ידיעון 2564 פורים פר' צו

בס"ד, י"ד באדר ב' תשס"ח
 
שבת קודש "צו" – פורים משולש
 
 
תפילת שחרית
08.00
הדלקת נרות
17.31
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות – בשטיבל
10.30
מנחה, קבלת שבת
   
17.40
סעודת שבת בחדר האוכל
11.00
סעודת שבת בחדר האוכל
19.00
מנחה גדולה
12.30
מכונת השטיפה פועלת
בשעות 19.45 – 21.45
 
שעור בגמרא – דף יומי
16.15
נשים אומרות תהילים בבית סעדון
17.00
 
 
מנחה קטנה
17.00
 
 
ערבית, הבדלה
17.30
 
 
בית מדרש הורים וילדים – בביה"כ
 
 
 
 
הרב ומשפחתו לא ישהו עמנו בשבת זו.
           
 
עונג שבת לילדים
 
   כיתות א'-ג' - קטי לוי
                          
   כיתות ד'-ו' –
 
זמני התפילה במשך השבוע
   שחרית א', ג', ד', ו'           06.00
   שחרית ב', ה'                  05.50
   מנחה ברחבת חדר האוכל 13.30
   מ נ ח ה בבית הכנסת       16.30
   רבע לערבית                   19.45
   ערבית                          20.00
 
 
ת ר ב ו ת ו ן
 
חדר עיון
שיעור תנ"ך
19.00
יום ראשון
בית שפירא
התעמלות לגברים
17.30
יום שני
מועדון
בית מדרש לגימלאים
08.30
יום שלישי
מועדון
צ'יקונג לבגירים
17.30
יום רביעי
מועדון
מפגש ערבית לבגירים
18.30
חדר עיון
שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
21.00
מועדון
שעור ניצוצות מהדף היומי
19.00
יום חמישי
חדר עיון
שיעור בדף יומי
06.30
יום שישי
בית שפירא
יחדיו ב-ו'
09.00
 
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב בשעה 20.15 בחדר עיון
  
בעלי מאוהב
כמו כל סיפור אהבה, סיפור האהבה של בעלי התחיל באביב, אביב 2007.
עמדתי לנסוע לביקור הורים לחודש ודאגתי לגינה שלי. יוסי, שמאז שנת 67' חי ונושם את האוויר של בני-ברק, החליט להתנדב לטפל בה. קצת חששתי.
נכון שאחרי העלייה מתימן הוא גדל במושב (כפר-יעבץ שבגוש תל-מונד), אבל עברו למעלה מארבעים שנה ומדובר בגינה שלי! בסוף הסכמתי ולא הצטערתי.
יש ימים בהם מיד אחרי הגעתו הביתה מהעבודה הוא הולך לגינה ולא מוכן להיכנס הביתה. עוד קצת ועוד קצת. מהבוקר עד הלילה הוא מדבר על פרחים ועצים, עושה תכניות, חולם בירוק.
היום אני מביטה על הגינה רק מלמעלה, ואפילו שהשנה היא שנת שמיטה אפשר ליהנות מהפריחה ומהצבעים, להתרגש מצמח שחשבת שמת ופתאום צצה עלווה ירוקה.
בין פורים לפסח אל תשכחו להריח את הפרחים.
יוסי לא מפסיק מאז 2007.
סוזי בר-אורין
 
 
מה בגיליון ?
  • פינת ההלכה – הרב ירון
  • לו"ז לפורים
  • נפגשים בשביל ישראל – עירית הלוי
  • דו"ח מצוות שיכון
  • יחדיו ב-ו' – סיכום שבועי
  • תכנית השבוע בבני-עקיבא
                                                 וכלבו דף          
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
 
 
      נר זיכרון !
      יהודה אהרן ז"ל – י"ז באדר ב' תשמ"ד
 
 
פינת ההלכה
 
השנה חל י"ד באדר ביום ששי, וזהו מצב די נדיר (הפעם הבאה שזה יקרה תהיה בשנת תשפ"א...).
מצב זה יוצר 'פורים משולש' בערים המוקפות חומה. (בערי הפרזים לעולם אין מצב של פורים משולש).
מהו פורים משולש? - זהו פורים שמחלקים את המצוות שלו על פני שלושה ימים:
·        יום ששי, יד אדר ב - מקרא מגילה ומתנות לאביונים
·        שבת, טו אדר ב - קריאת התורה ואמירת 'על הנסים'
·        יום ראשון, טז אדר ב - סעודה ומשתה
 
