ידיעון 2583 פר' דברים ערב ט' באב

בס"ד, ז' מנחם-אב תשס"ח
 
שבת קודש "דברים - חזון"
 
 
19.10
הדלקת נרות
08.30
תפילת שחרית
19.20
מנחה, קבלת שבת, ערבית
    דרשת הרב בנושא:
   בכי – על מה ולמה?
11.00
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות – בשטיבל
20.30
סעודת שבת בחדר האוכל
11.30
סעודת שבת בחדר האוכל
 
מכונת השטיפה פועלת
בשעות 21.15 – 23.15
13.30
מנחה גדולה
17.15
שעור בגמרא – דף יומי
 
 
17.30
נשים אומרות תהילים בבית סעדון
 
 
18.00
שעור לנשים בפרקי אבות – במועדון
 
 
18.00
מנחה קטנה
 
 
20.10
מוצאי שבת
 
 
20.20
ערבית, הבדלה, איכה וקינות
 
סעודת ליל שבת חוזרת לשעה 20.30
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
   שחרית, ג', ד, ו'                06.00
    שחרית, ה'                     05.50
   מנחה ברחבת חדר האוכל   13.30
   מנחה בבית הכנסת           18.30    
   רבע לערבית                   19.45
   ערבית                          20.00
 
עונג שבת לילדים בשעה 11.00
 
 
   כיתות א'-ג' - שורי אמיר
   כיתות ד'-ו'   - דקלה שניאור
 
ת ר ב ו ת ו ן
 
יום ראשון
 
תשעה באב
 
יום שני
17.30
התעמלות לגברים
בית שפירא
 
ישיבת ועדת מינויים החדשה
 
יום שלישי
 
בית מדרש לגימלאים יצא לפגרה
 
יום רביעי
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון
21.00
שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
יום שישי
06.30
שיעור בדף יומי
חדר עיון
 
09.00
יחדיו ב-ו'
בית שפירא
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב בשעה 20.15 בחדר עיון
 
 
אשר יצר
להיקלע לתוך מצב שמחייב ניתוח, לשריין כל כך הרבה משאבים נפשיים ופיזיים ולעבור תקופה לא קלה של מתח וחששות – לפני הניתוח, בזמן הניתוח, ההחלמה אחרי הניתוח, החזרה האיטית לחיים רגילים – והשבוע להתקבל אצל מומחה לאונקולוגיה, לחכות בסבלנות עד שיסיים לקרוא את כל סיכום הניתוח והממצאים הפתולוגיים ולשמוע אותו אומר בביטחון משפט אחד בן חמש מלים מאוד משמעותיות והרות גורל: "אתה לא צריך שום טיפול".
אין גבול לשמחה שאפפה אותנו כששמענו את המלים האלה !!!
אנחת "ברוך ה'" יצאה מפני שנינו כאחד כשעינינו טיפה דומעות מהתרגשות עצומה ושחרור מתחים.
"אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים... אם יסתם... או יפתח... אי אפשר להתקיים ולעמוד לפניך אפילו שעה אחת..."
תודה ענקית מכל הלב לקב"ה ולשליחיו הנהדרים ! מנעתם מצב שהיה יכול להיגמר אחרת...
שולי ואהרן גל
 
 
מה בגיליון?
  • פינת ההלכה – הרב ירון
  • קייטנת איל"ן התשס"ח – צוות הקייטנה
  • קידום איכות ברפואה – ד"ר ליאורה
  • לא על הלחם לבדו – רותי אלידע
  • עוד אחרי ח' בתמוז – נילי ודני שור
  • כולנו למדינה יהודית-ציונית – הדים מהכנס
  • הפטרה ופישרה – יעקב שניאור
  • ועדת מינויים יוצאת לדרך – פרד אדן
  • תחנת הגנרטורים – דוד פורת
  • יחדיו ב-ו' – סיכום שבועי
  • משלחן הגזבר – שמוליק ברוכי
 
