ידיעון 2674 פר' שלח לך

 

בס"ד כ"ב בסיוון תש"ע
 
פרשת שלח-לך
 
19.22
הדלקת נרות
08.30
תפילת שחרית
19.30
מנחה, קבלת שבת, ערבית
11.00
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות - בשטיבל  
20.45
סעודת שבת בחדר האוכל
11.30
סעודת שבת בחדר האוכל
 
 
13.30
מנחה גדולה
17.15
שעור בדף יומי
 
 מכונת השטיפה פועלת
 בשעות 21.30 – 23.30
17.30
נשים אומרות תהילים - בבית סעדון
18.00
מ נ ח ה
 
 
20.26
ערבית, הבדלה
 
שימו לב שוב לשינוי שעת הסעודה בליל שבת !
הרב ומשפחתו לא ישהו עמנו בשבת זו.
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
 שחרית   א' ג' ד' ו'             06.00
 שחרית   ב'  ה'                 05.50
  מנחה ברחבת חדר האוכל    13.30
 מנחה בבית הכנסת            18.30    
 רבע לערבית                     20.00
 ערבית                            20.15 
 
עונג שבת לילדים בשעה 11.00
 
    כיתות א'-ג' – מילכה מיור
 
    כיתות ד'-ו' -  אלן ארונסון
 
 
 
 
לוח השבוע
 
יום ראשון
17.30
צ'י קונג לבגירים
כתת אולפן
19.00
שיעור באגדות חז"ל
חדר עיון
יום שני
17.30
התעמלות לגברים
בית שפירא
20.45
שיעור לצעירים
בית ע' שטרן
יום שלישי
08.30
בית מדרש לגמלאים
מועדון לחבר
19.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
20.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
יום רביעי
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון לחבר
21.10
שעור עם הרב וולף
בית יוסי שטרן
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
21.00
שיעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום שישי
07.00
שיעור בדף יומי
חדר עיון
09.00
יחדיו ב-ו'
בית שפירא
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון
 
 
 
 
-          1 - 
 
הגברת איננה
ביום אחד בהיר היא הגיעה ללול. זה היה לפני יותר מעשר שנים.
כיצד הגיעה? יש אומרים שנצמדה לעקביו של איציק (יצחק קייזלר) ז"ל ומאז היא בלול ליד המשרד.
גברת אמיתית וכשמה כן היא. ליידי. כלבת בוקסר חומה עם הפרצוף המעוך והשחור ושיני-ניבי צד מאיימות ולב טוב, ולמרות חזותה המאיימת אינה הוגעת באיש לרעה.
שוכבת ליד המשרד כשלהקות של עורבים, דרוכים ושיקשקים ולעתים גם חתולים לוטשים עין למנת המזון היומית המוגשת לה ולבון-בון – חברה לחיים, ומנסות לבצע מחטפים ולקרוע נתחים מהבשר המוגש לגברת. בון בון מגיב בכעס, לעתים הוא משסף את אחד החתולים הלא-מספיק זריזים. ליידי לא פוגעת באיש.
סיפור אהבה עדין נרקם בין השניים, ולמרות מאמציו הקדחתניים של בון-בון ליידי אינה זוכה, למגינת לבה ולבנו, לפרי בטן.
כשאנו מתקרבים עם הרכב היא פותחת בריקוד מקרטע על רגליה המעוקלות. לעתים היא משתחררת מן הקולר המעיק ומפטרלת ברחבי הלול ומעבר לו.
השבוע נסענו לקנות לה קולר חדש שעיטר את צווארה החום. יומיים אחי כן נעלמה.
חיפושיה של שולמית לא העלו דבר. טלפון מהושע הביא את הבשורה הרעה: ליידי נמצאה ללא רוח חיים ליד בית הילדים.   הגברת החומה והטובה תחסר לכל אוהביה.
אלי ברמן
 
מה בגיליון?
·         ויזמרון לך – הרב ירון
·         משלחן מרכז המשק – שמוליק ברוכי                               
·         יחדיו ב-ו' – סיכום שבועי
·         מעמק הריין לגדות ההדסון – יהודה נוה
·         בקיבוץ הדתי – ד"שבועי
·         שלושים ומשהו – ארז שדיאל
·         תכניות הקיץ – אסתר פורשר
·         צידה לדרך – הורי י"ב
·         קיץ עלינו – צוות המרפאה
·         נהיה כולנו חברים – משפחת שרמן                  ק ר א ת ?    מ ח ז ר ת !
·         תרבותנו – אורטל לנדה, צוות ח' בתמוז
                                           כלבו דף ולוחות זמנים
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
- 2 -
 
 
 
וִיזַמְּרוּן לָךְ
זוהי פינה חדשה בידיעון, שעדיין איני יודע כמה זמן תימשך (תלוי גם בתגובותיכם…)
בפינה זו ברצוני לסקור חלק מהזמירות והפיוטים המוכרים לנו משולחן השבת - מי חיבר אותם, באיזו תקופה, מהו תוכנם וכו'. כל שבוע אעסוק, אי"ה, בפיוט אחר, אותו ננסה להבין טוב יותר, בתקווה שזה גם יעשיר את שולחן השבת שלנו.
 
