ידיעון 2686 פר' כי-תצא

בס"ד י' באלול תש"ע
 
פרשת כי-תצא
 
18.58
הדלקת נרות
08.30
תפילת שחרית,
19.10
מנחה, קבלת שבת, ערבית
        
11.00
שעור בפרשת השבוע – במועדון
שעור במשניות - בשטיבל  
20.30
סעודת שבת בחדר האוכל
11.30
סעודת שבת בחדר האוכל
 
 
13.30
מנחה גדולה
17.15
שעור בדף יומי
 
 מכונת השטיפה פועלת
 בשעות 21.30 – 23.30
17.30
נשים אומרות תהילים - בבית סעדון
18.00
מ נ ח ה
 
 
19.57
ערבית, הבדלה
 
הרב ומשפחתו לא ישהו עמנו בשבת זו.
 
 
זמני התפילה במשך השבוע
 שחרית   א' ג' ד' ו'             06.00
 שחרית   ב' ה'                  05.50
 מנחה ברחבת חדר האוכל    13.30
 מנחה בבית הכנסת            18.30    
 רבע לערבית                     19.45
 ערבית                            20.00
 
 
לוח השבוע
 
יום ראשון
19.00
שיעור באגדות חז"ל
חדר עיון
21.00
שיעור משניות ע"ש שימי לע"נ חברי בא"י
חדר עיון
יום שני
 
התעמלות לגברים לא תתקיים
 
יום שלישי
 
אירוע לסיום חופשת הקיץ
 
יום רביעי
18.30
מפגש ערבית לבגירים
מועדון לחבר
19.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
20.30
התעמלות לנשים
בית שפירא
21.10
שעור עם הרב וולף
בית יוסי שטרן
יום חמישי
19.00
שעור ניצוצות מהדף היומי
מועדון
יום שישי
06.30
שיעור בדף יומי
חדר עיון
 
השיעור בדף היומי מתקיים בכל ערב אחרי ערבית בחדר עיון
 
               ק ר א ת ?                                      מ ח ז ר ת !
  
 
אני אורית מרוקין ונולדתי בגואטמלה לפני 20 שנה. עליתי לארץ לפני שנה ושלושה חודשים.
כשהייתי בת 17 סיימתי את בית הספר התיכון ובאתי לישראל עם "תגלית". לפי התכנית הייתי צריכה לחזור הביתה אבל בסופו של דבר נשארתי יותר מחצי שנה.
התנדבתי בקיבוץ קטורה לשלושה חודשים ושלושה חודשים נוספים למדתי וגרתי במדרשה בירושלים.
במשך הזמן הזה החלטתי לעלות ולכן חזרתי לגואטמלה לחודשיים ואז עליתי לארץ.
מאז הייתי באולפן בקיבוץ צובה ובנוסף לכך למדתי במכינה לעולים חדשים באוניברסיטה העברית בירושלים.
זוהי הפעם השלישית בה אני גרה בקיבוץ. אני אוהבת מאוד להתגורר בקיבוצים ולהתמודד עם התנאים פה. ממש קל לי.
אורית – גרעין צבר
 
תודה לאורית על דבריה ונשמח לארח חברי גרעין נוספים במדור זה או בכתבות אחרות על דפי הידיעון.
 
מה בגיליון?
·         ויזמרון לך – הרב ירון
·         יש חשבון ויש חשבון – אסנת שניאור
·         שיר שבת – יהונתן שרמן
·         תכלה שנה... תחל שנה – הזמנה לערב נשים
·         סליחות – אלישבע בן-דוד
·         חוויות מקיץ אחד רותח – אלי ברמן
·         מוועדת צעירים – שולי גל
·         תגובה סופית – לואי נוה
·         הגננת של המדינה – משפחת שולץ
·         פרויקט כנף – אהרן גל ודוד פורת
·         מתחשמלים מחדש – אסנת שניאור וגבי נאור
·         ספיחי המונדיאל – דבורה ריניץ
·         בקיבוץ הדתי – עמוד"שבועי
·         תרבותנו – אורטל לנדה
                                           כלבו דף ולוחות זמנים
                                                                 קראו בנעימות !
המערכת
 
