ידיעון 2680 פר מטות-מסעי

 

בס"ד כ"ז בתמוז תש"ע
 
פרשת מטות-מסעי – מברכין החודש
 
19.28
הדלקת נרות
08.30
תפילת שחרית
19.40
מנחה, קבלת שבת, ערבית
 
11.00
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות - בשטיבל  
20.45
סעודת שבת בחדר האוכל
11.30
סעודת שבת בחדר האוכל
 
 
13.30
מנחה גדולה
17.15
שעור בדף יומי
 
 מכונת השטיפה פועלת
 בשעות 21.30 – 23.30
17.30
נשים אומרות תהילים - בבית ציפי לוי
18.00
מ נ ח ה
 
 
20.32
ערבית, הבדלה
 
הרב ירון ומשפחתו לא ישהו אתנו בשבת זו.
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
 שחרית   א' ג' ד' ו'             06.00
 שחרית   ב' – ראש חודש    05.45
 שחרית ה'                        05.50
 מנחה ברחבת חדר האוכל    13.30
 מנחה בבית הכנסת            18.30    
 רבע לערבית                     20.00
 ערבית                            20.15 
 
 
לוח השבוע
 
יום ראשון
17.30
צ'י קונג לבגירים
כתת אולפן
19.00
שיעור באגדות חז"ל
חדר עיון
21.00
שיעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום שני
17.30
התעמלות לגברים
בית שפירא
20.45
שיעור לצעירים
בית ע' שטרן
יום שלישי
08.30
בית מדרש לגמלאים
מועדון לחבר
19.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
20.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
יום רביעי
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון לחבר
21.10
שעור עם הרב וולף
בית יוסי שטרן
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
יום שישי
06.30
שיעור בדף יומי
חדר עיון
10.00
יחדיו ב-ו'
מועדון לחבר
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון
 
 
  
 
השבוע יצאנו, ענף המזון, ליום של התאווררות וגיבוש, לא לפני שדאגנו להכין את הארוחות ולוודא שיש מי שנשאר לתת במקומנו את השרות על הצד הטוב ביותר.
בחניון של נחל השופט אכלנו ארוחת בוקר מפנקת שהכנו לעצמנו, ואפילו נשאר לנו בשביל שלושה חיילים שהיו שם בתרגיל ניווט (אחד מהם מקיבוץ לביא, מהצוות של החבר של נעמה בתי...).
 טיילנו בנחל ופגשנו את קייטנת איל"ן של עין הנצי"ב, השתטחנו על קברו של ר' מאיר בעל הנס בטבריה וצפינו על הכנרת ממרומי יער שוייץ. עשינו הצגה קטנה, קינחנו בארוחת צהריים מצוינת (כמעט כמו במסעדה של בארות יצחק...) וחזרנו מאד מרוצים.
הצוות של הענף כולל את כל הגוונים האפשריים: מגיל 13 עד 73, גברים ונשים, שכירים וחברי קיבוץ, מיטיבי לכת ומיטיבי "שבת אחים גם יחד" – הכל! מכיוון שכך, תרם הטיול, שהתקיים בימי בין המצרים, לא רק להתאווררות ולגיבוש אלא לקירוב לבבות ממש.
תודה לענפים ששחררו עובדיהם לטובתנו. היינו שקטים ורגועים בזכות נעמי, שולמית ואילנה שעבדו בחדר האוכל, עובד, צבי וורד שהפעילו וטיפלו במכונת השטיפה, ושורי ויוסקי שדאגו שהכל יתפקד במטבח בלי תקלות.
תודה.
שולי – ענף המזון
 
 
מה בגיליון?
·         פינת ההלכה – הרב ירון
·         תקומה מאהבה – יהונתן שרמן
·         כיבוד הורים – אלינור יעקבי
·         לקראת קייטנת איל"ן – עפרה פארן
·         בקיבוץ הדתי – עמוד"שבועי
·         אוטוטו כאן – גרעין "צבר" - הצוות
                                           כלבו דף ולוחות זמנים
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
            ק ר א ת ?                                             מ ח ז ר ת !
 
