ידיעון 2604 פר' ויחי

בס"ד י"ג בטבת תשס"ט
 
שבת קודש "ויחי"
 
 
16.32
הדלקת נרות
08.00
תפילת שחרית
16.40
מנחה, קבלת שבת, ערבית
10.30
שעור בפרשת השבוע – במועדון
18.00
סעודת שבת בחדר האוכל
11.00
סעודת שבת בחדר האוכל
 
מכונת השטיפה פועלת
בשעות 18.45 – 20.45
13.00
מנחה גדולה
15.15
שעור בגמרא – דף יומי
 
 
16.00
נשים אומרות תהילים בבית סעדון
 
 
16.00
מנחה קטנה
 
 
17.34
ערבית, הבדלה
 
הרב ומשפחתו לא ישהו עמנו השבת
 
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
   שחרית א', ג', ד, ו'             06.00
   שחרית ב', ה'                   05.50
   מנחה ברחבת חדר האוכל    13.30
   מנחה בבית הכנסת            16.30    
   רבע לערבית                    19.45
   ערבית                           20.00 
 
עונג שבת לילדים בשעה 10.30
 
 
   כיתות א'-ג' - עזי אלטשולר
   כיתות ד'-ו'  - שורי אמיר
           
 
 
ת ר ב ו ת ו ן
 
מוצאי שבת
19.45
הצגה: "סוף הדרך"
בית שפירא
יום ראשון
19.00
שיעור בנ"ך
חדר עיון
יום שני
17.30
התעמלות לגברים
בית שפירא
21.00
אסיפת חברים
חדר האוכל
יום שלישי
08.30
בית מדרש לגימלאים
מועדון
יום רביעי
17.30
צ'י קונג לבגירים
מועדון
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון
21.00
שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
יום שישי
06.30
שיעור בדף יומי
חדר עיון
 
09.00
יחדיו ב-ו'
בית שפירא
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב בשעה 20.15 בחדר עיון
  
 
מאיר ורויטל מכלוף וילדיהם וכל המשפחה המורחבת נרתמו לאירוח חלק ממשפחתו של מאיר שגרה בדרום החם. במשך השבועיים האחרונים הם אירחו פה את אחותו של מאיר ואחיינית שלו עם ילדיהם, ביחד 14 נפש. שלשום החליטו בני המשפחה לחזור הביתה בתקווה שהשקט כבר לפתחנו, ומשפחת מכלוף כותבת את מכתבה לחברי בארות יצחק:
          "אז נכון שהטיפול בבית הילדים הוא כבר לא מה שהיה,
          ונכון שהאוכל הוא לא כפי שהיה פעם,
          ונכון שפעם הכביסה הייתה משהו משהו, במיוחד שהיא הייתה בחינם,
          ויש עוד הרבה דברים שהיום זה לא כמו שפעם היה.
          אבל דבר אחד לא יוכלו לקחת מאיתנו:
          ה'ביחד' בעת צרה, ולהבדיל בעת שמחה.
אנו גאים להיות חלק מהמשפחה הגדולה הזו ומודים לכל אחד ואחת על היחס ועל העזרה שנתנו למשפחתנו.
                                      מי ייתן ונמשיך לתת (מקווים רק בשמחות)".
                                                                                           מאיתנו,
משפחת מכלוף המורחבת
 
           
מה בגיליון?
  • שבעים פנים לתורה – הרב ירון
  • שיר שבת – יהונתן שרמן
  • פרידה – נורית סוקו
  • בשדה החינוך – המדריכים, אסתר פורשר
  • סיוע לתושבי הדרום – חברת דואר ישראל
  • בקיבוץ הדתי – מח' החינוך, משלחן הדובר
  • דרום ומרכז מבלים יחדיו – הדס, יונה ועירית
  • זו דעתי – אלי ברמן
  • ועדות בקיבוץ – ועדת מינויים
  • מוועדת צעירים – שולי גל
  • יחדיו ב-ו' – סיכום שבועי
  • תכנית השבוע בבני-עקיבא
                                                 וכלבו דף.          
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
 
שבעים פנים לתורה
 
 
ר מ ב " ן
ר' משה בן נחמן (1194-1270) נולד בספרד והיה מגדולי חכמי ישראל בימי הביניים, ופעל בספרד הנוצרית וגם בספרד המוסלמית. הוא נחשב לאחד מגדולי הפרשנים, ויחד עם זאת היה גם פוסק הלכות, הוגה דעות, מקובל, משורר ורופא. הוא שימש כרב הראשי של חבל קטלוניה בספרד, וכיועץ למלך ספרד. הרמב"ן חיבר פירוש על רוב מסכתות התלמוד הבבלי, קונטרס ארוך בענייני נזיקין, תשובות להשגות על הרי"ף, השגות על ספר המצוות לרמב"ם, ספר 'תורת האדם' על ענייני ביקור חולים ואבלות, ועוד כתבים רבים (שחלקם יצאו לאור בשני כרכים בהוצאת מוסד הרב קוק).
לאחר ויכוח עם ראשי הכנסייה הנוצרית שנכפה עליו ע"י מלך ספרד, אשר בו ניצח הרמב"ן, הוא נאלץ לעזוב את ספרד בלחץ האפיפיור והחליט לעלות לישראל. הוא מתאר את הארץ כשוממה כמעט לחלוטין, אבל המשיך לגור בה שלוש שנים עד לפטירתו, בגיל 76 .
פירושו לתורה מורכב משני רבדים: הפשט והקבלה, אשר אותה הוא מכנה 'דרך האמת'. במסגרת פירושו לתורה הובאו הרבה רעיונות פילוסופיים שהפכו לאבני דרך בהגות היהודית של ימי הביניים.
 
