ידיעון 2636 פר' שופטים

בס"ד א' באלול תשס"ט
 
 
פרשת "שופטים"
 
 
18.56
הדלקת נרות
08.30
תפילת שחרית
19.15
מנחה, קבלת שבת, ערבית
         דרשת הרב                            
11.00
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות - בשטיבל  
20.30
סעודת שבת בחדר האוכל
11.30
סעודת שבת בחדר האוכל
 
 
13.30
מנחה גדולה
 
 
17.15
שעור בדף יומי
 
מכונת השטיפה פועלת
בשעות 21.15 – 23.15
17.30
נשים אומרות תהילים - בבית סעדון
18.00
שעור לנשים בפרקי אבות - במועדון
18.00
מ נ ח ה
 
 
19.55
ערבית, הבדלה
 
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
  שחרית  א', ג', ד, ו'            06.00   
   שחרית ב' , ה'                  05.50
   מנחה ברחבת חדר האוכל    13.30
   מנחה בבית הכנסת            18.30    
   רבע לערבית                    19.45
   ערבית                           20.00 
 
עונג שבת לילדים בשעה 11.00
 
 
   כיתות א'-ג' -  בועז פלדמן
   כיתות ד'-ו'  -   אסתר פורשר
 
 
           
ת ר ב ו ת ו ן
 
יום ראשון
 
השיעור בנ"ך בפגרת קיץ
 
21.00
שעור לצעירים
בית ע' שטרן
יום שני
17.30
התעמלות לגברים
בית שפירא
יום שלישי
19.30
התעמלות לחברות
בית שפירא
20.30
התעמלות לחברות
בית שפירא
יום רביעי
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
21.00
שעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום שישי
06.30
שעור בדף יומי
חדר עיון
09.00
יחדיו ב-ו'
בית שפירא
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון
ביום ראשון הקרוב סיום מסכת בבא-מציעא במסגרת לימוד הדף היומי
 
 
 
"בן שישים לזקנה"
במקורות מתייחסים לימי הולדת בכל 10 שנים, ולכל עשור מונים חכמינו משמעות המיוחדת לגיל זה, ובמיוחד נהגו לציין את גיל השישים.
היבט מעניין בחגיגת יום הולדת ובמיוחד בימי הזקנה הוא בכך שהאדם חוגג את יום הולדתו עם האנשים היקרים לו.
הפעם משפחתי היקרה הפתיעה אותי 22 יום לפני יום הולדתי, באמרם שאותי אף פעם אי אפשר להפתיע – אבל הפעם הצליחו.   ומדוע 22 יום לפני?
הם כתבו:
"אמא!
בכל ערב שבת אנו שרים לך "אשת חיל מי ימצא",
וכמו "אשת חיל" שמתאר את נפלאותיך לפי הא'-ב'
מהיום תקבלי 22 מתנות, לפי אותו הסדר, שיסתיימו ביום הולדתך."
 
תודה לכם משפחתי היקרה על הרעיון המקורי והמקסים. אתם מצליחים להפתיע אותי מידי יום.
מקווה שתמשיכו להפתיעני עוד הרבה הרבה שנים.
דבורה נתנזון
 
 
מה בגיליון?
·         שבעים פנים לתורה – הרב ירון
·         בלדה לכיופית, שבת נוער – נוער בארות יצחק
·         גם אנחנו כייפנו – ילדי ד'-ו' והצוות
·         מה נשמע בגיל הרך – דקלה שניאור
·         שירות לאומי – לני בן-שמול
·         במזכירות – אהרן גל
·         יחדיו ב-ו' – סיכום שבועי
·         לקראת אסיפה – הנשיאות
·         מהמרפאה – האגף החברתי והמרפאה
·         יחוס משפחתי – שמחה שטרסבורגר
                                           כלבו דף ולוחות זמנים
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
 