                                                 וכלבו דף          
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
 
פינת ההלכה
 
 
תשעה באב במוצאי שבת
 
אמנם צום תשעה באב במוצאי שבת אינו דבר נדיר כל כך (שהרי זה קורה גם כשהצום נדחה משבת למוצאי שבת), ובכל זאת ברצוני להזכיר כמה הלכות הקשורות לכך:
הצום מתחיל עם השקיעה, כלומר בשעה 19:30, למרות שעדיין שבת. לכן יש לסיים את הסעודה השלישית עד השעה הזו. מי שסיים סעודה שלישית לפני כן, יכול עדיין לאכול ולשתות עד שעה זו.
בסעודה השלישית אין אנו מראים שום סימני אבלות מפני קדושת השבת, ולכן אוכלים את כל התבשילים שאוכלים כרגיל בסעודה שלישית, ומותר אף לאכול בשר, ואם יש יותר משלושה סועדים, אף מזמנים.
אחרי השקיעה אסורה אכילה, שתייה, סיכה ורחיצה, אך נעילת הסנדל עדיין מותרת, מפני שאסור להראות אבילות בשבת. רק לאחר צאת השבת, בשעה 20.10, מותר לחלוץ את נעלי העור ולנעול נעלי בד. לצורך כך אנו מאחרים את תפילת ערבית במוצאי שבת בכמה דקות. רצוי שכל אחד יאמר בביתו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' בשעת צאת השבת, יחלוץ את נעלי העור, ואח"כ יבוא לבית הכנסת לתפילת ערבית. מי שבא לבית הכנסת לפני כן, לא יכול להביא עמו בשבת את הנעליים שבכוונתו לנעול אחר צאת השבת, ואף לא את ספר הקינות, (אלא אם כן יעיין בספר הקינות גם בשבת) מפני שזו הכנה מקודש לחול.
במוצאי שבת אומרים 'אתה חוננתנו' בתפילה ומי ששכח אינו חוזר. אחרי תפילת העמידה, לפני הקינות, מברכים בבית הכנסת 'בורא מאורי האש' אך אין מבדילים.
חולה שצריך לאכול בתשעה באב צריך להבדיל קודם על הכוס (ויכול להוציא אחרים ידי חובת הבדלה). אם הוא מבדיל במוצאי שבת, הוא מברך גם על הבשמים והאש, אך רצוי שיתן לקטן לשתות מהיין. אם הוא מבדיל ביום ראשון - מברך רק על הגפן והמבדיל.
בדרך כלל גם נשים מעוברות ומיניקות צמות בתשעה באב כמו ביום כיפור, אך במקרים מסוימים אפשר להקל, ויש לשאול שאלת רב בכל מקרה. ילדים שמתחת לגיל בר מצווה אינם מחויבים לצום כל היום, אך רצוי שילד שהגיע לגיל חינוך לא יאכל ממתקים ביום זה, ולא ינעל נעלי עור.
במוצאי הצום מבדילים על הכוס לפני שאוכלים, ומותר לשתות מהיין, אך אין מברכים על הבשמים ועל האש (גם אם שכח לברך 'בורא מאורי האש' במוצאי שבת).
 
כֹּה אָמַר ה' צְבָא-וֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ
 (זכריה ח, יט)
 
 
 
 
הרב ירון
  
 
קייטנת איל"ן ה'תשס"ח
מוזיקה וריקודים בתשעת הימים??? בריכה?? ימי כייף?? ממתי חוגגים בימי הפורענות האלה??
ובכן – ממתי?! מאז שהתחילו אצלנו קייטנות איל"ן...
וכשזה יוצא בדיוק בתשעת הימים אז רואים ממש
איך שאהבת חינם מנצחת בגדול את ימי הפורענות
והנתינה מהלב מחליפה כל מידה רעה שבקרבנו
והנוער שלנו מתעלה על עצמו
ויוצא בריקודים עם ילדים על הכתפיים,
מגלגל אותם ב"גליצ'ת" סבון,
מרים אותם על הידיים,         
משתכשך אתם במים,
עושה 'חאראקות' עם כסאות גלגלים,
                                               מאכיל ומנקה ומקלח ומלביש,
מלטף ודואג ומשתדל כל כולו להנעים לילד את הזמן המשותף אתו.
 
 
 
אנשים נוספים ראו את החבר'ה שלנו שמטפלים בילדים הנכים ומרוב התרגשות ורצון להצטרף תרמו את חלקם:
חנות הפיצה תרמה ארוחת ערב אחת, חנות הפלאפל תרמה ארוחת ערב אחת, ג'ורג' הטבח הגיע עם הקרטיבים שקנה להם, מוכר ה'גולפים' תרם 'גולף' לשימוש בשבוע של הקייטנה, פנסיונר ממודיעין שראה אותם בשנה שעברה ברכיבה על סוסים, התרגש מאד והבטיח שיתרום השנה פעילות עפיפוניאדה וקיים את הבטחתו, מוכרת בקיוסק באחת מתחנות הדלק בדרך, כששמעה שנגמר להם האוכל מיד תרמה 50 קרטיבים...
ועדיין לא סיפרנו על הסיפורים של מספרי הסיפורים ועל פינוקי ענף המזון וענף הבגד ושאר ענפי השרות, על אופי העוגות ומעבירי החוגים ועוד ועוד ועוד...
השבוע הזה מאד מיוחד עבור חברי הקיבוץ ובמיוחד לנוער, אבל הרבה אחרי שאנחנו נירגע מההתרגשות, ימשיכו הילדים לזכור את הטיולים והחוויות ולהתגעגע לקייטנה המיוחדת הזאת.
לראות ילד נכה - זה קשה. לראות ילד נכה שמאושר עד התקרה – זה מרגש!
תודה מכולנו לכולנו ושבע"ה יהיה לנו המון כוח להמשיך בקייטנות האלה עוד הרבה שנים!!!
שולי בשם עופרה וענבל
 