 
וִיזַמְּרוּן לָךְ
כָּל מְקַדֵּשׁ שְׁבִיעִי כָּרָאוּי לוֹ                        כָּל שׁוֹמֵר שַׁבָּת כַּדָּת מֵחַלְּלוֹ         
שְׂכָרוֹ הַרְבֵּה מְאֹד עַל פִּי פָעֳלוֹ                                            אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ (במדבר א, נב)
אוֹהֲבֵי ה' הַמְחַכִּים בְּבִנְיַן אֲרִיאֵל               בְּיוֹם הַשַׁבָּת שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ כִּמְקַבְּלֵי מַתַּן נַחֲלִיאֵל 
גַּם שְׂאוּ יְדֵיכֶם קוֹדֶשׁ וְאִמְרוּ לָאֵ-ל                                     בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר נָתַן מְנוּחָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל (מל"א ח, נו)
דוֹרְשֵׁי ה' זֶרַע אַבְרָהָם אוֹהֲבו                   הַמְאַחֲרִים לָצֵאת מִן הַשַּׁבָּת וּמְמַהֲרִים לָבֹא
וּשְׂמֵחִים לְשָׁמְרוֹ וּלְעָרֵב עֵרוּבוֹ                                          זֶה הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ (תהלים קיח, כד)
זִכְרוּ תּוֹרַת משֶׁה בְּמִצְוַת שַׁבָּת גְּרוּסָה         חֲרוּתָה לְיוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּכַלָּה בֵּין רֵעוֹתֶיהָ מְשֻׁבָּצָה 
טְהוֹרִים יִירָשׁוּהָ וִיקַדְּשׁוּהָ בְּמַאֲמַר כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה     וַיְכַל אֱ-לֹקִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה (בראשית ב, ב)
 יוֹם קָדוֹשׁ הוּא מִבּוֹאוֹ וְעַד צֵאתוֹ              כָּל זֶרַע יַעֲקֹב יְכַבְּדוּהוּ כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ 
לָנוּחַ בּוֹ וְלִשְׂמוֹחַ בְּתַעֲנוּג אָכוֹל וְשָׁתוֹ                                   כָּל עֲדַת יִשְׂרָאֵל יַעֲשׂוּ אוֹתוֹ (שמות יב, מז)
משֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ אֵ-ל קַנֹּא וְנוֹקֵם            נוֹטְרֵי לַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי זָכוֹר וְשָׁמוֹר לְהָקֵם 
שַׂמְּחֵם בְּבִנְיַן שָׁלֵם בְּאוֹר פָּנֶיךָ תַּבְהִיקֵם                             יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם (תהלים לו, ט)
עֲזוֹר לַשּׁוֹבְתִים בַּשְּׁבִיעִי בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר עוֹלָמִים    פּוֹסְעִים בּוֹ פְּסִיעָה קְטַנָּה, סוֹעֲדִים בּוֹ לְבָרֵךְ שָׁלשׁ פְּעָמִים 
צִדְקָתָם תַּצְהִיר כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים,         ה' אֱ-לֹקֵי יִשְׂרָאֵל אַהֲבַת תָּמִים, ה' אֱ-לֹקֵי יִשְׂרָאֵל תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים 
קַדְּשֵׁם בְּמִצְוֹתֶיךָ וְטַהֲרֵם                                                  כְּעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לַטּוֹהַר (שמות כד, י)                    
רוּחֲךָ תְנִיחֵמוֹ כִּבְהֵמָה בַבִּקְעָה תֵּרֵד מִן הָהָר,            שַׁבָּתָם תְּשַׁכְּנֵם בְּנַחֲלָת הַסַּהַר                                                                                                                              כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר (במדבר כד, ו)
 
זהו כנראה הפיוט הקדום ביותר מזמירות השבת. הוא מיוחס לר' משה בן קלונימוס הזקן (אשר יש המייחסים לו גם את הפיוט 'מנוחה ושמחה'), ומופיע כבר במחזור ויטרי (שנערך ע"י תלמידיו של רש"י במאה ה-11). בקהילות החסידים מקובל שאת הפיוט הזה שר הרבי בעצמו.
כל בית מורכב מארבעה חלקים: שלושת הראשונים חורזים לפסוק שמובא בחלק הרביעי. האקרוסטיכון מרכיב את השם משה ואת כל הא"ב. יש לציין כי הבית האחרון, אשר אינו מופיע בכל הסידורים (אם כי במחזור ויטרי הוא מופיע) אינו בנוי ע"פ אותו משקל.
כָּל מְקַדֵּשׁ שְׁבִיעִי כָּרָאוּי לוֹ כָּל שׁוֹמֵר שַׁבָּת כַּדָּת מֵחַלְּלוֹ שְׂכָרוֹ הַרְבֵּה מְאֹד עַל פִּי פָעֳלוֹ - זהו רמז לדברי הנביא (ישעיהו נו, ב) "אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יַעֲשֶׂה זֹּאת וּבֶן אָדָם יַחֲזִיק בָּהּ שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ (=הכוונה שהוא נמנע מחילול שבת) וְשֹׁמֵר יָדוֹ מֵעֲשׂוֹת כָּל רָע", ולדברי הגמרא (שבת קיח, ב): "אל תקרי 'מחללו' אלא 'מחול לו', כלומר שכל מי ששומר שבת נמחלים לו כל עוונותיו.
אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ - אןלי זהו רמז לדברי הגמרא (שבת קיח, א) שכל השומר שבת מקבל נחלה בלי מצרים, ואולי זהו רמז לאיסור לצאת מתחום שבת.
זִכְרוּ תּוֹרַת משֶׁה בְּמִצְוַת שַׁבָּת גְּרוּסָה, חֲרוּתָה לְיוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּכַלָּה בֵּין רֵעוֹתֶיהָ מְשֻׁבָּצָה - הכוונה ששמירת שבת חרותה על הלוחות, ומבין עשרת הדיברות היא ככלה בין חברותיה, כי הלוחות ניתנו בשבת, וזהו יום חגה. 
מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ אֵ-ל קַנֹּא וְנוֹקֵם - רמז לדברי המדרש (בראשית רבה מט, ח) שהקב"ה מושל בקנאתו, שלא כמו בשר ודם שהקנאה מושלת בו, ולכן אנחנו מבקשים שימחל לנו על חטאינו. כך יש להבין גם את הפיוט הנאמר ביום הכיפורים: "כי הנה כחומר ביד היוצר כן אנחנו בידך א-ל קנוא ונוקם, לברית הבט ואל תפן ליצר".
 