לעניין משלוח מנות, יש פוסקים (הובאו דבריהם בשו"ת יחוה דעת ח"ד סימן מ) הסוברים שיש לקיים מצוות משלוח מנות בשבת עצמה, ויש הסוברים שיש לקיים את המצווה הזו ביום ששי כמו המתנות לאביונים, אבל רוב הפוסקים סוברים שמצוות משלוח מנות נועדה לקיים את מצוות הסעודה כהלכתה, ולכן יש לשלוח מנות ביום ראשון, שבו עושים את הסעודה. אגב, מסיבה זו יש להקפיד לשלוח משלוח מנות דווקא לאדם שגם הוא תושב עיר המוקפת חומה וחייב בסעודה ומשתה ביום ראשון.
גם מי שהוא תושב ירושלים, אך ישן ביום חמישי בלילה מחוץ לעיר - חייב בכל מצוות הפורים ביום ששי. ואולם, מי שנוסע לירושלים לשבת - גם אם כבר חגג את פורים ביום ששי - חייב שוב במצוות הפורים כבני ירושלים. לעניין קריאת המגילה ומתנות לאביונים, כאמור, אין הבדל בין בני ירושלים לבני הפרזים. גם לעניין משלוח מנות, אם הוא קיים את המצווה ביום ששי, בדיעבד אין צורך לשלוח מנות שוב ביום ראשון - שהרי יש דעות שאפילו לכתחילה יש לשלוח מנות ביום ששי. לעניין סעודה ומשתה יש להוסיף בסעודתו ולשתות קצת גם ביום ראשון בכדי לקיים את המצווה.
גם אצלנו, שפורים חל ביום ששי, יש בכך מן החידוש: בד"כ אנחנו עושים סעודת פורים אחרי מנחה, אבל השנה אנחנו מעדיפים לעשות את סעודת הפורים לפני חצות היום כדי לא להיות שבעים בסעודת שבת. ואולם, ישנה אפשרות נוספת (וכך שמעתי שעושים בקיבוץ עין הנצי"ב) והיא לאחד את סעודת הפורים עם סעודת השבת באופן כזה: מדליקים נרות שבת לפני זמן כניסת שבת תוך התניה שעדיין לא מקבלים שבת, עושים סעודת פורים עם כלי נגינה ושמחה. מעט זמן לפני שקיעת החמה מפסיקים את הסעודה, מישהו שעדיין לא שתה יין אומר קידוש וממשיכים את הסעודה כסעודת שבת. לאחר הסעודה מתפללים תפילת ערבית של שבת. והנה מובן קצת שונה לביטוי של חג הפורים 'ונהפוך הוא'...
 המדרש (תנחומא שמות י) אומר: "הכל משולש: תורה משולשת... משנה משולשת... תפילה משולשת... קדושה משולשת... ישראל משולשין..." וכו'  - אז הנה, גם פורים משולש...
פורים שמח,
הרב ירון
 
 
פורים לנו
ליל פורים, אור לי"ד באדר ב' (20.3.08)
·        תפילת ערבית בשעה 18.15 / קריאת המגילה בשעה 18.25
·        אחרי התפילה יתקיים שוק פורים באולם הספורט.
·        קריאה שניה במגילה בשעה 20.30 ב"שטיבל".
 
יום שישי, י"ד באדר (21.3.08) – פורים דפרזים
06.00 – שחרית (מנין ראשון) + קריאת מגילה בשעה 06.25
08.00 – שחרית (מנין שני) + קריאת מגילה בשעה 08.30
 
10.00 – 11.00 – חלוקת אוכל לאוכלים בבית לסעודת פורים ולסעודות שבת.
 
11.30 – סעודת פורים בחדר האוכל
אחרי הסעודה הפתעה ברחבת חדר האוכל...
 
לקיחת כלים הביתה לסעודות שבת – רק החל מהשעה 14.00.
החברים מתבקשים לא לקחת כלים הביתה לפני סעודת פורים.
 
במוצאי שבת – מסיבת פורים שכמותה לא הייתה מזמן...
הכינו את הגרון והתכוננו לשירה ולריקודים
כי לא נפסיק לשיר ולשמוח
(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*((*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)(*)
 
כ ל ב י
ביום שישי, פורים – הכלבי יהיה סגור.
 