 
  
 
 
לענבל ולעפרה
לכל הנערות והנערים החונכים
יישר כח גדול על ההשקעה והתרומה ללא לאות
גאים בכם !
 
 
 
 
קידום איכות רפואה ורפואה מונעת
 
בשנים האחרונות נעשה מהפך בקידום איכות הרפואה, ובעיקר בדגש על רפואה מונעת. רפואה מונעת מבוססת על קידום אורח חיים בריא ואיתור מוקדם של מחלות קשות. בקידום איכות חיים ומניעת מחלות יש הדרכה וייעוץ לגבי התפתחות הילד, חיסונים בכל שלבי החיים , היגיינה , מניעת עישון ועודף משקל, תזונה נכונה וחשיבות בפעילות גופנית.  בדיקות לאיתור מוקדם של מחלות נבחרות לפי יעילות הבדיקה, נוחיות וקלות ביצוע הבדיקה וסיכויי הטיפול בשלב גילוי מוקדם. הבדיקות הכי  נפוצות הן ממוגרפיה וצואה לדם סמוי שמומלץ מעל גיל 50 . בהמשך רפואה שניונית ושלישית מבוססת על איזון מחלות כרוניות [כגון לחץ דם וסכרת ] ומניעת סיבוכים שלהן.
איכות הרפואה במסגרת ארגון רפואי כמו קופת חולים נמדדת על סמך ביצוע בדיקות חשובות, איזון מחלות והיענות לטיפול מונע .
בחודשיים האחרונים קיבלנו 3 ציונים לשבח על קידום ועליית ציון איכות רפואית.
1. מרפאת בארות יצחק נמצאת במקום הראשון במחוז בציון איכות רפואית - בקופ"ח כללית יש 7 מחוזות בארץ. מחוז דן – פתח-תקווה עלה בחצי שנה האחרונה ממקום 7 ל 4.  אנחנו שייכים למחוז זה שכולל כ-90 מרפאות.
ציון איכות רפואה במחוז עלה בממוצע מ-80 -85%. מרפאת בארות יצחק עלתה מציון 81 ל-93% ! בכך עלינו למקום ראשון. זכינו לתעודה שמוצגת על הקיר ליד המחשב של ריקי במרפאה. ישר כח, בתקווה להמשך עבודה פורייה והעיקר שנהיה בריאים .
2. פוסטר מרפאת קרית אלון זכה בין 10 מקומות הראשונות בכנס ארצי.
אני מנהלת את מרפאת קרית אלון מינואר 2006. המרפאה נמצאת בתוך שכונת יוספטל - נווה כיבוש , שכונה ותיקה ליד צומת סירקין שיש בה 5600 לקוחות  וצוות עובדים של 15 אנשים [3 רופאי משפחה ורופאת ילדים]. מ-2006 עד 2008 ציון האיכות הרפואית עלה מ-76 עד 87% [ממוצע 83 בין המרפאות והמרפאה עלתה ממקום 77 למקום 35 בין 90 המרפאות במחוז ].
בשנה האחרונה נעשתה עבודה גדולה לקידום הרפואה באוכלוסייה מהעדה האתיופית. יוצאי איתיופיה הם 40% מכלל האוכלוסייה של המרפאה, והיום גדלה מ-800 לכ-2500 אנשים. בכנס ארצי של האגודה לקידום איכות הרפואה בתל אביב שהתקיים ב-10.7.08 הצגתי פוסטר על כל העבודות שעשינו. הפוסטר נקרא "יחס אישי והכרת התרבות הם א"ב בקידום הבריאות". הצגתי פרויקטים שעשינו, כולל הרצאות עם תרגום לאמהרית, הכשרת הצוות בנושא התרבות האתיופית, בנות שירות דוברות אמהרית, עבודת צוות לקידום בדיקות ועבודת מגשרת [בחורה אתיופית שעובדת אתנו]. התוצאות מרשימות! [לדוגמה: אחוז ביצוע בדיקת צואה לדם סמוי עלתה מ-8% ל-51% כשהיעד הארצי והממוצע הוא בין 30 ל-40% ].
לפני שבוע הודיעו שהפוסטר נבחר בין 10 הפוסטרים הטובים מתוך כ-120 פוסטרים.
3 . ביקור של מנהל המחוז החדש
ביום רביעי לפני שבוע התחיל מנהל מחוז דן-פ"ת החדש את הסיור שלו ב-5 מרפאות נבחרות. הוא התחיל במרפאתי בקרית אלון  יחד עם כל בכירי מנהלת פ"ת והנהלת המחוז [כולל אחראים על רופאים, אחיות, רוקחים ועובדי אדמיניסטרציה].
ניסיתי לתת לעיל  תמצית מכלל המאמצים והעבודה בשטח.
תודה לכולם על שיתוף הפעולה והעיקר שנהיה בריאים.
 ד"ר ליאורה
 
