ידיעון 2673 פר' נשא

בס"ד ח' בסיוון תש"ע
 
פרשת נשא
 
 
19.14
הדלקת נרות
08.30
תפילת שחרית
19.25
מנחה, קבלת שבת,
 ערבית, דרשת הרב
11.00
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות - בשטיבל  
20.30
סעודת שבת בחדר האוכל
11.30
סעודת שבת בחדר האוכל
 
 
13.30
מנחה גדולה
17.15
שעור בדף יומי
 
 מכונת השטיפה פועלת
 בשעות 21.15 – 23.15
17.30
נשים אומרות תהילים - בבית סעדון
18.00
מ נ ח ה
 
 
20.17
ערבית, הבדלה, קידוש לבנה
 
הרב ומשפחתו לא ישהו עמנו בשבת זו.
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
 שחרית   א' ג' ד' ו'              06.00
 שחרית   ב'   ה'                 05.50
 מנחה ברחבת חדר האוכל    13.30
 מנחה בבית הכנסת            18.30    
 רבע לערבית                     20.00
 ערבית                            20.15 
 
 
לוח השבוע
 
יום ראשון
17.30
צ'י קונג לבגירים
חדר האוכל
19.00
שיעור באגדות חז"ל
חדר עיון
יום שני
17.30
התעמלות לגברים
בית שפירא
20.45
שיעור לצעירים
בית ע' שטרן
יום שלישי
08.30
בית מדרש לגמלאים
מועדון לחבר
19.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
20.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
יום רביעי
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון לחבר
21.10
שעור עם הרב וולף
בית יוסי שטרן
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
21.00
שיעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום שישי
07.00
שיעור בדף יומי
חדר עיון
09.00
יחדיו ב-ו'
בית שפירא
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון
 
 
 
זו השנה השביעית ברציפות שמתארגנת קבוצה ליציאה לשבת טבע.
שבת טבע זו שבת שבה ישנים הרחק מהמיטה החמה והנעימה בתוך שקי שינה ואוהלים, אוכלים ושותים אוכל מהול באבק וחול, עושים תורנויות יותר מאשר בשבת רגילה, עובדים וטורחים בהתארגנות לקראתה, במהלכה ובסיומה, ובעיקר רחוקים מהנוחות של הבית והציביליזציה.
אז מה מושך אותנו שוב ושוב לעשות שבת דווקא בטבע?
ובכן, יש איזה קסם באוויר ובאווירה, משהו בטבע שעושה לך את זה. החבורה שסביבך, הנוף, המרחק מהרגיל והשגרתי. מרגישים איזו התרוממות רוח. זה בא לביטוי בהכנות לקראת (פרסום, מי בא? חלוקת תפקידים, חיפוש מקום מתאים, הכנת השטח, ערוב), בטיול לפני שבת (מחפשים מעיין קרוב לטבילת יום שישי), בהדלקת נרות משותפת (עם כל מיני פטנטים כדי שהרוח לא תכבה את הנרות), בקבלת שבת המלכה בתוך שלל צבעי השקיעה (כמו האר"י), בהתארגנות המשותפת לסעודת השבת (אז מגלים מה שכחנו וביצירתיות רבה מוצאים פתרונות. מזל שהרב בסביבה), בשירה סביב השולחנות (שירי קודש, יבייבייביי ו- דידידיידיי וגם שירי א"י), בשינה באוהל המשפחתי (אתה מנסה לזהות לפי המוזיקה של הנחירות באיזה אוהל גר כל אחד), בבוקר בתור ליד מכל המים לצחצוח שיניים (מי שבר שמירה בלילה?), בקריאת התורה (כשזורקים סוכריות לא חשוב על מי, תמיד יש סיבה), בטיול שיהיה בתוך תחום שבת (כמה הלכות לומדים בשבת שטח!), בפעילות עם הילדים (חידונים, משחקים, תפילת ילדים) ובסעודה השלישית כשהכל כבר מהבהב ואוטוטו נגמר (המים החמים, האורות, השמש), ואז, עם השירונים ביד והעצים מסביב שמנענעים ענפיהם לקצב קולות השירה – אתה רוצה רק להמשיך ושלא תיגמר השבת (כי עוד שנייה נצטרך להעמיס הכל בחזרה...).
אז השבת אנחנו בתל עזקה, כ-70 איש (מגיל שנתיים ועד חמישים ושתיים) ומקוים בעזרת ה' שוב ליהנות משבת מיוחדת בטבע.
שבת שלום,
שולי
 