 
 
 
נפגשים בשביל ישראל
מסלול יום רביעי היה: תל גמה - נחביר - בתרונות בארי - בארות יצחק הישנה
מבארות יצחק יצא הרכב הראשון ב- 5:00 בבוקר עם נחום, דבורה וקותי רייניץ, שלמה ועמית פורשר, בנט, שמואל וידרמן ואביעד אדן שנכחו בפתיחת היום ואזכרת חללי בארות יצחק בנגב.
מאחרי הקום: איקה, רותי אלידע, מילכה, שולי, עמיר, אשר, שירלי ואני התחלנו את היום בקיבוץ בארי ובהליכה לבארי הישנה למפגש עם הולכי השביל.
הגענו ללימוד המשותף.
נושא היום היה שנת 1970 : אופוריה וביקורת.
הפגישה עם הולכי השביל משמחת ומרגשת, קבוצה גדולה של אנשי ארץ ישראל היפה. כבר מכירים הרבה פרצופים, כבר מזהים את ההולכים הקבועים. מפגש של שרה רזניק ורותי בידר.
בסיום היום כל קבוצה יושבת מתחת למגדל בבארות יצחק בנגב. נחום מסביר את המצב בנגב המערבי עד למלחמת העצמאות ומתאר את הקרב הגדול בח' בתמוז. התיאור הופך מוחשי יותר כאשר כולם רואים את אשר וארל'ה דביר, הילדים מהנגב, ובהמשך ההסבר נחום מזכיר את שמות ההורים והסבים שלנו. גאווה.
 
תודה לרעיה ויוסי אופנר, הבלתי נלאים.
עירית הלוי
 
 
לסבתא רבתא וסבא רבה זהבה ויעקב שניאור
לסבתא וסבא הדס וגבי נאור
ולכל המשפחה
מזל טוב בהולדת הנין – הנכד
בן שני לשני וכפיר נגר
וראה בנים לבניך שלום על ישראל
 
 
פרפראות לפורים
חסיד אחד שהיה מקפיד עם זולתו בא בשושן פורים אל רבי נוח מלחוביץ ורוחו סוערת.
"רבנו", אמר בזעם, "זה עתה הייתי בשוק וראיתי במו עיני יהודים קונים עצים מידי גוי. והרי אך אתמול היה חג הפורים וכל אדם מישראל היה חייב לתת ממונו לצדקה לעניים. אם כן, מניין להם כסף לקנות עצים?"
חייך הרב והשיב: "תנוח דעתך, אלה שקנו עצים הם מן הסתם מקבלי הצדקה של אתמול".
מובא בספרו של יואל רפל "יראה ואהבה"
 
 
דיווח מצוות שיכון
יו"ר:בנג'ו ב'       חברים: מלכה א' (בניין), לאה ר' (צוות פרט), אהרון ג' (מזכיר פנים), יונה ב'.
 
הצוות ממשיך בעבודתו אף שבשטח הנראה לעין יש הפוגה מסוימת בין לבין.
 
שיפוצי דירות ומעברים:
אנחנו בישורת האחרונה:
דירת חנה תשבי-ברמן חודשה בסיוד הבית וחנה כבר עברה אליה לפני כחודש וחצי;
"בית באר" הרחיב מידותיו על ידי הורדת קיר בין שתי הדירות וכבר חזר לפעילות רגילה;
לאה ברמן קיבלה יחידת אירוח בצמוד לבית באר;
דירת הרב ירון ואלישבע עברה מתיחת פנים באמצעות תוספת חדר חיצוני שמשרת את הרב ירון בעבודתו, מה שאיפשר רה-ארגון בתוך הדירה, לרווחת המשפחה הגדלה במזל טוב;
איתי ויוליה שהם עברו לדירה מחודשת בשכנות למנחם ואורית גרבוז.
לכולם ברכות להתחדשות ומזל טוב.
 
עתה עוסק צוות הבניין בהמשך שיפוץ דירות שהמתינו:
הכנת דירה (הדירה לשעבר של איתי ויוליה) לטובת שולמית ואופיר גריידי;
הכנת דירת פלדהיים ז"ל עבור מנחם שניאור;
שיפוצים שנידחו בדירת תקווה כץ.  
 