 
60 שנים לקרב על בארות יצחק
 
ערב לזכרם של הגיבורים
 
לבארות ביום חגך שרים גם אנו לכבודך....
היה מרגש, מאלף, מעניין, ממש מצוין.
חיבור העבר הרחוק, המפואר, שזור מעשי גבורה
שלאורך תקופה ארוכה נסתרו והוחבאו מאוזן ציבורית...
 ברשות והוראת הממונים על "היתר סיפורת"...
הלא הם "המנהיגים" מתנועת העבודה......האחרת
שגם זכאות לנס הקוממיות –
 נציגיה בשלטון מבטלים או מאשרים.
רק כאשר לשליטתם במדינה - כל התנאים בשלים..
 ומאז איש לא חרד לספר גבורתם של אנשי הקבה"ד.
ניתן לפרסם מעשי גבורה של כולם במדויק
בטירת-צבי, בגוש עציון ובבארות יצחק.
 שותפנו בערב גדוש מעללים,
סיפורים אנושיים ולרוב עצובים.
תודה לכל מי שעסק בהכנות, בהזמנות, באירוח ובהסעדה.
יישר כוח לבית בארות יצחק!
משפחת נילי ודני שור.
 
 
 
 
 לא על הלחם לבדו
"... מי ישום אלם או חרש או פקח או עוור..."    (שמות ד', 11)
לפני כשבוע הזדמן לי להיות נוכחת בהצגה "לא על הלחם לבדו" בביצוע קבוצת התיאטרון "נא לגעת".
בניית המופע ובימויו: עדינה טל.
11 השחקנים שהם חרשים-עיוורים לוקחים את הקהל למסע קסום אל תוך עולמם המיוחד, אל מחוזות החושך, הדממה וה...לחם.
ההפקה הראשונה שלהם "אור שומעים בזיג זג" זכתה להצלחה גדולה בארץ ובעולם והובילה אותם להקים את מרכז "נא לגעת" בנמל יפו.
העבודה של עדינה טל הבמאית על המופע "לא על הלחם לבדו" היא עבורה המשך המסע עם הקבוצה בחיפוש אחר דרכים חדשות של תקשורת בקבוצה, על הבמה ועם קהל הצופים.
שחקני תיאטרון "נא לגעת" הינם חרשים-עיוורים. חלקם בעלי שרידי ראייה, לאחרים שרידי שמיעה, חלק חרשים לחלוטין וחלק עיוורים לגמרי. רוב השחקנים סובלים מתסמונת "אשר" – תסמונת גנטית שבה קיימת לקות שמיעה או חרשות ראשונית בצירוף מחלת עיניים רטיניטיס פיגמנטוזה. מחלת העיניים מתפתחת בשלבי גיל ההתבגרות או מאוחר יותר, בהתאם לסוג הספציפי של התסמונת, ומביאה לקשיי ראייה חריפים ועד לעיוורון.
אחד השחקנים (איציק) נולד עיוור והתחרש בגיל 11 כתוצאה מסיבוך של דלקת קרום המוח.
הבמאית מסבירה את התהליך:
"החזרות על ההצגה נמשכו כשנתיים. במשך חודשים עסקנו בהכרת הליך אפיית הלחם והתאמתו לבמה וביצירת "יחידת זמן" משותפת לשחקנים ולקהל – פרק הזמן שלוקח להכין לחם: הלחם שהוא הרבה מעבר לסך כל מרכיביו. תוך כדי העיסוק בלחם נגענו ברגעי אושר קטנים, בזיכרונות ובחלומות של השחקנים. לאורך כל הדרך חיפשנו דרכים חדשות לתקשר בינינו כקבוצה וכאנסמבל של שחקני תיאטרון.
במהלך העבודה התנסו המתורגמנים בקבוצה בחוויות החושך והדממה היומיומית של עמיתיהם השחקנים, וזאת כדי להכיר טוב יותר ובאופן פיזי את חייהם."
אפשר לראות את ההצגה בימים ראשון, שלישי וחמישי בשעה 20.30. כדאי לתאם בטלפון 6330808-03.
במקום פועל בית קפה – קפה קפיש – שהמלצרים בו הם מוגבלי ראייה ושמיעה, ומסעדת חושך "בלק אאוט" שהאכילה בה מתבצעת בחושך מוחלט ! (כשר).
לאורך כל ההצגה היו לי דמעות בעיניים מרוב התרגשות. קשה לתאר כמה ההצגה האינטראקטיבית הזו חודרת חזק לנשמה של הצופים. תהליך אפיית הלחם והריחות שהיו בחלל תרמו גם הם לאווירה. 
המוטיב המרכזי שעובר כחוט השני בהצגה הוא הצורך והצמא של אנשים אלה לקשר אנושי, שבמקרה שלהם הוא חייב להיות באמצעות מגע.
כדאי עד חובה לראות ! זוהי תרומתו הצנועה של האדם הבריא לאנשים מוגבלים כמו השחקנים בהצגה.
התרשמנו עמוקות גם מהבילוי בבית הקפה וגם מההצגה שהותירה בנו רושם רב ומהשחקנים ש"נכנסו" אל לבנו.
"אז תפקחנה עיני עורים ואזני חרשים תפתחנה" (ישעיהו ל"ה, 5)
רותי אלידע
 