שבעים פנים לתורה
 
יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלאביוס)
יוסף בן מתתיהו היה הסטוריון, סופר ומצביא בתקופת המרד הגדול, אך לאחר נפילת יודפת הצטרף לרומאים ויש שראו בו בוגד. הוא נולד בירושלים בשנת 38 לספה"נ למשפחת כהנים, וגם מצד אמו הוא היה נצר למשפחת החשמונאים. בגיל צעיר שהה כשלוש שנים במחיצת האיסיים, אבל בסופו של דבר הצטרף לפרושים. במרד הגדול הוא התמנה למפקד הגליל, אך לאחר נפילת יודפת, כאשר כל הלוחמים ששרדו החליטו להתאבד, העדיף יוסף בן מתתיהו להסגיר עצמו לידי הרומאים. הוא הועבר לרומא וחי תחת חסותו של אספסיאנוס, שם ניתן לו גם שמו הרומאי יוספוס פלאביוס.
ברומא כתב בן מתתיהו את ספריו ההסטוריים 'מלחמות היהודים' (העוסק בהסטוריה של ישראל מתקופת החשמונאים ועד סוף מרד בר כוכבא) ו'קדמוניות היהודים' (מתקופת המקרא עד המרד הגדול) אשר מהווים ספרי הסטוריה ייחודיים מאותה תקופה. מאוחר יותר כתב שני ספרים נוספים:
'נגד אפיון' ספר תשובה לטענות אנטישמיות של חבורת מלומדים ממצרים ובראשם אפיון, ובו הוא מוכיח דברים לגבי ההסטוריה של עם ישראל, ומסביר חלק מהמצוות.
'חיי יוסף' - אוטוביוגרפיה שלו שבה הוא מתגונן מפני טענות יהודים כי בגד בעמו.
 
מפירושיו לפרשת השבוע:
המצוה למנות מלך המופיעה בפרשתנו מנוסחת באופן שונה מכל שאר המצוות: "כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי. שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹקֶיךָ בּוֹ". ישנה מחלוקת בין התנאים (סנהדרין כ, ב) האם ישנה מצוה לבקש מלך או שזה תלוי ברצון העם, ולהלכה פסק הרמב"ם (מצוות עשה קעג) שישנה מצוה למנות מלך.
ובאמת, כאשר ביקשו בני ישראל מגדעון (שופטים ח, כג) ומשמואל (שמואל א ח, ו) שיהיה להם מלך, שניהם פירשו זאת כנסיון למרוד בקב"ה. יוסף בן מתתיהו, שראה - מן הסתם - את עוולות השלטון מקרוב, כותב שיש כאן אמירה עקרונית נגד שלטון בשר ודם. וכך הוא כותב בספרו 'נגד אפיון' (מאמר שני אות טז):
בעצם הדבר יש לומר: אלה נתנו את ממשל מדינתם בידי שליט יחיד (=מונארכיה), אלה בידי שליטים מתי מספר (=אוליגארכיה) ואלה בידי המון העם (=דמוקרטיה). אולם מחוקקנו, משה רבנו, לא שם את לבו אף לאחד מדרכי הממשל האלה, רק ציוה לנו ממשלת א-לוקים (תיאוקראטיה)... כי לא-לוקים לבדו הקדיש את המלוכה והשלטון. הוא ציוה על העם לשאת את עיניו תמיד אל א-לוקים כי הוא מקור כל הטובות המוצאות את בני האדם כולם ואת כל איש בפני עצמו ובו ימצאו עזרה האנשים המתחננים אליו בעת צרתם, כי אין כל מעשה נעלם מבינתו, ולא נסתרה ממנו אחת ממחשבות לב האדם הצפונות.
אך כאמור, מאוחר יותר נחלקו על כך תנאים, ודעה זו בסופו של דבר לא התקבלה להלכה.
 