 
מה בגיליון?
·         שבעים פנים לתורה – הרב ירון
·         מתנה מיוחדת – מנחם שניאור
·         חדש בספרייה – אילנה לרמן
·         בשדותינו – דבורה ריניץ
 
·         בקיבוץ הדתי – משלחן הדובר
·         לקראת אסיפה - הנשיאות
·         במרפאה – ריקי בן-דוד
·         יחדיו ב-ו' – סיכום שבועי
·         במועצה האזורית
 
                                           כלבו דף ולוחות זמנים
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
 
שבעים פנים לתורה
 
הרב שלמה אבינר
הרב שלמה חיים אבינר (במקור: לנגנאואר) נולד בצרפת בשנת 1943, היה פעיל בתנועת בני עקיבא, ובגיל 23, לאחר שהוסמך כמהנדס אלקטרוניקה ושירת בצבא הצרפתי, עלה עם גרעין בני עקיבא לקיבוץ שדה אליהו. בעקבותיו עלו גם שאר בני משפחתו.
הוא למד בישיבת מרכז הרב, ולאחר שהוסמך לרבנות כיהן כרב של קיבוץ לביא, ואח"כ כרב המושב קשת ברמת הגולן, ואח"כ כרב הישוב בית אל, שם הוא מכהן עד היום. כמו כן הוא משמש ראש ישיבת עטרת ירושלים ברובע המוסלמי. כתב למעלה ממאה ספרים - בהלכה, פרשנות, הגות, ואפילו ספרי ילדים, פרסם מאות מאמרים, ומרבה להשיב על שאלות ברדיו, בשו"תים, ובהודעות אס אם אס.
מפירושיו לפרשת השבוע:
בפרשתנו מובא הדין של אשה שבעלה חושד כי היא בגדה בו, וכדי לבחון את החשדות הוא מביא אותה לבית המקדש, שם כותבים את פרשת הסוטה על קלף, ממיסים זאת במים ונותנים לאשה לשתות את המים האלה. בכך מתירה התורה לעבור על איסור מחיקת שם ה', ואומרים על כך חז"ל (ספרי במדבר מב): "גדול השלום, ששם שנכתב בקדושה נמחה על המים מפני שלום, בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו". כותב הרב אבינר (בספר 'טל חרמון'):
שלום בין איש לאשתו הוא עניין העומד ברומו של עולם, ויש לעשות כל דבר כדי להביא אותו, לוותר על כל דבר שרק ניתן לוותר עליו ולהרחיק לכת למענו עד גבול הויתור והמחיקה האפשרית.
...אהבת ישראל מתחילה מאהבת נשמת האומה ויורדת ממרומיה עד התגלמותה באהבת האנשים, פשוטם כמשמעם. אין צורך להסביר שמצוה זו קשה היא...
כמובן, לא ביום אחד נצליח. אך מה יהיה בינתיים? איך נחיה בלי אהבת ישראל? לכן, בינתיים לכל הפחות יש לאהוב אדם אחד מישראל בלב ונפש ממש. וזו האהבה בין איש לאשתו... מן האהבה היסודית הזאת בפועל ממש יש מקום לאהבה להתפשט הלאה אל כל אישי האומה... יחד עם זה, לא נוכל לכחד שנוצָרים מתחים בין איש לאשתו. את היהודי שגר ביפן הרחוקה אפשר לאהוב ללא ויתורים, אבל כשהחיים משותפים מתגלים ניגודי רצונות, פגיעות ועלבונות רצוניים או בלתי רצוניים ומופיעות מתיחויות...
יש מדרגות בשנאה. יש שנאה גדולה, ויש פירור של שנאה, שאף הוא אסור כשם שפירור של חזיר אסור באכילה... לכן יש להקדים רפואה למכה, ולזה בא, כרטיית רופא אמן, יסוד המחיקה. יש צורך במחיקה מוחלטת של כל הפגיעות ההדדיות.
 