שולחן השבת אינו נסוב רק סביב נושא האוכל. זו הזדמנות לכינוס של כל המשפחה ביחד באווירה רגועה, וליצירת חוויה רוחנית וגיבוש משפחתי. בעבר כתבנו פינה בשם 'שולחן שבת' שנועדה להעשיר את הפן האינטלקטואלי והלימודי של הסעודה, אולם פינה זו נועדה להעשיר את הפן החווייתי.
עולמנו היהודי מורכב משלושה מרכיבים: רגש, מחשבה ומעשה. שלושת המרכיבים האלה מזינים זה את זה:
יש מי ש'מתחבר' ליהדות דרך הרגש, וזה מעודד אותו ללמוד ולקיים את המצוות. יש מי שמקיים את המצוות מתוך הבנה ולימוד, ו'אחרי המעשים נמשכים הלבבות' (כלשונו של בעל ספר החינוך), ויש מי שמקיים את המצוות בהתחלה רק כי 'ככה הוא גדל', ולאט לאט הולך ונבנה לו עולם רוחני שלם - של הבנה וחוויות.
חוסנו הרוחני של האדם תלוי בכך שהוא ידאג לחזק את שלושת המרכיבים הללו.
אחד החסרונות של מערכת החינוך הוא שהיא בנויה יותר על פניה לאינטלקט ופחות על פניה לרגש ולחוויה. במוסדות להכשרת מורים מלמדים איך ללמד או איך 'להעביר חומר', אבל לא איך להעשיר עולם רוחני. הלימודים מכוונים להצלחה במבחנים, והמבחנים משקפים את ידיעותיו של התלמיד, אבל לא את החוויות והעולם הרגשי שלו, אשר הם בעצם אלה שמעצבים את אישיותו.
ומכאן גם לענייננו: השבת אינה רק קובץ של הנחיות של מה מותר ומה אסור לעשות, אלא חוויה שאותה אי אפשר לקרוא בספרים. מי שינסה להבין את האווירה של שבת מלימוד הלכות שבת דומה למי שינסה להבין את טעמו של אוכל מתוך עיון בתפריט. ואולם, אוירה של שבת לא נוצרת מעצמה. צריך להשקיע מחשבה ותכנון כדי ליצור את אותה אוירה, כך שהיא תתאים למשפחה, וצריך גם להיות עם אצבע על הדופק ולעדכן את הדברים בהתאם לשינויים בתוך המשפחה.
אחד האמצעים הקדומים ליצירת החוויה הזו היא המזמורים והזמירות שחוברו במשך הדורות, אשר אותם שרה כל המשפחה ביחד סביב השולחן. עשרות מנגינות הולחנו במשך השנים לזמירות השונות, אולם הטקסט נשאר כפי שהיה.
החיסרון שבפינה הזו הוא שמעל גבי דפי הידיעון אי אפשר להעניק חוויה. כל מה שאפשר לעשות הוא להכיר יותר טוב את הזמירות, מתוך תקווה שזה יקרב את הזמירות לליבם של החברים. אם יהיה מי שייקח את הדברים ויצליח להפוך את שולחן השבת לחווייתי יותר, והיה זה שכרי.
ומי יודע, אולי נצליח בעזרת הפינה הזו גם להגדיל את ההשתתפות בזמירות השבת בחדר האוכל…
 
הרב ירון
 
 
 