מפירושיו לפרשת השבוע:
על הפסוק "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים" - כותב הרמב"ן שזו מצוה לכל שבטי ישראל לקבל עליהם מלך אך ורק משבט יהודה:
ענינו שלא יסור שבט מיהודה אל אחד מאחיו, כי מלכות ישראל המושל עליהם - ממנו יהיה, ולא ימשול אחד מאחיו עליו...
ואמנם, שאול היה - כידוע - משבט בנימין, אבל הרמב"ן מסביר שהקב"ה לא רצה שהמלך הראשון יהיה משבט יהודה כי עצם בקשת המלכות בשלב ההוא הייתה מנוגדת לרצון הקב"ה. אך מרגע שהומלך שאול, המצווה היא ש'לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה' לשבט אחר. ומכאן ממשיך הרמב"ן וקובע שזו הסיבה לקריסת שושלת בית חשמונאי:
ולפי דעתי היו המלכים המולכים על ישראל משאר השבטים אחרי דוד עוברים על דעת אביהם ומעבירים נחלה... וזה היה עונש החשמונאים שמלכו בבית שני. כי היו חסידי עליון, ואלמלא הם נשתכחו התורה והמצוות מישראל, ואף על פי כן נענשו עונש גדול, כי ארבעת בני חשמונאי הזקן החסידים המולכים זה אחר זה עם כל גבורתם והצלחתם נפלו ביד אויביהם בחרב. והגיע העונש בסוף למה שאמרו רז"ל "כל מאן דאמר מבית חשמונאי קאתינא עבדא הוא" (=כל מי שאומר שהוא בא מבית חשמונאי הוא עבד), שנכרתו כולם בעוון הזה.
הסיבה ששושלת בית חשמונאי נכחדה לגמרי, אומר הרמב"ן, היא בגלל שהם לקחו לעצמם את כתר המלכות, אך היו צריכים להסתפק בכתר הכהונה הגדולה. ואמנם, פרשנים אחרים חולקים על הרמב"ן בכך וסוברים שלא מדובר במצווה אלא בהבטחה.
 
הרב ירון
 
 
שיר-שבת
 
"ויכל יעקב לצוות את בניו ויאסוף רגליו אל המיטה ויגווע וייאסף אל עמיו"
 
כחמה מנרתיקה, שלצאת מסרבת
ועננת סגרירות ממעל דואבת,
כדמדום מדוכדך מרחף כל העת;
עיצומו של חורף וימים של טבת.
 
כפעמון נוגן, עקבי וקצוב,
כאילו מזכיר איזה רגע עצוב,
ועץ עירום, שרף שותת;
עיצומו של חורף וימים של טבת.
 
כברכת השבטים מלאת הביקורת,
בה ניצודים הבנים כדגים במכמורת,
מזדחל לו הזמן והרגשה של חטא.
עיצומו של חורף וימים של טבת.
 
הלא יעקב ש"ויחי", אל עמיו נאסף
וכבנו, בגולה מחיים שם נקטף,
וקץ ה"בראשית" וגם יוסף כבר מת.
עיצומו של חורף וימים של טבת.
יהונתן שרמן
 
 
 
 לסבתא וסבא אסתר וחיים תמים
          ולכל המשפחה
    שפע ברכות בהולדת הנכדה
            שירה לאה
בת למרב ודוד דדון במעלה-אדומים
           "טוב ינחיל בני בנים"
 
לסבתא רבתה שרה הלוי
לסבתא וסבא פנינה ושלמה הלוי
וכל המשפחה
שפע ברכות בהולדת
הנינה-הנכדה
בת למאיה וגיא הלוי בקיבוץ אפק
יוסף ה' עליכם ועל בניכם
 
 
     נר זיכרון!
     חיים ליבוביץ ז"ל – ט"ו בטבת תשנ"ב
     בתיה סלומון ז"ל – כ' בטבת תשמ"ו
     יצחק בלנקנשטיין ז"ל – כ' בטבת תשנ"ח
 
פ ר י ד ה
להכין פלטת ירקות לשבת – תפקיד ייחודי,
כבר שנים היה זה במטבח תפקידי.
בבוקר יום רביעי כבר הצצתי במקרר,
שאף צבע של ירק לא יהיה חסר.
כמו בשיזור פרחים ניסיתי להתאים
כל צבע וירק במקום המתאים.
אדום – הגמבה, על יד – ירוק, מלפפון
כתום של גזר צריך המון.
תירס גמדי מוסיף לגיוון,
בתוספת עלי גפן כמובן.
כרוב, חסה ונבטים
נותנים טעם ובעיקר צבעים.
בשלוש הפלטות פסטיבל של צבעים,
צבעוניים, טריים, נאכלים בתיאבון ובהמון.
 