הרב ירון
 
 
  
יש חשבון ויש חשבון
התורה מעידה כי קיים קשר בין קיום המצוות בכלל ולימוד התורה בפרט להשפעות גשמיות מאת הבורא, כפי שמובא בספר ויקרא (פרק כו):
אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם: וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ: וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם: וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם:
וכן בספר דברים (פרק ז):
וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ: וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ:
בימים אלו אנו סוגרים שנה ראשונה בקדנציה הנוכחית של האגף הכלכלי.
פתחנו בסקירת הענפים על מנת ללמוד מהנעשה בכל מקום.
לאחר מכן ונכנסנו לסדרת מפגשים ארוכה על מנת לתכנן את תקציב 2010. בתכנון התקציב היו מגוון דעות באשר לסוגיית המשך הידוק החגורה בהוצאות הצרכניות כדי שנוכל לעמוד ביעדים ארוכי הטווח שהצבנו לעצמנו.
המשימה לעמוד במסגרת הכספית הינה יומיומית שמשמעותה בדיקה מתמדת של התקציב למול הצרכים בענף ולחילופין מאמץ של מנהל הענף היצרני לשמור על מתח הרווחים הנדרש.
בשבוע האחרון סיכמנו תוצאות תמחיריות במשק ל-6 חודשים.
באסיפה שדנה בתקציב המשק לשנת 2010 הייתה החלטה לבחון את התוצאות עד 31 באוגוסט לשם בדיקת האפשרות להחזיר כספים לתקציב האישי.
התנאים שהוצבו:
1.                   לעמוד על פחות מ-54% בהוצאות הקיום.
2.                   להכניס לפחות 50% בהכנסות היצרניות שמופיעות בתכנית הענפים.
בע"ה עמדנו ביעדים הללו. (כ-52% בהוצאות הקיום ו-53% בענפים).
לאור התוצאות הנ"ל אנו מחזירים לתקציבים האישיים מחצית מהסכום שקיצצנו בתקציב האישי.
במידה ונעמוד ביעד במלואו תוחזר המחצית השנייה של הקיצוץ.
יישר כח לכל מנהלי הענפים והועדות.
הצגה מפורטת של התוצאות וכן אישור מאזן 2009 ו-2008 יגיעו לאסיפה בקרוב.
                                                          בתפילה לה' לפרנסה טובה בשנה הבאה,
                                                אסנת שניאור – יו"ר האגף הכלכלי
 
 
 
  
שיר-שבת
 
"לא תסגיר עבד אל אדניו אשר ינצל אליך מעם אדניו:
עמך ישב בקרבך במקום אשר יבחר באחד שעריך בטוב לו לא תוננו:"
 
עבד כי נמלט,
מריבונו ואדוניו
ואף כי דין לא חולט,
בלא שטח טענותיו,
מודעה רבה לאורייתא-
למוצאו:  בלתי הסגר.
קחו, בטוב לו, הביתה.
מצוקתו אך הכר.
 
עבד כי ימלוך,
גורל - בכפו לשים,
ליתן דרור לחוץ, לתוך,
לשבור כלים וכללים.
את טרוניית בעליו
לא לך מלאכתה לגמור,
לא בן חורין אתה, עכשיו,
היבטל מחסדו, מלעזור.
יהונתן שרמן
 
 
פתוח – סגור – פתוח
ערב נשים לקראת סגירת השנה             
ופתיחתה של שנה חדשה                    
יום שני, כ' באלול 30.8.10 במועדון לחבר
בתכנית:
18.00 – מפגש, קשקושים ונשנושים
19.00 – ספירת מלאי. סדנה חווייתית ומעשית לסגירת שנה ופתיחת שנה חדשה,
        כולל  דמיון מודרך.
20.30 – הפסקה
20.45 – שיעור הכנה לימים הנוראים, עם הרבנית מיכל וולשטיין- מרצה במכללת
        אורי-ה.
הרשמה מחייבת על לוח המודעות בכניסה לחדר האוכל.
בואנה בשמחה !
 