 
הרב ירון
 
 
מה נשמע בגיל הרך
אתמול הסתיימה שנת הלימודים שלנו בהפנינג של מתנפחים והרבה כיף!
ילדי החוץ יצאו לחופשה בת 10 ימים, ואילו ילדי הקיבוץ יחזרו למסגרת ביום רביעי הקרוב.
הצוות המסור יצא אי"ה ביום ראשון ליום גיבוש בתל-אביב, ובימים שני-שלישי יעסוק בהיערכות לקראת השנה הבאה.
בכל הבתים התנהלה תכנית הקיץ העשירה בצורה אינטנסיבית, בלי רגע דל: טיולי אופניים, שחייה בבריכה, משחקי מים בגיגית, יום בוץ, טיולי בוקר, מסיבת פיג'מות ועוד ועוד חוויות מגוונות וכל אלה תוך כדי הכנות וחזרות למסיבות הסיום היפהפיות והמושקעות שנערכו בכל קבוצת גיל.
השנה נתקלנו בקושי לאכלס את גן דקל, קושי שנובע כנראה ממספר גורמים.
לפני מספר שנים הכריזה המועצה האזורית חבל מודיעין על פטור משכ"ל לילדים בגיל 3 ומעלה (ברשויות אחרות זה רק מגיל 5), ואכן כבר אשתקד ראינו סימנים להתלבטות של הורים. השנה – כנראה בגלל המשבר הכלכלי שהעצים את העניין – נפרדנו ממשפחות רבות מהאיזור, משפחות שבמשך שנים שמרו לנו אמונים ושלחו את ילדיהן אלינו מינקות ועד גן חרוב. גם העובדה שלימור נתנזון, הגננת של גן דקל ששמה הלך לפניה לטובה, לא תוכל להמשיך בגן בשנה הבאה (בתה אור הגיעה בשעטו"מ לגיל 3) "תרמה" להחלטתם.
את מקומה של לימור תתפוס בשנה הקרובה עדינה ספיר שסיימה עתה את לימודיה בסמינר הקיבוצים.
עדינה אהודה, בעלת ניסיון רב עוד מהימים בהם עבדה כנערה בגן, ובשנה החולפת מילאה את מקומה של רותי בגן חרוב יום אחד בשבוע באישורה ובעידודה של המפקחת.
גן דקל ייפתח בשנה הקרובה עם 13 ילדים חמודים ובע"ה אולי יגדל. יש לציין שביתר הגנים לא נתקלנו בקשיי אכלוס – להיפך. כולם מלאים ויש רשימות המתנה ארוכות, בעיקר בבית-התינוקות.
מאחר שגן דקל הצטמצם במספר הילדים וגן שחף גדל ל-24 פעוטות, החלטנו במינהלת להחליף בין המבנים.
זה גרם לדיון סוער במינהלת וגם עם אסנת אשר על התמחיר: מה נותן את השם? האם המבנה או קבוצת הגיל?
לאחר התלבטויות רבות הוחלט לקרוא בשם אחר לגנים (בתקווה שזה רק לשנה), ולפיכך: במבנה גן דקל רחב הידיים תהיה קבוצת הגיל של שנתיים-שלוש ותיקרא גנון "גפן", עם יהודית סעדון כגננת.
במבנה גן שחף תפעל קבוצה קטנה וחמודה של 13 ילדים גילאי שלוש-ארבע אשר תיקרא גן "רימון", עם עדינה ספיר הגננת ולאה שם-טוב העזר כנגדה. נקווה שכמו שפירות הגפן והרימון התברכו בתכונות וסגולות רבות בתחומים רבים, כך העשייה והשהייה בגנים אלה תהיה פוריה ומוצלחת לילדים ולצוות החינוכי.
בפעוטון צופית הגדלנו את מספר הילדים ל-12 והוספנו עוד חדר פעילות בחלק השני של המבנה.
 
חילופי "גברא" גם אצלנו: דינה ברוכי חוזרת לשמחתנו לבית התינוקות; לימור כפי שהוזכר לעיל יוצאת לשנה; חן בר-נדר עוזבת את גן חרוב ואנו מקווים שעוד תשוב.
השנה קלטנו מספר בנות משק שעובדות לשמחתנו במערכת: אלישבע בואר – ממלאת מקום בעיקר בגנון שחף; רותם ארצי שמילאה מקום בעיקר בדקל ובחרוב; לירון גרינברגר גם היא עבדה במערכת הגיל הרך עד ליציאתה למחנה "מושבה" בארה"ב ואולי עוד תשוב אלינו בקרוב. שלושתן הצטרפו לשירה זבדי שעובדת בגנון שחף כבר מאז היותה בכיתה ז'.
                                                                                        עד כאן להפעם,
דקלה שניאור.
 