פעם... כשהיה... אז... התחלתי בפלטה קטנה,
עם השנים צמחה וגדלה.
נכון להיום לא הספיקו אפילו אותן פלטות שלשה...
"כך נאכל את מה שנבשל"
וזה הזמן מכן להיפרד.
אולי?? נתראה בשמחות,
חבל שלא בשבתות.
                               כבר מתגעגעת,
                                                         נורית
 
 
לסבתא וסבא הטריים רותי ויחזקאל אלידע
לסבתא רבתה אסתר בידר    לסבתא רבתה רחל אלידע
ולכל המשפחה
מ ז ל   ט ו ב
בהולדת הנכדה-הנינה מעין
בת בכורה לאלה וגל נחושתן   בגבעת יערים.
בת תחילה סימן יפה לבנים
-  7   -

הקיבוץ הדתי
מהדורה מיוחדת
עדכון מספר 3
 
י"א בטבת תשס"ט
מבצע "עופרת יצוקה"
עדכון (3) על הנעשה בתנועה
 
לכל בית הקיבוץ הדתי שלום רב,
בשעות אלה, בהם רבים מבנינו נמצאים בחזית הלחימה בעזה אנו נושאים תפילה לשלומם וחזרתם הביתה בשלום.
אנו מוצאים לנכון להמשיך ולעדכן "על קצה המזלג" את הציבור על הנעשה בקיבוצי התנועה.
המעגל הראשון: בחזית העורף עומדים הקיבוצים סעד ועלומים. ההתנהלות בסעד ועלומים היא בשגרת חירום המותאמת למצב, והמטופלת על ידי צוותים שהוקמו לצורך זה ודואגים לכל פרט מגדול ועד קטן. אנו מחזקים את ידיהם של חברינו בסעד ובעלומים.
המעגל השני: הקיבוצים; עין צורים, משואות יצחק, בני דרום וקבוצת יבנה מנסים להתרגל למציאות החדשה שנכפתה עליהם.  הקיבוצים הקימו צוותי חירום יישוביים והם נערכים לכל התפתחויות. קיימת התגייסות בתוך הקיבוצים בהפעלת מערכת חינוך פנימית ובקיום שיגרת חיים.
מעגל שלישי: קיבוצי התנועה שאינם חשופים לאימת הרקטות, נרתמים לעזרת קיבוצי הדרום בכל המישורים. תקצר היריעה מלספר על כל הפעילות אך נציין שנשלחו מכתבים וחבילות ובנוסף לזאת יש אירוח של משפחות ובני נוער. כל הקיבוצים נענו בחיוב, וההתגייסות נעשית מכל הלב. המעגל השלישי לוקח חלק משמעותי גם בעזרה לתושבי הדרום בכלל.
פעילות התנועה: אנו עומדים בקשר עם כל הקיבוצים, מנסים לחבר את הקצוות, ולתאם בין הצרכים ליכולות. אנו שותפים למטה הארצי של 'כולנו ביחד' המטה המשותף למען שדרות והדרום אשר מחובר לרשויות המקומיות ולארגוני המתנדבים בדרום כדי לרכז כוחות ולהיות יעילים.
נמשיך לעדכן ככל שיידרש.
                                                                         בצפייה לבשורות טובות,
 
                         מיכל אחיטוב (מחלקת חינוך)
יהושע מוזט (מחלקת משימות) 054-5640952
                                                                     
הקיבוץ הדתי מתגייס לעזרת "עוטף עזה" - משפחות מסעד ועלומים מתארחות בקיבוצי הצפון והמרכז
חגיגת בר מצווה שתוכננה להערך בקיבוץ סעד הועתקה בשלמותה לקיבוץ לביא בגליל התחתון
 
הקיבוצים הדתיים בצפון הארץ ובמרכז מתגייסים בימים אלו לעזרה לחברי סעד ועלומים ב"עוטף עזה". עשרות משפחות מתארחות בקיבוצי הצפון על מנת להתרענן ולצבור כוחות מחודשים להתמודד עם המצב הביטחוני.   במידה והמבצע יתארך, בכוונת הקיבוץ הדתי ליזום מבצע רחב של העברת קשישים וחולים סיעודיים לקיבוצים באזור הצפון והמרכז.
העזרה ההדדית בין הקיבוצים הדתיים הגיעה לשיאה כשחגיגת בר מצווה שתוכננה להיערך בקיבוץ סעד הועתקה בשלמותה למלון קיבוץ לביא בגליל התחתון.
נחום לנדאו, אביו של נריה לנדאו חתן בר המצווה, מספר שבתחילה חשבה המשפחה לערוך את החגיגה בסעד בכל מחיר אולם לאחר שהתברר שהחגיגה לא תוכל להיערך בבית הכנסת בשל ההתקהלות האסורה ושחלק ניכר מהאורחים לא יגיעו ובשל החשש מהחרפה בלוחמה הוחלט להעביר את החגיגה לצפון הארץ. בסופו של דבר נערך האירוע בקיבוץ לביא בהשתתפות אורחים רבים מסעד ובני משפחה מכל הארץ.
חברי גרעין יג"ל של הקיבוץ הדתי השוהים בשדרות לשנה שלמה של עזרה לקהילה עובדים בתקופה זו סביב השעון במועדוניות שבשל הפסקת הלימודים בבתי הספר מלאות בילדים שמעבירים בהן שעות ארוכות.
בנוסף, יוזמים הקיבוצים הדתיים משלוח של עוגות ודברי מאפה, לקראת סוף השבוע, לחיילים בעוטף עזה.
אופיר אבסלנדר
 