-          5   -
 
 
מעמק הריין אל גדות ההדסון
בשנת הלימודים תש"ע הצטרפנו – זוגתי ואני – בפעם הראשונה לקורס "עם בעקבות גורלו" של "מרכז יעקב הרצוג" שהוקדש השנה ליהדות גרמניה מראשיתה ועד השמדתה ותחילת ההתיישבות היהודית בארה"ב.
בכל יום רביעי נפגשנו 2 זכרים (יוסף דה-יונג הנהג ואנכי) עם 8 הגברות שהצטרפו. מכיוון שכלי הרכב של הקיבוץ אינם יכולים להכיל יותר מ-9 נוסעים נזקקנו מדי פעם להפנות נוסעת אחת לרכב של משפחת דגן שגם הם למדו אתנו בתכנית זו.
בקורס השתתפו כ-170 איש, רובם מבוגרים, מכל רחבי הארץ: משדה אליהו בצפון, דרך נחלים ובארות יצחק במרכז ועד לסעד בדרום. כמו כן השתתפו אנשים מירושלים, גוש עציון וישובי אזור אשדוד ואשקלון.
בכל בוקר בשעה 07.25 נדחסנו לרכב והמראנו באיטיות לקרית-מלאכי, בה למדנו במתנ"ס המקומי, מכיוון שצר היה המקום במרכז הרצוג.
עם כניסתנו לרכב הרכבתי את האוזניות והתחלתי בשמיעת מוסיקה. כך לא נזקקתי לשמוע את כל שיחות הנשים ברכב. (בטח הפסדתי גם ידיעות חשובות...).
עדנה הייתה אחראית על תפילת הדרך, וביחד שוחחו הנשים – ממה שכן שמעתי מדי פעם –על ספרים שקראו, נסיעות שנסעו ושאר פרפראות.
כמעט תמיד הגענו למקום ב-08.15, ובדרך כלל לפני הרכב הגדול והמלא של יבנה. זה הישג גדול, לא כן?
השיעורים היו מאוד מעניינים – היסטוריה, פילוסופיה, יהדות, אישים ונשים חשובים בתקופות השונות עליהן למדנו, והכל בליווי קטעי סרטים מתאימים ומוסיקה. גם בספרות נגענו.
כמו כל קיבוצניק טוב, לכל אחד מאתנו היה מקום קבוע באולם, ממנו לא זזנו במשך כל השנה.
על הקורס הייתה אחראית ברכה כוכבא (לשעבר כהן, חברת גרעין "נטעים דרום" שהיה בקבוצתנו והיום חברת קב' יבנה), שדאגה לכל צרכינו ומילאה אותנו בדפים הרלבנטיים לאותו יום בכל שבוע.
בשעה 13.00 המראנו באיטיות בדרכנו חזרה הביתה ושוב אני עם האוזניות כשברכב מתנהלים ויכוחים איזה מרצה היה טוב ואיזה פחות. בקושי הגענו ורצנו לחדר האוכל לסעוד ארוחת צהרים שלפעמים הייתה ולפעמים לא...
לסיכום:
שיעורים מעניינים, מרצים מעולים ואכסניה טובה. כל הכבוד למשתתפים שלנו שכמעט לא החסירו שיעור.
כל הכבוד לאווירה העליזה והשמחה ששררה ברכב. בתקווה לפגוש שוב את כולם בשנה הבאה להמשך התכנית, באדיבותה של וועדת ההשתלמויות.
לואי נוה
 
 
 
 
 
-          4   -
 
 


 

ביום ששי האחרון עסקנו בהתמודדות עם הפשיעה.
בשיעורו של הרב ירון עסקנו בשאלה האם יש מקור למאסר על פי ההלכה. ראינו כי העונש הנפוץ ביותר בהלכה הוא מלקות – ענישה פיזית שאינה קיימת ברוב מדינות העולם המערבי. כיום, העונש הנפוץ ביותר הוא עונש המאסר. ישנם יתרונות לשיטה זו, שהרי היא מגינה על הציבור וגורמת לפושע לשלם על מעשיו, אבל ישנם גם חסרונות לא קטנים: העלויות הגבוהות למדינה, מניעת השיקום ולעתים אף החמרת הפשיעה, שכן, בתי הכלא משמשים בית ספר לעבריינות.
במקורותינו מצינו מאסר בעיקר לפני משפט: יוסף, שר המשקים ושר האופים, המקושש והמקלל – כולם היו במאסר כדי לברר את אשמתם או את עונשם. יהושע הציע לכלוא גם את אלדד ומידד, ולא ברור האם זה נועד לענישה או למניעה. רש"י בגמרא העיר על אפשרות למאסר גם כדי לכפות על אדם לבצע הוראה של בית דין – לשלם ממון או לתת גט. במשנה הובא שכאשר אדם היה צריך לקבל עונש מוות, אבל היתה בעיה טכנית בביצוע גזר הדין הזה, היו שמים אותו בכיפה – שהיא מעין צינוק – וגורמים למותו. הרמב"ם ציין גם אפשרות של מאסר לתקופה ממושכת, לא מתוך מטרה להמית את הנאשם אלא רק לשלול את חירותו. לכל הדעות, האופציה של המאסר לא הייתה העדיפה ביותר בהלכה. 
שתי אופציות נוספות שקיימות בהלכה הן הגלות והעבדות:
כאשר אדם רוצח בשוגג הוא נאלץ לגלות עם משפחתו לעיר מקלט. בכך נשללת חירותו במובן מסוים, אך המדינה אינה אחראית לפרנסתו ואין מנתקים אותו ממשפחתו. המדינה גם אינה זו ששומרת עליו ומוודאת שהוא לא יצא מעיר מקלטו, כי את זה עושה משפחתו של האדם שאותו הוא הרג. עיר המקלט אינה עיר של פושעים, כי רוב תושבי העיר הם בני לוי. מכיוון שבסופו של דבר מדובר ברוצח בשוגג (בחוק האזרחי זה נקרא 'גרימת מוות ברשלנות'), אין סיבה לשים אותו עם עבריינים ולגרום להתדרדרותו המוסרית.
כאשר אדם גנב מאדם אחר הוא צריך לשלם כפל. אם אין לו ממה לשלם הוא נמכר לעבדות, והאדון שלו ישא בהוצאותיו וישלם את העודף לשם כיסוי הגניבה. העבד – בניגוד לאסיר – אינו מנותק ממשפחתו הקודמת, והוא נמצא בעצם אצל משפחה אומנת שבה הוא ישתקם עד שהניזוק יקבל את הפיצוי המלא על מה שנגנב ממנו. בכך דואגת ההלכה גם לשיקומו של הגנב, וגם לפיצוי של הניזוק – דברים שהמערכת הפלילית במדינת ישראל מתקשה לעשות.
 