זו הייתה הפינה ה-70 בסדרה זו. אמנם ישנם עוד הרבה מאוד פרשנים שלא הובאו דבריהם בסדרה הזו, אך הכותרת הגבילה אותנו למספר שבעים... אשמח לקבל רעיונות לפינה חדשה בידיעון.                                        
 
הרב ירון
 
 
על מתנה מיוחדת ליום הולדת
ארבעת ילדיי עשו לי הפתעה נעימה מאוד!
כששמעתי שהפיזיותרפיסט גרגורי יצא לחופשה בת שבועיים הזמנתי חדר בגעש לשלושה לילות.
הילדים, כששמעו שאצא לחופש, התארגנו מהר, צלצלו ליואב החתן של יעקב אחי וזהבה - שכידוע בונה פרגולות יפות ואיכותיות - והזמינו אצלו פרגולה שתותקן לפני ביתי.
לקחו מידות בעזרת דודו ובתוך ארבע שעות בנו אותה.
זהבה אמרה לי שבזכות הפרגולה נהנתה כמה שעות מהנכדים מבני ברק, ילדיהם של יעל ויואב. ביום שישי אחה"צ באו כל ילדיי והרבה נכדים לחגוג לי יומולדת מוקדם בכמה ימים. הכול היה מתוכנן וכל אחד היה לו תפקיד.
בני צילם, מלכה ואיל הביאו מטעמים מטירת צבי, גם זכיתי בתספורת מקצועית, דודו ושרה-שירה הביאו עוגות, דברי תורה ושתלו שתילים עונתיים בגינה. יואל ושירי הביאו שתייה ונהניתי ממסג' מקצועי.
אחרי המסיבה שני ילדים חזרו לביתם ושניים נשארו לשבת.
ענף הבנייה הבטיחו שיסדרו את השביל המוביל לביתי ששקע בבוץ, אחרי זה יהיה עוד יותר נעים.
על הרעיון להרים אותי 74 פעמים ויתרתי להם... רק פעם אחת... לשנה הבאה!
בשמחות!!!
מנחם שניאור  
 
 
 
 
 
     נר זיכרון !
     מיכאל גליקסמן ז"ל – י' בסיוון תש"ל
     דבורה אנגלנדר ז"ל – י"ב בסיוון תשמ"ח
     דבורה וולקובסקי ז"ל – ט"ו בסיוון תש"י
 
 
 
 
ב ש ד ו ת י נ ו
חברת אבוג'ן עוסקת במחקר ופיתוח להשבחת צמחים באמצעים ביוטכנולוגיים. החברה פיתחה ומפתחת טכנולוגיה חישובית לאיתור גנים ורצפי DNA  אחרים בצמחים, העשויים לשפר אחת או יותר מתכונות הצמח.
כאשר עוברים בקרבת השדה בגוש ה' אפשר לראות שלטי אזהרה האוסרים על כניסה לשטח, לא רק מפאת חומרי הריסוס, אלא גם מכיוון שמדובר בניסויים של זנים שונים והשדה מורכב בעצם מחלקות קטנטנות בעלות מטרים רבועים ספורים בלבד, ואפילו דריסת רגל קטנה יכולה להרוס כמה צמחים, ומדובר בנזק רציני לתוצאות האמת של הניסוי ואפשר לתרגם אותו בקלות לנזק כספי.
באופן כללי, החברה קבעה את עונת האביב כמועד לסיום "עונת הניסויים". בבית הרשת סיימו את הניסויים בצמח הקנולה ובשדה הפתוח בחיטה. 
בקרוב יתחילו את הניסויים של העונה החדשה בתירס, סורגום, כותנה, סויה ומדיקגו (סוג של אספסת).
סיום עונת הניסויים הוא בשטח בלבד. איסוף הנתונים ותהליך השבחת הצמח יכול להמשך אפילו כמה שנים, כאשר המטרה היא להפוך גן מוצלח למסחרי.
הגד"ש מבצע עבורם את עבודות העיבוד, הריסוס וההשקיה. יחסי העבודה עם חברת אבוג'ן מצוינים ולפני שבוע חגגנו יחד את סוף עונת הניסויים בארוחת ערב משותפת בסככת הגד"ש.
תמונה שקיבלנו מהחברה ניצבת בארון התצוגה בכניסה לחדר האוכל.
דבורה ריניץ
 
 
 
 
לסבתא וסבא זהבה ויעקב שניאור
ולכל המשפחה
מזל – טוב
בהולדת הנכדה טובה
בת ליעל ויואב נחמיאס בבני-ברק.
יהי רצון שישימה א-לוקים כשרה רבקה רחל ולאה.
 
