על שיתוף הפעולה.

עדנה, בשם מערכת הידיעון

 

הדס וגבי

AtarimTR