 
תוריד ת' ירח, יא אללה - חוויות מקיץ רותח אחד
כשאתה מגיע לגילנו, אחת המשימות החשובות בכל קיץ היא שחרור ילדיך מעולם של ילדיהם למשך ימים אחדים, ובכך להקדים את הפסוק אותו ימלמלו בעוד שנים אחדות בתודה על שנפטרו "מעולו של זה"...
שלא תטעו! עבורנו זה לא רק עול אלא גם הנאה צרופה. כי איזה סבא ואיזו סבתא לא יחשבו שנכדיהם הם היצירתיים, המקסימים והנחמדים ביותר בעולם? שיקומו!
אחרי קייטנת נכדים אתה מגיע למצב שבו הנעימה היחידה המזדמזמת בראשך הקודח היא: "תביא ת' ירח, יא אללה, תביא אותו בקרוב, שתהיה בריאה אינשאללה, שיהיה לה ללילה טוב", או ההתחכמויות של חכמי חלם או כל שיר קליט של סבא טוביה.
אלמלא הצטיידות בדיסקים המתאימים לא היית שורד. הכוונה לסינבאד הספן, שביחד אתו ועם משרתו המטומטם אתה עובר אוקיינוסים וימים, קשור בציפורני עוף הרוק המיתולוגי ונלחם בשודדי הים הסיניים.
אשתקד זה היה הלהיט, ותאמינו לי שאיני מסוגל להבין איך הם, הקטנטנים, מסוגלים שוב ושוב ושוב (ושכחתי שוב אחד) לצפות ביצירה זו בלי להחמיץ משפט. השנה היו אלה אלאדין וארבעים השודדים.
יש גבול כמה דיסקים תוכל לראות, ואפילו על מסך פלאזמה של הוריהם, וזה מחייב גם יציאה לקולנוע.
הבחירה שלהם נפלה על שתי יצירות: "כלבים נגד חתולים" ו"שרק לנצח" – שתי יצירות מופת מדובבות לעברית מחוכמת ומתחכמת שחצי ממנה לא היה להם שום סיכוי להבין.
מה שקורה בתחום זה ממש מדאיג, לדעתי. היצרנים (דיסני, דרימוורקס, וכו') חייבים להגביר את המינון למכורים הקטנטנים האלה והתוצאה היא משהו מפלצתי שנמשך כשעה ומחצה עם הפסקה בת רבע שעה - לרוקן את כיסיך ולהלעיטם בפופקורן, חמוציות (מה זה, לעזאזל?) ומיני חטיפין שונים.
משרק המקורי שהייתה לו עלילה סבירה, עושר ויזואלי מדהים, שיחה ודיאלוג, עברנו ליצירה שהזכירה לי רק מילה אחת בגרמנית: שרקליש, נורא.
אקשן מטורף, פעלולים, אנימציות רצחניות, אלימות, אלימות, אלימות, קצב תזזיתי שאינו מותיר שום מקום למחשבה עצמית, הרהור, אמפתיה או כל מרכיב אנושי אחר.
קראתי שסוג כזה של קולנוע תורם את תרומתו ליצירת עוד ועוד ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז.
גם אם זה לא נכון – התרשמתי שהילדים שיצאו מ"שרק לנצח" לא ממש נהנו, וכששאלתי אותם מה העלילה התקשו מאוד לספר לי. כל שחוו היה אקשן, אקשן וגירויים ויזואליים וקוליים מטורפים.
שבעתיים נכון היה הדבר לגבי "חתולים נגד כלבים" – סיפור הרפתקה של הרעים נגד הטובים בשילוב כלבים אמיתיים שעוותו ליצירות מונפשות מדברות כבני אדם. גם פה הילדים יצאו ואי אפשר לומר שנהנו.
לא אחדש גם אם אציין שאנו בעידן של מות הילדות. אין בקולנוע התייחסות לילד ולצרכים, אלא פנייה לילד ולילדה כאילו שהם מבוגרים קטנים שמה שחייב לעניין אותם הוא עולם המבוגרים שבו יש כח, כסף ומין.
ה' ישמרנו.
היכן הם הסרטים של ילדותנו תוצרת CFF בשחור-לבן שבהם הגיבור החיובי והטוב היה לבן והנבל, הגנב המרושע, היה שחור?
עולם של ילדים שחשוב היה להמשיך ולאפשר להם לחלום, לשחק, לחוות ילדות כתנאי להתבגרות נורמאלית (אם אי פעם היה דבר כזה?).
(סבא) אלי ברמן
 
בוגרי יב' תש"ע
הילדים גדלו. עשרה נערים ונערה סיימו את תקופת הנעורים ונכנסו לחברת הצעירים של בארות יצחק.
בהתרגשות רבה ליווינו אותם במשך השנה לצד ועדת חינוך והמדריכים, לקראת סיום התיכון והמעבר לתכניות החדשות שלהם כבוגרים עצמאים.
לאט לאט הבשילו התכניות האישיות של כל אחד עד לגיבוש ומימוש ממש בשבועות אלו:
הניצנים הראשונים – אביתר יעקבי ורז גרינברגר – התגייסו לצה"ל לפני שלושה שבועות.  
אחריהם התחילו השבוע את המכינות/ישיבות:
אורן לנדה ושיר אמיר – במכינת "מעלה אפרים",  עובד סלומון ואיתן ארונסון – במכינת "עצם" עצמונה,  אהרון סעדון – בישיבה ב"איתמר".
כמו כן התחילו השבוע תכנית י"ג בארגון "השומר החדש" – להב רזניק וצבי גרינברגר. ראו הרחבה בהמשך. בעוד שבוע מיכל פורשר מתחילה גם היא את שנת הי"ג שלה בדולב.
עידן פרץ יתגייס בע"ה במרץ הבעל"ט ועד אז ישלים את בחינות הבגרות החסרות. בהצלחה !
לרעות משה,שהייתה אתנו למשך תקופה קצרה אך משמעותית – ברכת דרך צלחה בכל אשר תפני!
במפגשים השונים ובשיחות נוכחנו לדעת שוב ושוב כמה שהחבר'ה האלה מקסימים, מגובשים, חדורי מוטיבציה וספוגים בערכים.
זה המקום להגיד תודה לוועדת החינוך ובמיוחד לאסתר שממשיכה ללוות אותנו ברעיונות ובעצות טובות.
תודה מאד גדולה ומיוחדת למדריכים היקרים – אביעד ורעות שטרן!
חבר'ה יקרים, אנחנו מאחלים לכולכם הצלחה בכל מקום שבו תהיו, עשו חיל והפיקו מעצמכם ומתכניותיכם את המירב והמיטב. אנחנו כאן, מחכים לראות אתכם באים מידי פעם הביתה.
אוהבים ומחבקים אתכם!
ועדת צעירים
 