 
הפטרה ופישרה
למה קראנו בשבת האחרונה את הפטרת פר' "מסעי" ולא את הפטרת "שבת- ראש חודש"?
 
קיימות שלוש שיטות לקריאת ההפטרה לפרשת "מסעי" או "מטות-מסעי" כאשר בשבת זו חל גם ראש חודש:
א.      לקרוא כסדר ההפטרות של שלושת השבועות דפורענותא, כלומר הפטרת "שמעו דבר ה'", בלי תוספות של ר"ח.    (כך מופיע בלוח של הרב טוקצ'ינסקי).
ב.      לקרוא "שמעו דבר ה'" ולהוסיף גם את פסוק ראשון ואחרון של הפטרת ר"ח.
ג.       לקרוא הפטרת ראש חודש – "השמים כסאי" בלבד.
                                                                   (שיטות ב' ו- ג' לקוחות מלוח היכל שלמה)
 
מנהגנו בקיבוץ נקבע בזמנו לפי הלוח הרב טוקצ'ינסקי (שיטה א'). ולמה? 
בשנת תשי"ד (1954) וכן בשנת תשל"ד חל ר"ח מנחם אב בפרשת "מסעי" או "מטות-מסעי".
היות והלוח שהיה אז בכל בתי הכנסת היה הלוח של הרב טוקצ'ינסקי. (טרם יצא הלוח של היכל שלמה) קבענו את מנהגנו לפיו. כך נהגנו גם בשנים תשמ"א, תשנ"ד, תשס"א, תשס"ה, בהן חל ר"ח מנחם אב בפרשת "מסעי" או "מטות-מסעי". על כן נהגנו כך גם השנה.
 
פרשת "מסעי" בראש חודש תחול בפעם הבאה רק בעוד 13 שנים, בשנת תשפ"א (2021) וכן בשנת תת"ה (2045).
(בגלל הכלל "לא ב-ד-ו פסח" לא יחול גם הפטרת "מחר חודש").
הרב ירון אמר לי בשבת דבר מעניין: בפרשת מסעי קראנו בתורה על מות אהרון הכהן בראש חודש אב, שהוא החודש החמישי, כמו שכתוב בפרשה והשנה חל א' באב גם בפרשת מסעי.
 
 ליקוי שמש-ירח
שמעתי שהודיעו בתקשורת ביום שישי שעבר על ליקוי מלא של השמש שיהיה בארץ בשעה 13.30. אע"פ שלא האמנתי יצאתי לבדוק ולא היה כלום.
אילו היה ליקוי מלא, כפי שהודיעו, היינו מרגישים את החושך אפילו לכמה דקות.
בלוח הרב טוקצ'ינסקי כתוב באופן מדויק שביום שישי כ"ט בתמוז (לפני שבוע) ייראה ליקוי חמה מלא בחלקים שונים בעולם, אך לא ייראה בארץ.
 
לפי הלוח של הרב טוקצינסקי בליל שבת הבאה, ט"ו מנחם אב 15.8.08 יהיה ליקוי ירח חלקי (80%).
הליקוי ייראה בכמה מקומות בעולם.
        בישראל תחילת הליקוי    בשעה 21.35 
                   אמצע הליקוי     בשעה 23.10
                   סוף הליקוי       בשעה 24.44
זה הליקוי היחיד שייראה בארץ בשנת תשס"ח על פי הכתוב בלוח טוקצ'נסקי.
 