וכאן אצלנו: "דרום" ו"מרכז" בארוחת ערב משותפת
יום רביעי בערב מוקדש באופן קבוע למפגש החברים הוותיקים שלנו במועדון לחבר.
הערב מתחיל בצ'י-קונג, ממשיך במשהו חברתי-תרבותי ומסתיים בארוחת ערב בצוותא.
השבוע בחרנו לשתף גם את המשפחות האורחות מהדרום וחברנו יחד לארוחת ערב בחדר האוכל כדי שיהיה מספיק מקום לכולם. ישבנו מעורבבים אורחים וחברות ותיקות, אלו לצד אלו והכרנו אחד את השני. היו כל הגילאים, מגיל שבעה חודשים ועד גיל  90+. ביקשנו מצוות המטבח להכין את התפריט וזכינו לקבלו טעים ומוגש באהבה.
את תחילת המפגש הקדשנו להיכרות. אנחנו סיפרנו בקצרה את סיפור בארות יצחק, היסטוריה, ענפי משק, ענפי שירות וכו', ובהמשך סיפרו המשפחות האורחות על עצמן. מהיכן באו אלינו. באיזה מצב בלתי נסבל הם חיו עם ילדיהם בתקופה האחרונה עד שהחליטו שהם חייבים לצאת לתקופת מה לאזור שקט ללא אזעקות.
הם סיפרו על משלח ידיהם, על סוגי הבתים בהם הם גרים, ובעיקר בעיקר דיברו על הכנסת האורחים אצלנו: על מאור הפנים, על החום שבו הם מתקבלים בכל מקום, על הכביסה שהם זוכים לקבל אותה נקייה מהמכבסה וענף הבגד, על עבודה שחלק מתנסים בה בגיל הרך ובענף המזון, כולל מכונת השטיפה. על הדשא הירוק בשמורת הטבע שלנו, על הכנסת האורחים הצעירים בספריית הילדים, בגיל הרך, בגנים ובבית-הספר מודיעים. וכמובן כמובן, על המארחים הנפלאים שכל משפחה מחוברת אליהם באופן אישי.
בהמשך הערב אכלנו ארוחת ערב ושוחחנו באופן חופשי. הייתה זו חוויה מחממת לב לשני הצדדים גם יחד - לאורחים ולמארחים.
אנחנו מאחלים לכן משפחות אורחות יקרות שתשובו במהרה ובשלום לבתיכן ולחיים נורמליים, וכל עוד אתם נזקקים לנו נמשיך לעודד אתכם ולחמם את לבכם.
                                                 הדס, יונה ועירית ה' 
 
ת ג ו ב ה
אני שמח על קיום מערכת ידיעון חיה, נושמת ופועלת אצלנו וקורא בעניין את הידיעונים.
עם זאת תורשינה לי מספר הערות:
2.       קראתי את הסיפור שהתפרסם בידיעון שעבר לקראת יום הקדיש הכללי.
     בעבודתי במגזר החרדי (והדבר קיים לצערי גם בציוני-דתי) אני נתקל מדי פעם בסיפורים כאלה. איני בטוח במהימנותם, ובכל מקרה – הסיפורים שאומתו, אפילו בקבוצתנו, חזקים ומעניינים לא פחות ולכן אין כל צורך ביבוא מסוג זה.
איש אינו חתום על הסיפור והוא לכן חשוד בעיניי, וטוב תעשה המערכת אם תחסוך מאתנו סיפורים שכאלה.
2. הפינה "בנעלי בית" הינה מעניינת ומביאה אלינו פנים נוספות של חברינו איתם אנו חיים שנים רבות.
   מרנין את הלב גם שיתוף כותבות וכותבים צעירים ומוכשרים האוחזים בעט וכותבים.
עם זאת מצווה על כל כותב בעיתון לשמור על פרופורציות, ואם לא הוא – זוהי חובתו של העורך האחראי.
אני חושב שארבעה עמודים במדור שכזה הינם בבחינת עושר השמור לבעליו לרעתו, ולאו דווקא לגבי החברה בגיליון האחרון אלא בכלל.
                                                              בברכת בשורות טובות וידיעות טובות.
אלי ברמן
 
 
ועדות בקבוץ
 
בתחילת השבוע חולקו לתאי הדואר של חברים, מועמדים, ונקלטים (להלן "חברים") מספר דפים הכוללים רשימת הועדות והחברים המכהנים בהן ודף משוב. בינתיים חברים רבים החזירו את דף המשוב וגם סייעו לנו לעדכן את הרשימות. יחד עם זאת פנו אלינו במספר שאלות לגבי מטרת חלוקת הדפים ומה יהיה בהמשך.   ועדת מינויים שמה לפניה מספר מטרות בחלוקת הדפים:
1.       ליידע את החברים לגבי הרכב הועדות השונות בבארות יצחק.
2.       להסתייע בחברים כדי לעדכן את רשימת הועדות.
3.       לבנות מאגר של שמות החברים המעוניינים לכהן בועדות.
4.       לבחון ולבדוק את הצורך לשנות, לחדש, ואף לשחזר ועדות.
לאחר איסוף דפי המשוב ועיבוד הנתונים אנחנו נפנה לרכזי הועדות כדי לבדוק איזה ועדות קיימות זקוקות להחלפה או השלמה. המידע ישמש לנו כבסיס להכנת סבב של בחירת חברים לועדות קיימות ולועדות חדשות. אי לכך אנחנו מבקשים מכלל החברים למלא את דפי המשוב ולהחזירם עד סוף השבוע. דפי משוב המכילים רק הארות והערות אפשר להחזיר בעילום שם אך במקרה שמבקשים להצטרף לוועדה בעתיד אז אנא לרשום את השם בראש הדף.
כמו כן אנחנו רוצים להודות ל"ארבעת הנפלאים" שלקחו על עצמם את המשימה להכין את הדפים ולחלק אותם לתאי הדואר. תודה לעופר, אושר, תמה, ונדב.
                                                                             שבת   שלום,
                                                ועדת מינויים
 