סוף פסוק ! לואי בנעלי בית
בעקבות התגובות בכתב ובעל-פה למאמרי על ענף ההודים בידיעונים האחרונים, הריני מזכיר בזאת שמות של אנשים שהעירו לי על שלא הזכרתים, ובזה נסגור את עניין השכחה.
לאגף המסגריה יש להוסיף את קיצי (מנחם ארליך) ויואב.
לחשמליה יש צורך להוסיף את איתן לוי עם כתובתו הזכורה על דלת אחד הלולים (ארני קוקו...)
לאגף המתנדבים יש צורך להוסיף את המתנדבים מאוסטרליה הזכורים לטוב: ריצ'רד, טומי וסמי (עד שעשה הסבה לרפת) וכמובן שלמה בלום מיודענו.
לרשימת התורנים יש להוסיף את לאה לוי ולאה ברמן – התורניות בבית האמון – שעלו למגדל התרופות גם ברוחות חזקות; ואת תורני ההודים: יצחק בידר ז"ל, ויבדל"א יגאל א', אשר, איסר וכמובן דוד שפירא.
אחרונה חביבה מלכה אנגלנדר שבאותו הזמן למדה נהיגה והתאמנה על המשטחים של הלול.
בזה סיכמתי (כך אני חושב ומקווה) את שמות כל הנוגעים לענף ההודים מאז ועד עתה.
לואי נוה
 
 
פרויקט כנף – חדשות חמות "מהתנור"
החום הכבד לא מצליח להפריע לעבודות הקדחתניות הנעשות באזורי הלול. בריצת המרתון הזאת אנחנו נכנסים לישורת האחרונה לפני הכניסה לאצטדיון...
אנחנו מתמקדים כעת בסיום התקנת כל המערכות בתוך המבנים לקראת קבלת האפרוחים (כ-134,00 יח') בעוד כשבועיים (1.9.10).
כל מערכות ההאבסה, המים, צינון פנים וחוץ, אוורור וחימום הינן ממיטב התוצרת העולמית הקיימת כיום.
התייעצנו עם מיטב המדריכים ובעלי המקצוע, והתוצאה מרהיבת עין.
בחום הכבד נעים להיכנס למבנים המבודדים, ליהנות מזרימת האוויר המשוכללת ולקבל על הראש טיפות זעירות של מים המצננים את מזג האוויר.
להמחשה: בכל לול הותקנו 10-11 מאווררים בקוטר "50 לאוורור אורך, 7 מאווררי רוחב בקוטר "36 ו-10 מאווררי ערבול בקוטר "28. בכניסות האוויר מותקן "מזרון לח" האמור להוריד את הטמפרטורה ב º4-8.
השבוע הסתיים פרויקט "חשמול" כל האזור ושני אזורי הלול (א' וביניים) וכן "עלה בודק" ניזונים כעת מקו חשמל חדש שנמתח מכיוון סנאק-טיים.
בימים האחרונים הגיעו מבני משרד חדשים לאזור א' ואזור הביניים. במבנים אלה יותקנו מחשבים שירכזו את כל הנתונים המוזרמים מבקרים משוכללים המותקנים בכל מבנה ומבנה.
המסתובב בשטח יבחין בעבודות תשתית נרחבות המתבצעות מחוץ למבנים, הכנת משטחים להעמסת העופות ומערכת ניקוז מתאימה. גידור אזור א' יחודש עם סיום עבודות התשתית.
כאן צריך לציין שבאזור הישן של בית האמון להודים, ששופץ, נקלטו כבר לפני שבועיים אפרוחים צעירים.
התכנון הוא לעבוד בהמשך בלהקה בת גיל אחיד בכל האזורים, בסה"כ כ-216,000 אפרוחים.
בנוסף אנחנו מכינים תשתית חשמל וכו' לשער חשמלי, באחריות מחלקת הביטחון המקומית. השער ימוקם במעבר המים הגדול ליד הלולים הדרומיים באזור א'.
הרבה ענפים וחברים מעורבים בעשייה ולכולם התודה והברכה.
היכונו! היכונו! לרגל השקת הפרויקט המשמעותי הזה נקיים בע"ה לאחר החגים אירוע חגיגי.
אי אפשר לסיים בלי איחולי רפואה שלמה ליוסיקה ו'. אנו מקווים כולנו לראותך בקרוב כחלק מהצוות המורחב של הענף.
שבת שלום,
אהרן גל ודוד פורת
 
 
  
מתיק המכתבים
 
מערכת הגיל הרך נפרדה לאחרונה ממשפחת שולץ שילדיה התחנכו אצלנו בשש השנים האחרונות ועתה הם עוברים להתגורר בהרחבה הקהילתית בקיבוץ סעד. אב המשפחה יחליף את אלון קסלר (האיש של שרונה פלדמן) כמנהל הכספים במפעל "סיפן" בסעד. 
את הערכתם הם מביעים במכתב דלהלן שהופנה אל כל המערכת. כל ההדגשות במקור.
 