 
  
 
פינת ההלכה
תשעת הימים
כפי שכתבנו, האבלות על חורבן בית המקדש מתעצמת ככל שמתקרבים לתשעה באב:
  • ישנם דברים שקבעו חז"ל לעשות כל השנה זכר לחורבן, כגון: לשייר פינה לא מסוידת בבית, להזכיר את ירושלים בחתונה, למעט בכלי זמר, ועוד.
  • ישנם דברים שנוהגים זכר לחורבן בשלושת השבועות שבין יז בתמוז לתשעה באב, שבהם עסקנו בפינה הקודמת.
  • יש דברים הנוהגים רק בתשעת הימים הראשונים של חודש אב, כפי שמיד נראה.
  • ישנם דברים הנוהגים רק בשבוע שחל בו תשעה באב, ובהם נעסוק בשבוע הבא.
  • האבלות החמורה ביותר, כמובן, היא האבלות בתשעה באב עצמו.
בניגוד לאבלות רגילה, אשר דיניה פוחתים והולכים ככל שמתרחקים מהתאריך שאותו אנו מציינים, הרי שבאבלות על החורבן דיני האבלות הולכים ומתרבים ככל שמתקרבים לתאריך. הסיבה לכך היא, אולי, מפני שבאבלות רגילה המטרה היא לאפשר לאדם לחזור לשגרה למרות האסון הגדול שפקד אותו, ולכן אנו מלווים אותו ממצב שבו הוא כמעט ולא מתפקד עד למצב שבו הוא חוזר ככל האפשר לחיי השגרה, ואילו באבלות על החורבן המטרה היא להזכיר לאדם את גודל האסון למרות שהוא חי חיי שגרה, ולכן אנחנו מלווים אותו לאט לאט מחיי השגרה שלו ועד לאבלות הקשה ביותר על החורבן.
מהלכות תשעת הימים
ימי פורענות: כתב השולחן ערוך (אורח חיים סימן תקנא) שהימים האלה אינם ימים טובים לישראל, ולכן אם יש לאדם דין עם נכרים - ישתדל להשתמט ממנו בימים אלו. מהסיבה הזו יש להיזהר מאוד בטיולים, בנהיגה, ובכל יציאה מהשגרה בימים אלו.
אכילת בשר ושתיית יין: בימים אלו אין אוכלים בשר או עוף ואין שותים יין. לגבי ראש חודש עצמו, יש מהספרדים שנוהגים לאכול בו בשר ולשתות בו יין, והאשכנזים אוסרים.
משא ומתן ובניה של שמחה: אין לעסוק במשא ומתן ובבניין של שמחה - כגון בניית חופה, ציורי קיר או נטיעות. נהגו גם שלא לסייד את הבית בימים אלו, אך שיפוצים מותרים.
שאר המנהגים המופיעים פה - האשכנזים נוהגים להחמיר בהם בכל תשעת הימים, והספרדים רק בשבוע שחל בו תשעה באב:
בגדים מכובסים: כתב הרמ"א שאין ללבוש בגדים מכובסים בימים הללו. לכן יש להכין את הבגדים שמתכוונים ללבוש בימים אלו מראש, ללבוש אותם זמן מה ולהחזירם לארון, כך שהם לא יוגדרו כבגדים מכובסים.
תפירה וסריגה: אין לתפור או לסרוג. רחיצה: אין מתרחצים לתענוג בימים אלו, אבל מי שהתלכלך או מזיע יכול לרחוץ את עצמו במים פושרים.
יש לציין כי מנהגים אלו ממשיכים עד י' באב בחצות היום, כיון שבית המקדש החל להישרף בתשעה באב, אבל המשיך להישרף עד למחרת בצהריים.
 