 
                                                            יעקב שניאור
 
 
 
כ ו ל נ ו למדינה יהודית-ציונית
 
ביום רביעי בערב התקיים בחדר האוכל הכנס השני של תנועת "כולנו" (ראו הידיעון הקודם).
בכנס קראה יפה לב-רן מהישוב גדיד (כיום באתר הקראווילות בעין-צורים) את הדברים הבאים:
 
מרחוק אך מקרוב אני מגיעה אליכם כרגע. אני באה לכאן מן הכנס "כיסופים לקטיף" במלאת שלוש שנים קשות לגירוש שלנו מעל אדמתנו. שלוש שנים של ניסיון בלתי פוסק להיאחז בחיים.
שבח לא-ל, אנחנו חיים ובריאים. נכדים חדשים נולדו לנו בגלגולי בתינו ומגורינו. אבל שיבה לחיים של ממש עוד רחוקה מאתנו. היינו חקלאים מצטיינים, מאוהבים בעבודת אדמת הקודש וגאים בה, והיום אנחנו נאבקים על פרנסתנו, מתקשים לשוב ולאסוף את שברינו. שישה מתשעת ילדינו חיו ועבדו אתנו או לצדנו במושב גדיד, בשירת הים ובשליו. מאלה נותר אתנו רק בן הזקונים שלנו, שיר בן ה-14. גן העדן שהפרחנו בזיעת אפנו, בסייעתא דשמיא ובסייעתא לשמיא, שב והיה לשממה.
אך לא באתי לכאן כדי לומר דברים של אבל. אנחנו צופים תמיד קדימה והאופטימיות היא סם החיים שלנו.
באתי לומר לכם, אנשים יקרים: אתם עושים את מעשה התיקון והתשובה לקרע הנורא שנפער בלב האומה. אינני יודעת מה חשבו איש ואישה באולם הזה על מעשה ההתנתקות בטרם התרחש. אינני יודעת מה הם חושבים עליו היום – האם הביא למישהו ברכה כלשהי, משני עברי הגדר המיוסרת. לא זוהי השאלה.
מה שהביא אותי לעזוב את אחיי בכנס כיסופים ולחוש לכאן הוא הרצון הבוער למנוע התנתקות נוספת בין אדם לחברו, בין ציבורים ומחנות בישראל.
מחרתיים ניכנס לשבת "חזון", ובצאתה – לתוך תשעה באב. רק אהבת חינם, רק אחדות לבבות אמיתית, מעל ומעבר לכל הבדל מבורך בדעה ובמעשה, יעצרו המשך של בכייה לדורות ויחוללו בניין חדש.
במובנים רבים שבנו הביתה כשהתמקמנו בקראווילה זמנית לצד קיבוץ עין-צורים.
לפני 53 שנה נולדתי בקרית-מלאכי להורי שעלו מצפון אפריקה אל מעברת קסטינה. את סיום בית הספר התיכון שעוד לא נולד עשיתי בחברת הנוער בעין-צורים. השיבה אל הקיבוץ הייתה התכנסות מנחמת אל תוך פינה חמה בלב. כשיצאה שיירת הגולים שלנו מגדיד ועשתה את דרכה הלוך ובכה אל הלא נודע, עמדו בצד הדרך אנשים טובים שנופפו לנו לשלום, שולחים חיבוק וברכת הדרך. לרגע הייתה הבלחה של אור קטן של נחמה. אז גילינו שהאנשים עומדים רק בפתח הקיבוצים הדתיים שעל פניהם חלפנו: עלומים, סעד, עין-צורים.
השכנים הקרובים היו אולי עסוקים. אחינו חיכו לנו. אתם הייתם שם לצדנו ברגעים הכי קשים שלנו.
אנחנו חייבים להישאר מחוברים. אתם מייצגים את עולם הערכים של ההתיישבות של פעם, את ארץ ישראל הטובה והיפה, ההולכת ונעלמת. אנשים אחים אנחנו. אתם החיים הלכה למעשה לאורם של הצדקה והצדק, האמונה והאמון, האחווה והרעות – היו עמנו גם הלאה. יש לנו כל כך הרבה לבנות יחד. המדינה שלנו צמאה ברגע זה ממש למנהיגות אמת, מוסרית, למיטב כוחותינו המבורכים.
אני מתפללת בכל לב: "ברכנו אבינו כולנו כאחדבאור פניך". תודה לכם ! (ההדגשה במקור – ע.פ.ל.)
 
יפה לב-רן
עין צורים (אתר הקראווילות)

 יחדיו ב-ו'

בשיעורו של הרב ירון עסקנו בפרשת מסעי.