תחילת עבודה בהרחבת דירות סביון:
הפגישות עם כל המשפחות הסתיימו זה מכבר, תכניות ההרחבה הוכנו והוגשו לקבלת האישורים המתאימים ואנחנו מקווים שלא ניאלץ להמתין זמן רב.
במסגרת הפגישות עם כל משפחה נמצאת על שולחננו בקשה לשינוי מקום הכניסה לבית בשל סיבות בריאותיות. הבקשה נבדקת תוך מגמה לאשר אותה.
עוד נדונו בפורום השיכון הרחב בקשות של דיירי הבתים להעמיד לרשותם אנשי מקצוע בתחום תכנון הפנים ויועץ לנושא המיזוג כדי לקבל מהם ייעוץ. הצוות המורחב חושב שאפשר להיעזר בבעלי מקצוע מקומיים מענף הבנייה אצלנו ובניסיון שיש להם, ולכן דחה את הרעיון כדי לא להגדיל עוד את ההוצאות הנלוות.
 
התחלת למידה לגבי הרחבת שאר הדירות בקיבוץ:
זהו השלב בו אנו עסוקים כרגע – תכנון המשך ההרחבות שיבואו בעז"ה אחרי דירות סביון.
לפני שבועות אחדים העברנו שאלון לכל דיירי הדו-קומתי וביקשנו לקבל מכל משפחה תשובה ראשונית לגבי העדפתה – האם תרצה להישאר בדירה דו-קומתית מאוחדת של 140 מ"ר או שתעדיף מעבר לדירה חדשה 120 מ"ר, או כל אפשרות אחרת (למשל, המרה לדירה ישנה וכד').
לאחר שקיבלנו את מרבית התשובות אנחנו נפגשים עתה עם משפחות כדי לבנות את הפאזל השלם בדו-קומתי. אנחנו לא יכולים להתקדם הלאה עד שלא נסיים להרכיב רשימה מלאה של המשתכנים בדו-קומתי. לדוגמה: יש בתים בני 4 משפחות שכולם הביעו רצונם להישאר במבנה של דו-קומתי, כך ש-2 משפחות יצטרכו לבחור בדו- אחר ולפנות את דירתם הנוכחית, ויש בתים שכל 4 המשפחות ביקשו לעזוב אותם לכיוון בנייה חדשה, אז צריך להזיז לאותו בית 2 משפחות שרוצות דו-קומתי. מה שבא לומר שמוטלת עלינו מלאכת הרכבה מעניינת ולא פשוטה. על כן אנחנו נמצאים כרגע בשלב של מפגש מדלת לדלת. חשוב לומר שלא נגיע בשלב הזה לכל המשפחות כיוון שאם יש משפחה שתשובתה החלטית וזה גם מסתדר עם מלאכת ההרכבה, אז בשלב זה אין לנו צורך בפגישה נוספת. לאחר שנשבץ באופן יותר סופי את דיירי ה-140 מ"ר, ניידע כמובן את כלל המשפחות.
בשלב הבא נוכל להתחיל לטפל במשפחות שכונת חד-קומתי/גוש ה' (ממשפחת שדיאל ועד משפ' מכלוף) וגם בדיירי מרכז המחנה.
כמו כן ישנה התייחסות מיוחדת שלנו לבדיקת הדיור בדירות חברים שלנו שהם בעלי צרכים מיוחדים (נכויות).
 
ערעור:
הוגשה בקשה להמשיך בשיפוץ מקלחות בדירות בדו-קומתי בשל מצבן הגרוע. כידוע הוקפא המשך השיפוצים, ומתוך 28 משפחות בדו-קומתי נשארו 8 משפחות שלא זכו לשיפוץ המקלחת והשירותים. הבקשה נדונה בצוות שיכון המורחב ונדחתה במחשבה שאין ברירה אלא להתאפק ולדעת שזמנן יגיע במהלך ההרחבות, וזאת למרות ההבנה שהמצב באמת לא נעים ביחידות הבלתי משופצות.
                                                                                               בברכה,
צוות שיכון
 
היה היה פורים
נמנו וגמרו בקהילת בארות / בפורים השנה לערוך בחירות
ויצא הדבר מבית המלוכה / רוב כבוד ויקר למפלגה הזוכה.
אם שמך מופיע בפנקס הבוחרים / הכן עצמך לנשף פורים
ואם לא התכוננת משום מה / ממתין לך עץ חמישים אמה...
 
וכתוצאה... נולדו לנו מפלגות:
מפלגת בני הרמכים, שומרי הסף, עשרת בני המשק, מהודו ועד כוש, סריסי המלך,
שרי המלך הפרתמים, אחשדרפני המלך המתנחלים, שושנת יעקב, ועוד...
 
אז היו בחירות והייתה גם מפלגה מנצחת – אבל את זה תצטרכו לחפש בעצמכם...
 