הרב ירון
 
  
תקומה מאהבה
פרשת מטות, הנקראת השנה בצמידות לפרשת מסעי הנועלת את ספר "במדבר", באה בזמן. מיקום הפרשה בצמוד לפרשות בלק ופנחס נראה מובן, נוכח עיסוקה ברובה בעניינים מיליטנטיים; נקמה במדיינים, הוצאתם להורג של בלעם ומלכי מדיין, שריפת ערי האויב ודיני שלל המלחמה, כאשר נועל את הפרשה סיפור הצטרפות שניים וחצי השבטים למלחמת כיבוש הארץ. כל זאת כהמשך ישיר לפרשת בלק העוסקת במאבק ישראל ומואב ופרשת פנחס העוסקת בקנאותו של היחיד הנצרכת לעיתים לעצור את סחף החטא והמגיפה. אם פרשת פנחס "סוגרת חשבון" עם מואב, הרי שפרשתנו חותמת את הסיפור של מדיין.
מה שלא כל כך מובן הוא הספתח של הפרשה - פרשיית הנדרים - שהתורה מקדישה לה את כל הפרק ורק אח"כ מתפנה להמשיך בעניינים דלעיל. אם כן, יש להבין: מה עניין נדרים ושבועות אצל נקמות ומלחמות?
למעשה, כשיורדים לשורש כוונת זוג הנבלים בלק ובלעם, שידעו נכוחה את כוחו של הדיבור והמילה הנאמרת ובאמצעותה ביקשו לפגוע בעם ישראל, נראה שאין יותר מתאים מפרשייה זו כדי להדגיש את משמעות מוצא הפה וההשלכות של קבלת התחייבות ע"י האדם. חטאו של בלק נולד במחשבה ("וירא בלק... את כל אשר עשה ישראל לאמרי; ויגר מואב מפני העם מאד כי רב הוא...") ועוונו של בלעם הרשע הסתכם בדיבור גרידא. כוח הדיבור מהווה את חוליית הקישור שבין המחשבה והמעשה ובצורתו המשוכללת מאבחן את האדם מן הבהמה.
על חשיבות מוצא הפה ואלמנט החיוב המושת על הנודר והנשבע אנו מתעכבים מדי שנה בערב יום כיפור, בהיות הקטע הפותח את תפילות היום עוסק בעניין זה בדיוק: תפילת "כל נדרי". התפילה שנבחרה לפתוח את תחינות היום הקדוש הינה בסך הכל בקשה להתרת נדרים. חרף זאת, התפילה נאמרת מספר פעמים, במנגינה איטית ונוגה, כשספרי תורה וקיטלים לבנים מעצימים את הרגשת האימה המזדחלת ברגעים הללו ללבבות, בפתחו של היום הנורא.
מצויים אנו בימי בין המצרים ששיאם בתשעה באב המציין את יום חורבנם של שני בתי המקדש. בתלמוד, מסכת יומא (דף ט, עמ' ב) מוסבר שהמקדש הראשון חרב בשל שלוש העבירות החמורות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים – היינו: מעשים חמורים. ומוסיפה הגמרא ואומרת: "... אבל מקדש שני שהיו עוסקים בתורה ובמצוות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? - מפני שהיתה בו שנאת חינם, ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים". לאמור: המחשבה בלבד – מחשבת השנאה והטינה שבין אדם לרעהו, היא שגרמה לחורבן המקדש, שעד היום עומד בחורבנו. אם כן, יובן עתה לא רק סדר הפרשות אלא אף התאמתם לתקופה בה הן נקראות.
על יסוד גמרא זו, יש הגיון רב להניח שמקדש שלישי ואחרון ייבנה על בניין מחשבות טובות, נישא עלי אנרגיה חיובית העולה מליבותיהם של יחידים רבים; אנרגיית אהבת חינם. יוקם הבית מתוך אימוץ כל אחד ואחת מחשבות של רעות ואהבה כלפי זולתו. וכשם שהיה בכוחה של המחשבה להחריב, יהא בכוחה לבנות ולכונן. שבת שלום.
יהונתן שרמן
 
 
 