יהושע שדיאל, קב"ט הרשות להגנה על עדים, שוחח על הפשיעה החמורה בישראל. ארגון פשע הוא גוף בעל הירארכיה ברורה, יש בו חלוקת אחריות קבועה וחלוקת כספים מסודרת. זו פעילות ממוסדת, כמו כל חברה כלכלית ופעילויות מסחריות בעלת משרדים, המלווה ונתמכת ע"י עו"ד ורו"ח. עד לפני כעשרים שנה הייתה בעיקר פשיעה יהודית עדתית לא מאורגנת. בשנת 2003 נקבע חוק איסור חברות בארגון פשע, כתוצאה מעליית מדרגה בהתארגנות עולם הפשע, החיבור בין הון ושלטון ובעיקר בגלל הנזקים האדירים למדינה ולאזרחים בכסף ובחיי אדם.   עד המדינה הוא עבריין שסייע לפשעים חמורים אבל נקלע למצוקה הגורמת לו לרצות לשנות כיוון מסיבות שונות: איום על המשפחה, תגמול לא מספק וכו'. המדינה זקוקה לו כדי להפליל את הפושעים והוא זקוק למדינה כדי לשנות את מסלול חייו. הרשות להגנת עדים בונה ומבצעת תוכנית שיקום לעד המדינה ולמשפחתו, בשיתוף פעולה בינלאומי. המשטרות השונות בעולם משתפות פעולה כי הפשיעה חוצה גבולות וקיימת גם בין עבריינים ממדינות העוינות זו לזו. בעשור האחרון הבינו כי הפשע הוא סכנה קיומית למדינת ישראל ולכן נאבקים בו בשיטות ומסלולים שונים.
בשבוע הבא:  פרופ. יגאל כהן, חוקר באוני. בר-אילן, חתן פרס ישראל לחקר החקלאות
 
-          3   -
משולחן מרכז משק
פרויקט הלול – בשעטו"מ נכנסה לבית אימון להקת אפרוחים ("תמה תקופת בית אימון הודים החלה תקופת בית אימון פטם"). עבודות הסבת הלול והכנתו לקבלת האפרוחים התנהלו עד הדקה אחרונה ובחלקן ממשיכות גם בזמן המדגר. צוות הפרויקט ביחד עם צוות הלול עשו לילות כימים ואנו מצפים בכיליון עיניים לתוצאות בעוד מספר שבועות. אגב, מעתה כשאומרים 'צוות הלול' הכוונה היא: הושע, יחיאל, יוסיק'ה, אהרון, שי, עקיבא, שולמית, וטל פורשר. אני רוצה, שוב, להודות לצוות ההודים (לשעבר) על פעלו בעבר ועל הירתמותו והמשך מחויבותו בתחום בעלי הכנף לעתיד.
אברות – סיכום הרבעון הראשון הסתיים בהפסד לחברה. הגורמים העיקריים להפסד הם ירידה במכירות ושער היורו. להערכת הנהלת החברה, המצב בחציון השני אמור להיות משופר מכיוון שישנן עבודות חדשות אשר תצאנה לפועל במהלך תקופה זו. במקביל מתקיימים מגעים עם משקיע שייכנס לחברה. אנו התקשרנו עם משרד יצחק סוארי ושות' לקבלת יעוץ וייצוג במהלך המו"מ מול המשקיע.
סנאק-טיים – בהמשך להחלטת האסיפה ולאחר אישור מועצת המנהלים של עינת תעשיות מזון, נפגשנו השבוע עם נציגי עינת לתחילת מו"מ על מיזוג הפעילויות.
פרויקט סולארי – כידוע, נושא המערכות הבינוניות תקוע במדינה. במקביל, נפתחה השבוע מכסה חדשה למערכות קטנות. בפעם הקודמת שהנושא (מערכות קטנות) הונח על סדר היום פעלנו באיטיות ו"פיספסנו את הרכבת". אנו מקווים הפעם להצליח. ברגע שתהיה הצעה קונקרטית, נדון בה ונקבל החלטות.
עבודת ילדים – במהלך השבוע הבא ניפגש, בע"ה, מנהלי הפעילויות ונציגי ועדת חינוך, כחלק מהיערכותנו לקראת חופשת הקיץ. אנו מקווים שהתארגנות נכונה מראש תאפשר לנו להפיק את המירב בתחום עבודת הילדים לשביעות רצון מקומות העבודה והילדים. כולנו מסכימים שהנושא חשוב ומחייב השקעה מצד כל המעורבים בו על מנת להצליח.
בשבוע הבא אני נוסע לחו"ל. במשך היעדרותי, במידת הצורך, יש לפנות לאסנת, יו"ר האגף הכלכלי.
שבת שלום,
שמוליק – מרכז משק
 
לסבתא וסבא רחל ואברהם פולובין
ולכל המשפחה
מזל – טוב לנישואי הנכדה
מיטל עם נדב אילת
בת סמדר ודני שלו (שמידט)
שיהא זה בנין עדי עד
 