 
שירות לאומי
השבוע אנו נפרדים מאבלי, בת-אל, חן ואלחנן שהיו אתנו בשנה החולפת במסגרת שירות לאומי.
הייתה לנו שנה מעניינת עם קבוצה קטנה ותוססת, אבל המיוחד היה אלחנן חכמון. אמו הייתה אצלנו באולפן בתקופה בה אלי ברמן ניהל אותו ובאמצעות אלי קבלנו את אלחנן לשירות כאן.
היו לנו הרבה שאלות לגבי השירות שלו. זו הפעם הראשונה שאנו מקבלים בן לשירות-לאומי. אני שמחה שהוא הצליח לסיים את השירות בהצלחה. בשביל אלחנן הייתה זו שנת השירות השנייה – בשנה הראשונה הוא תרם את חלקו בבית החולים "הדסה" בירושלים.
אני מנצלת הזדמנות זאת כדי לספר קצת על השירות הלאומי אצלנו. אני כבר שבע שנים בתפקיד וכל הזמן לומדת. הרבה דברים השתנו במשך השנים.
שירות-לאומי לבנים קיים כבר כמה שנים עבור אלה שאינם יכולים למלא את חובתם בשירות צבאי מסיבות שונות. באגודת "בת-עמי" קיים מדור עבור בנים כאלה.
בסוף השירות הבנים מקבלים את אותן הזכויות כמו הבנות.
בעקבות ההתנתקות בנים רבים קיבלו פטור משירות צבאי ופנו לשירות לאומי כדי לתרום למדינה.
 
בידיעון הקודם קראנו את דברי מזכירות הקיבוץ הדתי באשר לשירות הבנות שהוא שירות מלא בן שנתיים.
גם בנות נשואות אינן משתחררות באופן אוטומטי מהצבא. כדאי להיכנס לאינטרנט ולבדוק – הכל כתוב שם.
השנה באזור הדרום היו שתי בנות שהשלימו את השירות הלאומי שלהן לאחר לידה.
כדאי גם לציין שלבנות דתיות יש אפשרות לשירות צבאי עם תכנית תורנית – כמו ה"הסדר" לבנים. אורית בתי הייתה בתכנית כזאת. היתרון הוא שהבת נמצאת במסגרת גרעין תורני ומגובש.
אני יכולה להבין למה הבנות בוחרות בשירות-לאומי – התכנית גמישה יותר ומאפשרת החלפת מקום השירות אם רוצים וגם חופשה ממושכת כשצריכים. אלו דברים שלא ניתנים לביצוע בקלות בשירות צבאי.
להורים הייתי אומרת שכדאי לשים לב היכן הבנות בוחרות לשרת. לא כל מקום הוא דתי או לפחות מאפשר לשמור על הדת. יש הרבה מסגרות חילוניות וכדאי להיות ערניים.
 
אישית אני רוצה לשאול: אם בת נשואה נשארת בתור תושבת אחרי שנה אחת של שירות ובצידה יש בת שסיימה שתי שנות שירות – למי מהן יש עדיפות בקבלת עבודה אצלנו?
לני בן-שמול
 
 
 
     נר זיכרון !
     טובה בורנשטיין ז"ל – ג' באלול תשי"ב
     חדוה קוטב ז"ל – ה' באלול תשנ"ב
 
בלדה לכיופיתיכון
בשבוע שעבר יצאנו לכיופית כבכל שנה,
חרשנו מעיינות בצפון המדינה:
עין מודע, עין מוקש ועין צמד השווה – שם בבוץ נלחמנו זה בזה...
צריך לציין את הצלפים הבולטים שבחבורה:
איתן, תום, להב ומיכל (אפילו שהיא בחורה).
בלילה טבלנו בבריכה של נוה-אור הצפונית,
ישנו על הדשא והבנות ראו "כוכב נולד" אצל משפחה מקומית.
לאחר יום רטוב במיוחד ו"עצלן" – נסענו להזיע קצת בזוויתן.
במעין הג'וחדר בישל לנו אהרון אוכל טעים: ספגטי בולונז וצ'יפס בטטות מדהים!
אחרי לילה שהיה קר עד לקלל – אביעד עוד העיר אותנו בבוקר עם שירי מאיר אריאל.
בפיינטבול התחפרנו, חטפנו והחטפנו בגוף ובפנים,
והחזרנו קלוריות במסעדת "טעמים"...
בנחל פרעה רעות ש' השתדלה בסלעים להתנגש
כשכולנו עשינו "בודי רפטינג" בבניאס הגועש.
לבסוף לכנרת ירדנו לטבול – מישהו שמע את "שוב אני מוצץ גבעול..."?
חזרנו קצת מיובשים, קצת פצועים וחלקנו עם ספק שפעת חזירים,
אבל הכי מגובשים והכי מאושרים !!!
ועוד מילה אחת קטנה: תודה רבה למלווי השנה:
לישי פורשר שהגיע ברגע האחרון ממש
וכמובן לעוזי התותח שסבל אותנו כל יום מחדש...
נוער התיכון והמדריכים
 