מוועדת צעירים
 
לפני מספר שבועות קיימנו יום מרוכז של הועדה לניסוח מטרות,
קביעת יעדים, הגדרת משימות והכנת תכנית עבודה.
את עיקר עבודתנו אנו רואים באחריות על הצעירים בכל הנוגע לזכויותיהם וחובותיהם, התאקלמותם הזמנית או העתידית, ליוויים לכל אורך תקופת שהייתם בקיבוץ תוך שמירה על קשר, הידברות, אוזן קשבת, קישור ותיווך עפ"י הצורך במשולש: הצעירים – הקיבוץ ומוסדותיו – ההורים.
ובתוך זה:
§         ליישם החלטות מוסדות הקיבוץ ולשמור על הכללים שנקבעו בהסכמים קודמים.
§         לעמוד במסגרת התקציבית.
§         לרתום את הצעירים לפעילות קהילתית בקיבוץ.
§         לעודד חיי חברה, פעילות חברתית/תרבותית של הצעירים.
§         לשמור ולטפח את הקשר עם מחלקות ביטחון וצעירים בקבה"ד.
 
הצעירים שבאחריות הועדה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:
קבוצה א' – הצעירים יותר – מכיתה י"ב ועד סוף השרות (או שנת לימודים תורניים/משימתיות – האחרון מביניהם). קבוצה זו כוללת חיילים, חיילות, בנות שירות לאומי, י"ג משימתי, מכינות קדם צבאיות, מדרשות, ישיבות.
קבוצה ב' – הותיקים יותר – מסיום השירות ועד קליטה בקיבוץ או עזיבה. קבוצה זו כוללת את מי שבהסדר בנים א' והסדר בנים ב'.
קבוצה ג' היא קבוצת משנה – הנשואים – מהם יש לפני השירות, במהלך השירות או אחרי השירות.
לכל אחת מהקבוצות הנ"ל יש צרכים משלה ובכל קבוצה לכל אחד יש צרכים משלו, אישיות משלו, רצונות, כישרונות, מחשבות.
עבודתנו מתחילה בתחילת כיתה י"ב בבירור מהן התכניות של כל אחד ואחת לשנה הבאה, ממשיכה בטיול גיוס ובהמשך בליווי תכניותיהם החדשות במהלך השירות ו/או המכינה/מדרשה.
חשוב לציין שהם יוצאים ממערכת החינוך ונכנסים למערכת בוגרת ועצמאית יותר שיש בה תקציב אישי, כרטיס אשראי, נסיעות ברכב הקיבוץ, דאלאס, חדר – מה שמחייב היערכות מתאימה והכנה.
מספר פעמים בשנה מתקיימים "סיורי חיילים" בהם ניתנת לבן/לבת תשומת לב מיוחדת במקום שבו הם נמצאים. אנחנו מרגישים שבסיורים אלו מתחזק הקשר שלנו איתם ושלהם עם הקיבוץ.
בן/בת שסיימו את השירות מחליטים במהלך שלושת חודשי ההסתגלות על ההמשך – האם להמשיך לחיות בקיבוץ ולהיכנס לתהליך קליטה (הסדר ב') או להישאר במסגרת של עצמאות כלכלית (הסדר א') או שמחליטים לעזוב.
חשוב לנו מאד ללוות אותם ולהיות איתם בצמתים אלה של חייהם, אבל יותר חשוב זה להיות בסביבה לפני ההחלטות, כשמתגבשים המחשבות והכיוונים. ההידברות והקשר הם הכלים העיקריים ואנחנו מקוים שנצליח להשתמש בהם בתבונה.  
אנחנו משתדלים לקיים פגישות/שיחות לפי הצורך, לדווח ולהודיע הודעות ע"י
מנשרים (מכתבי ימי שישי), לצאת לסיורים, לשלוח מתנות חג/יומולדת ובעצם להשתמש בכל דרך מתאימה שתאפשר הידברות ושמירת קשר.
 