-          7   -
 
 
שלושים ומשהו
אנו, ילידי שנת 1980 היינו כיתה קטנה יחסית לאותה תקופה – 5 בנים ובת. עם זאת, 3 מאיתנו נולדו בחודש אחד, חודש סיוון (מה קרה 9 חודשים לפני-כן???). אי-לכך ובהתאם לזאת, יצאנו בדיוק באמצע סיוון לאור ירח מלא לחגוג את גיל ה-30 בטיול אוברנייט בצפון. אלה שמות הנחגגים – אנוכי, צ'מבול וידרמן וצבי יעקבס ילידי סיוון, שגיא לייבו שחגג בפסח, סשה שוחט שחגגנו לו בטיול סנפלינג בחנוכה ויובל המבורג שיחגוג בעוד כחודש. אלה שמות החוגגים ילידי 79-81 – מיכאל פורת, שלומי יעקובי, אביעד שטרן, אריה סלומון ושגב לייבו, ובנות הזוג – ציפי לבית פורת, טל לבית יעקבס, סיגלית לבית המבורג, עטר עוד מעט לייבו וסטאס עוד לא יעקובי. ברוחם היו איתנו שאר חברי התלתון שלא יכלו להצטרף מסיבות שונות ומשונות אך שיגרו את ברכתם וסייעו בתכנון, כל אחד על-פי כישוריו.
סוף השבוע החל ביום חמישי. יצאנו ב-19:30 (איחור ש/ל 1/2 שעה בלבד!) ושמנו פעמינו לכיוון היישוב אשחר בגליל. שם התארחנו אצל ברק יעקבס לארוחת ערב "על האש", אבטיח ופיצוחים אגב צפייה היסטורית בהפסד האליפות של מכבי. ברק הוכיח לנו שרחוק מהעין אינו תמיד רחוק מהלב ויחד גוללנו זיכרונות מהתקופה שהדריך אותנו. בהזדמנות זו ברצוני להודות לברק לא רק על האירוח אלא גם על השנים שאשכרה בילינו תחת הדרכתו. אחדים מאיתנו מצאו עצמם מדריכים מסגרות של בני-נוער תוך יישום של חוויות שחווינו איתך כמדריכנו.
 מאשחר יצאנו בחצות לחפש את המעיין שתוכנן לחניית הלילה. כשהגענו התברר שהמקום הוא שטח אש ועל-כן שמנו פעמינו לאופציה ב' – מעיין הנקרא עין ג'וחאדר. אני מוכרח לציין כי ב-1:30 בלילה השם "ג'וחאדר" די צמרר אותי ופתאום הרעיון לישון בשטח אש לא נשמע כ"כ רע, אך חבריי, לוחמי סיירות מובחרים, חי"רניקים עם עם סכין בין השיניים וטייס מזל"טים אחד הבטיחו שהמקום מצויין לשינה. כשהגענו לעין ג'וחאדר התפלאתי עד כמה השתנה הטבע מאז שהתבגרתי (אני כבר בן 30) והמעיינות הפכו לבורות מבוטנים המתמלאים ע"י צינור (שאכן מגיע מנביעה) ובשביל למלא אותו שגיא, המרוכז שבחבורה, נאלץ לסגור את הפקק ע"מ שנוכל לטבול בבוקר. הלילה הקצר היה מלא חוויות כשלעצמו. חלקנו הצטיידו באוהלים ונהנו מלילה שקט יחסית. את ריקי, זוגתי שתחיה שלא הצטרפה, החליף אביעד איתי באוהל על-אף שהייתה מאד חסרה לי. שיחה כמו שיחת הבוקר שלי ושל אביעד בנוגע למועמדות לזכות במונדיאל אני לא נוהג לקיים עם ריקי (סוג של חוויה). צבי מילא לסשה רק 1/2 אוויר במזרון בעוד ששלו היה מנופח ואלסטי עד כדי נוחות עמינחית ואילו את צ'מבול זיכו היתושים בתפילת ותיקין טבעית למהדרין (מספרים שהעיר את השמש באותו בוקר). ארוחת הבוקר הייתה מפנקת במיוחד וכללה דגני בוקר וחלב למשכימים, חביתות ירק מוקפצות במקום ולפי הזמנה, גבינות ישראליות, סלט ירקות ישראלי, חלות טריות מחיספין (ע"ח לחם משנה של 2 משפחות מהיישוב) ולקינוח רוגעלך של מיכל וידרמן.
להמשך היום תוכנן מסלול הליכה אך ע"מ להתאים את התכנית לגיל המשתתפים הוחלט להתפשר על סיור מעיינות בגולן. מאחר שהמעיין של חניית הלילה התמלא רק מטר אחד בלבד (לא עומד בהלכות מקוואות ו-% המוצקים המרחפים היה גבוה ביחס לנוזלים הטבעיים) הוחלט לוותר על טבילת הבוקר ולקיים את טבילת המקווה של יום שישי במעיין עין ידידיה. לאחר שהייה של כשעה, טבילת עירום כדת וכדין ותוך נשנושים אקסקלוסיביים, הוחלט להמשיך ולוותר לגיל ולהסתפק במעיין אחד. כך, תוך דילוג על אין מים, אין מקום כזה, אין אפשרות להגיע עם הרכב ואין זמן עוד מעט שבת - החלטנו להתחיל להדרים.
 