שבת נוער
סוף השבוע בסימן הנוער ממשיך !
אחרי ה"מועדונוער" שכל הכנסותיו לצדקה, הפעילות נמשכת אל תוך השבת.
 
הערב – קבלת שבת ותפילת ערבית בהנהגת הנוער.
בשעה 22.30 – פעילות ערב משותפת לחטיבה ולתיכון – ברחבת חדר-האוכל.
בשבת בשעה 18.30 – סעודה שלישית לנוער, מחוץ לבית-הכנסת.
בשעה 19.00 – הציבור מוזמן ללוות אותנו ואת השבת בשירי קודש וארץ-ישראל.
 
 
גם אנחנו כייפנו
אנחנו – ילדי ד'-ו', יצאנו לשלושה ימי טיול בצפון. נהנינו מאוד מהכל והנה תקציר על מה שעברנו בכיף.
יחד עם טל פורשר, דניאל שטרן, איקה שניאור ונעמי סלומון יצאנו לנחל הקיבוצים. למזלנו הגענו לשם די מוקדם (יש עכשיו המון מטיילים), "עשינו את הנחל" ב"רילאקס" וגם סעדנו שם את ארוחת הצהרים.
משם המשכנו לכיוון קב' דגניה ב' וביקרנו בסדנת השוקולד "גליתא". בדרך עצרנו בבית הקברות של קב' כנרת ושרנו כמה שירים ליד קברה של נעמי שמר. גם רחל המשוררת קבורה שם – בנוף המרהיב ועל רקע הכנרת.
זה היה מאוד מרגש.
אחרי הביקור ב"גליתא" הגענו ללינה בקיבוץ לביא. מאוד נהנינו מהלינה (פרט לשני עקרבים שהיו בחדר...!).
התרחצנו בבריכה, ביקרנו בסאונה ובמקלחות. בלילה עשינו קומזיץ – מזל ששמואל הנהג ידע לנפנף כמו שצריך...
ביום השני, אחרי ארוחת בוקר טעימה (יש מה ללמוד...) שמנו פעמינו לכיוון נחל שניר. אחרי הנחל – רפטינג ב"הגושרים". מי שרצה עשה "בודי רפטינג" – צפים על המים והזרם לוקח אותך ב"סטלבט" - לצערנו לא היו מספיק זרמים כאלה ובכל זאת כולנו נהנינו. חזרנו ללביא למקלחת ויצאנו לטבריה לארוחת ערב בקנייה עצמית.
ביום רביעי אחרי ארוחת בוקר והתקפלות נסענו למג'רסה (שפך נחל דליות) למסלול הליכה בתוך מים ומשם למפל הנסתר (עין איוב) ושחייה בכנרת (מומלץ!).
תחנתנו האחרונה הייתה בכפר-תבור ב"ג'וןדירלנד" – זהו האנגר ענק עם תערוכת טרקטורי ג'ון-דיר שיצאו מכלל שימוש, שופצו ומוצבים בצורה אסתטית בליווי הסבר כתוב ליד כל טרקטור. על חלק מהם ניתן לטפס.
יש גם טרקטור סימולטור, מגלשה ענקית שממנה נופלים על מצע של גרעיני כותנה וגם כל מיני טרקטורים קטנים לנסיעה ומשחק. בחוץ יש מסלול קטן עם אופני טרקטור ומגלשות מים (קטנות יחסית).
חזרנו עייפים ומרוצים. בקיצור, היה כיף ותודה רבה לכל מי שתכנן, עזר וביצע את התכנית.
תודה רבה מכל הילדים !
הילדים ונעמי סלומון המרכזת
 