פירוט לגבי עניינים שעומדים על סדר היום בפעילות הועדה:
ü      תיווך בין הצעירים לבין מוסדות הקיבוץ: ועדת בריאות, ועדת קליטה, מש"א, הנה"ח, מזכירות, מועצה.
ü      תכנון ומעקב אחר הוצאות הועדה.
ü      מעקב ורישום מול הנה"ח ושאר בעלי תפקידים שצריכים לקבל מידע עדכני לגבי חיובים, זיכויים, שינויי סטטוס וכו'.
ü      טיפול בחדרי הצעירים: איוש, ציוד, גיוס ענפי שירות (חשמליה, בנין, אינסטלציה, נוי).
ü      עידוד פעילות תרבותית/חברתית: מפגשי ליל שבת (שהתקיימו באופן רשמי ודי קבוע בתקופת אריאל ומאז שעזב ממשיכים להתקיים מידי פעם באופן ספונטאני), קידוש בשבת (שתי משפחות הזמינו את החבר'ה לקידוש בשבת חנוכה. יוזמות נוספות מתאימות יתקבלו בברכה), שיעור עם הרב (מתקיים פעם בשבוע ביוזמה של הצעירים), טיולים (התארגן טיול ביוזמת חלק מהחיילים ומתוכנן בע"ה טיול נוסף בקרוב. כל יוזמה בנושא מתקבלת בברכה), מסיבות, ימי עיון ועוד.
הנושא העיקרי שהעסיק אותנו מאז שנבחרנו היה ההצעה שנתבקשנו להביא לאסיפה לגבי נוהל ללימודים תורניים או משימתיות לפני או אחרי השרות (3 אסיפות הוקדשו לנושא). כמו כן קיימנו פגישת סיכום וחפיפה עם הועדה היוצאת, נפגשנו עם החבר'ה שבהסדר א', השתתפנו בימי עיון בנושאים הקשורים לצעירים בקיבוץ ולקליטת צעירים, עסקנו באיוש החדרים, בביטוח הציוד החשמלי בחדרים, בנהלי בריאות לצעירים, בעבודת הצעירים בענפי המשק, במענק לימודים לבני/בנות המשק, בזיכויי נסיעות וכלכלה ובהתייחסות לבקשות אישיות שונות שהגיעו אלינו.
נושא נוסף שמטופל בשיתוף עם צוות שהתגבש (אהרון, אלי, נחום, שולי) – סמינר קיבוץ שקראנו לו "דע איפה אתה חי" שיועד מלכתחילה לאלו שחיים כיום בקיבוץ מכיוון שהתחתנו עם בני/בנות משק. המפגש הראשון התקיים בחנוכה והשתתפו בו נציגי ארבעה זוגות "מעורבים" כנ"ל. בסיום המפגש הוסכם בין כל המשתתפים להמשיך עוד חמש פגישות. התכנית בהמשך להרחיב את הסמינר למשתתפים נוספים.   
לסיום, פנייה לחברים: אפשרנו לבנינו ובנותינו לחיות כאן איתנו במסגרת הסדרים שונים. ידוע שלא כל אחד מסכים או מרוצה מההסדרים הללו אך עלינו לשים לב שחוסר שביעות הרצון שלנו מההסדר לא יתפרש חלילה כחוסר שביעות רצון מהם או מעובדת היותם כאן בינינו.
אבקש שוב כפי שנרמז כבר קודם: כל יוזמה לאיזו שהיא פעילות שקשורה לצעירים תתקבל בברכה. ובינתיים מוזמנים כולם להמשיך להאיר פנים, להתעניין, להזמין לכוס קפה או סתם שיחה. יש לנו צעירים שפשוט כייף לעבוד איתם!!
שולי בשם ועדת צעירים
 
 
 
 
 
תזכורת !
במוצאי-שבת בשעה 19.45 בבית שפירא – הצגה: "סוף הדרך".
הורים וילדים מכיתות ט' – י"ב מוזמנים.
הזמנו גם את הנוער של קיבוצי הדרום להצטרף ויש היענות חיובית מאוד.
כולנו תפילה שנחזור במהרה לשגרה ומחכים לראות את בנינו חוזרים בשלום הביתה במהרה.
א ס ת ר
 
 
 
סיוע לתושבי הדרום 
פנייה שהגיעה באמצעות הדוא"ל ומכיוון שלא לכולם יש מחשב בבית אנו מביאים אותה כאן.
חברים יקרים שלום,
אני פונה אליכם באופן אישי !
תושבי הדרום – עוטף עזה נמצאים תחת התקפת טילים בלתי פוסקת.
אנחנו בדואר ישראל חשבנו כיצד נוכל לסייע להם.

יש לנו 700 סניפים ומעל 2000 אשנבאים בכל רחבי הארץ והחלטנו להעמיד אותם לטובת התושבים שם.
התייעצנו עם מחלקות הרווחה בישובים בדרום והתברר כי התושבים הנזקקים הכי צריכים תעסוקה לילדים ואמצעי חימום.
אז אנו פונים לכל מי שיכול לסייע: אנא תירמו צעצועים, משחקים וספרי ילדים לכל הילדים המושבתים מלימודים ואינם יכולים לעזוב את כותלי הבית. גם אמצעי חימום כמו שמיכות ותנורים קטנים יתקבלו בברכה.
את החפצים לתרומה אנא אירזו בחבילה והביאו לדואר הקרוב למקום מגוריכם. המשלוח כמובן בחינם ללא כל תשלום.
אנחנו בדואר ישראל נאסוף את החבילות מכל רחבי הארץ ונוביל אותם במרוכז לאשקלון, שדרות, אופקים, נתיבות ובאר שבע. שם מחלקות הרווחה יחלקו לאלו שבאמת זקוקים לזה.
כל מי שיכול לסייע בהבאת המבצע לידיעת הציבור בכל דרך אפשרית ובהירתמות להשגת התרומות, אנא עשו זאת (הודעה לעיתונות יצאה היום ולכל המעוניין היא נמצאת באתר דואר ישראל וניתן לבקשה מן הח"מ.
אתם מוזמנים להעביר מייל זה לכל רשימות התפוצה שלכם.
הצלחת המבצע אינה הצלחה של דואר ישראל אלא הצלחה של הסולידאריות החברתית שלנו כאזרחים בכלל וכחברה המחויבת לקהילה בפרט.