בתחילת הפרשה מובאת רשימה 'יבשה' של מסעות, שלכאורה אין הרבה מה ללמוד ממנה.
אבל כשעושים השוואה לרשימת המסעות הכתובה בספר שמות ובספר במדבר מוצאים כמה פרטים מאלפים ודברי חז"ל מוארים באור חדש. הוכחנו את דברי רש"י ש'ריתמה' היא קדש ברנע, ונקראה כך על שם המרגלים שדיברו לשון הרע על הארץ, על סמך הפסוק 'מַה יִּתֵּן לְךָ וּמַה יֹּסִיף לָךְ לָשׁוֹן רְמִיָּה, חִצֵּי גִבּוֹר שְׁנוּנִים עִם גַּחֲלֵי רְתָמִים' (תהלים קכ).
עסקנו בשאלה האם המקום שממנו נשלחו המרגלים הוא גם המקום שבו היכה משה בסלע, ובשאלת המקומות שבהם נדדו בני ישראל במשך שלושים ושמונה השנים החסרות בתורה.
הסברנו את הסתירות שבין פרשתנו לבין מה שמוכר משאר התורה בכך שהרשימה שבפרשת מסעי עיקרה גיאוגרפי, ואילו הרשימה שבספר שמות ובספר במדבר עיקרה הסטורי.
 
 
 
בן הקיבוץ דודו שניאור, דוקטורנט לתנ"ך עסק בשאלה האם רש"י, בפרושו לפרשת מסעי, צייר מפה? מסקנתו של דודו, שהעביר שיעור מרתק, שאכן רש"י צייר מפה, והוא היחידי מכל פרשני התנ"ך הקדומים ששרטט מפה. רש"י, שלא היה בארץ ישראל מעולם, מתאר בפרוט את המקומות בהם עברו בני-ישראל. מפרשי רש"י מונים את הסיבות לכך: הצד המעשי - היבטים הלכתיים, איזה מקום הוא א"י ואיזה לא. הצד השני הוא בכדי שזה ישמש הכנה לעליה לארץ, כפי שכתב: "וכאשר זכינו לצייר אותו, כן נזכה לראותו בנוי ומיושב". והסיבה השלישית היא עידוד ליהודים שחיים בגולה: "להקל מעליהם את קושי הגלות והשעבוד". מתוך פירושיו של רש"י אנו למדים על חיבתו הגדולה לא"י.
 
 
 
בשבוע הבא נארח את הרב דורון אייזנטל מישיבת דרכי נעם בפ"ת
בנושא: ודאות גאולת ישראל   בהקשר לט"ו באב שיחול בשבת
 
 
ועדת מינויים יוצאת לדרך
 
לאחר בחירת ועדת מינויים (לואי, אורית גרבוז, מיכל ברמן, אוריאל אמיר, אלי ברמן, ואנוכי) באסיפת החברים האחרונה, תתקיים ישיבת הבכורה של הועדה ביום שני הקרוב. 
בנוסף לנושאים ה"בוערים" העומדים על הפרק, אנחנו נדון ביעדים ומטרות ארוכי טווח של הועדה. כחלק מההכנות שיסייעו לנו בהבנת הנושא, ביצענו מיפוי של הועדות השונות בבארות יצחק והחברים בהן. המידע הזה יעזור לנו לבחון את הנושא של הועדות בעבר, בהווה, ובעתיד. אנחנו גם שואפים להפיץ את הרשימה כדי ליידע את החברים איזה ועדות קיימות (על הנייר לפחות) ומי יושב בהן. עקב הקושי להבדיל בין ועדות ו"תפקידים ציבוריים", הרשימה כוללת גם ועדות וצוותים שלא נבחרו אלא מונו על ידי גוף אחר כגון המזכירות. באותה הזדמנות, אנחנו שואפים לקבל משוב מהחברים בצורה כללית ולגבי מקומו האישי של כל אחד במערך הועדות.
 
בטווח הקרוב נעסוק בהשלמת ההרכב של ועדת תרבות, שחלקו הגדול כבר נעשה, ונתחיל להרכיב ועדת חינוך חדשה. כל אחד שברצונו לשבת באחת מהועדות הנ"ל או רוצה להציע מישהו אחר לחברות בועדות, מוזמן לפנות לאחד מחברי הועדה. אנחנו גם נשמח לשמוע מכם בכל עת וכל הערה/הארה רק תסייע לנו במילוי תפקידנו.
                                                                                                              שבת שלום,
פרד
 