מן הארכיון
 
 
בשישי שלפני פורים קיימנו 'ונהפוך הוא',
התחלנו בפורים והמשכנו לפרשת זכור.
 
 
בשיעורו של הרב ירון עסקנו במגילת אסתר.
ראינו כי ישנן שלוש נקודות שונות שבהן אפשר היה להתחיל את סיפור המגילה (משתה אחשורוש, בחירת אסתר וסיפור הגזירה וביטולה), ובכל זאת מחברי המגילה בחרו להתחיל את המגילה דווקא בתיאור המשתה של אחשורוש, הגם שהוא אינו הכרחי לצורך העלילה.
ראינו כי ישנם מספר ניגודים בולטים בין הפרק הראשון של המגילה להמשך הסיפור:
·              הפתיחות הרבה של המלך והזמנת אורחים רבים לארמונו לעומת המצב שבו אף אחד אינו מורשה להיכנס אליו, ואפילו הקרובים ביותר.
·              המתינות, שיקול הדעת וההיוועצות שאחשורוש נזקק להם כשהוא דן על גזר דינה של ושתי, לעומת הפזיזות שבה הוא גוזר את גורלו של עם שלם.
·              הכעס הגדול שלו על אשתו שאינה באה אליו, לעומת החשש שהוא יהרוג את אשתו כשהיא תבוא אליו, ולעומת הקנאות הגדולה שלו לאשתו כשמישהו אחר מזמין אותה למשתה.
 
ראינו כי מחברי המגילה תיארו את הדברים בציניות מוגזמת כדי להמחיש את גודל התלות שלנו בשיקול דעתם של מלכי האומות ולהמחיש את מידת התלות שלנו בקב"ה.
כמו כן עסקנו במסר הסמוי החבוי במגילה, אשר מתמודד עם שאלת השתלבות היהודים במערכות השלטון של הגויים והחשש מפני התבוללות.
 
 
בשיעורו של ד"ר אלי יפה ממד"א עסקנו בעניין זכירת עמלק מתוך ההבנה כי 'מעשה אבות סימן לבנים'. ראינו כי שורשי ההתמודדות של עם ישראל עם עמלק טמונים עוד ביחסים שבין יעקב לעשיו. יעקב בחר לצאת מדרכו ולשלוח מלאכים אל עשיו היושב באדום, כדי שהמאבק עם שרו של עשיו, שמסתיים עם זריחת השמש, ישמש מודל למאבק שבין ישראל לעמלק, כפי שאומר משה: 'מחר אנוכי ניצב על ראש הגבעה ומטה הא-לוקים בידי'. זו גם הסיבה שאסתר דחתה את ההתמודדות עם המן למחרת. ראינו כי שיטת העבודה של עמלק היא הטלת ספק (עמלק בגימטריה = ספק) ואף קראנו בדברי המדרש את לשון האגרות שהוא שלח לכל אומות העולם. לכן הדרך להתמודד עם עמלק היא הניגוד של הספק – האמונה: 'ויהי ידיו אמונה עד בוא השמש'.
 
 
בשבוע הבא נתחיל בשיעורה של דינה אמיר: "וידם אהרן"
ונמשיך בשיעורו של הרב ד"ר דוד מישלוב : השלמת החסר בהגדת פסח
 
 
 
השעור בפרשת השבוע יינתן ע"י אוריאל אמיר
אחות תורנית בשבת: עדה צונץ – פלאפון 5199
             בפורים פונים למי שנמצאת
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
בשעה טובה
לצפריר פורשר שהשתחרר לפני שבוע מצה"ל – ברכות להתאקלמות נעימה בבית !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
תזכורת ממערכת תקציב אישי / מנגנון תכניות חסכון:
 
עכשיו הזמן...
 
מי שמעוניין למשוך כסף מהחיסכון או להפקיד בו כסף, יפנה לדיויד, בשבוע האחרון של הרבעון. הכסף ישוחרר או יופקד ביום הראשון של הרבעון הבא (01/04/2008).
פניות לדיויד בקופת בית בשעות הקבלה, או בכתב.
בעלי חשבונות קיימים יקבלו דיווח על מצב החשבון נכון ל- 31/03/2007.  
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
חן חן
לכנרת ברוכי על הכנת השער לידיעון פורים.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
לידיעתכם !
שעון קיץ יופעל החל מיום שישי הבא כ"א באדר 28.3.08
בלילה שבין חמישי לשישי יוזזו מחוגי השעון שעה אחת קדימה (מ-01.00 ל-02.00)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AtarimTR