אין לנו מלים לתאר את שאנו מרגישים ואת שמתחולל בלבנו בסיומה של תקופה כה משמעותית בחיינו יחד אתכם. יד ביד חינכנו את ילדינו היקרים.
נתתם להם את הכלים הנדרשים לחיות את "החיים האמיתיים" והכל נעשה תמיד תמיד מתוך אהבה עצומהואינסופית שגם ברגעי תוכחה או כעס אי אפשר היה שלא לחוש בה...
את הרגישות הבלתי נגמרת חשנו בכל שמחה, בכל בקשה – מוזרה ככל שתהיה – או לחילופין בכל כאב או דמעות בעיניים של מי מילדינו. תמיד דאגתם לכל הפרטים, קטנים כגדולים, והייתם שם בשבילם ובשבילנו.
יחסרו לנו השבילים של הקיבוץ המשופעים בכובעים ומתחתם מציצים ילדים מתוקים וסקרנים, החיוכים בבקרים, ידיים מחבקות כשקשה להיפרד בבוקר מאמא או מאבא,, ההבנה של כל שינוי ולו הקטן ביותר: אבא במילואים, אמא אחרי לידה או סתם אם קמנו על צד שמאל בבוקר...
יחסרו גם הפתקים המודיעים על טיול בוקר, טיול אופניים, על יום בריכה, חליקות, יום כחול, יום צהוב, יום ירוק, ובעיקר ימים ורודים רבים רבים...
לא שכחתם אף פעם להזכיר לקחת מגבת לכביסה, להביא תחתונים ובגדים להחלפה, חולצה לבנה למסיבה, מגפיים לקפץ בשלוליות אחרי יום גשום.
נזכור גם את השבילים המצויירים בפחם אחרי מדורות ל"ג בעומר, עצים מקושטים בברכות ונגעות ללב בט"ו בשבט.
איפה עוד מבדיל ילד צעיר בין תירס לסורגום ויודע מהי חיטה לתחמיץ???
כמה ילדים זוכים לראות המלטה או טילוף???
עולם ומלאו של גרוטאות שהופך ברגע לחללית או למטבח מפואר.
חוש הריח גם הוא מזכיר את העוגות והעוגיות שהילדים יודעים להסביר כיצד נאפו ומאלו חומרים. ריח החלות המשכר, "עוגה כבקשתך" בימי הולדת.
כשאנו נשאלים באיזה גן הילדים שלנו לומדים אנו תמיד משיבים שזה לא גן, זה בית!
כי נעלי בית נועלים רק בבית.
ועוגות וסלט פירות עושים בבית.
וקרם הגנה לפני הבריכה מורחים רק בבית.
וטיפות באוזן שמה אמא בבית.
ורק בבית ובמשפחה מעדכנים אותך בכל פרט ופרט שהילד שלך חווה במהלך היום, לטוב ולפעמים גם לפחות.
אכן, אנו באמת עוזבים בית ומשפחה גדולה ומחבקת וכבר מתגעגעים...
נותר רק לדמוע ולהגיד תודה ענקית ונשיקות, נשיקות...
מאתנו, השולצים האוהבים מאוד מאוד:
שולץ, טלי, תומר, עידו, יונתן ואסף (שהספיק לטעום קצת בעיניים!)
  
 
חשבונות חשמל
בעת קבלת דוחות תמחיר לענף החשמל התגלו פערים בין הסכום בו אנו מחויבים ע"י חברת החשמל לבין החיוב לענפים, מצב שיצר אי איזון כספי בענף החשמל.
במסגרת אישור פרויקט הסדרת מוני החשמל בקיבוץ משנת התקציב 2009, נערך מיפוי של זרימת החשמל בקיבוץ ובכל הסתעפות באזור המשקי הותקן מונה על מנת לוודא שלכל קוט"ש יש כתובת ברורה שנושאת בעלות הכספית של החשמל.
נרכשה תוכנת "אנקום" שיודעת לקרוא את המונים ומנהלת את המעקב אחר החשבונות ואף מתריעה לחשמלאי על חריגות.
תוכנה זו יודעת לקרוא את חשבונות החברים שמחוברים עדיין למערכת המונים הקיימת "גביש", ומציגה את הנתונים בפורמט אלקטרוני. המעקב אחר תקינות חשבונות החברים שרובם עדיין מנוהלים דרך מערכת ה"גביש" לא ישתנה והוא עדיין באחריות יוסי שניאור ודבורה רייניץ.
לחברים שבביתם הותקנו מונים חדשים, וכן בענפים, המעקב אחר תקינות הנתונים מתבצע ע"י גבי נאור ודבורה.
היו חבלי לידה רבים למערכת ועדיין יתכנו תקלות של תקופת ההרצה (חלק מהענפים והחברים קיבלו חשבונות מהמערכת החדשה כבר לפני כן כפיילוט של המערכת).
יחד עם זאת, החל מאוגוסט גם שאר החברים וגם בעלי תפקידים יקבלו את חשבונות החשמל של הפעילויות שבאחריותם דרך חשבון הדואר האלקטרוני. (איכס"ה כבר אמרנו?)
כל חבר שאין ברשותו דוא"ל יקבל את החשבון בתא הדואר האישי.
חברים וענפים המעוניינים לקבל חשבון בדוא"ל אחר מזה שקיבלו דרכו בעבר (או דוא"ל שונה ממה שכתוב במזכירות הקיבוץ) מוזמנים לרשום בכתב ברור את פרטי הדוא"ל ולשים לדבורה ריניץ בתא הדואר של גד"ש.
החשבון מתקבל ב-2 קובצי תמונה.
בכל החשבונות מופיע למעלה לכבוד "בעל החשבון".
כתוב גם עבור איזה מונה החשבון הופק- אם החשבון מכיל מספר מונים (למשל תאורת חוץ מחויבת על מספר מונים באזור האולפן ובאזור המשקי).
מופיע גרף צריכה לפי תעו"ז (פסגה, גבע, ושפל ) בכמות הקילווטים ובעלות כספית.
חידוש נוסף הינו ההשוואה לחודשים קודמים עד לחודש מקביל אשתקד, מה שמאפשר בקרה טובה יותר על החשבון.
בעמוד השני של החשבון מופיע פירוט הצריכה בכל ימות החודש על מנת לעקוב אחר אופי הצריכה של בעל החשבון. כרגע הנתונים היומיים מופיעים כגרף אך בהמשך תתקבל טבלה מספרית כמו שנהגנו לקבל בדו"חות הישנים.
                                                                             צריכה נבונה,
                                                אסנת שניאור וגבי נאור
 