 
סוגרים את הקיץ
בע"ה ביום ראשון י' באלול, 30.08.09 בשעה 16.00
נצא בזקנינו, בנערינו ובטפנו לחגוג את סיום חופשת הקיץ בים –
מי ברחצה, מי בהליכה, מי בבניית ארמונות בחול ומי במשחקי מטקות.        
נסיים בארוחת ערב משובחת.
אנא הירשמו בהקדם כדי שנוכל להתארגן.
ההרשמה תורד ביום חמישי ז' באלול 27.8
ועדתרבות
 
 
בישיבת המזכירות  - כ"א מנ"אב תשס"ט 11.8.09
 
ועדת הצעירים ביקשה מהמזכירות לדון בנושא חובת בנינו ובנותינו לשרת בצבא/בשירות לאומי.
הדיון התקיים בהשתתפות מרכזת ועדת הצעירים.
בשנים האחרונות היו מספר בנים שדחו את השירות הצבאי מעבר למה שמקובל אצלנו (דחייה עד שנתיים). בנים אלה היו צריכים לנתק את הקשר הפורמאלי עם הקיבוץ ולהיפרד מאיתנו. הדבר לא היה קל - לא לוועדת הצעירים, לא להורים וגם לא לבנים, אבל כל הצדדים הבינו מה אנו דורשים מבנינו.
הדיון התמקד בנושא בנות שמתחתנות תוך כדי השירות או לפני תחילתו. (צה"ל אינו משחרר באופן אוטומטי חיילת שהתחתנה במהלך השירות אלא מאפשר לה להשתחרר אם זה רצונה).
ועדת הצעירים ביקשה שהמזכירות תבהיר את עמדתה העקרונית בנושא.
 
הדיון במזכירות התמקד בשאלת מעמדה בקיבוץ של בת שהפסיקה את השירות הלאומי עקב נישואים, אם מסיבות הלכתיות (אשה - ברשות בעלה), כלכליות או בניית ביתה המשפחתי.
האם אנחנו דורשים שירות מלא מבנינו ומבנותינו כתנאי מוקדם לקבלה למסלול בנים, או מתעלמים מקיצור משך השירות?
 
החלטה:
§        בת קיבוץ נשואה שסיימה את השירות הלאומי לפני תום שנתיים רשאית לגור בקיבוץ בתנאי תושב.
§        בתום שנתיים מתחילת השירות הלאומי / הצבאי תוכל לבקש להתקבל למסלול בנים (א' או ב').
ההחלטה אינה משנה את הנוהג הקיים אצלנו, כי אם באה לחזק את הקיים בהחלטה פורמאלית.
אנו ממשיכים לדרוש ולצפות מבנינו לשרת בצה"ל או בשירות לאומי שירות מלא (3 שנים לבנים, 2 לבנות - נכון להיום) כמו שנהגנו עד עתה.
המשמעות המעשית של החלטה זאת היא שמי שלא שירתה את מלוא תקופת השירות תיכנס לאחד ההסדרים לאחר סיום שנתיים מתחילת השירות, ללא שלושה חודשי "הסתגלות" שבהם חייל משוחרר/בוגרת שירות הוא תושב שאינו משלם הוצאות מגורים וקיום. את מענק הלימודים תקבל כמו בנות גילה לאחר סיום שנתיים מתחילת השירות.
 
ברצוני להוסיף משהו אישי שלא נאמר במזכירות במפורש. הדבר נראה לי מובן מאליו, אבל לפעמים צריך להגיד בקול גם את המובן.
בשבועות האחרונים קראנו על הסקר בנושא גיוס בנים/ בנות ליחידות קרביות בצה"ל. אנחנו גאים בבית ספר שק"ד ובבית הספר התיכון ביבנה וכמובן בבנינו שבקיבוץ הדתי.
אני רואה בשירות בצבא הסדיר וגם בשירות במילואים ערך לאומי, ומבחינתי - כמעט ערך דתי.
אני מצפה מכל בנינו ובנותינו לתרום את המקסימום ומתפלל שיחזרו הביתה בשלום.
                                                      אהרון גל - מזכירות
 