-          8   -
 
הגלידה המסורתית בחדרה הוקדמה לצמח ומשם התפצלו הרכבים לממהרים שחזרו לקיבוץ ולאלה שלא ממהרים ואין לי מושג מה היה להם לעשות עוד בדרך, אך עובדה שהתעכבו הרבה בחזרה.
 
מסקנותיי מהטיול:
א.                  גם בגיל, 30 הקשר שנרקם עם לידתנו בקיבוץ ממשיך איתנו הלאה.
ב.                  הסיפורים שחוזרים על עצמם מנציחים את האירועים כולל ההגזמות והופכים למיתוסים.
ג.                   גנום הפקת האירועים של רבין מתבטא דומיננטית באופן מובהק בדנ"א של צבי – הבנאדם רקם את     התכנית והפיק את החוויה הגסטרונומית (כולל רכש) – בקיצור, הרים קרן ורץ לנגוח לשער.
ד.                   אם אתה לא חלק מהתכנון והביצוע לא תצליח להתחמק מאקטיביות ותאלץ להיות חלק מהסיכומים ולכתוב לידיעון.
ה.                  בגלל הדד-ליין הלחוץ של המערכת הדברים נכתבו על דעת הכותב וללא הגהה של שאר המשתתפים.
ו.                    אני נהניתי.
                                                                                                  שבת שלום לכולם.
ארז שדיאל
 
 
 
 
חנוך לנער
להלן אנו מפרסמים את תאריכי פעילויות הקיץ של ילדינו.
לכיתות א'-ו': פעילות מיוחדת לרגל פתיחת החופשה ביום חמישי י"ט בתמוז 1.7.2010
                    ביום שישי כ' בתמוז 2.7. – יום פנוי בבית.
פעילול: ייפתח בע"ה ביום ראשון כ"ב בתמוז 4.7.2010 ויסתיים אי"ה ביום חמישי י"ח מנ"אב 29.7.2010
קייטנת נכדים: לבוגרי כיתה ג' בלבד -  יום ראשון כ"א במנ"אב 1.8.2010 עד יום חמישי כ"ה במנ"אב
                        5.8.2010
קייטנות לילדינו: בשבוע שמתחיל ביום ראשון ה' באלול 15.8.2010 .
ילדי כיתה א' החדשה יצטרפו לבית הילדים בשבוע שמתחיל ביום ראשון י"ט באלול 29.8.2010
לילדי החטיבה והתיכון:
קייטנת איל"ן: כ"ט בתמוז 11.7.2010 עד ד' מנ"אב 15.7.2010
קייטנה לכיתות ט', י' י"א – בשבוע המתחיל בכ"ח מנ"אב 8.8.2010
קייטנה לכיתות ז'-ח' – בשבוע של ה' באלול 15.8.2010
בוגרי כיתה ו' יצטרפו לחטיבת הביניים בשבוע המתחיל בי"ב באלול 22.8.2010
                                                                        ובינתיים חופשה נעימה ובטוחה.
אסתר פורשר / ועדת חינוך
-          9   -
 
 
יוצאים לדרך חדשה
השבוע טיילו בוגרי י"ב בצפון ובהגיעם הביתה אתמול אחה"צ ערכו להם הוריהם קבלת פנים בהפתעה וצרפו את הברכות הבאות:
לילדינו האהובים והיקרים,
לפני כשבוע קיבלתם תרמיל גדול מהמועצה האזורית שלנו ואנו מבקשים לצרף למתנת הבגרות הראשונה הזו צידה ראשונה שתלווה אתכם בדרככם החדשה והמשמעותית.
אנו מתחברים לשפת האם שלנו, העברית, ולספר התנ"ך שלנו, שילוו אתכם בהמשך חייכם בדרך שבה תבחרו.
אהבה, אמת, ארץ ישראל
בגרות, בינה, בריאות
גדילה, גיוון, גבורה
דעת, דת, דיבור
הלכה, התרוממות רוח.
ויתור, ויעץ...
זריחה, זהות, זרימה
חכמה, חברות, חיבה
טוב לב, טעם טוב
יצירתיות, ידע, יכולת
כח, כבוד, כלי קיבול
 
לב רחב, לבביות, למידה
מעשים, מאמץ, מלח הארץ, מידות
נוי, נדיבות, ניסיון
סלילת דרך, סליחה, סמל
עדינות, ערכים, ענווה, עזרה, עשייה
פרטיות, פרנסה, פנאי
צבעוניות, צידה, ציווי, צהלה, צרכים, צה"ל, ציצית 
                                                ציונות, צביון
קירוב, קשב, קשר, קול, קיום
רחמים, רעיון, רינה, ראייה נכונה, רעות
שפע, שאיפה, שירה, שלווה, שפיות, שלום, שדרוג  
תקווה, תרומה, תמיכה, תרבות, תהילה, תפארת
 
אנו הוריכם השותפים בעזרת הקב"ה ליצירתכם, מאחלים לכם שתשכילו ויהיו בכם דברי הפסוק "ונמצא חן ושכל טוב בעיני א-לקים ואדם".
                                                                                אוהבים תמיד,
אמא ואבא.
 