  
חום יולי אוגוסט
הקיץ בעיצומו וקצת משעמם בטלוויזיה לאחר המונדיאל, בלי הפרשנות המעצבנת והמעקב הקדחתני אחר כל שחקן במגרש, שאת שמו בקושי אפשר לבטא. אוהבי המונדיאל יחכו עוד ארבע שנים כשמרכז העניינים יעבור לברזיל. בנימה אישית: אני מאוד אוהבת כדוררגל כספורט ועקבתי אחרי המשחקים, אבל אני לא אוהדת שרופה של אף קבוצה. מי שניצח כנראה הגיע לו. פעם היה סגנון משחק דרום אמריקאי ואירופאי, כיום אין הבדלים מכיוון שהשחקנים הגדולים לא משחקים בארץ מוצאם. נבחרת טובה צריכה ששחקניה יהיו בכושר מצוין, אסטרטגיה טובה בהתקפה והגנה טובה.
כדורגל הוא משחק מאוד עממי עקב הפשטות והזמינות שבו. היסטוריונים גילו שבתרבויות עתיקות שונות: סין, יוון, רומא יפן וגם בימי הביניים שיחקו במשחקי כדור הדומים לכדוררגל. אך אלה שימשו לאימון חיילים.. האנגלים קבעו את חוקי המשחק כמו שאנחנו מכירים אותו היום. ב-1907 הוקם ארגון FIFA שמארגן את התחרויות הגדולות ולא רק את המונדיאל. נוהגים לחשוב שברזיל היא מולדת הכדורגל, אבל מהגרים אנגלים במאה ה- 19 הכניסו את המשחק למדינה ובדומה לאירופה הוא נחשב כמשחק של האצולה ואסור היה לשחורים להשתתף. ב- 1950 ברזיל אירחה את המונדיאל בפעם הראשונה ובנתה לכבוד האירוע את המראקנן (Maracana) - אצטדיון הכדורגל האגדי שהיה לאחד הסמלים של ריו דה ז'נירו .
הכדורגל תופס מקום מאוד מרכזי בחיי התושבים בברזיל. בכל פינה אפשר לראות מגרשים מאולתרים. כמו שאומרים הברזילאים: "בשביל מה נולדנו עם רגליים? לרקוד, לכדורגל ולברוח מהמשטרה".
האנשים אוהדים קבוצה מסוימת ולפעמים הדבר נהפך לחוויה דתית כמעט.
הברזילאים מתאחדים מסביב לדגל ולצבעי הלאום ונהפכים לפטריוטים גדולים בזמן המונדיאל או משחקים חשובים: ליגת על, משחקים פאן אמריקנים, קופה אמריקה, ליגה "לברטאדורס" ועוד.
למרות שהכדורגל התחיל את דרכו כמשחק של אליטות, במהרה, אולי בגלל הזמינות, הוא נהפך לחלק מהתרבות הכוללת של המדינה. בשנים האחרונות להיות שחקן כדורגל זה מקצוע יוקרתי עם הכנסה נכבדה עם כל המתלווה לכך: חיים ראוותנים, נשים יפות, מכוניות יוקרה ושערוריות רבות. לכן בכל מדינות העולם השלישי כל ילד עני חולם להיות כמו פלה, רונלדו או קאפו, שנולדו בשכונות עוני וכשרון המשחק הביא אותם לפסגה ללא צורך בהשכלה גבוהה או לחוות את הקושי בלהשיגה.
הברזילאים מאוד פתוחים וסובלניים. לכן נהוג לומר:" על בית ספר לסמבה, פוליטיקה, דת וכדורגל לא מתווכחים.."
דבורה ריניץ
 
  
ת ר ב ו ת נ ו
הציבור מוזמן לערב פנימי לחברים ולתושבים
ביום שלישי הקרוב, י"ד באלול 24.8.10
ערב לסיום הקיץ -  בבריכה
בואו בכיף לשחק וליהנות החל מהשעה 18:30
ארוחת ערב עלינו
פרסום נרחב בלוח המודעות
 
 
ומה צפוי לנו עוד?
 
ביום שלישי כ"א באלול 31.8.10 - נסיעה לים אחה"צ.
 
ביום ראשון ג' דחוה"מ סוכות, 26.9.10 - חג האסיף.
 