יחדיו ב-ו'

בשיעורו של הרב ירון שאלנו מדוע ירושלים אינה מוזכרת בתורה אפילו פעם אחת במפורש.
ראינו כי ירושלים נרמזה בתורה פעמיים – פעם אחת שמלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין לאחר מלחמת הארבעה נגד החמישה, ופעם שנייה בעקידת יצחק, אבל בשני המקומות ירושלים מופיעה רק ברמז. בספר דברים מופיע פעמים רבות הביטוי 'המקום אשר יבחר ה''. שאלנו האם המקום הזה הוא ירושלים, ואם כן – מדוע לא נכתב כך במפורש.
ראינו שלוש תשובות שמופיעות בספר 'מורה נבוכים' של הרמב"ם (והם הופיעו גם בשער של הידיעון בשבוע שעבר) – והן: כדי שאומות העולם לא יילחמו באופן קשה יותר על ירושלים ביודעם שזה המקום המקודש ביותר, כדי שאומות העולם לא יבזו את ירושלים וישחיתו את המקום, וכדי שבני ישראל לא יריבו ביניהם בנחלת איזה שבט תיפול ירושלים.
ראינו כי המשכן היה ממוקם באופן מסורתי במקום של המנהיג: במחנה לויה, כשמשה היה המנהיג, בשילה – שנמצאת בנחלת אפרים – כשיהושע היה המנהיג, ובנוב ובגבעון – שנמצאים בנחלת בנימין – כששאול היה המנהיג. ואולם, כשדוד מעלה את הארון לירושלים, ובמיוחד כשהוא מגלה את המקום שבו ייבנה בית המקדש – הוא מאחד את כל שבטי ישראל, כי מקום המקדש נמצא בדיוק בגבול בין שבט בנימין לשבט יהודה.
סיבה נוספת לכך שירושלים לא נכתבה במפורש היא בגלל שאנחנו צריכים לחפש ולדרוש אותה בעצמנו, כפי שאמרו חז"ל על הפסוק 'ציון היא, דורש אין לה' – שמכאן שצריך לדרוש את ירושלים. סיבה נוספת היא כדי שלא יבואו לזלזל בקדושת שילה, אשר המשכן היה בו במשך 369 שנים.
 
ד"ר אבי גלבוע, מטפל במוזיקה, הכניס אותנו לעולם הטיפול במוסיקה. התחלנו בלימוד על ניגונו של דוד לפני שאול:  "ולקח דוד את הכינור וניגן בידו, ורווח לשאול וטוב לו". כעבור כמה ימים התיאור שונה: "ויהי ממחרת ותצלח רוח אלוקים רעה ... ודוד מנגן בידו כיום ביום ... ויטל שאול את החנית". מכאן למדנו כי הצלילים משפיעים על האדם – גם לטובה וגם לרעה. הרמב"ם מתאר איך הנגינה עוזרת לחולים. בימיו השיטה הייתה שהמטפל אקטיבי והמטופל פסיבי. בשנים האחרונות משתנה הגישה והיא בנויה על החיבור בין המטפל והמטופל. המטפל במוזיקה צריך להיות בעל יכולת מוסיקלית טובה, ידע ויכולת טיפולית, הכרת טיפולים נוספים ושילוב כל הכלים יחדיו.
הנגינה עוזרת לחולים בהסחת הדעת מהכאב והטיפול ומצליחה לעורר אותם ולהעלות חיוך על פניהם.
אצל בעלי צרכים מיוחדים מטרת הטיפול במוסיקה להוציא מהם את המקסימום האפשרי, לאפשר להם תקשורת עם העולם ולהעצים את האושר בעולמם.
כיום ברור שהמוסיקה 'פותחת' את היכולת המוזיקלית גם כאשר היא חבויה, לכן נמנעים מחיפוש כישרון מוסיקלי כתנאי מקדים ללימוד נגינה, אלא מלמדים ובכך פותחים את דרכי הגישה למוזיקה.
 