-          12   -
 
 
 
 
ת ר ב ו ת נ ו
לסיכום....
באחר צהריים של פעילות משפחתית ציינו את יום ירושלים, נהנינו ממגוון עבודות יצירה, פיתרון חידונים ותשבצים בנושא ירושלים וכמובן מפיתות באפיה עצמית.
את הערב סיימנו בארוחת הערב המסורתית של יום זה על מדשאות חדר האוכל.
חג השבועות עבר עלינו בליל לימוד מרתק וחוויתי. במהלך הלילה נהנינו, הן המבוגרים והן הילדים, משיעוריו של הרב אחיה פרינס שהתארח אצלנו, וכן משיעוריהם של המלמדים המקומיים.
במוצאי החג אירחנו כאן את המופע "הטיש של אליהו" - ערב שירה ייחודי, בניצוחם של אלי ושירה יחיאלי.
אז, תודה ענקית לכל מי שעזר והשתתף, לימד ואירגן.
אורטל לנדה
 
בארות יצחק הישנה
 
בהמשך לפרסום הקודם:
ביום ראשון, ח' בתמוז, 20.6
יתקיים טכס לציון התחלת העבודה להקמת אתר המורשת במגדל המים.
מטרת הטכס ליצור מחויבות השותפים השונים לעשייה בפרויקט.
התכנית:
17.00     התכנסות ליד המגדל.
17.30     ברכות והסבר על תכנית הפרויקט.
18.30     סיום משוער של הטכס.
שעת האירוע נקבעה תוך התחשבות בתכנית ח' תמוז הקבועה שלנו (ערב הזיכרון). כלומר, נוכל להשתתף באירוע ולהספיק להגיע הביתה עד השעה 20.00.
יש חשיבות רבה להשתתפות מכובדת שלנו באירוע.
 
 
ח' בתמוז - יום הזיכרון הכללי לחברי בארות יצחק.
כפי שפרסמנו, את הערב לציון ח' בתמוז נערוך השנה ביום ראשון, "מוצאי" ח' בתמוז (20.06.10). 
אנו נשלח הזמנות במהלך השבוע הקרוב. מבני הקבוצה שעזבו - אנו שולחים רק לאלה שאין להם הורים או אחים בקיבוץ.   
הזמנות ניתן לקבל אצל עטרה.
              יפעת גלזמן, מילכה מיור.
 
 
-          10   -
 
 
מהמרפאה
יש גל של קלקול קיבה בערים ובכל מקום בארץ המתבטא בהקאות ובשלשולים. התופעה מאפיינת את עונת האביב.
חשוב:  לשמור על הגיינה אישית ולשתות הרבה.
          לא לאכול במקומות ציבוריים כמו חדר האוכל.
            להגיע למרפאה כדי לשלוח בדיקת צואה למעבדה.
            אין  להגיע בשל התלונות הנ"ל לרופאה.
     בברכה
צוות המרפאה
    
 
 
לסבתא רבתה לאה ברמן
ולכל המשפחה
מזל טוב בשמחת בת המצווה
של הנינה אופיר
נכדה למרגלית ויעקב בת-מור
בת ענת ואליסף אש בסעד
ולתת עליכם היום ברכה
 
 
לסבא מנחם שניאור
ולכל המשפחה
מזל-טוב בשמחת בת-המצווה
של הנכדה ליאור
בת מלכה ואיל הלוי בטירת-צבי
ועליך תבוא ברכת טוב
 
 
 
 
 
-          11   -
 
"נהיה כולנו חברים וחברות"
 