מצוות "כיבוד הורים" - גם זהו כלל גדול בתורה
כאשר איש זקן נותר בודד ולא יכול היה לטפל בעצמו, בנו לקח אותו אל ביתו וטיפל בו יחד עם כלתו ובנו בן הארבע. ידיו של האיש רעדו, ראייתו הייתה חלשה והליכתו לא יציבה.
מדי ערב המשפחה ישבה סביב השולחן לארוחת הערב. מצבו הקשה עליו לאכול. בגלל ידיו הרועדות נפלו מאכלים מכפו, אכילתו הייתה קולנית והשתייה נשפכה מכוסו. בנו וכלתו התעצבנו מהבלגן שנוצר.
"אנחנו חייבים לעשות משהו בקשר לסבא" אמר בנו "הספיק לי מהחלב על הרצפה, אכילתו הגסה והמפות המלוכלכות."
הם הציבו שולחן קטן בפינת המטבח ושם ערכו את השולחן לסבא. שם הוא ישב לבד, בזמן שיתר המשפחה הסבה סביב השולחן הגדול. מאחר שהסבא שבר מספר צלחות חרסינה, הגישו את ארוחותיו בצלחת עץ.
כאשר הביטו בסבא, ראו מדי פעם דמעה בפינת עיניו. למרות זאת, המילים היחידות שנאמרו לו היו דברי נזיפה כאשר הפיל מזלג או מאכל. נכדו בן הארבע הסתכל על כל זה בשקט.
יום אחד לפני ארוחת הערב ראה האב את בנו הקטן משחק בחתיכת עץ על הרצפה. האב שאל את בנו בחיוך למעשיו. הילד ענה לו במתיקות:
 "אני מכין לך ולאימא קערות עץ כדי שיהיה לכם במה לאכול כאשר אגדל."
המילים הכו בהוריו כמו מכת ברק. דמעות החלו לזלוג על לחייהם.
למרות שלא נאמרה מילה, שניהם ידעו מה עליהם לעשות. באותו ערב האב לקח את הסב בידו והביא אותו בעדינות לשולחן המשפחה. בשארית ימיו אכל את כל ארוחותיו עם המשפחה, ומעולם לא גערו בו אם האוכל או המזלג נשרו מידיו והרצפה או המפה התלכלכו.
כשרודפים אחרי האושר לא תמיד משיגים אותו, אבל כשעושים את רצון ה' האושר כבר מוצא אותך.
מאחלת לכולנו שנזכה בכיבוד הורינו.
שבת שלום!
אלינור יעקבי
 
  
 
 
המתנדבים תמיד
"מול התמוטטות של ערכים ואהבות ומחדלים קשים משאת,
מול האופנה לחדול להיות פראייר ורק לקחת ולא לתת,
מול אובדן האמונה אצל רבים והפקפוק המכרסם גם בחוסנו של היחיד,
מול הבית אשר דלתותיו חורקות וקירותיו מתקפלים מצבע וסיד,
מול כל אלה עומדים חזקים המתנדבים תמיד.
הבט בהם: אנשים פיקחים, רבי תושייה, מגיבים נכון ומהר,
אנשים היודעים לדבוק במטרה, אנשים אמביציוזים ונחושים...
הלא אנו יודעים כי האדמה הזאת
מצמיחה מדי אביב באביבו את היפים שבפרחי הנעורים,
את העיניים האלה, אשר גם מבלי שתישאלנה מוכנות להגיד:
אם צריך, אז אנחנו, אנחנו המתנדבים תמיד.
זהו המתן בסתר וזהו הסוד המכסה כאפר על גחלת יוקדת,
וזהו המתן הלוחש כאש של החבורה הזאת המיוחדת,
החברה של המתנדבים תמיד, כשהם רק שומעים כי המשימה מאתגרת."
חיים חפר
 
קייטנת איל"ן יוצאת לדרך ביום ראשון הקרוב.
תודה מראש לכל העוסקים בהתנדבות מיוחדת זו.
שבת שלום,
עפרה פארן
 
 
לחן-יעקב בר המצווה
להורים מילכה וקים מיור
ולכל המשפחה
מ ז ל - ט ו ב
יישר חילך לאורייתא
 
  
 
גרעין צבר – או ט וטו כבר כאן
 
אנחנו עומדים במרחק ארבעה שבועות לפני בואם של חברי גרעין צבר. 
ההתרגשות היא רבה ואנו מבקשים לעדכן את הציבור על הנעשה.
בימים האחרונים הצטרף לגרעין חניך נוסף מאנגליה וכעת רשומים בגרעין 18 חניכים. ישנו עוד מועמד פוטנציאלי, כך שאנחנו מצפים שביום הגעתם לבארות יצחק יגיעו 18-19 חניכים. 
החברה' יגיעו אלינו בע"ה ביום חמישי, 5/8 כ"ה באב.  ביום זה, בשעות הערב יערכו ועדת תרבות וגרעין צבר קבלת פנים בהשתתפות כל הקיבוץ. פרטים נוספים יפורסמו בהמשך.
 