בשבוע הבא: נורית יעקבס צדרבאום, ד"ר לאמנות
בנושא: האמנות בפן היהודי, הפסיכולוגי והפילוסופי

אסיפת חברים
תתקיים אי"ה במוצאי שבת (מחר), אור לג' באלול 22.8.09 בשעה 21.30 בחדר האוכל.
סדר היום:
1.       שונות
2.       הצעת אגף משאבי-אנוש להשלמת הרכב האגף החברתי – דיון לקראת הצבעה בקלפי.
מידע בנושא חולק בתאי הדואר.
 
במידה ולא יהיה מספר נוכחים כנדרש לשם קבלת החלטות, תתקיים אסיפה נדחית חצי שעה לאחר פתיחת האסיפה והחלטות תתקבלנה בכל מספר נוכחים שיהיה.
נשיאות האסיפה
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
מהמרפאה
תזכורת !
על מנת שנצליח מצד אחד לשמור על מסגרת התקציב ומצד שני לנצל את כל זכויותינו מול חברות הביטוח, אנו מבקשים להזכיר:
1.       על כל הוצאה עבור בדיקה, טיפול, עזרים רפואיים וכו', יש לקבל אישור מראש מברוריה לנדה.
2.       בדיקות במהלך הריון או טרום-הריון גם כן דורשות אישור מראש.
3.       יש טיפולים ומכשירים שאפשר לרכוש באמצעות הביטוח המושלם (כגון מכשירי שמיעה) רק לאחר חצי שנה של כניסה למסלול ביטוח זה. לכן במידת הצורך יש לפנות למרפאה או לברוריה.
                                                                                            בבריאות טובה,
אהרן גל – אגף חברתי
ברוריה לנדה - מרפאה
 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ר' עקיבא סופר- דעת סופר
בהמשך למאמר של הרב ירון בשבוע שעבר על ה"דעת סופר" - חייו ופירושיו לפרשת השבוע, ראוי לציין פרט נוסף.
יעקב אליעזר הלוי שטרסבורגר (ינקו) ז"ל, היה צאצא של ה"חת"ם סופר".
אמו של יעקב, נקראה חנה, הייתה בתה של מינדל. אמה נקראה שרל.
שרל הייתה בתו הבכורה של ה"כתב סופר" שהיה בנו בכורו של ה"חת"ם סופר".
בנו של ינקו ז"ל נקרא יונה – אביו של איתי שהוא חבר בארות יצחק.
                                                    שמחה שטרסבורגר
 
 
השעור בפרשת השבוע יינתן ע"י אוריאל אמיר
אחות תורנית: שלי ספיר - פלאפון 5199
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
הודעת המערכת
בשבוע הבא ייסגר הידיעון ביום חמישי בבוקר. כתבות, מאמרים וכו' בבקשה להעביר למערכת עד יום רביעי בצהרים.      בתודה מראש,
עדנה
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ת ו ד ה
לדינה ברוכי היקרה,
"בני אדם מצליחים לנוח מעבודתם רק באמצעות עבודה אחרת" (אלמוני).
ברצוני לומר לך "תודה גדולה" מקרב לב בסיום עבודתך בחדר-האוכל.
תודה - על מאור הפנים, תודה - על תשומת הלב, תודה - על ההקשבה (לפעמים לפרטים שוליים...).
תודה - על שהיית כפי שאת.
המון הצלחה בעבודתך בבית התינוקות.
מכל הלב, עטרה
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ועוד אחת
תודה רבה לאנשי ענף הבנייה אשר הכינו את הכבשים המאפשרים עלייה עצמאית לענפי השירות: קוסמטיקה, תספורת וכריכיה.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ובניגוד לזה: הצטערתי לראות שבעצם יום השבת ילדים הדליקו את הנרות בלוח הזיכרון בכניסה לבית הכנסת.
אני מבקשת מכל החברים להבהיר לילדיהם ולילדי אורחיהם שאסור לנגוע בלוח זה בכלל !
בתודה, לאה ברמן
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
להתראות
תודה לחברי בארות-יצחק על האירוח החם והאכסניה הטובה שזכינו לה מאז נישואינו.
לפני שבוע ארזנו את חפצינו כמתוכנן ועברנו לקצרין – מקום מגורנו החדש.
מי שעובר בצפון מוזמן להיכנס אלינו.
                                                                                              תודה רבה,
אריאלה וגדי וידרמן
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
 
 
 
AtarimTR