ביום שני ד' דחוה"מ סוכות 27.9.10 - קיבוץ מארח קיבוץ- בארות יצחק מארחת את מגדל עוז
 
פרטים נוספים יפורסמו בהמשך.
אורטל - ועדתרבות
 
"דה יונג? ספרדי? מסתבר..."
בכל בוקר החל מראש חודש אלול ישנה חבורה הולכת וגדלה של חברים שמשכימים קום ללכת לאמירת סליחות בנוסח עדות המזרח בנחלים. ביניהם חיים בן שמול, יעקב שניאור, חיים תמים, הרב ירון, לפעמים מצטרפים גם כמה ילדים כמו יניב מכלוף או מישהו מילדי משפ' בן דוד - הספרדים המוכרים... אך השנה לפתע הצטרף, רוכב על אופניו, יוסף דה יונג.   החלטנו לפנות אליו ולשמוע ממנו איך זה התחיל.
 
"אבא שלי הוא ממשפחה ספרדית, מאנוסי ספרד. הם היגרו קודם לדרום אפריקה כמו כל האנוסים ואח"כ הגיעו להולנד. אבא גדל תמיד עם נוסח ספרדי. למרות שגרו בכפר קטן שלא היה בו מנין, בבית שלהם היה ספר תורה ובשבתות הביאו עוד יהודים כדי שיהיה מנין וסבא קרא בתורה. לחגים היו נוסעים לעיר הקרובה, שם היה בית כנסת אחד ושם התפללו.
אבא שלי הוא כמעט היחיד שנשאר דתי מכל המשפחה. הוא עבר לארנהיים בגרמניה כדי למצוא עבודה (הוא היה קצב וטבח) וכשהגיע לשם ראה שהנוסח אשכנזי. הוא שאל את הרב מה לעשות והרב ענה לו שאין בגרמניה נוסח ספרדי ולכן שיחליף נוסח. לאבא היה מאוד קשה אבל הוא שלח לדוד בהולנד את כל הסידורים והמחזורים שהיו לו בנוסח הספרדי. כך בעצם גדלתי עם נוסח אשכנזי אבל עם סיפורים של אבא על הנוסח בהולנד. עד סוף חייו הוא לא התרגל...
זיכרונות ספרדיים מהבית יש לי בעיקר מזמירות שבת. אחרי הארוחה ישבנו בסלון ושרנו הרבה זמירות, גם אשכנזי וגם ספרדי. אני לא כל כך מוזיקלי אבל אבא שלי היה. הוא גם תמיד היה מזמין חבר ספרדי שגר בבית האבות לידנו וידע לשיר. אבא שלי שזכר את השירים מבית אביו מאוד נהנה לשמוע אותו שר.
כשהגעתי לקיבוץ לנוסח האשכנזי זה היה דומה לנוסח שהכרתי אבל בכל זאת שונה, כי הגעתי עם נוסח פרנקפורט. בכל אופן, היום, אני כבר שנים מתפלל עם סידור בנוסח ספרדי כי החלטתי לחזור למקור. עם הסליחות האשכנזיות פה אף פעם לא הסתדרתי. איך אפשר לגמור סליחות תוך 20 דקות?
הפעם הראשונה בה הלכתי לסליחות ספרדיות במשך כל חודש אלול, הייתה כשהייתי במילואים בחברון בשנות השמונים. הלכתי למערת המכפלה וזו הייתה חוויה מיוחדת. שם נהניתי מהסליחות. אצל הספרדים זה לוקח ¾ שעה, אומרים הכל ביחד ובנחת ובכלל קל מאוד לשמוע ולהתמצא. תמיד אני מרגיש בנוח בנוסח הספרדי."
תודה לך, יוסף, על ששיתפת אותנו בהיסטוריה המשפחתית שלך. נאחל לך, עם כל קהילת בארות יצחק, שישמע ה' בקול תפילתנו, כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה ומבורכת.
אלישבע בן דוד.
 
 
השיעור בפרשת השבוע יינתן ע"י נחום ברוכי 
אחות תורנית: שלי ספיר - פלאפון 61999
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
מענף המזון
א.    לעזרת העם - בתקופת החגים מערך התורנויות כבד. נקבל בשמחה פנייתם של אורחים שיכולים להצטרף לאחת התורנויות.
ב.      בבקשה לבדוק אם יש אצלכם בבית כלים השייכים לחדר האוכל, ואם כן – נא להחזירם בהקדם!
בתודה ובברכה
שולי גל
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
הכנסת אורחים
בתקופה הקרובה סוזי בר אוריין תהיה אחראית על חדרי אורחים.
חודשי החגים עמוסים בהזמנות ומלאי חדרי האורחים מצומצם. נשתדל ביחד לענות על כל הבקשות!!!
מאיר מכלוף.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
סליחה
לרבקה ועדי, על שפגעתי בכן בצעקותיי בפרהסיה של חדר האוכל.
אני מבקשת מכן סליחה גם בפומבי אף שכבר התפייסנו בינינו, וסליחה מהציבור שנכח בחדר האוכל.
יונה ב'
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
בגוף בריא
בהעדרו של גריגורי, בשבוע הקרוב לא יתקיים שעור ההתעמלות לגברים ולא יהיו טיפולי פיזיותרפיה.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ברוכים הבאים
השבת נארח את צוות ההדרכה של סניף בנ"ע נוה צוף (חלמיש).
במהלך השבת הם ישמעו מד"ר נחום ברוכי על בארות-יצחק בנגב ומאליעזר תגרי על בני-עקיבא, וייפגשו עם אורה אהרן.
שתהיה לכם שבת נעימה בביתנו.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 
 
 
 
 

 

AtarimTR