בכל שאלה או בירור ניתן לפנות אליי בכל יום ובכל שעה.
דואר ישראל, בכל מקום בשביל כולם. לא סיסמא אלא הלכה למעשה.
                                                                                          בברכה,
                                                                                                                                     מירב לפידות
                                                                                                                       דוברת חברת דואר ישראל
נייד : 054-2888808    משרד: 02-6290808   פקס : 02-6290921
 
בשדה החינוך
 
ביום שני, נר שמיני של חנוכה, נסענו – תיכון וחטיבה – צפונה
לכיוון קיבוצי העמק לטורניר הכדורסל השנתי של הקיבוץ הדתי.
הגענו לקיבוץ שדה-אליהו, שם קיבלנו את סדר היום ואת החולצה שלנו – בארות יצחק – בצבע סגול.
משם נסענו לקיבוץ ניר-דוד בו התקיים הטורניר שבו ניצחו החבר'ה שלנו בקלילות את עלומים, טירת-צבי וסעד. המשכנו הלאה למשחק חצי הגמר החשוב נגד שדה-אליהו. המשחק היה צמוד, מעניין ומרגש, ובסופו תפסו החבר'ה את מקומם במשחק הגמר שנערך בשדה-אליהו בנוכחות כל הקבוצות: תיכונים, חטיבות, בנים ובנות.
למרות העידוד של קיבוצי הצפון (שהיו הרוב) בעד לביא, פתחו החבר'ה שלנו פער של יותר מ-20 (!) נקודות, ואיך אומרים? "נקנקו אותם"...
אז ראשית : כל הכבוד לחבר'ה שלנו – תיכון בארות-יצחק – שהיו מדהימים, שיחקו בשיתוף פעולה ועם מוטיבציה שיש לה מטרה אחת: ניצחון !
אז תודה לכם על יום נפלא וחוויה של תישכח.
תודה גדולה נוספת לעמית פורשר שהרים את כל היום הזה בעצמו וברגע האחרון הצליח להעביר את הטורניר מיבנה הדרומית לצפון.
ותודה גם לניצן פלדמן על האימון המקצועי.
המדריכים
הילדים מתגייסים, מתנדבים ותורמים. אין שגרה ויש הרבה מתח ודאגה, ולילדים רצון להתחבר ולהשתתף בעשייה.
כיתות א' – ו' הכינו פלקטים צבעוניים ומאוד מעודדים ושלחו אותם לבתי הילדים בקיבוצי הדרום.
קבלנו תודות חמות בחזרה. הילדים גם הכינו כדורי שוקולד ושלחו אותם לחיילים אתמול עם ילדי התיכון, וכבר יש תגובות. גלעד שניאור כתב ברכה וחתם את שמו בצירוף מספר הטלפון וכבר בערב צלצל הטלפון בבית משפחת שניאור כשעל הקו "חייל מגבעתי" שביקש לדבר עם הילדים ולהודות להם על החבילה המתוקה!
ילדי החטיבה נסעו לקניון הגדול בפתח-תקווה ואספו תרומות שבאמצעותן הכינו חבילות קצת אחרות ומאוד שימושיות לחיילים עם מגבונים לחים מרעננים וריחניים.
ילדי התיכון נסעו אתמול לבית-החולים ברזילי באשקלון עמוסים בחבילות שהם אספו בקיבוץ ומתורמים אחרים וביקרו חיילים פצועים. כמו כן הם הגיעו ל"שטח" ושם פגשו חיילי גולני וגבעתי, ישבו איתם, שוחחו קצת וכמובן לא הלכו בלי להשאיר חבילות מתוקות ומחממות את הלב.
מידי יום השכם בבוקר נוסעים 5 – 6 ילדים להתנדב בגן הילדים "אסיף" באסף הרופא, לשם פונו מאשדוד 30 ילדים בעלי צרכים מיוחדים ויש במקום צורך בכח אדם נוסף בכל יום.
יישר כח לכל הילדים והמדריכים שמובילים את העשייה והנתינה.
 
 יחדיו ב-ו'
 
בשיעורו של הרב ירון עסקנו בשאלת הקבורה בארץ ישראל. יעקב מתעקש להיקבר דווקא בארץ ישראל,
וגם יוסף מבקש שכשיצאו ממצרים ייקחו את ארונו לישראל. חז"ל דיברו רבות בשבח המגורים בארץ ישראל ומצוות יישוב הארץ, אך מה החשיבות בקבורה בארץ ישראל? הרי מי שמת כבר פטור מכל המצוות!
ראינו מספר גישות בחז"ל בשאלת הקבורה בארץ ישראל למי שנפטר בחו"ל:
גישה אחת אומרת שמי שנפטר בחו"ל ונקבר בארץ ישראל, הרי הקבורה בארץ ישראל מכפרת על הפטירה בחו"ל. זכות גדולה היא להיקבר בארץ ישראל, לא רק לשם כפרה על עוונות, אלא גם בשביל למנוע גלגול מחילות לקראת תחיית המתים.
גישה שנייה אמרה שמי שנפטר בחו"ל ונקבר בארץ ישראל אמנם עדיף מאשר מי שנקבר בחו"ל, אך 'אינו דומה מי שקולטתו ארץ ישראל מחיים למי שקולטתו לאחר מיתה'.
גישה שלישית אומרת שאין שום מעלה להיקבר בארץ ישראל, וגישה רביעית אף אומרת שמי שנפטר בחו"ל ומבקש להיקבר בישראל מטמא את הארץ, ועתיד ליתן על כך את הדין.
להלכה, ראינו שכל הפוסקים קיבלו את אחת משתי הגישות הראשונות, מכיוון שכך נפסק בתלמוד הבבלי, ובמשך כל הדורות התאמצו יהודים שנפטרו בחו"ל להיקבר בארץ ישראל. עסקנו גם בשאלה האם יש עניין להעלות לארץ ישראל עצמות של אדם שנפטר לפני זמן רב, וכן האם מותר להעלות את עצמותיו של אדם שהביע דעתו שאין ברצונו להיקבר בארץ ישראל.
וכמובן שמתוך החשיבות הרבה שבקבורה בארץ ישראל, למדנו להכיר את ערך החיים בישראל...
 