תחנת גנרטורים
בשבוע הקרוב צפויה עבודת חפירה והנחת כבלי חשמל מתח גבוה מכיוון הלולים לכיוון התחנה ההולכת ונבנית מאחורי תחנת הדלק המקומית. העבודה תתחיל באזור הלולים ותימשך לכיוון כביש הטבעת סובב אולפן.
לקראת סוף השבוע צפויה החפירה לחצות את כביש הגישה באזור השער הצהוב ובזמן זה תופנה התנועה אל תוך הקיבוץ מזרחה לאזור "בית שרגא כץ" ומשם דרומה בדרך הכורכר המזרחית לכיוון לולי ההודים, דרך מגרש הטניס ובריכת השחייה עד לחניה הראשית של הקיבוץ.
הודעה על המועד המדויק תפורסם על לוח המודעות.
                                                                            בתודה על שיתוף הפעולה,
דוד פורת
  
 
משלחן הגזבר
 
המחאה / שיק / צ'ק
 
הצ'ק הוא אמצעי תשלום בדמות מסמך המורה לבנק אחר. להעביר כסף מחשבונו של בעל ההמחאה לזכות אדם
השימוש בארץ בצ'קים נרחב מאד, ואתו גם אפשרות הזיופים וההונאות. לכן בד"כ נהוג לציין על הצ'ק כי הינו למוטב בלבד, והמשמעות היא שרק מי ששמו רשום כמוטב יוכל לפרוע את ההמחאה. 
בחשבון הבנק של הקיבוץ (למרות שהוא כמובן של כולנו...) בעל החשבון הוא "בארות יצחק".
עד היום, בבנק שלנו, מתוך היכרות עם הקיבוץ והעובדה שהחשבון שלנו כולל את כל הענפים והחברים, הסכימו לקבל מאתנו גם צ'קים "למוטב בלבד" שהמוטב בהם איננו "בארות יצחק".
לאחרונה, עקב סדרים חדשים בבנק (ואולי ניסיון מר עם רמאויות בצ'קים) הבנק מקפיד יותר על הנהלים ומקשה עלינו בהפקדת צ'קים כאלו.
 ולכן בצ'ק שאמור להיות מופקד בחשבון שלנו ועליו מופיעות המילים "למוטב בלבד", המוטב שרשום על הצ'ק צריך להיות "בארות יצחק" ולא שם הענף או החבר.
 
¨      במקרים חריגים ניתן לשכנע את הבנק לקבל את הצ'ק ע"י פנייה ישירה, אך רצוי לצמצם מקרים אלו למינימום האפשרי...
 
¨      כמובן שכדאי לצרף לצ'ק פתק המפרט את מי/את מה לזכות, במקרה שמשאירים אותו לדיויד בדואר...
 
                                                שמוליק 
 
 
    נר זיכרון !
    הניה לוי ז"ל – י"ג מנחם-אב תשס"ו
   
השעור בפרשת השבוע יינתן ע"י דינה אמיר
אחות תורנית: אריאלה פלדמן – פלאפון 5199
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
מהמועצה האזורית
מודיעים כי עובדי המועצה יצאו לחופשה מרוכזת בשבוע הקרוב   ט' – י"ג מנ"אב  (10-14 באוגוסט)
ניתן לפנות בכל עניין למוקד פניות הציבור 3106 *.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
מהמרפאה
בשבוע הקרוב ד"ר ליאורה עומדת לעבור ניתוח קל ביד ולכן תיעדר מהעבודה החל מיום ראשון 11.8 ועד 22.8
בשבוע הקרוב יהיה רופא מחליף בימים הבאים:
יום שני     בשעות   08.00 – 11.00
יום חמישי בשעות 08.00 – 11.00
                                                                     שנהיה בריאים !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
נהגות ונהגים, שימו לב !
החל מיום שישי 1.8.08 ביטוח הגרירה למכוניות של הקיבוץ עבר לחברת פמי פרימיום (ולא ע"י מ.מ.ס.י.)
מס' טלפון לשירות גרירה בעת הצורך 5688514-03.     נא לשמור את מס' הטלפון ליד רשיון הנהיגה.
בכל רכב גם תהיה מדבקה בחלון הקדמי בצד שמאל.    שלא נזדקק.
                                                                                                        נסיעה בטוחה
                                                               עפרה
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
קול ששון וקול שמחה                         קול חתן וקול כלה
לג'ודי ודוד פורת עם הודעתה המשמחת של דקלה על החלטתה להינשא לאופיר סגל, ולכל המשפחה
מזל טוב !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
וייקרא שמו בישראל
ר ם בן דינה ושמוליק ברוכי. זה הקטן גדול יהיה !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
אזכרה להניה לוי ז"ל
ביום חמישי הקרוב, י"ג מנחם-אב 14.8.08 בשעה 17.30 בבית העלמין המקומי.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
 
 
 
 
 
 
AtarimTR