 
 
  
חדש בספריה- אייר תש"ע
 
ספרים למבוגרים (מבחר של הספרים החדשים)
1.                   משא כומתה -  אלעזר שטרן.
2.                   אחיזת עיניים - כריסטופר רייך. מתה.
3.                   צדק אלוהי - בלדצ'י.
4.                   יום אחד עוד נפגש - ליזי דורון.
5.                   אתה הילד שלי - סקוטולין. מתח.
6.                   מספר הסיפורים - עלם א- דין.
7.                   דברים שלא סיפרתי - אזר נפיסי. כתבה לוליטה בטהרן.
8.                   חיי כקיסר- סו טונג.
9.                   תלחצי!-  ספיר.
10.               נערות שנחאי - ליסה סי.
11.               העזרה - סטוקס. על יחסי לבנים ושחורים בדרום ארה"ב בשנות השישים.
12.               וודקה ולחם - מירה מגן.
13.               פיקדונות מוות - דויד רולינס.
14.               סקופ - פרן מייקלס.
15.               זיכרונות אחרי מותי - יאיר לפיד. סיפורו של אביו.
 
ספרים לילדים ונוער.
1.                  נסיכה לנצח- מג קאבוט. אחרון בסדרת יומני הנסיכה.
2.                  יומנו של חנון- הסרט- ג'ף קיני.
3.                  בית משותף- דתיה בן- דור.
4.                  מנהרת הזמן: מלך היהודים- גלילה רון- פדר- עמית.} שני ספרים שיצאו לכבוד
5.                  האיש שהלך לחפש מדינה- עמרי בר- לב.}               150 שנה להולדת הרצל.
6.                  מצפה הכוכבים של נדב- ויקי משל.
7.                  לא תאמינו, אבל זה מה שקרה- יוסי אבולעפיה.
 
אילנה לרמן
 
אסיפת חברים
תתקיים בע"ה ביום שלישי י"ב בסיוון תש"ע 25.5.10 בשעה 21:15 בחדר האוכל
על סדר היום:
1.    שונות.
2.    סנאק-טיים.
3.    קבלת מועמדים וחברים לקראת הצבעה בקלפי.
4.    הארכת מועמדות קרן ועמיחי שטרן – המלצת המזכירות.
5.    השלמת ועדת השכלה.
במידה ולא יהיה מספר נוכחים כנדרש לשם קבלת החלטות,
תתקיים אסיפה נדחית חצי שעה לאחר פתיחת האסיפה
והחלטות תתקבלנה בכל מספר נוכחים שיהיה.
נשיאות האסיפה
 
 
לסבתא וסבא רבקה ויוסף דה-יונג
ולכל המשפחה
מזל – טוב
בהולדת הנכדה
בת ליעל וארי גולדנסקי במרום גולן
ושיר תהילה והודות לא-לוקים
 
במרפאה
בשבוע הקרוב מיום חמישי אחה"צ ועד מוצאי שבת ד"ר ליאורה תהיה בכנס בצפון.
ביום רביעי הקרוב, י"ג בסיוון 26.5.10 יעבוד רופא מחליף – ד"ר קומרוב,  בשעות 15.30 – 17.30
ביום חמישי י"ד בסיוון 27.5.10  ד"ר ליאורה תקבל בשעות 13.00 – 14.30 רק מקרים דחופים.
ניתן להצטרף  לסדנה להפסקת עישון בקרית אלון שתיפתח ביום ראשון הקרוב 23.5.10 בשעות 17:00-19:30. נותרו מס' מקומות. המעוניינים מתבקשים ליצור קשר ביום ראשון עם האחות ריקי.
בברכה,
ריקי בו דוד
  
 
 יחדיו ב-ו'