מירון איזקסון, זוכה פרס נשיא המדינה לשנת תשס"א, הוציא עד היום לאור שמונה ספרי שירה ושלושה רומנים, חתנה של נוחה שמיר, לימד בשיעורו על: אמונה ושירה.
התחלנו ביצירותיו של ח.נ. ביאליק, שמצד אחד הן משדרות מרד ב'ארון הספרים היהודי' ומצד שני נובעות מערכי היהדות. שירה טובה לא יכולה לסבול צמצום מחשבה ולכן לחוקרי שירה קשה לתת תשובה בכיוון אחד. הקשר בין יהדות והשפה העברית קיים תמיד. כפי שאמר הרב קוק: תחיה אמיתית תהיה רק עם תחיה ספרותית.
מירון קורא גם את התנ"ך כמשורר. פרשת ויגש היא מלשון לגשת - ההיפך מלסגת, להתעלם מהבעיה. הרגישות למלים היא גם כלי פרשני לקריאה נכונה בתנ"ך. לדוגמא: בסיפורי יוסף אנו מוצאים את המילה 'עוד' כמילה מנחה. זהו גם הפירוש של שמו של יוסף. מצאנו את המלה הזו פעמים רבות בחייו של יוסף, כגון: "וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ" (פעמיים), "וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר", "הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד", "הַעוֹד אָבִי חָי", "עוֹד יוֹסֵף חַי", "רַב עוֹד יוֹסֵף בְּנִי חָי", "וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד", ועוד...  ובהפטרה שקוראים בפרשת ויגש, העוסקת בחיבור עץ יוסף עם עץ יהודה נאמר: "וּמֶלֶךְ אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם לְמֶלֶךְ, וְלֹא יִהְיוּ עוֹד לִשְׁנֵי גוֹיִם, וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת עוֹד".
כשקוראים את התנ"ך בצורה כזו מגלים רבדים אחרים שאיננו מכירים.
 
פרטים על השיעורים בשבוע הבא יפורסמו בהמשך
 
השעור בפרשת השבוע יינתן ע"י אלי ברמן
אחות תורנית: אריאלה פלדמן – פלאפון 5199
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
אנחנו בסרט
בשעטו"מ החלה רשת HOT לשדר בימי ראשון בערב את הסדרה "תימרות עשן" שחלק ממנה צולם באתרים שונים ברחבי הקיבוץ שלנו. בע"ה בהמשך נקבל את פרקי הסדרה ונשדר אותם בערוץ הפנימי.
ועד אז התאזרו בסבלנות או תנסו לצפות באמצעות האינטרנט (פרטים אצל אביעד ישראלי).
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
רפואה שלימה
לסבא צבי לוינגליק בבית-החולים. מחכים לך בבית בבריאות טובה !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
נסיעה טובה
לשחר אדן שעבר בהצלחה את מבחן הנהיגה וזכה ברישיון. סע בזהירות ורק לדברים טובים !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
שקר החן והבל היופי?
עדכונים מענף הקוסמטיקה
 
בשעטו"מ החל קהל הנשים לזרום לקבל טיפולי קוסמטיקה במכון המקומי.  
כעת אני מקבלת קהל בימי שני וששי על פי תאום מראש.   הטלפון הפנימי במכון הוא: 977 
לקחתי על עצמי לטפל ברכישת המוצרים. עד כה הדס נאור עשתה זאת בנאמנות, יחד עם האחריות על המכון ועל הקוסמטיקאית מבחוץ. בטוחני שאני מבטאת את הערכת החברות להדס, שתפקדה במסירות לטובתנו בזמן שלא הייתה קוסמטיקאית מקומית. כעת הסכמנו (הדס ואני) שמן הראוי שאקח את הטיפול בנושא תחת חסותי ביחד עם חזרתי לענף.      אשמח לייעץ לכל מי שמעוניין לקנות ולא בטוח מה מתאים וכו'.
חילקתי לתאי הדואר דפים להזמנת מוצרי קוסמטיקה. אזמין חומרים פעם עד פעמיים בחודש, לפי הצורך.
ניתן לשים את הפתק המלא בתא של קוסמטיקה אצל יהודה במשרד הדואר.
                                                                                                                בברכה,
ג'ודי פורת
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
מי אתה?
שוב הוצאו תמונות מלוח התמונות – במקרה זה מחנוכה – בלי להודיע !
אנא חברות וחברים: מי שאינו רוצה שתמונותיו תוצגנה בין התמונות להזמנה מתבקש להודיע לי.
לא הוגן להוציא תמונה בלי להזדהות.
                                                                      נא לפנות לחנה ברוכי
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
לכל מי שבארוע הברק נפגעו אצלו מכשירים חשמליים
אם מכשירים נפגעו ואינם ניתנים לתיקון , יש לקבל אישור מהמעבדה שהמכשיר אינו ניתן לתיקון והנזק נגרם מפגיעת ברק.
כדי לזרז את הטיפול רצוי להעביר אלי חשבונית רכישה ( אם יש ) ו/או הצעת מחיר למכשיר שווה ערך.
במידה שהמכשיר ניתן היה לתיקון ותוקן אנא העבירו אלי את החשבונית (המקורית), רצוי תוך ציון שהנזק נגרם מפגיעת ברק.    הדבר נכון למכשירים פרטיים ולמכשירים בענפי המשק.
רצוי להזדרז בהגשת החומר כדי שנוכל לקבל בהקדם את המגיע לנו.
                                                אליעזר שפיר
AtarimTR