פרשת "שלח לך" שנקראת בשבת זו עוסקת בתחילתה בסיפור המרגלים. המשפט המסיים את ההקדמה לסיפור הוא: "...והימים ימי ביכורי ענבים" (יג/כ).  זאת, כדי לתת רקע לעובדה שמתוארת מיד והיא כריתה של זמורה ואשכול ענבים, על מנת להראות לעם שבמדבר את פרי הארץ. לכאורה, עד כאן כל בסדר; המרגלים מביאים אשכול עצום מימדים כדי להתגאות בטוב הארץ. אלא שהאמת כידוע שונה לגמרי – רש"י, על אתר, מפרש: "שכל עצמם להוציא דיבה נתכוונו, כשם שפריה משונה כך עמה משונה" - לאמור: המרגלים לקחו דבר מרשים ויפה והשתמשו בו דווקא לרעה. נשאלת השאלה: למה דווקא הגפן נבחרה לכך - הרי היו יכולים לקחת פירות אחרים שהם משונים בגדלם ובאמצעותם להוציא את דיבת הארץ? על כך נענה בהמשך.
מוטיב חוזר במגילת שיר השירים הוא הגפן. המגילה, כזכור, מתחילה במילים: "שיר השירים אשר לשלמה; יישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין" (א/א-ב) ובהמשך: "...שמוני נוטרה את הכרמים כרמי שלי לא נטרתי" (שם,ו), כאשר לאורך כל המגילה עניין הענבים והזמירה מבטאים אהבה וכיסופים; "...עת הזמיר הגיע" (ב/יב) וכן: "...הגפנים סמדר נתנו ריח..." (שם, יג). כשהאהובה לבסוף מוצאת את האהוב האובד היא אומרת לו: "לכה דודי נצא השדה נלינה בכפרים נשכימה לכרמים נראה אם פרחה הגפן פתח הסמדר..." (ז/יב-יג). בפינאלה לשיר האהבה היא אומרת: "אשקך מיין הרקח..." (ח/ב) והמגילה, לפני סיומה, מביאה שיר הלל לכרמו של שלמה: "כרם היה לשלמה... נתן את הכרם לנוטרים איש יביא בפריו אלף כסף; כרמי שלי לפני האלף לך שלמה ומאתיים לנוטרים את פריו" (שם, יא-יב).
אם כן, שני מקורות בפנינו, המדגימים שימוש שונה בתכלית בצמח הגפן. לאור זאת, ברורה בחירת המרגלים דווקא בגפן, שלה אינהרנטית הדואליות של רע וטוב מעצם טבעה. היין, שהוא עסיס הענבים, מבטא את הפרדוקס באופן מובהק; מצד אחד: "ויין ישמח לבב אנוש" (תהילים, קד/טו) ומצד שני: "אל תהי בסובאי יין..." (משלי כג/כ) וכן: "אל תרא יין כי יתאדם כי ייתן בכוס עינו" (שם,לא).
היין כמשל לחיים מלמד אותנו שהכל תלוי בהשקפה שנוקט בה האדם כלפי הקורות אותו. ניתן מכל חומר פיזי או מטאפיזי לרקוח תוצרים גשמיים או מסקנות של עובדה או השקפה, שיש בהם מחד כדי להיטיב עם האדם והזולת או, חלילה, מאידך, בתיווך השכל האנושי, להזיק לאדם ואף להחריב את העולם. ממש כשם שהיין יכול לשמח ולקרב בני אדם, הוא מסוגל גם לשכר עד כדי גרימת מעשים נוראיים.
בהמשך פרשת השבוע מוסברת לבני ישראל תורת הקרבנות. פרשיית העולה והזבח מסתיימת במילים: "ויין לנסך שלישית ההין תקריב ריח ניחוח לה'" (טו,ז) ומיד אח"כ, גם פרשיית קרבנות נדר ושלמים מסתיימת בפסוק: "ויין תקריב לנסך חצי ההין אשה ריח ניחוח לה'" (שם,י) – זהו אולי התיקון של חטא המרגלים והשילוב של פרשת שלח לך ומגילת שיר השירים. היין מהווה את הסיומת הנכונה והמושלמת לקרבנות שמקריבים בני ישראל כדי להתקרב לאביהם שבשמיים.
 
בנימה אישית, עם קבלתנו כחברים נבקש לאחל לעצמנו - דווקא בעת שנקראת הפרשה העוסקת בתוצאתה הרת האסון של הדיבה והשלילה - שנשכיל להתחבר (גם מלשון חיבור וגם מלשון חברות), מתוך אספקלריה חיובית, לשותפות ולערבות ההדדית בקהילתנו על-ידי ראיית הטוב ובינת הלב.
חן ויהונתן שרמן
 
 
-          13   -
 
השיעור בפרשת השבוע יינתן ע"י דינה אמיר 
אחות תורנית: - עדה צונץ - פלאפון 61999
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
למתנדבים בעם
מצורף לינק ליחידת המתנדבים למילואים: www.mitnadvim-hatikva.co.il
.
המעוניינים להצטרף ו/או ללמוד על היחידה (שזכתה לאות יחידת מילואים מצטיינת) יכולים להיכנס לאתר או ליצור קשר איתי. מחזורים של 12 יום יוצאים פעם בחודש.
איסר ספיר
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
לכל חובבי הזמר העברי!
מועדון זמר עברי בפארק המים ברעות מזמין לערב שירה בציבור עם הזמרת ורדינה כהן
הערב יתקיים במוצאי שבת חקת 19.6.10 בשעה 21.00, באולם.
משקה חם במשך כל הערב.     נשמח לראותכם!    לפרטים: 0503520092
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
בשעה טובה
בהצבעה בקלפי התקבלו:   כחברים:   חן ויהונתן שרמן
                              כמועמדים: נאוה ושי ליבוביץ
                                                                      מאחלים לכם המשך השתרשות טובה בביתנו.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
לסבתא וסבא רחל ודוד שפירא
ולכל המשפחה
שפע ברכות בהולדת הנכדה
בת לאילה ומאיר שפירא ברתמים.
פרו ורבו ומלאו את הארץ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AtarimTR