כרגע אנחנו נמצאים לקראת סיום השיפוצים והכנת חדרי המגורים. בנוסף להתקנת מזגנים בחדרים היה צורך לשפץ את כל מערכת החשמל בבניין של הבנים ולצבוע את כל המבנה וסגרנו חלקית את המרפסת. 
במקביל לעבודות בשטח אנחנו מנסים לשתף במאמצינו ארגונים וספקים שיש להם קשר עם בארות יצחק (באמצעות הענפים השונים) ולבחון איך הם יכולים לסייע לנו בגיוס אמצעים עבור הגרעין. בינתיים נענו לבקשה שלנו מספר ענפים, ביניהם ענף המזון, גד"ש, רפת, לול, ומסגריה. נשמח לקבל כל סיוע נוסף.
 
מספר מרשים של משפחות פנו ובקשו להיות משפחות מארחות לחברי הגרעין ונשמח לקבל פניות נוספות. בעוד מספר שבועות נקיים מפגש ערב לאותן משפחות ובו נסביר על התוכנית, נערוך היכרות עם הצוות, נתמקד בתפקידן של המשפחות המארחות ונתאם ציפיות.
נשמח לענות על כל שאלה ולקבל כל הערה/הארה מציבור החברים.
                                                                                      שבת שלום,
                                          פרד בשם הצוות.
  
השיעור בפרשת השבוע יינתן ע"י אוריאל אמיר 
אחות תורנית: - ברוריה לנדה - פלאפון 61999
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
במרפאה
ביום שני הקרוב, ר"ח מנ"אב, 12.7.10 תהיה אחות בשעות 7.00 – 11.00 כולל לקיחת בדיקות
                                                  וד"ר ליאורה תקבל חולים בשעות 07.30 – 09.30
ביום חמישי, ד' מנ"אב 15.7.10 תהיה אחות בשעות   07.00 – 10.30 כולל לקיחת בדיקות
                                          ד"ר ליאורה תקבל חולים בשעות 09.00 – 11.00
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
וייקרא שמו בישראל
שחר בן ענבל ואביעד ישראלי. שיגדל לתורה לחופה ולמעשים טובים !
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
פינת המונדיאל
ללני פריינוביץ (בן-שמול) מאת לואי ון-סטרטן (נוה) – בצער !
סליחה שעלינו לגמר! משתתפים באבלם של 20 המיליונים. מצב הציפורניים תקין...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
בקשת המערכת
הקיץ בעיצומו ואתם בוודאי חווים דברים רבים, שונים ומעניינים.
הידיעון משווע לכתבות שתשתפנה אותנו בכל הדברים הנחמדים וגם באלה שפחות.
בתקווה להתראות מעל דפים אלו.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
 
פעילויות תרבות לחודש הקרוב:
יום ראשון ערב ראש חודש מנחם-אב 11.7.10- גמר המונדיאל – על מסך גדול בשעה 21:30 בבית צוותא
יום חמישי ד' מנחם-אב 15.7.10- טיול לירושלים – הרשמה ופרטים על לוח המודעות בכניסה לחד"א
יום שני, ט"ו מנחם אב 26.7.10- ערב לרגל ט"ו באב
יום חמישי י"ח מנחם-אב 29.7.10- סרט על מסך גדול
יום ראשון כ"א מנחם-אב 1.8.10- סדנת שוקולד- ערב לנשים
                                                              כל תוכנית היא בסיס לשינויים...
אורטל - ועדתרבות
 
 
AtarimTR