יום שישי האחרון הוקדש לרפואה המשלימה.
בשיעורו של הרב ירון עסקנו בשאלה האם מותר להידרש לרפואה המשלימה, אשר אינה פועלת בכלים המדעיים המקובלים בעולם הרפואה. ראינו כי הרמב"ם כותב שכל צורת רפואה שניתן להבינה בכלים רציונאליים אין בה משום דרכי האמורי (חשש לעבודה זרה), וממילא עלינו לבחון האם הרפואה ההומיאופתית או הרפואה הסינית עומדת בקריטריונים אלו.
הרב עטלינגר דן בשימוש בהיפנוזה כאמצעי רפואי וכותב כי הדבר מותר, ואולם הרב פיינשטיין כתב שזה מותר רק לצורך רפואי ולא לצרכים אחרים, כי יש בזה זלזול בצלם א-לוקים שבאדם.
לגבי הרפואה ההומיאופטית, אשר בה ממיסים תרופה פעם אחר פעם בתערובת אלכוהולית עד שבבדיקות מיקרוסקופיות אין שום זכר לחומר הראשוני (אם כי הרפואה ההומיאופתית גורסת שהחומר 'זוכר' את המרכיבים הראשוניים שלו) - האם מותר להשתמש בתרופות אלו?
הרב משה פיינשטיין התנגד מאוד להומיאופתיה, וכתב כי היא נוגדת את השכל, ומביאה לידי אמונת הבל, להשפעת פולחנים זרים ולהתכחשות בבורא העולם.
כנגד דברים אלו כתב הרב אמסיל שהוא תמה מאוד: האם ההזדקקות לרופאים הקונבנציונאליים, שלמדו באוניברסיטאות שבהם מלמדים כמעט כל הזמן על האבולוציה ועל התכחשות מוחלטת לבורא העולם, מסכנת את עולמו הרוחני של המתרפא פחות מאשר בליעת כדור הומיאופתי?
הרב חיים דוד הלוי כתב שמוכח מדברי חז"ל, הגאונים, הראשונים והאחרונים שאין שום איסור בפניה לרפואה שאיננו יודעים איך היא פועלת, כל עוד לא מדובר בעבודה זרה ממש.
הרב שלמה אבינר כתב כי אחד הכלים המדעיים הוא הניסוי, גם אם אין הסבר לכך. תרופות קונבנציונליות רבות (כגון פניצילין ואספירין) נכנסו לשימוש עוד בטרם הבינו איך הן פועלות. לכן אם הרפואה ההומיאופתית מוכחת כיעילה ודאי שמותר להתרפא בה, אך אם רופאים קונבנציונליים אומרים על פעולה מסוימת (כגון הימנעות מחיסונים) שהיא מסוכנת, אין לשמוע למטפלים האחרים שאומרים לעשות זאת.
 
 
מיכאל פורת,מטפל ברפואה סינית ויפנית, עסק בשיחתו בדיקור היפני שהוא ענף של הרפואה המזרחית. לפני כחצי שנה טס מיכאל ליפן ללמוד אצל ד"ר יאמאמוטו דיקור יפני בשירות הרפואה הנוירולוגית. ד"ר יאמאמוטו הוא רופא מרדים מארה"ב אשר התמחה בכאב ואלחוש. תוך כדי עבודתו בבי"ח התחיל לשלב דיקור סיני וגילה כי דיקור בקרקפת משפיע על עוצמת הכאב בשאר אזורי הגוף. מכאן המשיך, בעזרת ניסוי וטעייה, לזהות ולמפות את נקודות הדיקור בראש המשפיעות על ריפוי או אלחוש מקומות אחרים בגוף והתחיל בפיתוח שיטת הדיקור היפני. מיפוי אזורי הדיקור מדויק, אם כי עדיין ישנם הבדלים מאדם לאדם. הסיכונים בדיקור הם זניחים לעומת התוצאות: יש אחוז זעום של מטופלים שרק לא מגיבים טוב לטיפול. מיכאל הדגים לנו כיצד דיקור חד-פעמי בראש מחליש כמעט לגמרי תקופה ארוכה של כאב בכף הרגל, כמובן שבסדרת טיפולים ניתן להגיע להצלחה מיטבית. נוכחנו שאין צורך 'להאמין' בדיקור אלא רק לבוא לטיפול.
 
 
השיעור בפרשת השבוע יינתן ע"י אוריאל אמיר 
אחות תורנית: - עדה צונץ - פלאפון 61999
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
להתראות
לזלמן שניאור גולדבלום, חייל בודד שמאומץ אצל פלדמן עוזי ולין, ברכות עם שחרורך מצה"ל!!
יישר כוח ובהצלחה בכל אשר תפנה!
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ח' בתמוז - יום הזיכרון הכללי לחברי בארות יצחק.
את הערב לציון ח' בתמוז נערוך השנה, ביום ראשון, "מוצאי" ח' בתמוז, (20/6/10). במהלך הערב נעלה מספר נושאים הקשורים בהיסטוריה של בארות יצחק. בין השאר אנו מעוניינות לשלב קטע מוזיקלי בהשתתפות בוגרי בתי הילדים מ"ליבנה" עד "רימון", כולל אלה שכבר לא בקיבוץ. המעוניינים לקחת חלק מוזמנים לפנות אלינו במהלך השבוע הקרוב.
יפעת גלזמן, מילכה מיור.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
 
AtarimTR